Trucjes leren voor NH/Vrijheidsdressuur *8maanden te vroeg?*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HuppeltjeZ

Trucjes leren voor NH/Vrijheidsdressuur *8maanden te vroeg?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:33

Ik zou graag vrijheidsdressuur of Natural horsemanship doen met mijn VerzorgHaflingertje...Maar hij is maar 8 maanden...Is dat te vroeg?
échte ervaring met NH/Vrijheidsdressuur heb ik niet...Ik heb wel ooit is een verwaarloosd paard *per ongeluk* geleerd zijn voetje op te heffen door ernaar te wijzen en te zeggen "voetje" (ik was hem aan het leren te draaien als ik dat deed...hij begon dat te leren maar maakte zijn cirkel nooit af... Dan deed ik iets en IK WEET GEWOON NIET MEER WAT IK DEED!! Maar hij hefte zijn voetje en dan heb ik daarop verder gebouwd tot hij het écht op commando kon doen...)

Wat denken jullie? Is 8 maanden te vroeg? En zijn er tips bij het leren van trucjes?
Hou het AUB Netjes ;)

Groetjes Amber7777 :+

Anoniem

Re: Trucjes leren voor NH/Vrijheidsdressuur *8maanden te vroeg?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:53

De eerste vraag die in mij opkomt is... Wat vind de eigenaar hiervan?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:44

Vrijheidsdressuur is nog net wat te vroeg.. maar NH kan altijd hoor ;) Is lekker natuurlijk.
Veel plezier met hem!

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:42

Jeaninee_Ier schreef:
Vrijheidsdressuur is nog net wat te vroeg.. maar NH kan altijd hoor ;) Is lekker natuurlijk.
Veel plezier met hem!

Dankje :D

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:47

Anique_Vaandrig schreef:
De eerste vraag die in mij opkomt is... Wat vind de eigenaar hiervan?

Die vindt het heel fijn dat ik lekker met zijn pony ga bezig zijn (ik ga NH doen ;) )
Hij heeft net een operatie achter de rug en is aan het herstellen... Dus hij kan niet veel doen met zijn pony...Dan is het altijd wel leuk om te weten dat iemand anders zich bezig houd met je pony ;)

@ Jeaninee_Ier: Danje Voor de tip! :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:10

VP ->> NH

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:58

Ik zou geen van beide gaan doen. Inscharen, en af en toe in handen nemen, en beslist geen truukjes leren. Voor NH moet je een veulen ook op een cirkel zetten, daar is dat kraakbeen ook veel te zacht voor.

En helemaal als je geen ervaring hebt met NH, zou ik als eerste paard waar ik mijn kunsten op zou botvieren beslist geen veulen nemen.

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:25

ik zou er nu nog niet mee beginnen, leer hem hoefje geven en mee lopen aan het halster.
maar longeren, vrijheidsdressuur en al die dingen is niet goed voor zo een jong paard.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:40

Oké ;) Maar ik ben vandaag naar haar toe gegaan en ze geeft haar pootje PERFECT en ze volgt me overal (heb zelf geen touw nodig! :D ) Nu zijn we gewoon wat aan het spelen en oefenen samen... Als ik stap, stapt zij ook...Als ik "Draaf" (Je zou het eerder Joggen noemen :') ) Draaft zij ook en als ik halt hou doet zij dat ook! (Galoperen doe ik wel niet want dan begint ze altijd gek te doen... :+ )
Bedankt allemaal voor de tips! :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:50

Voor VD is 8 maanden zeker te vroeg. De spieren en gewichten zijn nog niet goed ontwikkeld en zo kun je schade aanrichten.
Voor natural horsemanship is het nooit te vroeg, dit is namelijk een omgangsvorm en niet iets wat je even 5 minuten doet. Bijvoorbeeld bij Parelli, deze man heeft zijn programma afgestemd op het natuurlijke gedrag van paarden hij heeft games bedacht die de taal tussen paarden nabootst, die games kun jij dus gewoon doen met een paard van 8 maanden.

