spiegelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

spiegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:37

Je hoort vaak dat mensen zeggen dat paarden spiegelen, maar wat is spiegelen nou eigenlijk?

Is het projectie, je projecteerd jou problemen dus op het paard. Het is bijvoorbeeld makkelijker te zeggen dat je paard zich niet lekker voelt als dat je zelf niet helemaal top bent.

Of is het synchronisatie, het paard gaat mee in jou beweging en geeft je terug wat je wel goed doet (dus door mee te gaan) en niet goed (door bijvoorbeeld bij je weg te gaan).

bietjuhh

Re: spiegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:42

ik denk dat ze het bovenste bedoelen.

bijvoorbeeld; dat als jij bang bent voor iets zegmaar zodra trekker voorbij rijdt en jij wordt gespannen dat je paard dan ook gespannen kan worden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:44

Mijn paard spiegelt mij ook. Als ik tijdens het rijden mij irriteer aan iets (bakgenoten) dan gaat die van mij moeilijk lopen doen. Ben ik ongeduldig is hij ook ongeduldig. Door hem heb ik zoveel beter tot 10 leren tellen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:44

maar is dat dan het bovenste of het onderste, je kan het zien als je problemen projecteren (wat ook een beetje is dat je jou ding bij een ander neerlegt) of dat het paard meegaat in jou beweging, zo dus ook met schrikken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:46

maar is het iets van jou wat je bij jezelf houdt of projecteer je het op je paard, als hij is vandaag moeilijk aan het doen.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:47

ik denk dat je het dan projecteerd op je paard maar is denk ook maar net hoe je het bekijkt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

Spiegelen heb je IMO op heel veel verschillende levels.
1 simpel voorbeeld wat ik vaak bij rij-topics zie is dat het paard op de voorhand loopt, vaak zie ik dan ook de ruiter op de voorhand "zitten"
Dat is voor mij het "simpelste" spiegelen wat er is.

Verder leer ik ook heel veel van de paarden, wat ook met "spiegelen" te maken heeft, al zie ik dat vaak niet.
Voorbeeldjes:
Wat mijn paard nodig heeft is iemand die "kinds" met hem bezig kan zijn, maar ik ben dat niet(ben er mee bezig ;) ) maar daarin spiegelt hij mij dus wel.
Hij kan mij niet uitdagen tot speels gedrag, dat moet ik zelf doen, hij laat alleen zien wat ik met hem doe.
Is dat echt spiegelen? Als het goed is spiegelt elk "sociaal" wezen je, als ik stuiterend door het huis loop stuitert mijn hond mee, niet meer als logisch, maar dat doen paarden ook wel zo, alleen iets subtieler.

Daarnaast kan je het ook nog anders zien, je ziet bepaald gedrag bij je paard, gaat je afvragen wat jij er mee kan, en wat het met jou doet.
Waardoor je weer verder leert over jezelf(en verder komt met je paard)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:58

tja mijn paard spiegelt ook heel erg, ze laat zien hoe ik me voel..

en ja als ik schrik schrikt zij ook omdat ze mij voelt spannen tja dat is ook spiegelen maar volgens mij niet zoals de meeste spiegelen bedoelen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:58

projecteren is meer jou problemen afschuiven op een ander dus het niet bij jezelf houden. Je kan je rot voelen en je kan dan aan je paard merken dat het niet zo lekker gaat, maar je paard voelt zich dan niet rot, maar jij. Als je dan zou zeggen dat je paard zich rot voelt, dan projecteer je jou probleem dus op hem.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:54

Ik projecteer niet, hij voelt het prima aan.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:05

ja spiegelen is best lastig uit te leggen elk paar doet dat anders.
als ik gespannen ben dan wort mijn paard dat ook en gaat hij lopen springen.
en als ik boos ben dan wort hij weer boos op mij.
dus eigenlijk neemen ze je emotions over alleen uit het ene paard dat in druk gedrag, de andere wort juist rusig of de andere neemt de emotie over.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:08

Een paard weerspiegelt jou gedrag. Dus je wordt geconfronteerd met jezelf.
Ik merk altijd als ik kwaad of boos ben. Dat mijn paard me terug irriteerd ermee.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:22

In mijn praktijk gebruik ik het paard regelmatig als interventietechniek, juist omdat ze spiegelen.
En het is eigenlijk heel simpel uit te leggen.
Het paard is van nature een kuddedier en is zeer sensitief op signalen van andere paarden. Maar ook op signalen van andere dieren.
Een paard kan in mum van tijd scannen hoe de ander zich voelt. En merkt dat aan zeer geringe signalen.
En deze signalen zendt de mens onbewust uit. Mensen zijn zeer verbale wezens geworden die vooral in hun hoofd bezig zijn en weinig op gevoel.
Een mens kan bijvoorbeeld zeggen dat hij zich ontspannen voelt en er ook van overtuigd zijn dat het zo is. terwijl je lichaam iets anders zegt en toch onbewust gespannen is.
Die spierspanning neemt het paard waar en het paard zal in zijn gedrag dan laten zien hoe hij jou waarneemt.
Of een mens denkt alleen ergens aan: een verdrietige gebeurtenis, en heeft daardoor een bepaalde lichamelijke uitstraling op het paard en het paard reageert dan daar weer op. Of de mens denkt dat het paard wel zal gaan schrikken van die jas die daar over de bakrand ligt etc... En de mens denkt dan: dit mag ik niet laten merken dat ik dat denk...maar ondertussen heeft je lijf al onbewust gereageerd terwijl jij daar niks van merkt, maar je paard wel.

Daarnaast heeft het paard van nature de neiging om dingen als geheel te bezien. Dus als er ergens iets mist in dat geheel, gaat het paard er ook op reageren door het gemis in te vullen. Dit is wat lastiger uit te leggen, maar het kan betekenen dat jij bijv. eigenlijk heel erg boos bent over iets, maar dat stelselmatig hebt onderdrukt en zelf helemaal niet meer weet dat je boos bent. Maar je je wel rot voelt, maar niet weet waarom. Als je dan met dat gevoel het paard tegemoet treedt, dan pikt het paard de behoefte aan boosheid op en zal het paard dit ook uiten.

Dit alles heeft niets met projectie te maken, maar alles met wat paarden van nature doen. Het paard weet niet beter en kan niet anders.
Projectie is als je een ander eigenschappen of gedrag toedicht die niet van de ander zijn, maar van jou.
Dus je zegt bijvoorbeeld: Ik vind dat toch zo'n nare persoon, want die komt nooit afspraken na. Terwijl dat jouw issue is.
het paard geeft eigenlijk slechts weer wat jouw lichaam het paard vertelt. En dat zijn vaak dingen waar je jezelf niet van bewust bent

En dat wordt gebruikt in coachingssessies met paarden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:42

Slotje wegens oud topic.