help! argumenten gezocht vóór bitlooswedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimmekuh

help! argumenten gezocht vóór bitlooswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:36

een aantal weken geleden moest ik een onderwerp opgeven voor een betoog had in eerste instantie voor euthanasie gekozen maar toen ik informatie ging zoeken bleek dat een ramp te zijn. toen was de discussie bezig over de invoering van bitloze wedstrijden dus toen was he van * ping ik heb een onderwerp voor mijn betoog*

maar nu the cry for help ik heb maar 2 redelijke argumenten voor mijn stelling (stelling is ik ben voor invoering van bitloze wedstrijden) en ik heb er minimaal 3 nodig. is er iemand die misschien nog een agument weet? (argument tegen mag ook is ook altijd welkom)
de twee die ik al heb zijn:
1. paarden die wegens medische problemen niet met bit kunnen lopen ook kunnen deelnemen aan wedstrijden.
2. het is tegenwoordig de trend om diervriendelijker te gaan rijden, waarom word bitloos dan zo geboycot? want bitloos is diervriendelijk.

en 3 ontbreekt dan nog

als iemand een hint heeft heel erg bedankt!

ik weet niet of het hier goed staat maar naturals leek me de beste plek ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:39

kimmekuh schreef:
2. het is tegenwoordig de trend om diervriendelijker te gaan rijden, waarom word bitloos dan zo geboycot? want bitloos is diervriendelijk.

Het is trouwens al toegestaan hoor ;)

Of het diervriendelijk is hangt helemaal van de ruiter af hoor, ik ken sommige mensen die met een bit vriendelijker bezig zijn dan anderen zonder bit... maar goed, dat is de discussie niet, je wilt nog een stelling:

- is bitloosrijden wel vriendelijker ;) geintje :D

ik zou nemen: is het voor juryleden wel te doen om een proef die bitloosgereden word te beoordelen? of hebben mensen die bitloos rijden een voordeel op andere ruiters?

skins

Re: help! argumenten gezocht vóór bitlooswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:35

- De neus is minder gevoeliger dan de mond
- paarden die nog wisselen met hun tanden, hebben er baat bij zonder bit gereden te worden
- druk wordt verdeeld over een groter oppervlak dan met een bit. http://bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
- bij de meeste paarden is er meer ontspanning en minder verzet dan met bit
- ...
op bitloospaardrijden.info vind je veel argumenten ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:42

Argument 1 gaat toch ook niet op? ik dacht nl. dat je "vrijstelling" kan krijgen als je om medische reden bitloos moet rijden.
En je mag sinds kort bitloos rijden, dus denk dat je stelling niet echt opgaat.

Waarom is het zo moeilijk om over euthanasie een stelling te maken?

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:47

@katia1993 bedankt ik heb op de site gekeken daar heb ik een hoop aan!

@ annemeik ja ik weet dat het al is ingevoerd maar op moment van opgeven was dat nog niet het geval.

dat van euthanasie jaa... bij info zoeken ging het me al tegen staan en wist ik al niet wat ik er van moest brouwen, (nu heb ik dat al gauw want bent niet zo creatief in teksten)

maar bedankt allemaal !!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:58

lees je hier in

www.bitloospaardrijden.info

interessant is ook de vraag hoe de KNHS hun beslissing wil verkopen dat bitloze optomingen met hefboomwerking niet mogen en optomingen met bit met hefboomwerking nog wel 8-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:41

Arabesk, bedoel je ene bepaald soort bit? (stang?)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:42

Arabesk schreef:
lees je hier in

http://www.bitloospaardrijden.info

interessant is ook de vraag hoe de KNHS hun beslissing wil verkopen dat bitloze optomingen met hefboomwerking niet mogen en optomingen met bit met hefboomwerking nog wel 8-)

bitloze wedstrijden gaan voorlopig maar tot L en in het L mag je ook geen bit met hefboomwerking hebben. Je argument is dus weinig waard. :)

argument twee vind ik een beetje apart, impliceert dat, dat met bit rijden niet diervriendelijk is? :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:59

Ik denk dat Arabesk het bij wat jij argument twee noemt niet heeft over de teugelvoering (met of zonder bit) maar over het principe van metaal in de mond.
Maar goed, ik praat voor mijn beurt, dus laat het haar zelf maar uitleggen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:03

