Ervaring met Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamTobias

Ervaring met Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:38

Ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn met Natural Horsemanship.
Willen jullie er ook bij zetten of jullie het iemand aanraden als je een paard hebt,
dat zich moeilijk kan concentreren.
Maar het allerbelangrijkst, zijn jullie voor of tegen?
Want ik wil het graag proberen met mijn paard, maar ik hoor ook van veel mensen
dat ze het onzin vinden enzo,
Alvast bedankt! :D

Sim

Re: Ervaring met Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:11

WD V -> NA

KIPxSTYLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:45

ik heb het eeen keeertje gedaan op ponykamp !
't is echt koeeeel !

wat vonden jullie ervan?

doeeen jullie het vaker ?

sorry dat k steeeds een nieuw berichtje schrijf,
maaaaaar ik wil steeds meer weten xd

hihi,
laatste;

moeten paaarden speciaal getraint ervooor worden ?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-04-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:14

Haha, leuk dat jij zo enthousiast bent, ben benieuwd of er nog meer mensen zo positief over zijn ?? :D

platypus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:26

ik meld me aan!
Ik ben ook echt enthousiast. Heb nu een boek aangeschaft met 101 oefeningen. Wilde eerst een boek van parelli aanschaffen maar omdat er zoveel zogezegde 'goeroes' zijn (pfff..hoe moet ik kiezen?!) begin ik gewoon met het lezen van een neutraal boek. Kan niet wachten tot ik het binnen heb! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:19

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:57

Ik ben absoluut voor. Natural Horsemanship is niet alleen maar het rondrijden zonder zadel, hoofdstel en andere toebehoren. Het leert je je te verdiepen in het wezen paard, begrijpen waarom hij zo reageert zoals hij reageert, en leren in te spelen op de reacties van het paard. Je paard hoeft er niet speciaal voor getraind te worden, maar door middel van oefeningen (die bij sommigen ook "spelletjes") genoemd worden, leer je elkaar beter kennen.

Maar NH is niet alleen maar soft. Je moet ook hard ingrijpen en in kunnen grijpen als dat nodig is. Doe je dat niet, dan loopt het paard over je heen.

Cissy heeft al een boek aangegeven, dat is zeer de moeite waard. Wat ik je aan kan bevelen is Parelli. Omdat hij als enige een echt stappenplan heeft waar je je aan vast kunt houden. En dat heeft niet iedereen.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:09

Misschien is het leuk voor jou om eens te kijken op Equiday, aanstaande 24 april?
Hier kun je op je gemak kennismaken met diverse methodes van Natural Horsemanship en kun je tijdens demonstraties zien dat het géén onzin is.

Als het onzin was, ben ik al 7 jaar onzinnig bezig. Ik dacht het niet! ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:24

ik ben er helemaal voor !

een paard hoeft er niet voor getraind te worden , het is niets meer dan het natuurlijk omgaan met paarden , geen taal die het paard beter zal begrijpen dan zijn eigen taal . mijn eigen ervaringen zijn heel erg goed, ik doe eigenlijk geen oefeningen , maar meer heel veel lekker wandelen , en lang poetsen . het resultaat is naar mijn idee het zelfde als de oefeningen , ook heb ik het boek''101 horsemanshipoefeingen'' waar ik ook veel aan heb , goed boek hoor !

liefs.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:43

Ik ben ook voor. Het leert je omgaan met je paard en je band wordt er veel sterker door :D.
Ik wil ook het boek 101 horsemanshipoefeningen aanschaffen maar het boek van Inge Teblick is ook een aanrader en ik weet nog niet welk boek nu het beste zou zijn. Iemand ervaringen met beide?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:20

ik raad je het boek''101 horsemanshipowefeingen'wel aan , omdat het een duidelijk boek is waar stap voor stap wordt beschreven wat je bij wat voor oefening je moet doen . en er staan oplossingen voor eventuele problemen in voor als een oefening niet wil. het boek van inge teblick ken ik verder niet. alleen het eerste:) mijn mening is dat het een duidelijk boek is met opdrachten

liefs

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:15

Ik zou voor parelli gaan. Zoals eerder ook al aangegeven: duidelijk stappenplan...

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:22

ik ben er voor :) !
ik heb zelf 2 boeken, 1 heel handige, van veulen tot paard, waarin per periode van je paard, dus bijvoorbeeld 0-12 weken, 6-10 maanden etc. word uitgelegd wat goed voor je veulen/paard is en wat je allemaal al kan doen, zo leert je paardje respect voor je te hebben en heb ik over 2 jaar & 2 maanden een super 3 jarige :D !
er staat ook nog een stuk in over omgaan met hengsten trouwens

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:00

MirjamTobias schreef:
Ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn met Natural Horsemanship.
Willen jullie er ook bij zetten of jullie het iemand aanraden als je een paard hebt,
dat zich moeilijk kan concentreren.
Maar het allerbelangrijkst, zijn jullie voor of tegen?
Want ik wil het graag proberen met mijn paard, maar ik hoor ook van veel mensen
dat ze het onzin vinden enzo,
Alvast bedankt! :D

Ik ben niet voor of tegen NH, ik ben wel heel erg voor een goede communicatie tussen paard en mens. NH is bedoelt voor mensen die geen mogelijkheid hebben om van jongs af aan te leren omgaan met paarden onder leiding van een echt paardenmens. Voor een belangrijk deel komt dit doordat er zo weinig "echte paardenmensen" meer zijn. Dan is een NH-cursus handig om alsnog te leren hoe je goed met paarden om kunt gaan en wat paarden je zeggen. Maar je hebt het labeltje "NH" niet nodig om goed met paarden om te kunnen gaan en er zijn ook mensen die met labeltje "NH" er nog steeds niets van bakken.......
Een paard dat zich moeilijk kan concentreren zou ik TTEAM mee gaan doen. En dan niet alleen de TTouches, maar vooral ook de bewegingsoefeningen met balkjes enzo.

