Overstappen van met bit rijden, naar zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Overstappen van met bit rijden, naar zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:00

Hoi,

Ik zit al enige tijd te twijfelen om over te stappen op een bitloos hoofdstel.
Hij snapt wat er van hem verwacht wordt, ik reed namelijk voorheen wel eens met halster.
En dan gingen we ook over de weg, ging allemaal super..
Maar nu zit ik met een probleempje.. Ik ben namelijk ontzettend bang dat wanneer je bitloos gaat,
dat je je paard dan in noodsituaties niet meer in de hand hebt. Een bit KAN natuurlijk heel scherp werken.

En dan nog de ontspanning, mijn paard loopt vrijwel altijd ontspannen.. Maar hij zakt met halster nooit met zijn hals.

Wie kan mij helpen om de stap te maken? Of om die juist niet te maken? ;)

Caira

Re: Overstappen van met bit rijden, naar zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:23

zoek eens informatie over the one rein stop. Ik kan best eens bij je langs komen met wat verschillende bitloze optomingen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:36

bitloos is niet per se minder scherp hoor.
Mijn kingekruisde systeem werkt aardig in op de neus als ik de teugels strak trek. Laatst dacht meneer wel naar huis te kunnen rennen, toen terug rijden op mn zit niet werkte moest ik toch echt even de teugels flink oppakken. (want weg in de buurt).
Hij stopte beter dan met bit want deed m toch wel pijn. Dag erna was zn neus wat dik.

Overigens is dit de enige keer geweest dat ik m echt heb moeten stoppen op deze manier. Maar geloof mij, hij stopte sneller dan wanneer hij een bit in heeft en besluit te gaan rennen...

Ik zeg niet dat dit de manier van een paard stoppen is maar gaf voor mij wel aan dat bitloos net zo veilig is als met bit. Tenminste voor mij en mijn paard wel.

Bouw het gewoon rustig op. Eerst in de bak en dan kleine stukjes buiten. Leer je paard op die manier kennen en krijg vertrouwen in elkaar. Ik heb er buiten nooit meer een bit in. :D

Veel plezier!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:39

Bitloos hoeft zeker niet minder scherp in te werken.
Het rijden draait natuurlijk sowieso om vertrouwen.

Probeer eerst een bitloos in een vertrouwde, veilige omgeving. :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:38

Bedankt voor de reactie! Ja ik zie bitloos zelf niet echt als scherp, ik vind een bit namelijk erg gemeen na het zien van zo een filmpje.. Had er voorheen niet echt over nagedacht.
Gelukkig ben ik nooit hard in zijn mond, maar wil wel overstappen denk ik.

Caira, heb jij zelf dan hoofdstellen? En er ook echt verstand van?
Zag namelijk laatst ook iemand die langs kwam met bitloze hoofdstellen enzo! :D Lijkt me wel handig ja, zodat ik kan kijken wat het beste bij hem past!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:18

Gewoon proberen hoor, Poenarie! :)

De redenatie wordt vaak gegeven, het maakt me niet uit/zachte handen/enz. >> dan kun je het dus net zo goed zonder. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:40

ik heb een crossrope, kingekruist en een touwhalster om uit te proberen. Verder heb ik er wel een klein beetje verstand van ;)

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:16

Begrijpelijk dat je hier over nadenkt. Zelf ben ik vd 1 op de andere dag overgestapt eigenlijk, mijn paard is nooit bitloos bereden maar binnen een half uur was ze totaal ontspannen.

En de noodrem tja....je paard kan natuurlijk ook nog meer in paniek raken van eventuele pijn die het bit hem doet wanneer jij aan de noodrem zou trekken en dan stopt ie mogelijk nog niet. Die one rein stop is een goede optie, staat op paard natuurlijk hoe je je paard dat aan poedersuiker leren geloof ik. Mensen om me heen zijn echter niet zo overtuigd dat je bitloos nog controle hebt in een dergelijke situatie, ik heb tot nu toe slechts één keer in het bos van mijn 'nieuwe' bitloos noodrem gebruik hoeven maken en ik kan het na vertellen evenals mijn paard :D

Wel een goed idee om meerdere typen hoofdstellen te proberen, dan kom je er vanzelf achter wat jouw paard het fijnst vindt.

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:18

Ik ben er van overtuigd dat als je je paard netjes rijdt het overstappen naar bitloos geen problemen oplevert, je geen of amper verschil zal ervaren... :)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:14

helemaal mee eens: als je hulpen goed zijn "afgesteld" dan kan je makkelijk de overstap van bit naar bitloos maken. Tempo bepalen en sturen moet je toch voornamelijk met je zit doen. Je kan bitloos ook gewoon dressuurmatig rijden, al zijn er discussies over nageeflijkheid, maarja dat terzijde gelaten.

One rein stop is een hele goede tip! Veel mensen proberen hun paarden te laten stoppen door aan 2 teugels te trekken, en of dat nou met bit is of bitloos, het effect is bij beide natuurlijk absoluut niet voordelig voor het paard. En je geeft ze er eigenlijk meer power mee doordat je het gewicht op de achterhand zet. Met een one rein stop zorg je ervoor dat de achterhand geen power meer heeft doordat ze hun achterbenen moeten kruisen. veel effectiever :)

Ik kom binnenkort trouwens in de buurt van alkmaar voor les dus mocht je daar interesse in hebben, dan weet je me te vinden!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:47

De overstap van met bit naar zonder bit zou allebei de kanten uit even makkelijk moeten werken. Ook mét bit is het handig de one rein stop achter de hand te hebben. Een paard blijft een vluchtdier.

Kortom: wil jij zonder bit rijden. Gewoon doen. Eerst in een veilige omgeving. Zorg dat je de ORS onder de knie hebt en dan kun je rustig uitbreiden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

TurdusMerula schreef:
Ik ben er van overtuigd dat als je je paard netjes rijdt het overstappen naar bitloos geen problemen oplevert, je geen of amper verschil zal ervaren... :)

voor de basis is er geen verschil, ik vind nog steeds wel dat je mét bit meer verfijnde hulpen kunt geven dan met bijvoorbeeld een bosal, sidepull of een andere bitloze optoming.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:02

zonder bit kún je net zo scherp werken als met bit, maar dan op de neus in plaats van in de mond. ;) maar het is belangrijk dat je hem leert ook zonder bit. het rijden zónder bit kan zelfs meer controle geven dan met bit, als je het goed doet. ;) neem les, volg een cursus ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:06

Bedoel je mij Elvis?
Dat denk ik niet. Ik rij nl een heel groot deel van de tijd zonder inwerkend bit (rij western) maar met een subtiel hand optillen (terwijl de teugels nog doorhangen) kun je je paard nét even iets meer op de achterkant zetten, of even rechtmaken voor een wissel (samen met zit en been). Dat kan zonder bit ook wel, maar dan moet ik een veel directere teugelhulp geven dan met éénhandige teugelvoering en shanks ;)
Ik moet dus zonder bit scherper inwerken dan met bit m.a.w..