Mij gaat het niet om wat Arabesk bedoelt maar om wat TS bedoelt, wat Arabesk er van vind heb ik inmiddels al vaak gelezen en dat is gewoon ieder zijn of haar mening. :) De reactie op arabesk was puur dat in het L ook nog geen hefboomwerking mag dus dat het logisch is dat het bij bitloos ook niet toegestaan is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:28

Ik zie het probleem niet zo; ts vraagt om argumenten voor het bitloos rijden, en Arabesk geeft twee argumenten.
Dat één argument misschien niet klopt is één ding, maar dat een tweede argument (wat ik probeer te verduidelijken) jou niet zo interessant lijkt (of de mening van Arabesk niet) - da's iets anders. :)

Ik denk dat in dit topic vooral 'ieder zijn mening'-en voorkomen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:32

:? Ik snap jouw reactie niet. Ik vraag enkel of dat argument impliceert dat met bit onvriendelijk is...... En omdat het argument zo is opgesteld dat ik daar geen zekerheid over heb vind ik het "apart". :)

De mening van Arabesk interesseert me wel maar ik ga gewoon niet weer dezelfde discussie voeren die op het zelfde uit komt, heeft niets met geen interesse te maken. Gewoon niet in herhaling vallen, heeft TS niks aan, heb ik niks aan en Arabesk nog minder. :) Ik heb respect voor Arabesk en voor haar mening en ik hoop dat ze dat weet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:58

Ayasha schreef:
Mij gaat het niet om wat Arabesk bedoelt maar om wat TS bedoelt, wat Arabesk er van vind heb ik inmiddels al vaak gelezen en dat is gewoon ieder zijn of haar mening. :) De reactie op arabesk was puur dat in het L ook nog geen hefboomwerking mag dus dat het logisch is dat het bij bitloos ook niet toegestaan is.

Als dat de reden is lijkt me dat een plausibele verklaring.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:01

Geen idee of dat de reden is maar het lijkt mij de enige logische verklaring eerlijk gezegd. :) Of het is de enige die ik kan bedenken. We zullen dat pas weten als er hogere proeven komen bij bitloze wedstrijden vrees ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:19

denk idd dat je het stuk erbij moet pakken dat tegenwoordig veel mensen nadenken over wat de werking van het bit is en wat het voor kwaads kan doen. Wil je dan uiteindelijk niet met bit rijden, kom je uit op bitloos. of helemaal niet rijden natuurlijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:22

3. Je laat zien dat je ook met minder inwerking op gevoelige delen als de mond een leuk rondje kunt rijden

(niet dat ik bitloos ben, maar het is in ieder geval een argument)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:29

Argumenten weet ik zo 1,2, 3 niet, er is ook al redelijk wat genoemd zie ik.
Wel zou ik je stelling absoluut veranderen.
' ik ben voor invoering van bitloze wedstrijden' is i.m.o. een vrij slechte stelling, het is zelfs een mening.
Ik zou er iets in de trant van 'Bitloze wedstrijden moeten worden ingevoerd.' maken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:32

Je kan bitloos net zoveel bereiken als met bit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:09

Pikeur schreef:
3. Je laat zien dat je ook met minder inwerking op gevoelige delen als de mond een leuk rondje kunt rijden

Voor zover ik weet is de neus ook heel gevoelig, dun velletje en veel zenuwen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:14

Cowgirl schreef:
Pikeur schreef:

Voor zover ik weet is de neus ook heel gevoelig, dun velletje en veel zenuwen.

Maar de meeste bitloze hoofdstellen hebben natuurlijk wel een breder vlak waar de druk over verdeeld wordt, alleen nu je het zegt formuleerde ik het inderdaad niet correct

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:47

Ayasha schreef:
:? Ik snap jouw reactie niet. Ik vraag enkel of dat argument impliceert dat met bit onvriendelijk is...... En omdat het argument zo is opgesteld dat ik daar geen zekerheid over heb vind ik het "apart". :)

De mening van Arabesk interesseert me wel maar ik ga gewoon niet weer dezelfde discussie voeren die op het zelfde uit komt, heeft niets met geen interesse te maken. Gewoon niet in herhaling vallen, heeft TS niks aan, heb ik niks aan en Arabesk nog minder. :) Ik heb respect voor Arabesk en voor haar mening en ik hoop dat ze dat weet.

Laat maar, ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:51

Ik vrees er ook voor :o