misschien een rare vraag .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

misschien een rare vraag .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:35

hallo,

ik hoor veel mensen verschillende dingen zeggen .

de één zegt ik ''doe aan natuurlijk paarden houden''

de ander zegt '' ik ga natuurlijk om met mijn paard (NH)''

ik weet het verschil wel , het eerste is dat je je paard het liefst de hele dag op het land hebt staan , geen dekens laat dragen en dergelijke. nou heb ik twee vragen .

het tweede , zegt het al , natuurlijk met je paard omgaan , dus geen bit , sporen , en lekker vrij en natuurlijk. en je verdiept in het paardengedrag.

mijn vraag is ; als je aan natuurlijk paarden houden doet , doe je dan ook aan nh?

en als je aan nh doet , doe je dan ook aan natuurlijk paarden houden?

ik heb mijn paard 's nachts binnen , in de winter een deken en wordt bekapt als het nodig is , en toch doe ik aan nh . kan dit?

ben benieuwd ! want ben een beetje in de war ervan :)

Princesspres

Re: misschien een rare vraag .

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:44

hokjes hokjes hokjes.
Vind je het belangrijk om in een bepaald hokje te passen?
Als je in het hokje natuurlijk paardhouden wil passen helaas. Je gebruikt dekens en je zet je paard in de nacht binnen....

Ik ga met mijn paard om zoals ik denk dat de beste manier is.
Ik neem hierbij punten uit verschillende manier en meningen die het best bij ons passen. En in welk hokje ik dan pas kan me niets schelen :P zolang wij het samen maar naar ons zin hebben

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:48

tja ik verdiep me in het paardengedrag, ik rij zonder sporen ben pas bitloos begonnen (zijn we aan het oefenen). rij soms zonder zadel. Maar mijn paard staat gewoon snachts op stal en overdag in een "gewone" wei en ik rij met een boomzadel en ook nog vaak met bit..
Mijn paard wordt gewoon bekapt maar geen deken.. Dus zullen we ons eigen hokje maken? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:53

natuurlijk paarden houden vind ik zelf niet kunnen, want dan moet je je paarden dus als de konik gaan houden ;) Net zoiets als natuurlijk paardrijden, van nature heeft een paard geen ruiter op zijn rug. Maargoed dat is dan ook erg letterlijk genomen ;)

dus ik denk dat het meer is: zo natuurlijk mogelijk :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:56

ik wil het niet zien als hokjes.

maar wel als 2 hele verschillende dingen .

ikzelf rijd ook op mijn paard zoals ik en hij dat prettig vinden , en ga ook op die manier om .

vroeg het me alleen af .

verder bedankt iedereen he !

liefs.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:57

Grenzen zijn er om overschreden te worden. Mijn idee; Laten we met zijn allen de hokjes-grenzen vervagen, en de paardenwereld veranderen in 1 groot Verenigd Paardenrijk. Ieder zijn eigen ding, en een eigen ding voor iedereen... Ik bedoel; Je vindt vast ook meer dan 1 muziekstijl leuk, waarom dan niet meerdere paarden stijlen? Roberts/Blake/Hempfling/Tellington/Anky... het maakt niet uit, we zijn allemaal begonnen om 1 ding... Het Prachtige Paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:19

_/-\o_

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:22

Doe gewoon wat je zelf belangrijk en goed vindt. Als jij dat NH vindt, dan is het dat.

Belangrijk is dat je je verdiept in hoe paarden in elkaar zitten, hoe ze communiceren en hoe ze leven. En daarbij kies je dan ook nog voor hetgeet waar jij je lekker bij voelt.

Ik rij bijvoorbeeld soms met enorme sporen en shanks (want western). Soms op een leadrope en een halstertje, soms met helemaal niks, ik doe grondwerk waarbij ik leentjebuur speel bij parelli, ik vind het belangrijk dat ze in een groep staan (zomer en winter) maar in de winter gaan ze beiden 's nachts op stal. In de zomer gaat mijn merrie ook 's nachts naar binnen omdat ze dat fijner vindt, en mijn ruin dag en nacht naar buiten. Dekens hebben ze allebei wel. Ik wil ze dun in de vacht houden, dus dat is mijn eigenbelang. IJzers hebben ze alleen als het nodig is en liefst niet, maar ik doe er ook niet moeilijk over.
Toch doe ik aan NH ;) :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 03:31

