Probleem met achteruit gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RvT

Probleem met achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:36

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben maar net begonnen met parelli en het gaat prima! Alleen wilt mij slim paardje ALTIJD rechtstreeks naar de circling game als ik hem achteruit stuur... Hoe pak ik dit aan?? Als hij naar links/rechts gaat probeer ik met mijn stick&string hem tegen te houden maar hij stopt er niet voor... |o

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:59

Veel en veel duidelijker zijn, hij begrijpt je duidelijk niet.
Kleine pasjes vragen, meteen een zwiep als blokkade aan linker- of rechterzijde met je string, of het touw wat korter pakken, zodat ie niet kan 'ontsnappen'.
Kleinere, subtielere en snellere bewegingen met je leadrope wilt ook wel helpen ipv de grote bewegingen.

Kort pasje, braaf, stil laten staan, terugvragen, na laten denken, herhalen. Enz...

Waar woon je, kan ik je misschien helpen?

RvT

Re: Probleem met achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 06:15

Ik hoef in principe alleen met mijn vinger heen en weer te gaan en niet zo zeer de leadrope laten bewegen.
Blokkades met de stick/string doe ik ook maar daar is hij niet echt onder de indruk.
Wel een goeie om de leadrope wat korter te maken en maar weer stapjes achteruit vragen... Toen we net begonnen waren deed hij dat keurig, maar sinds we bij de circling game zijn wilt hij dat nu altijd doen als ik hem achteruit vraag...

Geef je les???

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:17

Heel consequent blijven werken. Als hij ervandoor wilt gaan ga je kijken welke kracht je voor je paard nodig hebt. Misschien druk op het halster. Als hij echt niet wil luisteren tik op zijn neus, of zwiepen met je lijntje. Ga het eerst eens op een rustige plek oefenen waar hij er niet zo snel vandoor zal gaan.

cissy

Re: Probleem met achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:53

heb je je yoyo wel onder controle? Ben je niet iets te snel met je circling game begonnen?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:02

ik zou als ik jou was (zoals al geadviseerd) eerst nagaan of je de yoyo wel echt goed gaat en misschien een keertje les?
Of anders kan je gewoon lekker aan de gang gaan(beetje rijden ofzo?) en voordat je stopt de tijd ervoor nemen om achteruit te vragen, doet hij dit 3 pasjes goed, belonen en stoppen, en op stal/wei/paddock ofzo zetten, dan de volgende x 5pasjes vragen en later 9.
Zo heb ik het ook gedaan toen ik een soort zelfde probleem had met een nieuw verzorgpaard!!
succes!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:55

Waarschijnlijk doe je vaak een send nadat je je paard naar achteren hebt gezet, en omdat paarden weten wat er gaat gebeuren voordat er wat gaat gebeuren denkt hij dat hij de cirkel op moet.

Je mag dan best even door je fases gaan om hem tegen te houden. En dan net als Puchje zegt langzaam opbouwen.

Je kan ook gebruik maken van obstakels, zodat je paardje een doel heeft om achteruit te gaan.