3J B pony Hengst inrijden met Nh (mischien ?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

3J B pony Hengst inrijden met Nh (mischien ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:51

Hallo,
Ik ga een B pony Hengst inrijden (Hij word waarschijnlijk gecastreeerd omdat ie als hengst niet echt lief tegen andere is ;) )
Nu leek het me mischien leuk om met behulp van NH dit te gaan doen.
het lijkt me leuk dus ik zeg niet dat ik het doe (voor er weer reacties zijn dat ik niet weet waar ik mee bezig ben)

Ik dacht zo waarom met bit als het ook zonder kan ?

About the man (het ponytje) :
Hij werkt ontzettend graag kent al het zadel.
Longeren : Hoe meer je hem aan het werk zet hoe geconcentreerde en blijer ie word (Zit dus mee :D )

Hebben jullie hier ervaring mee ? (Inrijden met NH,bitloos etc )
Of hebben jullie tips ? Of argumenten waarom ik het niet of wel moet gaan doen :(:)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: 3J B pony Hengst inrijden met Nh (mischien ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:04

Naar een trainingsstal en het door een prof laten doen, en zelf goed kijken, daar leer je het meest van, en dan weet je zeker dat het goed gaat :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:08

Weet je...als je nu al moet gaan vragen op bokt hoe je dit moet aanpakken..je zelf nog maar 13 jaar bent en naar ik aanneem geen ervaring hebt in het africhten van paarden,laat staan een hengst..zou ik zeggen
Niet aan beginnen!!
Laat dit over aan oudere rotten in het vak die weten waar ze mee bezig zijn.
Of werk daar in elk geval mee samen!!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 21-04-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:09

Bit heeft niets maar dan ook niets met wel of niet NH te maken.
Waarin zit in jouw ogen het NH-gedeelte? (van het opleiden van een paard)
Zolang je dat niet duidelijk hebt voor jezelf kan je beter "gewoon" gaan inrijden.(door/met een goede trainer)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:19

Hoe of wat dat maakt niet uit toch?
Ze vraagt gewoon om tips wat mensen daar van vinden.
Tja ik denk dat je t gewoon moet doen zoals de pony t prettig vind.
K heb er ook niet zo veel verstand van.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:23

tja,

Op de plek waar ik rijd zijn 2 paarden NH ingereden.
naja 1 goed en de andere poging tot.

Ik denk dat het aan de pony ligt of het bij hem past. Pony 1 is super te rijden (alleen bij de beleerder en tevens huurder zelf) met bit is hij niet te hanteren, gewoon omdat hij dat niet kent.

paard 2 was een probleem paard. nouja ontzettend dominant. Ik merk aan dat dier dat die NH totaal niet interessant vind. zolang degene dat zelf wel vind, moet zij dat doen. Tevens word dat dier wel met bit gereden, omdat het een draak kan zijn.
Nu word die pony door 2 personene gedeeld. en ik zie dat het dier duidelijk plezier in heeft in de engelse stijl. ze wil werken, ze wil met plezier. Parelli doet de andere verzorgster ermee. ik kan niet zien dat het beest er plezier in heeft. maargoed, zo lang het samen klikt.

ik vind dus dat het aan de pony ligt. en aangezien je met een hengst zit moet hij weten wat zijn plaats is.

IK ben geen voorstanden van NH, dus ik kies voor de engelse stijl.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:24

aerdenhout1 schreef:
Weet je...als je nu al moet gaan vragen op bokt hoe je dit moet aanpakken..je zelf nog maar 13 jaar bent en naar ik aanneem geen ervaring hebt in het africhten van paarden,laat staan een hengst..zou ik zeggen
Niet aan beginnen!!
Laat dit over aan oudere rotten in het vak die weten waar ze mee bezig zijn.
Of werk daar in elk geval mee samen!!

Het is een B pony, geen paard. ik vind dat een groot verschil. tuurlijk zal ze hulp hebben met het inrijden.
Zolang ze maar nooit alleen is met een jonge pony..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:30

En sinds wanneer is een B-pony minder waardevol+minder "gevaarlijk" dan een paard?(of een D-pony)
Zeker als hij ook nog eens hengst is, die praatjes zijn niet zomaar over als hij gecastreerd is!

Overigens ben ik bezig mijn paarden "NH" in te rijden, voor mij werkt dit prettiger, of het uiteindelijk voor de paarden zoveel verschil maakt weet ik niet.
Ik wil gewoon dat ze bepaalde dingen goed kunnen, vandaar mijn keuze voor NH.(naja, eigenlijk freestyle methode)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:37

ik vind dat ook iedereen doen en moet laten wat hij/zij zelf wil. ik keur de methode ook niet af, maar mijn stijl is het niet en zal het (denk ik) ook niet worden.

Een B-pony is bij lange na niet zo groot als een paard en ruiter kan zo meer overgewicht hebben voor het dier.

Tja en hengst zijnde, ik ben geen fan van een hengstzijnde pony wat bedoeld is om mee te rijden. een kind van 10 kan geen hengst houden als die op een hengstige merrie afgaat.

castreren die hap, of het moet een goedgekeurde hengst zijn. dan word het al anders.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:43

NH vind ik tegenwoordig een beetje een vage term, dus kan niet oordelen of het voor iemand geschikt is, IMO is het heel duidelijk, en zou je het met alle paarden kunnen doen.

Een B-pony kan net zo gevaarlijk/moeilijk(IMO vaak moeilijker zelfs) zijn als een groot paard.
Vandaar dat ik er geen verschil in vind zitten, mijn pony van 300 kilo heeft al heel wat meer mensen platgewalst als mijn paard van 600 kilo.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:46

daar heb je gelijk in..

ik neem mijn woorden terug.

