Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:09

Lieve mensen,

Ik rijd dressuur (Engels) met een Friese merrie van 8 jaar. Ik heb door omstandigheden meer dan een half jaar geen wedstrijden gereden. We hebben 7 winstpunten in de L2. Het paard heeft op dit moment genoeg geleerd voor de M1.
Maar...ik ben er op een harde manier achter gekomen dat ik wedstrijden eigenlijk helemaal niet leuk vind. Waarom ben ik het eigenlijk gaan doen? Tja, ze zeiden: die van jou kan gemakkelijk een B-proefje lopen, wat let je? Hee, rijd jij ook wedstrijden? Moet je doen man, enz.
En eigenlijk ben ik het gaan doen omdat iedereen het deed, maar ook omdat je dan een DOEL hebt om voor te trainen. Het paard is trouwens niet van mezelf en de eigenaar vond het een heel goed idee dat ik zijn paard trainde. (Kan hij haar straks eventueel ook duurder verkopen...). Grondwerk, NH enzo kende ik helemaal niet. Ik wist vanaf kinds aan niet beter dan dressuur volgens de manege-manieren zegmaar en wedstrijdrijden was een logisch gevolg met een eigen of verzorgpaard.

Ik kom er nu achter dat ik totaal niet om kan gaan met een prestatiegerichte sport. Dat komt o.a. omdat ik zelfs hyperventilatie/paniekaanvallen kreeg tijdens les met het paard. Mijn doel was: paard opleiden tot minimaal Z1.
Ik heb veel in het paard geïnvesteerd, zowel geld als tijd. Nu merk ik dat ik een weerstand voel tijdens privé-les.
Ik moet mijn paard dwingen iets te doen. Volgens mijn instructeur ben ik te lief voor het paard, maar ik vind dat hij gewoon veel te hard is...helaas. De vraag die steeds naar boven komt: hoe kan ik het paard motiveren om met plezier iets te doen, i.p.v dat ik hem dwing?! Tijdens les moet ik m'n gevoel uitzetten, want anders vind ik dat ik teveel been moet geven, of teveel moet afdwingen.

Voor les ben ik ook erg zenuwachtig...waarom weet ik niet, maar ik gok dat het faalangst is. Ik vind het sowieso erg lastig als iemand op me zit te letten terwijl ik iets doe. Ik vind het heel moeilijk om toe te geven, want het voelt als opgeven en falen, maar ik geniet er niet meer van...
Met Sinterklaas heb ik een boek gekregen: Grondwerk met Paarden. Omdat ik in de winter niet kon rijden, ivm het weer heb ik hier oefeningen uit gedaan. Ik vond het fantastisch, zo ook de Fries (en andere paarden die de eigenaar heeft). Ik merkte dat dit mijn ding was. Diergedrag vind ik sowieso erg interessant en ik heb er gevoel voor. In mijn studie komt dit ook naar voren.

Oké lang verhaal...maar ik zit op een kruising en ik vind het heel moelijk om te kiezen. Wat zal ik doen: overschakelen naar de manieren van Parelli (lijkt me het meest mijn ding) en zonder bit gaan rijden? Dat is een hele grote verandering...
Ik zal mijn lessen op moeten zeggen en wat ik het moeilijkst vind: mijn doel is niet bereikt. Maarja, wat maakt het uit? Er zijn al genoeg Z-ruiters, moet ik er dan ook zo nodig 1 zijn? Nee.
De eigenaar zal teleurgesteld zijn. Ook al moet ik helemaal niets van hem. Maar toch. Het lijkt me heel erg wennen als een ander op het paard gaat rijden... ;( . Mijn ouders vragen zich al tijden af waarom ik in vredesnaam wedstrijden rijd, want ze vonden het helemaal niks voor mij. Ik had al een hekel aan het 'pak' wat ik aan moest (zo netjes, pff, dat maakte me nog zenuwachtiger haha).
Ik mag leren om me NIKS van anderen aan te trekken, wat ze er ook van vinden. Ik mag mijn eigen gevoel volgen....en dat is dat ik niet sportprestatiegericht in elkaar zit en het meest geniet van grondwerk.

Ik beslis natuurlijk zelf wat ik doe. Maar wat vinden jullie van dit verhaal?
Loslaten....dat is de kunst denk ik.

Oja, ik kan natuurlijk ook gewoon doorgaan met dressuur. Maar dat is hard werken en dan doe ik liever grondwerk, als ik toch geen wedstrijden rijd. Daarnaast kosten lessen veel geld en aangezien ik daar niet echt van geniet...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:16

Vanuit de basis van het 'natural horsemanship' kun je toch ook verder gaan met rijden? Je stelt jezelf alleen andere doelen, maar kunt nog steeds toewerken naar een prestatie hoor. Er zijn ook zat lessen, trainingen, workshops en cursussen te volgen varierend van grondwerk tot rijden.

Als ik jouw verhaal lees sta je m.n. niet meer achter de manier van omgaan met je paard. En m.i. moet een hobby toch iets leuks zijn, iets waar je van ontspant, iets wat je energie en rust geeft.

Overigens: ik ga zelf op een natural manier om met mijn paard, maar rij haar wel engels en met bit...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:17

Ik begrijp het niet helemaal...waarom zou je het niet samen kunnen doen? Grondwerk en dressuurmatig rijden kan elkaar juist heel goed aanvullen.
Wat betreft je lessen...ga op zoek naar een andere instructeur/trice! Als deze jou geen fijn gevoel geeft in wat je doet moet je er mee stoppen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:18

Misschien heb je gewoon niet van de juiste les? Iemand moet je vertrouwen geven en het voor jouw aannemelijk te maken wat nodig is. Ik had een instructeur waar ik voor door het vuur ging, we waren een team. Daarna kreeg ik iemand die mij dingen lied doen die niet goed voelde (ik reed z) en ik over de top moest van ons kunnen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:21

Allereerst heel knap dat je er zo goed over nadenkt...dat is volgens mij al stap 1...

Maar, heb je er al eens over nagedacht of je instructeur wel bij jou past? Ik werk ook hard in mijn lessen, ben soms streng, maar in mijn les blijft respect voor het paard, eerlijk zijn naar je paard toe ook steeds terugkomen. Doorkomen mag, als je maar op tijd loslaat...Ik heb echt geen idee of het daar aan ligt, misschien zit ik er wel helemaal naast. Maar er zijn ook meerdere wegen naar een dressuurring...
Verder kan ik zelf ook veel spanning opbouwen zowel op wedstrijd als op les. Bij mij komt dat omdat ik het heel graag heel goed wil doen en mezelf niet toesta om fouten te maken. Waardoor ik natuurlijk alleen maar meer fouten maak...Ik zit zelf dus middenin een proces waarbij ik moet leren stap voor stap te gaan, realistische doelen te stellen en gewoon een keer tevreden te zijn met wat ik wel goed doe...
Ik weet trouwens wel zeker dat ik het leuk vind, ga ontzettend graag op wedstrijd en geniet van het trainen. Maar een deel van je problemen herken ik dus zeker ook wel!

Ik zie dus ook niet helemaal in waarom je grondwerk, parelli ed niet kan combineren met dressuurrijden? Lijkt me juist een leuke afwisseling voor je paard...en voor jezelf.

Ik wil je helemaal niet overhalen om dressuur te blijven rijden hoor, alleen even een aanzetje geven om het misschien eens van een andere kant te bekijken...Ik denk dat je in ieder geval niet moet overhaasten, ookal rijd je wel maar train je even een tijdje wat minder fanatiek, dat geeft toch niks..dan kan je later alsnog de keuze maken niet/op een andere manier door te rijden.
Ik denk wel dat hoe dan ook deze instructeur voor jou niet geschikt is. Omgaan met faalangst/spanning bij een ruiter is een vak apart. Wil niet zeggen dat hij/zij verder niet goed is, maar ik denk dat jij iemand nodig hebt die op de eerste plaats meer didactisch bezig is.

