Wat vind jij het mooiste aan NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Superrr

Wat vind jij het mooiste aan NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 16:23

Ik vind de band tussen mens en paard het mooist.
Het heeft even niet te maken met de baas zijn, maar met vrienden zijn.

_Tara_

Re: Wat vind jij het mooiste aan NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:30

Dat heb je heel mooi verwoord :j
Vaak wordt paardrijden toch nog gezien als de baas zijn over je paard, winnen van je paard en weet ik 't wat... Natuurlijk moet je de leider zijn. Maar niet een soort tiraniserende baas.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:52

het mooiste aan NH? Ik weet niet ik vind het gewoon leuk :D Uhm... nou misschien wel dat je met NH je paard leert reageren op het lichtste signaal dat er is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:26

Ik vind de interactie tussen mens en paard zo fascinerend, het kunnen sturen van je paard met een kleine aanwijzing. Het onvoorwaardelijke vertrouwen dat je krijgt. Zie filmpje onderschrift.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:27

Ik vind het zo mooi, dat de overstap naar NH mijn paard voor 200% heeft veranderd. Dankzij NH is er een band ontstaan en zijn wij niet zomaar meer paard en baasje, maar echte maatjes. Onvoorwaardelijk vertrouwen en diep respect voor elkaar.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:28

ik vind het ontzettend leuk om te doen, de trainingen zijn afwisselend en gewoon super fun en de band die je daarna overhoud is de mooiste vrucht die je er maar van kunt plukken.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:19

ik vind het ontzettend mooi dat je iets kan waarmaken met alleen vertrouwen en vriendschap en respect :D

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:29

De relatie die je opbouwd met je paard en dat je zo de kleine dingen leert zien en waarderen. Het heeft bij mijn paarden ook een zekere rust met zich meegebracht

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:15

De sterke diepe band die je hebt met je paard is inderdaad het mooist!

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:19

De harmonie en eenheid..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:20

...en de dingen die je over jezelf leert niet te vergeten :D

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:17

Het mooiste vind ik de harmonie tussen mens en paard. (al eerder genoemd). Maar zeker niet minder mooi vind ik het feit dat je als mens kunt communiceren in paardentaal en dat je vriendje ook eigenlijk meteen snapt wat je bedoelt. Er komt een vrij directe veranderd respect van het paard naar zijn mens. Als je het lang genoeg doet, gebeurd het wel dat je maar ergens aan hoeft te denken en je paard doet het al. Een soort telepathie als je het zo wilt noemen. Een heerlijk gevoel vind ik het, die saamhorigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:17

De commercie er omheen. Geniaal!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:19

geen dwang en moeten, maar samen leren...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:27

Bojangles schreef:
...en de dingen die je over jezelf leert niet te vergeten :D

Precies.. :j

NH draait om respect, vertrouwen en liefde. Elkaar accepteren zoals je bent, elkaars vertrouwen niet beschamen, luisteren naar elkaar.. eigenlijk zoals je met vrienden omgaat ;) . And I love it.. Ik vind niet dat het een manier om met paarden om te gaan is.. ik vind dat het dé manier is om met paarden om te gaan.. ik zou het namelijk niet anders kunnen.. :n Ik kan het niet anders zien. Mij zal je nooit horen zeggen "Nou pffff ze was toch weer zooo vervelend vandaag!!!"... Zo zie ik het helemaal niet.
Wat Bojangles zegt; je leert zoveel over jezelf, naar je zelf te kijken, wat deed ik waarom het mis ging? Wat deed ik waarom mijn paard nu zo reageert?

Ik heb al 15 jaar eigen paarden, maar de laatste 3 jaar heb ik het meest geleerd van mijn geweldige merrie Wolin.. zij heeft me met de neus op de feiten gedrukt en zij heeft me sterker in mijn schoenen laten staan. Wat een paard!! :+:

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:33

alles kunnen zien vanuit het standpunt van het paard... als je aan het wandelen bent met je paard en je paard stopt om het pad anders te nemen omdat er bijvoorbeeld wat veel stenen liggen, of wanneer je paard ergens naar kijkt, meekijken wat er gebeurt om te begrijpen wat er in zijn hoofd omgaat, het begrijpen van de horsenality waardoor je weer zo'n groot stuk vooruit kan, weten what to do, when to do,...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:43

Ik heb gister de persoonlijkheid van mijn paard uitgedokterd (Pat Parelli) :P , ik heb een Right-Brain Extrovert paard, met kenmerken van Right-Brain Introvert en Left-Brain Introvert... zit een handleiding bij dus.
Paarden zijn echte karakters, geen een is hetzelfde, reageert hetzelfde..

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:21

Ik vind het mooi om op een natuurlijke manier met je paard bezig te zijn, maar dan wel zonder zweverig te worden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:01

Wat mij het meest aanspreekt is dat je zelfbewuster wordt, leert kijken naar lichaamstaal en energie.

