YelaBrenda11 schreef:voor de rest heb ik ook nog een kleine vraag over NH.
Want het doel bij NH is dat je goed contact met je paard krijgt , en daarbij horen geen voorgeschreven oefeningen naar mijn idee.
hoeft niet, kan wel. tenminste moet je (vind ik) je paard een doel geven als je met je paard werkt. Dat kan ook zijn leren dat je niets speciaal wilt.
Citaat:
want de kwpn die mijn mijn paard in staat , doet me alles na uit nieuwschierigheid , ik vind dr lief maar heb geen band met haar.
wat doet ze dan na? en een band is niet persé nodig. Een paard begrijp je ook zonder band, als jij maar duidelijk bent en jij het paard begrijpt.
Citaat:
en mijn draver loopt me achterna omdat ik een band met haar heb , en ze bij me wil blijven .
Of ze kan alleen kiezen uit jou volgen omdat er geen ander paarden zijn, of jij bent degene met snoepjes, of .. of ... of Bedenk altijd welke andere redenen er zijn waarom een paard is doet, anders dan hoe jij het interpreteert. Als je drie andere paarden los in de bak zet, volgt ze jou nog steeds? Staat ze op stal en hinnikt ze altijd naar je? Doet ze dit omdat jij zo leuk bent of omdat er dan eindelijk iets gebeurt en er meestal een appel aankomt? 
Citaat:
en bij het ene paard kun je zonder tuig rijden zonder dat je een band hebt en het paard gewoon goied reageert op zit en stem , terwijl je met het andre paard écht een goede band hebt om dit te kunnen.
Dat maakt voor het paard niet uit. Die band (en vertrouwen) maakt hooguit voor de ruiter wat uit. Bij het ene paard stapt men gewoon wat makkelijker op dan bij het andere paard. Vooral belangrijk is of ze redelijk aan de hulpen zijn (d.w.z. zithulpen vooral).
klopt dit?
femke[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-04-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt