Zonder zadel rijden slecht? + ervaring cheyenne Dry Tex

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder zadel rijden slecht? + ervaring cheyenne Dry Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:47

Hallo ik rijd momenteel zonder zadel op mijn drachtige merrie.
Ik heb een KN Allegro voor haar maar die ligt niet meer goed op haar rug.

Nu gaat het zonder zadel rijden mij wel aardig af (heb het vroeger altijd zo gedaan).
Maar nu lees ik hier en daar dat zonder zadel rijden slecht zou zijn voor de paarden rug.

Ik vraag me af in hoe verre dat slecht is?
Ik neem aan dat als je niet goed zonder zadel kunt rijden, het gebonk op de blote rug idd niet fijn is voor het paard.
Maar als je nu een prima onafhankelijk zit hebt en je gewoon mee gaat in de beweging van je paard hoe kan het dan slecht zijn?
Vroeger reed ik non-stop zonder zadel met mijn overleden merrie, dit heb ik gedaan vanaf haar derde tot ze 7 jaar werd.
Daarna kon ik pas een zadel kopen maar reed ik nog wel zo nu en dan zonder zadel.
Ze had nog nooit last van haar rug gehad laat staan dat ze er een versleten rug van kreeg.

Dat is mijn eerste vraag :D
Verder ben ik benieuwd naar ervaringen over de BF Cheyenne Dry tex?
Hoe reageert het op vocht? is het slijtvast? etc.
Ik heb twee dressuur zadel maar wil graag een extra zadel omdat ik volgend jaar drie paarden heb waar mee gereden kan worden.
Ik heb echter geen zin om nog een extra boomzadel aan te schaffen dus vandaar dat ik een boomloos zadel wil.
Ik denk dat dit voor mijn drachtige merrie ook handig is.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:15

Ilegra schreef:
Ik vraag me af in hoe verre dat slecht is?
Ik neem aan dat als je niet goed zonder zadel kunt rijden, het gebonk op de blote rug idd niet fijn is voor het paard.
Maar als je nu een prima onafhankelijk zit hebt en je gewoon mee gaat in de beweging van je paard hoe kan het dan slecht zijn?
Vroeger reed ik non-stop zonder zadel met mijn overleden merrie, dit heb ik gedaan vanaf haar derde tot ze 7 jaar werd.
Daarna kon ik pas een zadel kopen maar reed ik nog wel zo nu en dan zonder zadel.
Ze had nog nooit last van haar rug gehad laat staan dat ze er een versleten rug van kreeg.

Qua drukverdeling is zonder zadel niet erg fijn voor de spieren ed van je paard :n
De druk komt alleen terecht op het deel waar je zit; niet bevorderlijk voor de rug, hoe goed je zit ook is. Bij een zadel word de druk verdeeld over het gehele draagvlak van het zadel. Groter draagvlak = minder druk/gewicht per oppervlakte. Minder zwaar voor de rug dus. Ook is de ruggengraat niet vrij als je zonder zadel rijd, ook niet fijn.
Bij de meeste (vooral goedkopere) boomloze zadels is er trouwens ook weinig drukverdeling.

Zonder zadel kan wel, maar voor een lange periode en voor lange ritten vind ik het onverstandig.
Met barebackpad, of bv met grandeurpad & schapenvacht is het wellicht fijner voor paard&ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:50

Hhmz had er nog nooit op deze manier tegen aan gekeken.
Maar als dus zonder zadel rijden niet goed zou zijn hoe kan een boomlooszadel dan wel goed zijn aangezien daar geen boom in zit en de druk dan ook niet goed verdeeld kan worden.

Indianen reden vroeger ook zonder zadel en zaten soms ook uren lang op de rug van het paard.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:14

Het verschilt per zadel en systeem hoe goed de drukverdeling is.
Met een goede pad en een degelijk systeem word het er natuurlijker wel beter op. Zo goed als een goed passend boomzadel kan het de druk iig niet verdelen, maar dat is mijn mening. Al vind ik bv Startrekk wel een erg goed merk.
Als je op zoek gaat naar een boomloos zadel, let dan op welk systeem erin verwerkt zit. Er zijn inmiddels zoveel types dat het bijna onmogelijk word ze over 1 kam te scheren.

Ik weet niet hoe de drukverdeling bij BF geregeld is, daar kunnen anderen je vast meer over vertellen.