Hoop dat ik je een stukje op weg kan helpen, ik begrijp je dilemma en het is een moeilijke keuze. Heel veel succes, wat je ook gaat doen het moet goed voelen!

Dorus

Re: Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:30

Ik heb maar één belangrijke opmerking voor jou: Doelen zijn er om bijgesteld te worden!

Ik denk dat wat Chubby zegt een hele goede is. Zet je doel voor nu even opzij en volg je hart en kijk dan over een jaar nog een keer. En stel je dan een paar vragen. Kan je op die nieuwe manier ook je origineel gestelde doel nastreven? Heb je er dan meer plezier in? Of vind je het dan nog steeds niks?

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:36

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorganers ;)
Super dat je dit zo aanpakt.

Volg je gevoel, welke "kant" je ook oppakt. Parelli, engelse dressuur, western.. N.H.
Het goede gevoel voor je paard en jezelf is het belangrijkste.

Wij gaan ook (voor zover wij het allemaal begrijpen) uit van de werkwilligheid en goedheid van onze paarden.
Doen ze niet wat we vragen... dan geven wij waarschijnlijk het verkeerde signaal.
Zo gelukkig ook onze instructrice: voorbeeldje van vorige week.
Ons paard had veel moeite met de juiste buiging op 1 hand.
Wat zegt onze instructrice.... kom maar even bij mij: ze voelt aan zijn hals... masseert de juiste spier.. en hij is los en zo soepel als wat :D
Zo fijn.. geen dwang of door allerlei hulpmiddeltjes hem "er doorheen" te rijden, maar goed kijken en luisteren naar wat hij aangeeft.

Bedoel je zo'n situatie bijvoorbeeld?

Veel succes en vooral veel plezier!

gr. Elvira

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:40

[quote="Chubby"]Vanuit de basis van het 'natural horsemanship' kun je toch ook verder gaan met rijden? Je stelt jezelf alleen andere doelen, maar kunt nog steeds toewerken naar een prestatie hoor. Er zijn ook zat lessen, trainingen, workshops en cursussen te volgen varierend van grondwerk tot rijden.

Chubby, je hebt gelijk. Bij grondwerk e.d. stel je ook een doel. Maar dat doel vind ik veel meer ontspannen en past veel beter me dan het doel wedstrijdrijden. Gewoon het gedoe om de wedstrijden heen, zelfs de kleding die je aan moet voel ik me niet fijn bij.

Aerdenhout1: daar ben ik het mee eens. Misschien moet ik minder zwartwit denken. Ik doe nu ook grondwerk en dressuur. Het is inderdaad het gevoel wat ik er bij heb.

Ezter: bedankt.
Ik moet hard werken bij mijn instructeur. Verder is hij ook niet zo op de wedstrijden gefocust, maar meer op het 'netjes rijden'.
Dat vond ik altijd fijn. Maar weer dat gevoel. Misschien vind ik het simpelweg niet zo leuk. Mijn instructeur is wel degelijk eerlijk t.o.v. het paard hoor. Ik vind dat hij zelf ook netjes rijdt.

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:43

Noean schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorganers ;)
Super dat je dit zo aanpakt.

Volg je gevoel, welke "kant" je ook oppakt. Parelli, engelse dressuur, western.. N.H.
Het goede gevoel voor je paard en jezelf is het belangrijkste.

Wij gaan ook (voor zover wij het allemaal begrijpen) uit van de werkwilligheid en goedheid van onze paarden.
Doen ze niet wat we vragen... dan geven wij waarschijnlijk het verkeerde signaal.
Zo gelukkig ook onze instructrice: voorbeeldje van vorige week.
Ons paard had veel moeite met de juiste buiging op 1 hand.
Wat zegt onze instructrice.... kom maar even bij mij: ze voelt aan zijn hals... masseert de juiste spier.. en hij is los en zo soepel als wat :D
Zo fijn.. geen dwang of door allerlei hulpmiddeltjes hem "er doorheen" te rijden, maar goed kijken en luisteren naar wat hij aangeeft.

