wat zijn de verschillen in NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne84

wat zijn de verschillen in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:45

hallo allemaal,

Ben echt een beginner in deze wereld.
Ik zoek de juiste methode voor mijn paard.
Kan iemand mij op weg helpen wat precies de verschillen zijn in voest,parelli,monty roberts enzo?

Even ter info ik heb een arabische merrie die in juni 3 worde, waar dus voorlopig nog niet op gereden word.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:00

In mijn ogen is 'natural horsemanship' meer dan goed omgaan tijdens training; het gaat mij om de algehele omgang, dus daarbij ook de verzorging en huisvesting ed.

Verder zeggen stromingen mij ook niet zo veel. :)

Je kunt vast nog topics vinden over de diverse goeroes, en wellicht ook uitvinden wat bij je past.

Het belangrijkste is om altijd naar je paard te blijven kijken en luisteren. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:28

Er zijn wel meer topics geweest met de vraag welke methode het beste is.

In het kort: het paard moet het niet leren, want die weet het allemaal al. Het is de mens die zich moet gaan verdiepen in hoe een paard denkt, voelt, waarom hij zo reageert zoals hij reageert en hoe je daar het beste mee om kunt gaan.
En dan is de keus aan instructeurs heel groot.
Er zijn instructeurs die op een heel hoog niveau beginnen, en verwachten dat jij je op dat niveau bij ze aan kunt sluiten, en geen stappenplan hebben hoe je daar kunt komen (Hempfling). Ben je de draad halverwege kwijt, dan is dat jammer, maar pech voor jou.

Dan zijn er mensen die profiteren van het feit dat ze in het land zelf wonen, en de taal spreken, en ter plekke cursussen kunnen geven waar mensen naartoe kunnen. Ze hebben een of twee boeken geschreven die misschien leuk zijn voor de mensen die de cursussen niet bezoeken, maar ze concentreren zich toch echt op de Nederlandse markt en hebben weinig aan de markt over de grens. Een smeltkroes van verschillende methodes, en je kunt er een eind mee komen(Voest).

Dan is er een aanbieder die vooral een methode propageert (heeft meer in zijn mars maar dat is niet zo bekend), hij komt uit Amerika en geeft regelmatig demonstraties. Hij wekt met die demonstraties de indruk dat hij het wondermiddel heeft om een betere band met je paard te krijgen, en het gevolg is dat hij een schare aan volgelingen op vooral jonge leeftijd heeft, die deze methode drie keer in de week op hun shetjes loslaten omdat het zo leuk is dat ze vervolgens als een hondje achter de baas aanlopen. (Monty Roberts).

Misschien leuk om vooral wat betreft de JU even dit topic door te lezen:
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Verder is er ook een methode die je van begin tot eind begeleid, en je heel simpele stappen geeft. Waar je begeleiding kunt krijgen en ook met andere beoefenaars kunt oefenen. Ook een smeltkroes van verschillende methodes, in hapklare brokken verdeeld en goed te volgen, voor iedereen, desnoods via thuisstudie, of een cursus bij je in de buurt of bij jou op stal(Parelli)

Als je echt zelf wilt ervaren wat het beste bij je past, kun je alle methodes langsgaan, desnoods het wiel opnieuw uitvinden.
Wil je een methode die je van alles een beetje geeft, die de kennis en de ervaring en de methodes van verschillende trainers combineert, die je ook steun kan geven en je niet alleen aan laat modderen, zou ik je Parelli aan willen bevelen...

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:03

zo perfect verwoord hier kan ik wat mee *D
ik ben me even aan het verdiepen, maar het word denk ik iemand die parelli lessen geven :D
Ben al in contact met iemand daarover :D

Cassidy

Re: wat zijn de verschillen in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:12

Je hebt je keuze snel gemaakt zie ik. Succes ermee!