Er wordt inderdaad vaak verschil gemaakt in 'natuurlijk paardenhouden' en 'natuurlijk werken met je paard (grondwerk/rijden)' en vaak houden mensen daar ook 'een stroming' (bv. Parelli) bij aan.
Je ziet dat trouwens ook terug hier op Bokt, in de forumindeling.
Het ligt aan jouw eigen definitie, wat jij zelf NH vindt... Daar zijn namelijk geen vaste regeltjes voor. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:14

YelaBrenda11 schreef:
ik heb mijn paard 's nachts binnen , in de winter een deken en wordt bekapt als het nodig is , en toch doe ik aan nh . kan dit?

ben benieuwd ! want ben een beetje in de war ervan :)

Jij doet het ... dan KAN het toch?
Ik doe het trouwens ook (maar het valt niet meer zo op dat ik aan NH doe)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:24

om eerlijk te zijn vind ik je paarden lekker buiten laten lopen iets wat iedereen kan, ongeacht of je verder met NH bezig bent of niet. ze worden er enkel gelukkiger en relaxter van tenslotte...
omgekeerd vind ik het wel een beetje raar dat iemand die zich verdiept in NH dan geen oog heeft voor de basale behoeften van het paard als jij er niet bent (maar dan bedoel ik ook totaal geen)?
da's persoonlijk natuurlijk, maar bij mij was net een inspanning doen om mijn paarden een leuk leven te bieden het eerste wat ik wilde toen ik NH leerde kennen. t leek gewoon maar wat half werk anders...
de combinatie die jij maakt vind ik overigens niet zo raar... okok ik zie ze liever zonder deken, maar ik begrijp best wel dat iemand zn paard er wel een om doet in de winter en denk niet dat het NH-gehalte daaronder gaat lijden eerlijk gezegd.
ik denk dat je het eerder in extremen moet zien als je deze vraag stelt. sommige dingen vind ik niet verenigbaar met NH neen, maar dan denk ik echt aan beest altijd op stal en dan eruit om een beetje NH te gaan doen in de bak. dat zou ik dus wel een beetje tegenstrijdig vinden ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:47

kynshiri schreef:
ik denk dat je het eerder in extremen moet zien als je deze vraag stelt. sommige dingen vind ik niet verenigbaar met NH neen, maar dan denk ik echt aan beest altijd op stal en dan eruit om een beetje NH te gaan doen in de bak. dat zou ik dus wel een beetje tegenstrijdig vinden ja.

Dat noem ik dan inderdaad ook totaal geen NH. NH komt meer bij kijken dan alleen een beetje in de bak zonder tuig rond tuffen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:54

er zijn denk ik dus geen vaste regels voor NH.

wel vind ik dat als je nh doet je paarden zo natuurlijk mogelijk moet houden .

andersom niet , als je je paarden natuurlijk houd , hoef je geen nh te doen .

maar zoals al is gezegd , nh is vooral het verdiepen in het paard zijn natuurlijke gedrag en behoeftes , dus veel buiten bijvoorbeeld.

verder bedankt iedereen voor de reacties!

liefs femke

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:41

NH is voor mij gewoon je paard trainen op een manier die logisch is voor het paard door je te verdiepen in paardentaal. En wat mij betreft is het ook ongedwongen omgaan met je paard. Non-verbale communicatie tussen paard en 'leider', zonder dwang, intimidatie, pijn en angst. Het doel is het ontwikkelen van de relatie met je paard waarbij je in je oren knoopt dat het paard altijd gelijk heeft.

En 'natuurlijk paard houden' doe je gewoon wanneer je het beste voor hebt met je paard :+. Je verdiept je in het wezen paard, en het gedrag en instinct van 'wilde' paarden. En omdat je dan weet wat paarden doen wanneer de mens zich er niet mee bemoeit, wil je deze natuurlijke huisvesting nabootsen. Je houdt je paard in groepsverband 24/7 buiten en het krijgt veel ruwvoer, in porties verdeelt over de dag. Je voert geen krachtvoer en gebruikt geen dekens, omdat dat simpelweg nergens voor nodig is.

Vind ik (even kortgezegd) :+.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:04

Dani_ schreef:
NH is voor mij gewoon je paard trainen op een manier die logisch is voor het paard door je te verdiepen in paardentaal. En wat mij betreft is het ook ongedwongen omgaan met je paard. Non-verbale communicatie tussen paard en 'leider', zonder dwang, intimidatie, pijn en angst. Het doel is het ontwikkelen van de relatie met je paard waarbij je in je oren knoopt dat het paard altijd gelijk heeft.