Bedoel je zo'n situatie bijvoorbeeld?

Veel succes en vooral veel plezier!

gr. Elvira

Ja dit bedoel ik precies!!
Bij mij zeggen instructeurs (heb groeps- en privéles): pak haar er maar even door, ze is niet van porselein!
Ik: Eh...ja maare, ik vraag al best veel met mijn hand, dusse....
Zij: Nee joh, dat is maar kippenkracht, voelt ze niet eens.
Ik: Eh...maare die buiging komt toch vanuit de ribben?
Zij: Maar als je niet vraagt met je hand rijd je volgend jaar nog zo. Als je niets doet, gebeurt er ook niks.
Ik DENK: Oke, maar wat wil je, een paard met kracht tot iets zetten? Weet je wel hoe zwaar zo'n dier is? Dat wordt 'em niet hoor...
Maar ik doe maar wat de instructeur zegt. Gevoel: ahh eigenlijk wil ik dit niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:47

Doelen zijn er niet om krampachtig aan vast te houden, maar om bij te stellen op basis van nieuwe inzichten. Dus staar je niet blind op het Z1 halen. Stel het bij als je je niet prettig voelt bij wat je doet. Paarden zijn je HOBBY en dus bedoeld om leuk te zijn ;)
Het één sluit het ander niet uit. Je kunt prima dressuurrijden en grondwerken met elkaar combineren. MAAR... wat ik zo van je lees, ben je gewoon toe aan iets nieuws, aan ontdekken wat beter bij je past.

Volg je gevoel hierin. Stop met de wedstrijden als je daar geen lol in hebt, en als je je niet senang voelt bij je instructeur geef dit dan bij hem aan, kijk of hij zich aanpast, en zo niet dan stop je gewoon bij hem. Is niet raar, niet slecht, niet l*llig tegenover hem, maar heel gewoon.

Volg je gevoel, vind uit wat (beter) bij je past....
Je omkeren en teruglopen kan altijd, als blijkt dat je het verkeerde paadje gekozen hebt...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:49

Sonja: helemaal waar. "Iets nieuws ontdekken en kijken wat bij mij past".
Bedankt voor je reactie! Mooi: doelen zijn niet om krampachtig aan vast te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:52

ik heb ook nooit wedstrijden willen rijden,terwijl ik kansen genoeg heb gehad...niet dat ik het eng vond of zenuwachtig was ...nee hoor...dat wereldje ligt mij gewoon niet.

Je kunt toch en/en doen?
Als ik rij dan ben ik gewoon met mijn paardje dressuurmatig bezig,krijg ook regelmatig les en ken zelfs een aantal oefeningen van de z...maar gewoon voormezelf...voor de lol,niet voor publiek..

doe wat je gevoel je zegt!En ga niet af op wat anderen zeggen!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:17

ik denk dat jij het belangrijkste (en enige) doel vergeet:

een fijn en vrolijk leven leiden.

in jouw leven passen paarden, heerlijk, en je bent nu aangekomen op een splitsing.
dan mag jij toch zelf liezen welke richting je op gaat, die splitsing komt toch niet voor niets op jouw pad?

volg je hart, tot dat er weer een nieuwe splitsing opduikt, en dan weer je hart volgen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:24

Ik vind dat je goed naar jezelf luistert.
Deze manier van rijden past duidelijk niet bij jou.
Wat ik in je bericht tussen de regels door lees, is dat je best Engels wilt rijden, best wat dressuur wilt doen, maar wel met de focus op het belang en plezier van het paard.
Misschien wil je het eens in een andere hoek zoeken?
Kijk bijv. eens bij een AdB instructeur. Is in beginsel klassiek maar het welzijn van het paard staat centraal; vandaar ook de grote aandacht van het rechtrichten. In de paar lesjes die ik heb gehad (en door omstandigheden moest stoppen) vond ik het een verademing. Wel pittig voor mezelf hoor, veel aandacht voor mijn zit en balans maar bijv. het paard 'dwingen' tot nageven, was uit den boze.
In demonstraties die ik heb gezien en trouwens ook op foto's die je hier ook wel op bokt voorbij ziet komen, valt onmiddelijk op hoe 'lekker' het er uitziet. Ontspannen, zonder dwang. Je krijgt er een fijn gevoel bij als je er naar kijkt.

