Ervaring cursus hoefbekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Ervaring cursus hoefbekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 11:56

Ik zit er over te denken om zelf de vijl ter handen te nemen en mijn paard haar hoeven zelf te gaan bijhouden. Nou heb je daar natuurlijk kennis voor nodig dus ik zou een cursus willen doen. Ik heb een site bekeken waarin in 1 dag geleerd wordt hoe je zelf de hoeven moet bekappen. Naast een informatiepakket.

Heeft iemand daar ervaring mee? Want 1 dag is dat niet erg kort om te leren hoe je de hoeven zo bekapt dat ze geen raar vormpje oid krijgen.

Ik zelf wil niet met een mes aan de gang om dingen weg te snijden, maar puur vijlen. Dit omdat mijn paard dunne zooltjes heeft en met alleen vijlen hou ik haar goed op de hoeven. Ik loop constant tegen probleem hoefsmeden aan, zowel natuurlijk als traditioneel, die teveel weghalen waardoor mn paard een paar dagen niet kan lopen. Om moedeloos van te worden. Vandaar dat ik het zelf wil gaan doen.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb wel verschillende topics hierover gevonden, maar ik ben een beetje onzeker of het wel realistisch haalbaar is voor een gewoon mens zeg maar :)

capopjekop

Re: Ervaring cursus hoefbekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:43

Ik heb er geen ervaring mee, maar een dag is idd kort. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de cursus dat je zelf het bekappen doet, maar meer het bijvijlen en bijwerken tussen de kapbeurten in.

Dus als je echt zelf al het werk wilt gaan doen, dan zou ik je toch aanraden een opleiding te doen. Beenstanden enz spelen een belangrijke rol bij het bekappen van de hoeven, dus zonder die kennis zou ik er zelf niet aan durven te beginnen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:52

Ik ben een gewoon mens en heb alweer vijf jaar ervaring ermee en kan het je zeker aanraden. Basis = snijdt een hoef niet in model, maar speel in op wat de hoef aangeeft.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:30

@capopjekop, Dank je wel voor je reactie. Ik zoek eigenlijk reacties van mensen met ervaring :) Dat je geen volleerde hoefsmid bent dat begrijp ik helemaal :)

@Opala, maar ondersteunt een 1 dags cursus het kunnen inspelen op wat de hoefstand aangeeft? Waar heb jij je cursus gevolgd?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:10

Het is niet zo moeilijk als veel mensen zeggen/het doen lijken :). PB Arabesk anders eens, zij geeft de cursus.

Ik heb de cursus zelf ook gedaan, als doodnormaal mens ;). Nu alweer bijna 2,5 jaar geleden. Ik ben een tijdje gestopt geweest met het zelfbekappen, maar heb het recent weer opgepakt. Het is prima haalbaar, hoor, echt waar :D !!

En ontzettend leuk om te doen, go for it!!!!!

Hoe wordt je paard nu bekapt? Volgens welke methode? Het is misschien wel makkelijk om een ervaren NB'er in te schakelen die de eerste aanzet geeft om de hoeven van je paard in een meer natuurlijk model te zetten. Dan hoef je geen grote veranderingen aan te brengen en weet je precies hoe de hoef eruit hoort te zien. Zo iemand kan je ook helpen met het bekappen in de praktijk als je het na de cursus toch niet zelf aandurft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:12

Gewoon een goede hoefsmid nemen en vragen of hij jou wil leren om alles een beetje bij te vijlen. Een goede hoefsmid legt dat met liefde uit en nog gratis ook ;) .. Scheelt hem namelijk als het goed is ook weer wat werk 1 keer in de 8 weken en zo zorg je er samen voor dat je paard goed op zijn hoeven staat.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:17

Mijn smid heeft het me uitgelegt hoe ik het het zelf het beste kan bijhouden.

Ivm verhuizen heb ik nu een andere smid. Ik kan alles vragen en krijg netjes antwoord.
Ik heb ook niet het gevoel dat hij er erg mee zit dat ik de hoeven zelf bijhoud.

Als ik het nodig vind bel ik hem om om alles te controleren en eventueel bij te werken. ( ik snijd zelf niet aan de stralen).

Het nadeel aan de cursus vind ik het werken met de dode hoeven. Dit is voor mij toen de reden geweest om het niet te doen.

De boeken heb ik wel hier thuis liggen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:20

capopjekop schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar een dag is idd kort. Volgens mij is het ook niet de bedoeling van de cursus dat je zelf het bekappen doet, maar meer het bijvijlen en bijwerken tussen de kapbeurten in.

Als jij zorgt dat je om de twee weken de hoeven bijvijlt en bijwerkt (indien nodig natuurlijk), wat valt er dan in godsnaam nog te bekappen?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:29

Nou ik vind het wel fijn als mijn hoefsmid rond de 8 weken even langskomt om te kijken. Hij hoeft er nooit veel vanaf te halen alleen even de stralen bij snijden en mij vertellen dat ik mooi werk heb afgeleverd de afgelopen tijd. Ik vind het heel belangrijk dat een deskundig iemand mijn werk en de hoeven van mijn paarden in de gaten houdt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:30

Mijn pony's slijten de hoeven niet regelmatig af. Ik vijl zelf niet, maar als ik dat zou laten doen, zou ik regelmatig de smid laten kijken of alles nog goed staat.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:30

Dani_ schreef:
capopjekop schreef:

Als jij zorgt dat je om de twee weken de hoeven bijvijlt en bijwerkt (indien nodig natuurlijk), wat valt er dan in godsnaam nog te bekappen?

Hier wordt ook niet bekapt alleen gevijld, ook door de smid.

Vraag het gewoon eens, wie weet staat hij er open voor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 01:23

Ik heb de cursus ook gedaan en ben uiterst positief. :)

Juist als je zelf aan de slag gaat kun je gemakkelijk bepalen wanneer je iets doet, en wanneer juist niet. Dan is het werk ook relatief minder.
Ik kan maar één ding zeggen: doen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:52

Sleeper schreef:
@Opala, maar ondersteunt een 1 dags cursus het kunnen inspelen op wat de hoefstand aangeeft? Waar heb jij je cursus gevolgd?

Die cursus is slechts een pril begin van het onderhoud wat je een paardenleven lang gaat toepassen. Kunnen inspelen, leer je met het doen, hier kan geen theorie tegen op wat mij betreft. Ik kijk naar de hoef en niet naar de stand. Ik heb de cursus in Odoornerveen gevolgd.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:57

Ik heb hem ook gedaan en ben er nog steeds tevreden mee. Het compleet corrigeren daar ga ik niet aan beginnen maar netjes de hoeven onderhouden ja dat wel

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:34

Ik ga het doen. Nog even uitzoeken of behalve degene die ik gezien heb er nog meer in mijn omgeving zijn. (NH) Iemand nog tips? Las er al 1. En dan ga ik me opgeven en zelf het vijlwerk doen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:41

Die van Paard Natuurlijk heeft vier locaties, en voor zover ik weet zijn dat wel de toegankelijkste cursussen. Tuitjehoorn zit het dichtst bij je in de buurt, pb Arabesk eens. :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:02

@TurdusMerula, dank je voor de tip!