En 'natuurlijk paard houden' doe je gewoon wanneer je het beste voor hebt met je paard :+. Je verdiept je in het wezen paard, en het gedrag en instinct van 'wilde' paarden. En omdat je dan weet wat paarden doen wanneer de mens zich er niet mee bemoeit, wil je deze natuurlijke huisvesting nabootsen. Je houdt je paard in groepsverband 24/7 buiten en het krijgt veel ruwvoer, in porties verdeelt over de dag. Je voert geen krachtvoer en gebruikt geen dekens, omdat dat simpelweg nergens voor nodig is.

Vind ik (even kortgezegd) :+.

daar zeg je nogal wat.
E daar ben ik het dus al niet mee eens. Dat is ook logisch want er zijn vele stromingen die allen NH heten.
Non verbale communicatie: klopt, maar ook verbale. Mijn paarden kennen echt de betekenis van sommige woorden/geluiden. Zonder dwang: ben ik het niet mee eens. Een paard in de kudde dwingt ook. Stevig zelfs als het zo uitkomt en nodig is. Maar wel zo dat het betreffende paard het begrijpt: dat dan weer wel.

Natuurlijk paard houden: voor zover dat in Nederland mogelijk is en voor zover dat wettelijk kan en mag en voor zover jij daaraan kunt en wilt voldoen. Een paard dat gek wordt van de vliegen krijgt bij mij een vliegendeken op. Een paard dat stijve spieren heeft omdat het moeite heeft zich warm te houden een deken. Omdat ik denkt dat een deken in essentie niet uitmaakt voor het beleven van de kudde bij een paard. Belangrijker is normaal sociaal contact, ruimte om te grazen (waar het dier fysiek op ingesteld is). Of je ze dan ook nog wat brokjes geeft of niet maakt dan niet zo uit. Zolang het maar geen kilo's krachtvoer is. Kortom: ik denk daar genuanceerder over dan jij ;) :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:23

ik ben het voor een deel met Dani eens,

waar ik het niet mee eens is , is dat een paard altijd gelijk heeft .dit is een stuk waarbij leiderschap belangrijk is , voor een paard is een stromende , lawaaienede rivier eng , en wij zeggen als leider dat het niet eng is . wij hebben gelijk op dat stuk.

ik ben het ook niet eens met zonder dwang , je moet dwang alleen niet verkeerd opvatten . soms moet je je paard dingen ''vragen''. maar bij dingen als bokken als je erop zit , bijten , trappen , dwing je een paard op te houden ( tenzij het pijn of last heeft) . want als je het vraagt , kun je van je paard ook ''nee'' verwachten .
voor de rest ben ik het helemaal met dani eens , alleen niet op deze punten dus :)
dit is mijn mening .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:26

Het paard heeft niet altijd gelijk, en leiderschap moet je verdienen. Dat moet een leider in een kudde ook, en daar gaat het er bij een flinke aanvaring ook niet altijd even zachtjes aan toe.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Doen paarden onderling ook. En daar kan op bepaalde punten best (zachte) dwang bij komen kijken...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:27

Citaat:
maar bij dingen als bokken als je erop zit , bijten , trappen , dwing je een paard op te houden ( tenzij het pijn of last heeft)

Een paard wat dit soort gedrag vertoont heeft altijd een probleem, dus last, pijn of iets anders.
Paarden die zo gestoord zijn van zichzelf komen niet tot nauwelijks voor...

Dus ik vind jouw uitspraak wel ver gaan, al begrijp ik wel wat je ermee wilt zeggen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:16

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
ik heb een tijdje een veulen verzorgt op een fokkerij , dat geheel in d'r element was , maar gewoon wou weten hoever ze kon gaan .
ik heb haar toen bij een ouder paard gezet , die al heel wat veulens heeft opgevoed , en binnen no-time wist ze de regels.

het kan dus ook uitproberen zijn , wat over ons zegt dat we niet genoeg leiderschap hebben . dus het is eigenlijk niet de fout van het veulen .

maar ik neem gewoon even een voorbeeld;)

als je de kern van mijn berichtje maar snapt :)

liefs femke.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:54

voor de rest heb ik ook nog een kleine vraag over NH.

Want het doel bij NH is dat je goed contact met je paard krijgt , en daarbij horen geen voorgeschreven oefeningen naar mijn idee.

want de kwpn die mijn mijn paard in staat , doet me alles na uit nieuwschierigheid , ik vind dr lief maar heb geen band met haar.

en mijn draver loopt me achterna omdat ik een band met haar heb , en ze bij me wil blijven .

en bij het ene paard kun je zonder tuig rijden zonder dat je een band hebt en het paard gewoon goied reageert op zit en stem , terwijl je met het andre paard écht een goede band hebt om dit te kunnen.

klopt dit?

femke

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:03

YelaBrenda11 schreef:
voor de rest heb ik ook nog een kleine vraag over NH.