Niet te intensieve oefeningen maar de driving game, yoyo game, eigen ruimte bewaren, friendly met van alles en noem maar op. Circling en sideways zou ik nog even mee wachten maar de spelletjes die paarden onderling spelen kun je rustig doen hoor.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:20

Met een veulen van 8 maanden wat de basis kent zou ik helemaal niets doen. Lekker in de wei met leeftijdsgenootjes, dan vermaakt het veulen zich prima.
Kun jij je NH-kunsten nog een heleboel opveizelen en wellicht ondertussen op een ouder paard loslaten, want beginnen met een veulen is geen aanrader.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:23

xmarliez schreef:
Voor VD is 8 maanden zeker te vroeg. De spieren en gewichten zijn nog niet goed ontwikkeld en zo kun je schade aanrichten.
Voor natural horsemanship is het nooit te vroeg, dit is namelijk een omgangsvorm en niet iets wat je even 5 minuten doet. Bijvoorbeeld bij Parelli, deze man heeft zijn programma afgestemd op het natuurlijke gedrag van paarden hij heeft games bedacht die de taal tussen paarden nabootst, die games kun jij dus gewoon doen met een paard van 8 maanden.

Niet te intensieve oefeningen maar de driving game, yoyo game, eigen ruimte bewaren, friendly met van alles en noem maar op. Circling en sideways zou ik nog even mee wachten maar de spelletjes die paarden onderling spelen kun je rustig doen hoor.

Bedankt! ;)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:34

wimmus schreef:
Met een veulen van 8 maanden wat de basis kent zou ik helemaal niets doen. Lekker in de wei met leeftijdsgenootjes, dan vermaakt het veulen zich prima.
Kun jij je NH-kunsten nog een heleboel opveizelen en wellicht ondertussen op een ouder paard loslaten, want beginnen met een veulen is geen aanrader.

Daar ga ik niet op ingaan....
Dat Filou mijn VerzorgPony is, valt niks aan te doen! En er verandert niks aan!
Wat moet zij anders de hele dag doen?!
Ik heb heus wel ervaring met paarden hoor! Gewoon niet met NH maar ik doe gewoon mijn eigen ding met haar... En ik ken haar! Ik weet waar haar plekje is waar ze graag geaaid wordt! (Op haar L-boog *wat voor de mensen lijkt op de schouder*) Ik weet dat ze graag aandacht krijgt (en zonder mij heeft ze die niet!) En ik weet dat ze zo graag wandelt, dat ze zo de wei zou kunnen uitlopen ALS DE VOERBAKKEN GEVULD ZIJN (En dat is heel ongebruikelijk! Want haar eten laat ze nooit staan :D ze is heel gulzig! :+ )...
En mijn vraag was of NH/VD te vroeg was op 8 maanden en daar heb ik nu een antwoord op...
Dus ik moet niet horen van een jaloers iemand dat ik beter een andere verzorgpony ga zoeken! (Wat moet ze anders doen?! Niemand poetst haar, Niemand gaat met haar wandelen, Niemand aait haar langdurig... Behalve ik! En De eigenaar kan dat nu niet want hij is aan het herstellen van een operatie!!!)

Groetjes Amber777

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:43

Een veulen heeft op leeftijd meer behoefte aan soortgenoten dan aan mensen die willen poetsen. Je wil niet weten hoeveel paarden als veulen zo verpest zijn door mensen. Nu is dat mee rennen leuk maar over een jaar als ze in je nek springt niet meer.
Staat ze met meerdere paarden nu?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:46

Tja gut wat kleine dingetjes zouden best kunnen, zou niet iets zijn waar ik met een veulen aan zou denken eigenlijk.
Zelf zou ik gewoon wat blijven poetsen, wandelen, voetjes optillen en meenemen langs de weg met een ander paard erbij :)

Voor de rest gewoon lekker veulen laten zijn, dus niet teveel vragen en vooral in goede omgeving zetten (dus 24/7 buiten met soortgenoten)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:22

Ik ben het er wel mee eens dat een veulen gewoon op de wei hoort maar als zij 24/7 in de wei staat, met soortgenoten en een opvoedmama dan kun je best 3 keer in de week wat met haar doen. Vooral hele kleine dingen (zoals NH dus) de basisprincipes kun je best al leren, en vooral voor jezelf. Hou het in iedergeval klein, de sessies en de games. Weet wat je doet en luister naar je paard, wat die aangeeft.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:40

Amber7777 schreef:
Ik heb heus wel ervaring met paarden hoor! Gewoon niet met NH maar ik doe gewoon mijn eigen ding met haar... En ik ken haar! Ik weet waar haar plekje is waar ze graag geaaid wordt! (Op haar L-boog *wat voor de mensen lijkt op de schouder*) Ik weet dat ze graag aandacht krijgt (en zonder mij heeft ze die niet!) En ik weet dat ze zo graag wandelt, dat ze zo de wei zou kunnen uitlopen ALS DE VOERBAKKEN GEVULD ZIJN (En dat is heel ongebruikelijk! Want haar eten laat ze nooit staan :D ze is heel gulzig! :+ )...
En mijn vraag was of NH/VD te vroeg was op 8 maanden en daar heb ik nu een antwoord op...
Dus ik moet niet horen van een jaloers iemand dat ik beter een andere verzorgpony ga zoeken! (Wat moet ze anders doen?! Niemand poetst haar, Niemand gaat met haar wandelen, Niemand aait haar langdurig... Behalve ik! En De eigenaar kan dat nu niet want hij is aan het herstellen van een operatie!!!)