TS kan je een duidelijk beeld van je pony schetsen?

Offtopic (Siskeh, wat een leuke bonte heb je :D )

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:38

NH is een verzamelnaam voor verschillende methodes.
Als je je paard 'op een NHmanier' wilt inrijden; welke methode wil je gebruiken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:06

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:44

Om veel vragen te beantwoorden:

Waarom castreren ?
Dit heeft NIETS met hem zelf te maken tegenover mensen.
De eigenaar wilt hem gewoon lekker in de groep laten maar dat kan dus nu even niet :P

Beeld van pony
Tsja.. Het is gewoon een goede pony .
Aan de hand wel showy.
Van : Kijk dames ! Kijk mij nou
Maar goed te hanteren en op stal een echte knuffel.
Hoe meer je hem laat werken (Longeren) hoe leuker ie het vind.
Hij let dan HELEMAAL niet meerr op de merries die gewoon naast de paddock in de wei staan

Hulp ?
Ja ik krijg hulp! Ik rij hem samen in omdat ik groot genoeg voor hem ben en zij te groot :P
De eigenaar weet waar ze mee bezig is.

Inrijden op 3 jaar?
We beginnen nu alleen met grond werk.
Longeren met zadel.
Langzaam met zadel en hoofdstel en we wachten nog een poos tot ie in ieder geval al meer gegroeid is ;)
Het ''echte'' rijden daar wachten we nog mee.

Maar voor grondwerk kan dit toppic toch ook geopend worden ?
Waarom niet ?

Hoop dat jullie vragen zijn beantwoord ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:42

eigenlijk zou de vraag niet moeten zijn wel of niet "NH" laten inrijden, maar door wie of kan je het zelf. In mijn ogen zou elke goede ruiter die een paard zadelmak maakt of inrijd bepaalde principes moeten aanhouden die binnen NH nu eenmaal meer naar voren komen dan in de huidige traditionele methodes, maar als je echt goede ruiters hebt dan mag het eigenlijk geen verschil maken. Zorg dat diegene die het doet het belang van het paard voorop stelt en niet de deadline per wanneer het paard zo nodig onder het zadel moet zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat elk jong paard zonder bit zadelmak gemaakt hoort te worden, puur omdat je ze dan meer de kans geeft zelf dingen uit te zoeken met jouw hulp zonder dat je ze daarbij meteen in de mond moet zitten en wellicht een vervelende ervaring op het bit mee geeft. Zo zie je dus ook veel jonge paarden wel met bit in lopen, maar ook met bv touhalster zodat het bit niet actief gebruikt wordt, maar het paard het wel leert accepteren en kennen zonder negatieve invloed. Ik vind dit erg belangrijk.
Zelf inrijden tja.....ik kan niet oordelen over je ervaring maar grondwerk kan zeker geen kwaad, is juist zeer positief. !!! Ik zou dit zeker aanraden, daarmee kan je het inrijden een stuk makkelijker maken omdat er al een goede communicatie is met het paard en vertrouwen

succes!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:22

Ja zowieso hebben we geen datum.
Als we te snel voor em gaan doen we gewoon weer een stapje terug ;)
Moeten van als we bitloos doen met bijv een touwhalster of iets waar meer druk op de neus staat ?
(SOrry als dit dom over komt ... :o)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:40

@ Jolandaa

Dit wordt nog vaak eens verward, mensen zeggen vaak: Een kleine pony is makkelijker in te rijden dan een groot paard omdat je daar de overhand in kunt nemen. Naar mijn mening is dit dus helemaal niet zo. Kleine pony's zijn vaak juist sterker dominanter en dus moeilijker te beleren en in te rijden. Zeker nu het nog een hengst is is dit gewoon erg gevaarlijk.

Als je dit met NH wil gaan doen moet je een prof in NH erbij halen aangezien jij nog geen ervaring hebt met NH en weet je misschien nog niet precies wat je te wachten staat. Zomaar in 1 seconde kun je die pony verprutst hebben...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:42

bijna iedereen die paarden zadelmak maakt doet dit meer NH dan menigeen denkt. Dus je wil eigenlijk gewoon die ponie correct zadelmak maken :) :)

en ik denk zelf dat je dit avontuur maar even in de koelkast moet zetten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:05

KiWiKo schreef:
bijna iedereen die paarden zadelmak maakt doet dit meer NH dan menigeen denkt. Dus je wil eigenlijk gewoon die ponie correct zadelmak maken :) :)

en ik denk zelf dat je dit avontuur maar even in de koelkast moet zetten

Dus u zegt dat ik er maar mee moet stoppen ?
Ik vraag of NH (positief) werkt bij inrijden en niet of ik het moet doen of niet ;)

Er staat inderdaad : argumenten waarom ik het wel of niet moet doen maar daar heb i khet over het inrijden met NH en niet over het inrijden zelf.

Hier heb ik al voor gekozen en ik wil mijn doel bereiken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:09

lees mijn post nog maar een keer rustig door :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:38

als je het perse zelf wil doen haal er dan wel hulp bij! Beste is om te beginnen met grondwerk zodat jij en de pony al een goede communicatie hebben vanaf de grond en daarna pas erop. Ik zou het zeker niet zonder hulp doen. Hulp is niet erg, maar juist goed. Let er wel goed op wie je kiest!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:13

Ik heb hulp als u even een post van me had gelezen :)
Daar staan de meest gevraagde vragen (goh wat een zin! :+) beantwoord.
Ik werk met een volwassen iemand samen die ervaring heeft met hengsten en inrijden ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:15

en? waar gaat dit dan over???

Zoals ik al zei, alle africhters werken ala NH al sinds de oudheid voordat de hype een hype werkt :) anders kan je namelijk niet africhten :)