Of misschien de wat meer de klassieke/academische rijkunst geschoolde instructeurs. Ook hier wordt liever voor de lange weg gekozen ipv Snel in de krul, met ook hier als oorspronkelijk doel; het paard zo te rijden dat het lang gezond blijft.

Beide methodes sluiten wedstrijdrijden overigens niet uit.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:54

MeFlower schreef:
Ja dit bedoel ik precies!!
Bij mij zeggen instructeurs (heb groeps- en privéles): pak haar er maar even door, ze is niet van porselein!
Ik: Eh...ja maare, ik vraag al best veel met mijn hand, dusse....
Zij: Nee joh, dat is maar kippenkracht, voelt ze niet eens.
Ik: Eh...maare die buiging komt toch vanuit de ribben?
Zij: Maar als je niet vraagt met je hand rijd je volgend jaar nog zo. Als je niets doet, gebeurt er ook niks.
Ik DENK: Oke, maar wat wil je, een paard met kracht tot iets zetten? Weet je wel hoe zwaar zo'n dier is? Dat wordt 'em niet hoor...
Maar ik doe maar wat de instructeur zegt. Gevoel: ahh eigenlijk wil ik dit niet!

ja idd... haha Precies is wat ik ook wilde zeggen toen ik dit las :D

Jij vind je weg wel! je weet wat je NIET wil..
en je zoekt naar hoe je het wel wil.
Je denkt logisch na, en je bent volgens mij heel eerlijk naar je paard toe.

en zoals hier eerder al gezegd, oefeningen van de dressuur .. wel of geen wedstrijden... het kan allemaal ook op de manier zoals jij het wil.
Als jullie er samen maar plezier in hebben.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:18

Je kunt ook klassieke dressuur beginnnen rijden, ik vind dit persoonlijk heel vriendelijk en duidelijk! Ik beschouw het ook als natural rijden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:21

Je kan nu ook bitloos starten, misschien is dat een idee. Dan heb je en plezier met je paard, en je hebt een nieuw doel!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 07:51

Bedankt voor jullie reacties ;)

[quote="beantsje"]
Kijk bijv. eens bij een AdB instructeur. Is in beginsel klassiek maar het welzijn van het paard staat centraal; vandaar ook de grote aandacht van het rechtrichten. In de paar lesjes die ik heb gehad (en door omstandigheden moest stoppen) vond ik het een verademing. Wel pittig voor mezelf hoor, veel aandacht voor mijn zit en balans maar bijv. het paard 'dwingen' tot nageven, was uit den boze.
quote]

Wat is AdB als ik vragen mag? :o

Op paardenbegrijpen.nl heb ik Marijke de Jong ontdekt. Deze manier van trainen spreekt me veel meer aan dan de 'gewone' dressuur. Instructeurs zijn helaas niet bepaald in de buurt te vinden. Ik woon in Gelderland, zo'n 25 km vanaf Zwolle.
Ik kende de academische manier (weet niet precies hoe het heet wat Marijke doet) al en had het steeds in mijn achterhoofd. Nu ik onrustig word (wat wil ik nu, want de eigenaar vraagt steeds: en, ga je al naar M1 en wanneer moet je wedstrijdrijden?) denk ik meer aan andere manieren van rijden. De klassieke manier vind ik ook erg gaaf. Ik moet zeggen dat ik dressuur ook best heel leuk vind en inderdaad: zolang het paard er ook plezier van heeft. Zonder dwang, laat staan geweld.
Misschien kan ik eens een cursus volgen. Het geld heb ik er wel voor over. Als ik minder/weinig wedstrijden rijd heb ik het er weer 'uit'.