Wat de Indianen vroeger deden zal mij worst zijn, vind ik niet van toepassing :+

RianneH

Re: Zonder zadel rijden slecht? + ervaring cheyenne Dry Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:33

Ah, ik heb met beide ervaring :)

Ik vond de drytex een erg fijn zadel, niet mee gereden in de stormende regen, maar hield zich verder goed. Alleen is mijn zitvlak een lange tijd een soort vouw gebleven. Maar als je hem eenmaal goed hebt ingereden valt dat ook wel mee. Heb wel het idee dat de Nubuck fijner vormen, maar heb mijn dry-tex maar een korte periode gehad.

Over drukverdeling, die is idd anders dan met een passend boomzadel. Echter, een boomzadel moet 100% passen om de perfecte drukverdeling te hebben.
De barefootjes vormen wat fijner met het paard mee en met VPS en een goed pad eronder kom je ook ver. Natuurlijk hangt het verder ook erg af van jouw rijstijl. Op je bovenbenen rijden, voornamelijk lichtrijden, zodat je zo min mogelijk puntdruk geeft.

Zelfde geld eigenlijk voor zonder zadel rijden. Vooral je zitbeenknobbels drukken dan in de rug, maar wanneer je goed op je bovenbenen blijft rijden, niet te zwaar bent en verder je paard correct aan het lopen hebt, is het niet het einde van de wereld.
Je kan wel met een barebackpad eronder rijden, maar die laat over het algemeen ook geen ruggengraat vrij.

skins

Re: Zonder zadel rijden slecht? + ervaring cheyenne Dry Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:00

De speciale pad die je eronder legt zorgt vooral voor de drukverdeling bij een boomloos zadel ;).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:17

katia1993 schreef:
De speciale pad die je eronder legt zorgt vooral voor de drukverdeling bij een boomloos zadel ;).

Dus je legt in feite de boom onder je zadel...?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:32

Kuggur schreef:
katia1993 schreef:

Dus je legt in feite de boom onder je zadel...?

Nee, het boomloos zadel op zich verdeeld niet zoveel druk. Het is de pad die eronder ligt dat de druk verdeeld. Het zal nooit hetzelfde zijn als een boomzadel. Het is een speciale dikke pad met inlages die je zelf kunt verstellen. Hoe dit in zijn werk gaat weet ik niet, want ik heb zelf geen boomloos zadel. Je kunt arabesk wel wat vragen, die weet er veel vanaf en heeft veel ervaring.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:33

Ilegra schreef:
Hhmz had er nog nooit op deze manier tegen aan gekeken.
Maar als dus zonder zadel rijden niet goed zou zijn hoe kan een boomlooszadel dan wel goed zijn aangezien daar geen boom in zit en de druk dan ook niet goed verdeeld kan worden.

Indianen reden vroeger ook zonder zadel en zaten soms ook uren lang op de rug van het paard.

Die Indianen deden dat bij gebrek aan zadel, niet omdat het zo goed was voor paard of ruiter. En of die paarden er lang en gelukkig bij bleven leven is ook maar zeer de vraag.
Boomloze zadels zijn er inderdaad in allerlei vormen, de ene is wat beter in het druk verdelen als de andere. Bij BF moet je het vooral van de pad eronder hebben, daar moet je dus niet op bezuinigen. En probeer eerst uit of je paard boomloos accepteert en jij er zelf ook mee uit de voeten kunt.
Er zijn redelijk wat paarden die er vrij goed tegen kunnen als je er zonder zadel op rijdt, maar daarmee is het niet per definitie onschadelijk. De schade aan de rug is een optelsom van de plaatselijke druk en de tijdsduur dat die plaatselijke druk aanhoudt ten opzichte van de taaiheid (om het maar even zo te noemen) van de huid. Sommige paarden zijn ook nog heel tolerant en accepteren druk die wel schade doet (drukkingen), andere paarden accepteren het gewoon niet en voorkomen daarmee potentiele schade.
Mijn merrie houdt niet van de slappere boomloze zadels en al helemaal niet van zonder zadel rijden. Geeft ze heel duidelijk aan, ze vindt het niet fijn, maar accepteert mij wel op de blote rug of met zo'n "vodje", zij het onder protest. Luister goed naar wat je paard er van vindt.