Ervaringen Merothisch combinatiehoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Ervaringen Merothisch combinatiehoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 10:41

Hallo,
Ik heb dit onderwerp ook al onder harnachement geplaatst maar daar komen geen reacties op. Daarom probeer ik het hier nogmaals. Misschien zit ik hier dichter bij m'n doelgroep...?

Zoals al in het onderwerp staat ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met het combinatiehoofdstel van Meroth. Daarmee kun je tegelijkertijd op bit en kingekruist bitloos systeem rijden met behoud van de enkele teugelvoering. Je kunt instellen of je meer op het bit of juist heel weinig nog op het bit rijdt. Wie het heeft gebruikt weet vast wel wat ik bedoel.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die het gebruikt hebben om de overgang te maken van bit naar bitloos of om andere redenen.
Ik merk dat mijn paardje op bitloos hoofdstel met meer ruimte in de hals loopt en dat vind ik dus erg fijn aan het bitloos werken. Het sturen begrijpt ze allemaal heel goed (ook met kingekruist systeem) maar de rem zit er niet goed op. Dat terwijl ze met bit heel goed terug te nemen is op kleine hulp. Dus misschien is dit hoofdstel wel de gouden middenweg voor ons? Ik vind er alleen erg weinig info (bijvoorbeeld geen foto) en ervaringen over op het internet. Hier iemand?

zij

Re: Ervaringen Merothisch combinatiehoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:50

bedoel je de meroth met leren bit? ik heb die namelijk, maar dan zonder bit. ook nog nooit geprobeert.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:00

Hoi, ja ik denk dat jij degene hebt die ik bedoel.
in de catalogus van de Wilde Aecker vind je'm bovenaan pagina 31:
http://www.wilde-aecker.com/NL/Katalog% ... us2009.pdf
Het plaatje kan ik hierin niet kopieren helaas maar dit is de omschrijving
F.R.A. orgineel Meroth combinatie
optoming
Deze optoming maakt het u mogelijk elke
gewenste combinatie in te stellen tussen
rijden met bit en rijden bitloos. Bij deze combinatie verbinden twee paar riempjes de enkele teugel met zowel de kruislingse kinriemen als met het bit. Door trapsgewijze instelmogelijkheden op deze riempjes is elke verhouding tot het rijden op neus en bit instelbaar en ondanks dat er dus sprake is van gecombineerd rijden, blijft de eenvoudige enkele teugelvoering behouden. Bij elk geleverd hoofdstel bevindt zich een uitvoerige handleiding.
(gepatenteerd)
Artikelnummer: 0305842 Natur
Artikelnummer: 0305844 Schwarz

Je zegt dat je' m nog nooit gebruikt hebt. Bedoel je dan dat je alleen maar bitloos hebt gereden of juist alleen met bit of heb je dit hoofdstel nog helemaal nooit gebruikt?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:02

ik heb even gekeken, maar ik heb een andere variant. die onderste op pagina 30. ik rijd dus zonder bit. rijd wel met de meroth :) (zie profiel voor foto`s)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 17:03

Ok, jammer dan voor mij. Jij kan me dan ook niet verder helpen. Bevalt het bitloos rijden op de Meroth goed, met dat klepje in de neusriem voor extra snelle release toch? Merk je duidelijk verschil met andere bitloze optomingen of heb je altijd deze gehad?

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:45

ik heb alle 2 geprobeert en ben echt van te spreken
leer bitje heb ik in het begin paar x gebruikt met inrijden van m`n hengst ..ligt fijn in hun mond en die neusriem is ook zeer fijn ...die laat gelijk de druk weg zodra de teugels los gaan ..

dat is mijn mening erover
gr takoda tasunke horses

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:00

bispax schreef:
leer bitje heb ik in het begin paar x gebruikt met inrijden van m`n hengst ..ligt fijn in hun mond en die neusriem is ook zeer fijn ...die laat gelijk de druk weg zodra de teugels los gaan ..

gr takoda tasunke horses

Dank voor je reactie! Goed om te horen dat de neusriem en het leren bitje fijn werkten voor jou. Werkt het ook inderdaad zoals ze beloven, dat je het zo kunt instellen dat je kunt kiezen hoeveel je op het bit inwerkt en hoeveel je inwerkt op de neus als je neusriem en bit gelijktijdig gebruikt met enkele teugels? Heb jij daarmee geexperimenteerd?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:05

@bispax

Trouwens, wat heb jij ontzettend mooie paarden zeg! En dat je ze zo helemaal zonder harnachement rijdt... Wauw! Benieuwd of ik ooit zover kom...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 06:25

caspara schreef:
bispax schreef:

gr takoda tasunke horses

Dank voor je reactie! Goed om te horen dat de neusriem en het leren bitje fijn werkten voor jou. Werkt het ook inderdaad zoals ze beloven, dat je het zo kunt instellen dat je kunt kiezen hoeveel je op het bit inwerkt en hoeveel je inwerkt op de neus als je neusriem en bit gelijktijdig gebruikt met enkele teugels? Heb jij daarmee geexperimenteerd?

ik heb ze nooit tegenlijk geprobeerd , dus of alleen die neusriem of alleen het bitje
dat zou je dus zelf moeten experimenteren ;)
enne thnx voor je complimentje .. :D
dat los rijden heeft me veel bloed , zweet en tranen gekost ..hij was een probleem paardje en schrik voor alles ...maar als eenmaal het vertrouwen daar is gaan ze door het vuur voor je ..
zoiets kun je niet zo maar effe doen het vergt echt veel vertrouwen en respect voor elkaar
succes ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:06

Caspara@ Je zou deze 2 goed kunnen combineren.
Beide teugels neem je in handen, zodat je snel kunt schakelen.
Je neemt eerst je paard terug met op de neusriem, reageerd hij niet, dan gelijk de andere erbij die aan het bit zit.

Let hierbij wel goed op je houding! Wat geef jij aan met je zit?
De juiste timing van de teugelwerking is van cruciaal belang ennn.... vergeet je paard niet te belonen op het moment dat hij hij stil stil staat (het liefst in de vorm van losheid in de teugels, dus de druk eraf.)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:59

annebe schreef:
Caspara@ Je zou deze 2 goed kunnen combineren.
Beide teugels neem je in handen, zodat je snel kunt schakelen.
Je neemt eerst je paard terug met op de neusriem, reageerd hij niet, dan gelijk de andere erbij die aan het bit zit.

Let hierbij wel goed op je houding! Wat geef jij aan met je zit?
De juiste timing van de teugelwerking is van cruciaal belang ennn.... vergeet je paard niet te belonen op het moment dat hij hij stil stil staat (het liefst in de vorm van losheid in de teugels, dus de druk eraf.)

Dankje Annebe. Het mooie aan dit hoofdstel -denk ik tenminste- is dat je met enkele teugel kunt rijden die zowel met bit als neusriem in verbinding staat. Met twee teugels rijden heb ik geprobeerd maar vind ik erg lastig. Ik denk dat ik mijn paard in verwarring breng omdat ik zelf niet handig erin ben. Wat mijn zit betreft die kan zeker nog beter! Maar ik merk wel dat mijn paard op mijn zit stopt als ze er zin in heeft (dan stopt ze al als ik uitadem en aan stoppen denk!), ze begrijpt me dus allerbest. Maar ze doet het niet altijd als ze in een wat drammerige bui is en die heeft ze nogal es ;)