Rechtrichten, bitloos...het zit allemaal wel in mijn hoofd ja.
Het is een beetje een warboel, maar ik kom er vanzelf wel achter wat het best bij me past :D.

@ Noean: eerlijk naar paard toe. Ja dat denk ik ook wel haha....ik weet stiekem ook wel dat 'ie dressuur in zo'n bak niet zo leuk vindt, al kan ze fysiek veel. Ik merk dat gewoon aan alles: oortjes, gevoel wat ik onder me heb. Daarom voelt het ook als dwingen. En dan moet je aanpakken volgens de instructeur. Dat vind ik best lastig.

@ hinta: haha...ja klopt hoor: ik ben erg streng voor mezelf en leg de lat erg hoog. Gelukkig ben ik daar langzamerhand mee aan het afrekenen ;). Vandaar dat ik ook over een andere manier van rijden nadenk! :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 07:53

Oh ik zie al wat AdB is...Antoine De Bodt. Ik zoek even op google ;).

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:47

Ik vind persoonlijk de manier van Marijke de Jong de beste en ziet er ook het meest vriendelijk uit. Nu kun je wel zelf aan de slag gaan met rechtrichten door veel te lezen op paardenbegrijpen.nl ;). Ze heeft ook veel video's die het duidelijker maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:40

Waarom zou je gelijk overschakelen?
Een paard snapt prima meerdere vormen. Grondwerk a la parelli kun je prima combineren met rijden. Dressuur, western, recreatief, whatever.
Met bit kun je prima combineren met bitloos.

Je hoeft niet te kiezen. Ga gewoon doen wat jullie leuk vinden samen. Dan komt het vanzelf wel weer terug. En je paard is echt niet alles vergeten over een paar maanden, dus als je weer dressuur wilt oppakken, dan kan dat gewoon.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:18

Ik heb met mijn vorige paard het gewoon kunnen combineren, en zo ben ik rustig aan steeds verder overgestapt op parelli, want er is toch geen betere manier dan het gewoon te proberen? Wat heb je te verliezen. Het gaat erom dat jij weer zin krijgt in rijden met je paard, lol hebben met je paard dus. ga rond kijken of er niet ergens in jou buurt parelli lessen gegeven worden: ga ernaar kijken of doe mee en kijk wat je ervan vind. Elk paard kan parelli en als het niets is, kijk je gewoon verder. Doen!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:40

Gewoon doen waar je je goed bij voelt en wat je leuk vind!
Ik ben een echte AdB-fan. Sinds ik deze manier van rijden aan het leren ben, zie ik dat het zo'n fijne manier van rijden is voor zowel je paard als jezelf! Ik kom nu altijd tevreden van mijn paard af, terwijl ik daarvoor vaak een "strijd" moest leveren voor mijn gevoel. Ik ga ook niet voor de wedstrijden, ben een streber en zenuwpees. Ga nu voor de kwaliteit van rijden en dat vind ik veel belangrijker. Ik kan het je van harte aanraden.Qua natural horsemanship heb ik niet veel ervaring, maar als je het leuk vind moet je er gewoon voor gaan en van alles je ding eruit pikken dat bij jou en je paard past!
p.s. mocht je gaan rechtrichten en wedstrijden willen rijden, dat gaat ook prima samen hoor!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:44

Ja, het is ook zo dat ik niet per se hoef te kiezen. Ik ben wel een beetje van: als ik iets doe, wil ik het goed doen.
En ik ben soms een beetje van uitersten: ja of nee. Maar het is natuurlijk prima om allerlei dingen te proberen en daarna eventueel te combineren! :)*

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:45

Misschien heb je over mijn bericht heen gelezen of niet gereageerd, maar je kunt nu ook bitloos starten.