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:04

Cassidy schreef:
Ik ben absoluut voor. Natural Horsemanship is niet alleen maar het rondrijden zonder zadel, hoofdstel en andere toebehoren. Het leert je je te verdiepen in het wezen paard, begrijpen waarom hij zo reageert zoals hij reageert, en leren in te spelen op de reacties van het paard. Je paard hoeft er niet speciaal voor getraind te worden, maar door middel van oefeningen (die bij sommigen ook "spelletjes") genoemd worden, leer je elkaar beter kennen.

Ik ben het hier helemaal mee eens! :j

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:54

Parelli moet je eens probeeren! tis niet zo heel moeilijk en ik zou iemand vragen die je kan helpen, want uit een boek kan ik het in ieder geval niet leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:08

In het boek van Parelli (Natural Horse-Man-Ship) staat heel veel, zo niet alle informatie.
Maar voor degenen die meer audiovisueel ingesteld zijn, en begeleiding nodig hebben, biedt Parelli ook cursussen aan.
En in het verleden was er bij verschillende Parelli bijeenkomsten ook de mogelijkheid om (e-mail)adressen uit te wisselen, zodat je in de buurt mensen kunt vinden die met hetzelfde bezig zijn.
Parelli Nederland (Eddy Modde) mag dat om redenen van privacy namelijk niet zelf doen.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:44

OP Equiday, aanstaande zaterdag in Leusden, kun je naast een hele boel andere instructeurs en NHmethodes, kennismaken met diverse parelli-instructeurs en ze live aan het werk zien met hun paarden.
Misschien een leuke manier om eens kennis te maken met NH

www.equiday.nl

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:55

Ik ben helemaal voor +:)+
Zonder dit waren mijn paardje en ik niet meer samen geweest.
In mijn profiel kun je het hele verhaal terugvinden :j
Is teveel om hier neer te zetten ;)

Juthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:13

<3 Ik ben ook helemaal voor!! Zonder NH was onze eerste pony al lang bij de slager beland en zo nog veel meer, toch? En het is ook zo leuk om te doen, als je paard het ook leuk vindt tenminste.

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:23

Parelli heb ik zeer slechte ervaring mee! Mijn paard werd door de bijrijdster zoals ik dat noemde geparelliseerd :P Met als gevolg een zeer vervelend paard, wat haar eigen ding begon te doen! Dus dat ging snel over dat parelli.
Mijn paard had daarvoor nooit problemen, kon haar gewoon roepen dan kwam ze uit de wei, al stond ze er maar 5 minuutjes in. Ik ben meer van het duidelijk zijn.
Misschien heb ik op een verkeerde manier kennid gemaakt met deze methode, maar ben per direct wel genezen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:41

dan heeft die bijrijdster het helemaal verkeerd begrepen en heb jij inderdaad op een hele slechte manier kennis gemaakt met deze methode.
Misschien moet jij ook even gaan kijken op de NH dag morgen in Leusden, dan zie je hoe het wel kan/hoort?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:28

brechtje1986 schreef:
Parelli heb ik zeer slechte ervaring mee! Mijn paard werd door de bijrijdster zoals ik dat noemde geparelliseerd :P Met als gevolg een zeer vervelend paard, wat haar eigen ding begon te doen! Dus dat ging snel over dat parelli.
Mijn paard had daarvoor nooit problemen, kon haar gewoon roepen dan kwam ze uit de wei, al stond ze er maar 5 minuutjes in. Ik ben meer van het duidelijk zijn.
Misschien heb ik op een verkeerde manier kennid gemaakt met deze methode, maar ben per direct wel genezen!

weet je wat ik misschien denk? want ik hoor het wel vaker , dat paarden dan vervelend worden .

maar dat komt omdat veel mensen geen goed beeld hebben van horsemanship , velen denken dat je alleen maar lief mag zijn en ze zien snel iets als''zielig''

terwijl horsemanship helemaal niet zo bedoeld is ! je maakt paarden alleen op een zachtere maar wel duidelijke manier iets duidelijk.

ik kan er ook helemaal naast zitten , maar dit kom ik vaak tegen . ;)

liefs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:09

NH wordt idd niet door iedereen even goed begrepen. Het is niet alleen maar zachtjes je paard instralen en alleen maar tegen hem fluisteren. Ook bij NH geldt de stelling: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Alleen durven heel veel beoefenaars niet "zo hard als het moet" toe te passen, durven de fases niet te doorlopen in de reactie op een actie van het paard.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:22

Ik doe het nu 5 jaar met mijn paardje.. In het begin schrok hij van alles en iedereen en begreep hij heel veel dingen niet. Maar naarmate wij een vertoruwensband hebben opgebouwd is hij helemaal veranderd :D Nu als hij iets eng vindt gaat hij stilstaan kijken en snuffelen in plaats van op hol slaan... Een hele verbetering dus :D