Probleem met basis van The Friendly Game.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GiddyUp_

Probleem met basis van The Friendly Game.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:41

Hallo,
vandaag ben ik begonnen met,bij mijn verzorgpaarden, een soort van Friendly game toe te passen.

Bij Yakari is alles goed gegaan, ik kan hem overal aanraken met de hand,handschoen ed.

Maar Navajo(7jaar) & Mojave(1,5-2jaar) laten het precies niet goed toe.
Ze happen,maar niet echt om 'te bijten'... Ze laten zich niet echt graag aanraken,
en ik probeerde dus steeds om opnieuw te beginnen & ze tussendoor wat af te leiden...

Heeft iemand tips of doe ik het verkeerd?

P.S.: Navajo heeft dit al langer, plots werd hij niet graag meer aangeraakt terwijl hij vroeger een knuffelaar was...
Ik heb hem al onderzocht op problemen en situaties die hem veranderden kan ik ook niet bedenken.
Iemand tips voor dit?

Groetjes,
Marlies.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:09

Begin met aanraken en op het moment dat hij het niet meer wil dan ben je al over de streep. Let dus op gezichts en lichaamsuitdrukking. Vaak kijken ze al wat vervelender als je richting de plek gaat waar ze je niet hebben willen, accepteren ze de plek ervoor wel laat je druk vrij (beloning). Zo kun je telkens een stapje verder gaan.

Voorbeeld: Je paard vindt het aaien op de hals goed maar zodra je richting schoft gaat, gaat hij happen dan is het aan jou om voor de schoft al te stoppen met aaien en het het te belonen dat je zijn hals mocht aaien. Doordat je ze voor het goede beloont krijgen ze meer vertrouwen in je en weten ze dat je het respecteerd als ze het niet fijn vinden en dat je begrip toont, op een gegeven moment zullen ze meer accepteren en kun je kleine stapjes richting schoft maken, dus eerst 1 keer erheen maar niet aanraken - dan weer terug en druk vrij. Ookal krijg je toestemming, raak de plaats/gedeelte niet direct aan maar wacht even op dat extra stukje vertrouwen. Vanuit daar ga je telkens approach (aanraken) and retreat (terugtrekken) doen, dus aanraken -> geen reactie -> terug (druk vrij) als beloning. Door de rust en de tijd te nemen zul je steeds verder in de buurt van de treshhold (drempel, vaak angstdrempel) mogen komen. Neem de tijd, het kan nooit langer duren als 2 weken ;)

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:06

xmarliez schreef:
Begin met aanraken en op het moment dat hij het niet meer wil dan ben je al over de streep. Let dus op gezichts en lichaamsuitdrukking. Vaak kijken ze al wat vervelender als je richting de plek gaat waar ze je niet hebben willen, accepteren ze de plek ervoor wel laat je druk vrij (beloning). Zo kun je telkens een stapje verder gaan.

Voorbeeld: Je paard vindt het aaien op de hals goed maar zodra je richting schoft gaat, gaat hij happen dan is het aan jou om voor de schoft al te stoppen met aaien en het het te belonen dat je zijn hals mocht aaien. Doordat je ze voor het goede beloont krijgen ze meer vertrouwen in je en weten ze dat je het respecteerd als ze het niet fijn vinden en dat je begrip toont, op een gegeven moment zullen ze meer accepteren en kun je kleine stapjes richting schoft maken, dus eerst 1 keer erheen maar niet aanraken - dan weer terug en druk vrij. Ookal krijg je toestemming, raak de plaats/gedeelte niet direct aan maar wacht even op dat extra stukje vertrouwen. Vanuit daar ga je telkens approach (aanraken) and retreat (terugtrekken) doen, dus aanraken -> geen reactie -> terug (druk vrij) als beloning. Door de rust en de tijd te nemen zul je steeds verder in de buurt van de treshhold (drempel, vaak angstdrempel) mogen komen. Neem de tijd, het kan nooit langer duren als 2 weken ;)

dankjewel,
daar ben ik al heel veel mee ;)

welke zone vind jij dat het beste is om te beginnen met aanraken?
Bvb hoofd,nek,...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:05

Waar je paard het aanvaard :) . Sommige paarden vinden het fijn om op de hals aan geraakt te worden en sommige helemaal niet. Je moet ontdekken welke plek je paard wel fijn vindt om aangeraakt te worden en vanuit daar beginnen.

veersche

Re: Probleem met basis van The Friendly Game.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:54

Kijk goed naar je paard en kijk goed naar jezelf. Misschien ziet je paard dat je doelgerichter bent en heeft ie daar helemaal geen behoefte aan. Blijf lekker ontspannen, let op je houding, kijk met vriendelijke ogen en adem vanuit je buik.
Succes!!!

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:10

veersche schreef:
Kijk goed naar je paard en kijk goed naar jezelf. Misschien ziet je paard dat je doelgerichter bent en heeft ie daar helemaal geen behoefte aan. Blijf lekker ontspannen, let op je houding, kijk met vriendelijke ogen en adem vanuit je buik.
Succes!!!

Ik zal er zeker op letten!

Ik had een trainingsschema voorbereid,
en zo moest het gebeuren. :P

Maar uiteindelijk heb ik ff TTouches gedaan,
daarna begonnen met het combineren v games en ander grondwerk ;)

En dat ging wel helemaal goed! :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 07:48

Kijk dat is een hele goede instelling!!!
Je kunt wel een plan hebben maar als je paard er geen zin in heeft.....
Daarom maak ik eigenlijk nooit een plan, ook niet met rijden. Ik kijk hoe het gaat en waar het schip strand :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:14

Je mag best een plan hebben alleen moet je niet bang zijn er vanaf te wijken en mag er geen tijd aan vast zitten. Je paard geeft aan wat hij wel en niet wil/kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:28

gevoelig op de huid? Zijn ze te dik? Sommige paarden kunnen bijvoorbeeld slecht tegen suiker en worden dan gevoelig op aanraking.

Ik heb een pony gehad, die hield er ook niet van. Zij stond op een soort bokhoefjes en heb die zelfde dag dat ze kwam haar wat lager in de hielen gezet en toenwerd ze heel veel beter in beweging, en dus ook minder gevoelig op de huid (stond helemaal strak van de spanning in de spieren).

Eva kan soms ook heel gestressd reageren bij haar helpt vertrouwen en een beetje meer gedult.