Wat ik mis in de nh zoals die vaak gedaan wordt. Waar is het kopje paard behalve al die regeltjes.
Enkele dingen die ik hier al lees, leiderschap? Wat is leiderschap als niemand je wilt horen.
Paard leren reageren op kleine hulpen. Waarom zou je dat willen. Misschien zelf leren reageren op kleine signalen? Met dressuur leer je je paard toch ook reageren op kleine hulpen? Western toch ook? Waarom heet het nu dan ineens nh?

Waarom moet je een persoonlijkheid uitdokteren. Een paard liegt niet dus vraag hem gewoon wie die is en hoe die zich voelt.

Als ik naar het filmpje kijk, vraag ik me af, doet dit paard dit echt uit vrije wil? Waarom zou je hem zoveel achteruit laten lopen? waarom zou je willen dat die om je heen cirkelt? Ik snap dan geloof ik niet helemaal het nut van deze oefeningen om respect vertrouwen en liefde te krijgen.

Als iemand je meters achteruit stuurt zou dat dan nog je vriend(in zijn)? Als je om iemand heen moet cirkelen, zal je diegene dan meer gaan vertrouwen? Zou je meer respect krijgen voor iemand als persoon als die je om je achterhand of voorhand laat draaien? Is die respect dan nog wel verdient of afgedwongen?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:59

lailapri schreef:
Als iemand je meters achteruit stuurt zou dat dan nog je vriend(in zijn)? Als je om iemand heen moet cirkelen, zal je diegene dan meer gaan vertrouwen? Zou je meer respect krijgen voor iemand als persoon als die je om je achterhand of voorhand laat draaien? Is die respect dan nog wel verdient of afgedwongen?

_/-\o_

Weten wat er in een paardenhoofd omgaat, heeft niets te maken met NH. Dat is simpel weg gewoon: met paarden kunnen omgaan.
Ik hou niet van al die tralala die er om NH gemaakt wordt. Ik doe niet BEWUST aan NH, maar onbewust. In je dagdagelijks omgang met paarden hoor je te observeren, reflecteren en naar je paard te handelen. Mensen die dat beseffen en kunnen (zonder dure NH-cursussen) zijn imo echte paardenmensen. En niet degene die met een leadrope in een bak staan te zwiepen, dat is slechts een hype.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:31

Ik heb geloof ik de mazzel dat we alle nh methodes op school gaan uitproberen. Eerst lezen in het boek, op elkaar oefenen en dan met een paard. We hebben nu voest gehad en hoewel het niet mijn manier is, werkt het wel. Er zit dan ook weer onderling verschil in de paarden want de een doet het er beter op als de ander natuurlijk. Ben zo benieuwd naar de andere methodes, op deze manier wil ik ze namelijk graag uitproberen, maar thuis prutsen na het kijken van een dvd of lezen van een boek trekt mij niet. Zeker niet als ik bij alles in het filmpje het gevoel heb waarom of er teksten staan in een boek met foto's erbij waar idd datgene dan duidelijk te zien is maar verder de foto erg slecht is, daar kan ik me dan slecht een beeld bij vormen. Nu kan je vragen stellen aan iemand met verstand en door het op elkaar te oefenen ervaar je ook een beetje wat het paard ervaart.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:29

Sonja schreef:
De commercie er omheen. Geniaal!

Inderdaad, die is geniaal _O-

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:31

Ik kan alles om me heen vergeten als ik met mijn paard 'speel'. Het zien hoe geconcentreerd ze op me zijn en hoe ze mij in de gaten houden en ieder miniem signaal door krijgen en volgen. De harmonie en samenwerking, het gevoel van totale eenheid zonder dwang. Gewoon je paard dat uit zichzelf bij je blijft en zonder middelen behalve minimale communicatie met je lichaam en communicatie dmv. energie en telepathie.

Als ik op die manier bezig ben krijg ik een intens gevoel van geluk bij het zien van de uitdrukking van mijn paard en het gevoel dat ik het goed doe en dat mijn paard bij mij WIL zijn ipv. dat ik hem dat opleg. Dat mijn paard met mij WIL werken en spelen.

Voor mij is niks mooier dan het gevoel op een moment van totale samenwerking en eenheid, zonder dwang of dwangmiddelen.

moonie4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:02

Ik vind het leukste aan NH,
Dat jij en je paard elkaar 100% vertouwen en dat die voor jou door vuur gaat,,!!
En ook vind ik het bit zielig!!!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:18

Veel van bovenstaande antwoorden ben ik het helemaal mee eens.

Wat voor mij ook een belangrijke is, het niet 'breken' van je paard.
Ik wil dat mijn paard haar prachtige( 8)7 )persoonlijkheid behoud. Die wil ik respecteren.

Ik kan zo verdrietig Y;( worden van die paarden met die lege blik in hun ogen. Die niet meer zelf mogen denken. (en geloof me dat zijn er heel erg veel. Ook binnen NH)