ik begrijp iets niet eigenlijk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

ik begrijp iets niet eigenlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:44

hallo,

ik zie vaak op youtube filmpjes waar boven staat als titel : naturel horsemanship met (.....naam pony)
en dan zie ik het paard allerlei kunsten en trucjes doen . maar ik vraag me dan af , dit hoort toch onder het kopje ''vrijheidsdressuur'

deze 2 dingen worden vaak door elkaar gehaald heb ik het idee . het is verschillend , maar wel goed te combineren.

soms hoor ik ook wel eens iemand zeggen : ik ga vandaag even een dagje nh doen . dan denk ik , nh kun je niet de ene dag wel doen en de andere dag niet , dit is een manier van omgang met je paard waar je voor kiest . je kunt je paard wel op een natuurlijke( naturel horsemanship) manier kunsten leren . is dit dan misschien wat ze bedoelen ?

ben een beetje in de war ervan :)

liefs.

Puchje

Re: ik begrijp iets niet eigenlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:12

Je kunt het inderdaad op twéé manieren zien en je hebt gelijk.. het wordt nogal eens verward.

NH is inderdaad een omgangsvorm, niets meer en niets minder.
Dit wordt (als ik spreek vanuit Parelli) aangeleerd door 'truucjes', zogenaamde spelletjes die je speelt met je paard om het te laten wennen aan eigen ruimte, ruimte groter maken en wijken voor druk.
Vervolgens kun je vanuit daar gaan spelen.

Dus de basis is een omgangsvorm, maar het is wel leuk om je vaardigheden en je communicatie te testen door wat 'kunstjes en truucjes' te laten uitvoeren.

YelaBrenda11

Re: ik begrijp iets niet eigenlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:19

oke dankjewel voor de reactie !

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:33

Natural horsemanship is geen vrijheidsdressuur en vrijheidsdressuur is in principe natural horsemanship. Wel kun je met natural horsemanship de stapstenen opzetten naar vrijheidsdressuur :D