Want het doel bij NH is dat je goed contact met je paard krijgt , en daarbij horen geen voorgeschreven oefeningen naar mijn idee.

hoeft niet, kan wel. tenminste moet je (vind ik) je paard een doel geven als je met je paard werkt. Dat kan ook zijn leren dat je niets speciaal wilt.
Citaat:
want de kwpn die mijn mijn paard in staat , doet me alles na uit nieuwschierigheid , ik vind dr lief maar heb geen band met haar.

wat doet ze dan na? en een band is niet persé nodig. Een paard begrijp je ook zonder band, als jij maar duidelijk bent en jij het paard begrijpt.

Citaat:
en mijn draver loopt me achterna omdat ik een band met haar heb , en ze bij me wil blijven .

Of ze kan alleen kiezen uit jou volgen omdat er geen ander paarden zijn, of jij bent degene met snoepjes, of .. of ... of Bedenk altijd welke andere redenen er zijn waarom een paard is doet, anders dan hoe jij het interpreteert. Als je drie andere paarden los in de bak zet, volgt ze jou nog steeds? Staat ze op stal en hinnikt ze altijd naar je? Doet ze dit omdat jij zo leuk bent of omdat er dan eindelijk iets gebeurt en er meestal een appel aankomt? :)

Citaat:
en bij het ene paard kun je zonder tuig rijden zonder dat je een band hebt en het paard gewoon goied reageert op zit en stem , terwijl je met het andre paard écht een goede band hebt om dit te kunnen.

Dat maakt voor het paard niet uit. Die band (en vertrouwen) maakt hooguit voor de ruiter wat uit. Bij het ene paard stapt men gewoon wat makkelijker op dan bij het andere paard. Vooral belangrijk is of ze redelijk aan de hulpen zijn (d.w.z. zithulpen vooral).
klopt dit?

femke[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-04-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:20

Citaat:
het kan dus ook uitproberen zijn , wat over ons zegt dat we niet genoeg leiderschap hebben

Je geeft zelf het probleem al aan... ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:33

oke dankejwel voor alle uitleg:)

t schept wel wat duidleijkheid , leip namlijk met nogal wat vragen rodn zoals je ziet :)

dus bij nh hoef je geen band te hebben ? je gaat natuurlijk om met je paard door middel van zijn taal te leren , en met zo min mogelijk materiaal te werken . en voor mij is het ook belangrijk dat ik een band met haar krijg door op deze manier te werken . voor anderen is dit miss minder belangrijk.

heb ik nou de term Nh goed begrepen:)?

liefs femke

enneeh , als laatst( sorry voor de vele vragen , maar ik wil NH doen en er alles ovr weten en begrijpen , er dus ook voor gaan !:) )

iemand die een beetje met halsring rijdt , en wat rondrijd zonder tuig , en zich totaal niet verdiept in het paardengedrag , doet niet aan NH?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:52

In mijn profiel staat een filmpje waar ik op mijn Lan rij zonder hoofdstel, halsring of iets dergelijks. Gewoon met niks. Met dat paard heb ik een enorme band en ik denk dat zij dat ook met mij heeft, voor zover paarden dat kunnen. Op z'n paards zeg maar.

Er zijn ook paarden waar ik rustig op dezelfde manier opstap zonder dat ik er een band mee heb, anders dan dat ik het paard wel goed bekeken heb en ingeschat wat voor mij de risico's zouden kunnen zijn.

Maar ik ken ook ruiters, die rustig alle tuig van hun paard halen en een reiningproef rijden (westernruiters dus) en waarbij ik zeker weet dat het geen NH-ers zijn. Dat zegt trouwens niets over de band die ze hebben met hun paard. Die kan uitstekend of heel matig zijn. Het zegt wel iets over hoe goed een paard aan de hulpen staat en hoe het paard de ruiter vertrouwt, of hoe zwaar het paard onderworpen / broke is. Dat zie je hooguit terug in het verschil in uitdrukking van het paard in kwestie.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:59

oke dankjewel , ik begin er nu eindelijk meer van te begrijpen :)

ben blij dat ik dit nu weet , kan ik nog serieuzer aan de slag gaan . en en begin maken ,al voordat de Nh instructrice komt.

ik ga nu slapen , maar spreek jullie morgen verder.

liefs femke