Groetjes Amber777

Nou nou, ik geef je alleen maar advies vanuit mijn (zeer jaloerse :') ) oogpunt.
Een veulen vermaakt zich prima als ze met haar maatjes de hele dag spelen kan, daar hoeft echt geen mens aan te pas te komen. Zelfs als ze graag aandacht krijgt, dan hoeft ze echt niet dagelijks gepoetst en geaaid te worden. Staat ze alleen op de wei, of heeft ze leeftijdsgenootjes?

Dat je geen ervaring met NH hebt, is helemaal niet erg. Het is alleen verstandiger om op een ouder paard te oefenen, omdat je bij een jong paard veel (onbewust!) ongewenst gedrag kunt aanleren. Ondertussen kun je prima doorgaan met je veulen aaien, borstelen en kleine dingetjes vragen enzo, maar verder kun je gewoon beter met een volwassen paard oefenen. Als je veulen dan toe is aan meer, weet je precies wat je moet doen en maak je bij haar geen/minder fouten die je misschien eerder wel gemaakt hebt.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:01

kohtje schreef:
Een veulen heeft op leeftijd meer behoefte aan soortgenoten dan aan mensen die willen poetsen. Je wil niet weten hoeveel paarden als veulen zo verpest zijn door mensen. Nu is dat mee rennen leuk maar over een jaar als ze in je nek springt niet meer.
Staat ze met meerdere paarden nu?

Met een shetlander en een schaapje... :)

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:03

opisop_shop schreef:
Tja gut wat kleine dingetjes zouden best kunnen, zou niet iets zijn waar ik met een veulen aan zou denken eigenlijk.
Zelf zou ik gewoon wat blijven poetsen, wandelen, voetjes optillen en meenemen langs de weg met een ander paard erbij :)

Voor de rest gewoon lekker veulen laten zijn, dus niet teveel vragen en vooral in goede omgeving zetten (dus 24/7 buiten met soortgenoten)

Dankje voor je tip (en bedankt om zo aardig te zijn... dat zijn weinig mensen tegenwoordig...)
En ja hoor, hij staat 24/7 Buiten! :j

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:04

xmarliez schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat een veulen gewoon op de wei hoort maar als zij 24/7 in de wei staat, met soortgenoten en een opvoedmama dan kun je best 3 keer in de week wat met haar doen. Vooral hele kleine dingen (zoals NH dus) de basisprincipes kun je best al leren, en vooral voor jezelf. Hou het in iedergeval klein, de sessies en de games. Weet wat je doet en luister naar je paard, wat die aangeeft.

Ik ga elke woensdag en zaterdag naar daar en dan poets ik haar, voeren en drinken geven, oefenen op voetje geven en soms gaan we ook een lange wandeling maken (met een volwassene erbij...) *D

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:07

wimmus schreef:
Amber7777 schreef:

Groetjes Amber777

Nou nou, ik geef je alleen maar advies vanuit mijn (zeer jaloerse :') ) oogpunt.
Een veulen vermaakt zich prima als ze met haar maatjes de hele dag spelen kan, daar hoeft echt geen mens aan te pas te komen. Zelfs als ze graag aandacht krijgt, dan hoeft ze echt niet dagelijks gepoetst en geaaid te worden. Staat ze alleen op de wei, of heeft ze leeftijdsgenootjes?

Dat je geen ervaring met NH hebt, is helemaal niet erg. Het is alleen verstandiger om op een ouder paard te oefenen, omdat je bij een jong paard veel (onbewust!) ongewenst gedrag kunt aanleren. Ondertussen kun je prima doorgaan met je veulen aaien, borstelen en kleine dingetjes vragen enzo, maar verder kun je gewoon beter met een volwassen paard oefenen. Als je veulen dan toe is aan meer, weet je precies wat je moet doen en maak je bij haar geen/minder fouten die je misschien eerder wel gemaakt hebt.

Maar ik ga niet elke dag...Ik ga elke woensdag en zaterdag...En er staat een shetlander en een schaapje bij haar...
(Op dat andere ga ik niet ingaan!) :Y)