Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hannah_Menno schreef:Waarom zou je meteen een Hackamore pakken? Ik ben niet per definitie tegen een hackamore, de optoming is zo streng als de ruiterhand, maar bij een hackamore komt er ook nog een hefboomwerking bij.
Heb je al enige ervaring met bitloos rijden?
wimmus schreef:..en bedenk je ook dat overstappen naar bitloos waarschijnlijk je probleem niet zal oplossen.
Sonja schreef:Wat is de reden dat je pony z'n bit zo vastpakt?
wimmus schreef:Een hackamore is imo veel scherper dan een (zacht) bit. Dat een bit scherp kán inwerken, is geheel de hand van de ruiter.
Dat hij op een halster rustiger loopt, kan ook te maken hebben dat je daar wellicht minder moeilijke oefeningen vraagt. Bij buitenritten zal je paard met een hackamore waarschijnlijk precies hetzelfde reageren.
Tenzij er iets mis is met zijn tanden, hoeft bitloos helemaal niet beter te werken.
Imo is bitloos geen oplossing, het verdiepen in het waarom je paard dat doet wel.
Ik lees uit bovenstaande dat de grootste reden angst is (verstrakken)
Het maakt daarbij niets uit wat je aan je paard z'n hoofd hangt, want wel of geen bit heeft niets met angst te maken.
Rajaniii schreef:Sonja schreef:Wat is de reden dat je pony z'n bit zo vastpakt?
als hij iets eng vind dan schiet hij er gelijk van door en kan ik hem niet houden.
ik had afgelopen weekend wedstrijd en bij het inrijden was hij supergoed!
ik kom de baan in en meneer verstrakt, de eerste proef had ik wel een wp(180) maar ook lamme armen van het inhouden.
de 2de proef was ik net bezig en toen verstijfde meneer totaal en ik had geen controle meer. hij pakte het bit beet en ik kon niet veel meer, heb het nog geprobeerd maar heb het nogwel geprobeerd. maar het wou niet meer dus ben er maar vrijwillig uit gegaan!
en soms is hij dat thuis ook, dan zint iets hem niet en dan verstrakt hij van top tot teen.