Klaus F, Pat P, Monty R, Linda T... Wie o wie en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Klaus F, Pat P, Monty R, Linda T... Wie o wie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:26

Omdat ik veel aspecten van het zo natuurlijk mogelijk omgaan met het paard apprecieer, wil ik hier wat boeken over bestellen... om mijzelf zo in te lezen en te verdiepen in de vele oefeningen die er bestaan, en om paarden nog beter te begrijpen. Op Bol raak ik verdwaald, veel boeken, weinig gebruikers ervaringen %) Misschien hebben jullie suggesties; wat vooral wel te lezen, wat niet te lezen, leuke en begrijpelijke boeken, auteurs, enzovoorts.

Oh ja, ik hou mijzelf aanbevolen voor tweedehandsjes en / of leen exemplaren :P

tamary

Re: Klaus F, Pat P, Monty R, Linda T... Wie o wie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:56

Aangezien je in een grote stad woont, probeer de bibliotheek eens. Eventueel aanvragen via andere bieb. Scheelt een hoop centjes qua aanschaf, al zul je wel iets moeten betalen als het boek naar jouw bieb moet komen. Gewoon lijstje van Bol.com meenemen en even in de biebcatalogus zoeken.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:58

Chris Irwin vind ik heel fijne DVD's hebben, het gaat voornamelijk over de lichaamstaal en hoe er mee om te gaan. Parelli vind ik ook wel fijn, maar bij de DVD box vind ik het zo'n gedoe, allemaal die levels enzo :+

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:01

tamary schreef:
Aangezien je in een grote stad woont, probeer de bibliotheek eens. Eventueel aanvragen via andere bieb. Scheelt een hoop centjes qua aanschaf, al zul je wel iets moeten betalen als het boek naar jouw bieb moet komen. Gewoon lijstje van Bol.com meenemen en even in de biebcatalogus zoeken.

Ik denk dat grondwerk in de bieb meer associaties heeft met tuinieren :P ben bang er geen boeken aan te treffen, maar allicht, zal eens een balletje opgooien bij mijn biebgaande medemensen, bedankt voor de tip! :D

Nienkeee_ schreef:
Chris Irwin vind ik heel fijne DVD's hebben, het gaat voornamelijk over de lichaamstaal en hoe er mee om te gaan. Parelli vind ik ook wel fijn, maar bij de DVD box vind ik het zo'n gedoe, allemaal die levels enzo :+

Ok, levels... hmmmmmmm

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:38

Via de centrale kan elke bibliotheek elk boek laten komen :j
Ook alle boeken van de schrijvers die jij hier noemt, je zult alleen een klein bedragje reserveringskosten moeten betalen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:29

Hier hebben ze een hoop staan in de bieb, heb me daar echt over verbaasd.

Verder zal iedereen die één methode aanhangt toch vooral het bijbehorende materiaal aan boeken of dvd's als tip geven.

Er is een boek, ik kom even niet meer op de titel (maar iemand die dit leest vast wel) dat een aantal bekende methodes op een rijtje zet - ik vind dat wel een grappig boek, en dan heb je meteen een beetje overzicht.

Verder zou ik je liever wat 'algemene' boeken aanraden:

[*]'Paard Natuurlijk' door Frans Veldman en Ilona Kooistra, van de site van PN.
Dit boek gaat over het natuurlijk paardenhouden en behandeld meerdere aspecten: voeding, bitloos rijden, enz.
[*]'Centered Riding', deel 1 of 2 maakt niet zoveel uit, van Sally Swift.
Dit boek geeft veel info over een goede houding met rijden, en is niet disciplinegebonden.
[*]'Grondwerk met paarden' door Inge Teblick.
Dit boek geeft info over clickertraining, en er staan een hele hoop oefeningen in. Ik vind het trouwens ook leuk zonder clickeren.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:30

Ik zou als eerste het boek Het paard als partner. Zes visies op Natural Horsemanship.- Elma Middel en Marike Coverdale lezen.
In dit boek worden verschillende Nh methodes kort en krachtig beschreven en staan de oefeningen heel makkelijk beschreven zodat je ze zo na kunt doen.

Verder Natuurlijk paardrijden van Hempfling is een echte aanrader aan het boek basis rijkunst van Anne Muller!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:20

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:24

Deze vraag is al zo vaak langsgeweest. Maar mijn tip: Pat Parelli: Natural-Horse-Man-Ship. Recentelijk vertaald naar het Nederlands, en zeer de moeite waard. Parelli is een smeltkroes van verschillende methodes, duidelijk gestructureerd (de oudere programma's), en hij blijft aan zijn manier van overbrengen schaven. Het nieuwste van hem is de succes series, ben ik nog niet bekend mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:29

Als je gaat voor prettig te lezen is Paarden liegen nooit van Mark Rashid wel een aanrader. Het is geen cursushandleiding, maar hij vertelt over zijn verschillende ervaringen met verschillende paarden en hoe hij daar dingen van heeft geleerd. Stiekum zit er dus ook de nodige kennis in verwerkt ;)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 12:51

Waratje schreef:
Als je gaat voor prettig te lezen is Paarden liegen nooit van Mark Rashid wel een aanrader. Het is geen cursushandleiding, maar hij vertelt over zijn verschillende ervaringen met verschillende paarden en hoe hij daar dingen van heeft geleerd. Stiekum zit er dus ook de nodige kennis in verwerkt ;)

Ah, dat soort boeken waardeer ik zeker! Beetje zoals Paarden Spreken van Margrit Coates? :)

Bedankt voor de suggesties so far everyone!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:51

Cassidy schreef:
Deze vraag is al zo vaak langsgeweest. Maar mijn tip: Pat Parelli: Natural-Horse-Man-Ship. Recentelijk vertaald naar het Nederlands, en zeer de moeite waard. Parelli is een smeltkroes van verschillende methodes, duidelijk gestructureerd (de oudere programma's), en hij blijft aan zijn manier van overbrengen schaven. Het nieuwste van hem is de succes series, ben ik nog niet bekend mee.

De Succes Series zijn alweer 2 jaar oud volgens mij.. vorig jaar kwamen de Patterns op de markt, dit jaar zijn er nieuwe level-pakketten.

Schimmelig; de 'Get Started' dvd is een aanrader voor iedereen die met Parelli beginnen wil.
Mark Rashid heeft nu 3 boeken die naar het Nederlands vertaald zijn, erg fijne leesboeken.