wie weet leuke NH oefeningen om mee te beginnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

wie weet leuke NH oefeningen om mee te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 13:40

hallo!

ik heb al veel over NH gehoord ,en ook al een aantal site's bezocht .
maar ik kan gek genoeg geen goede oefeningetjes vinden om mee te beginnen.
hebben jullie misschien ideeen ? want ik wil graag een beetje met NH beginnen , maar ik weet niet zo goed waar ik bijvoorbeeld mee zou kunnen beginnen.

ideeen welkom!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:44

NH bestaat niet uit oefeningen ;)
NH is een manier van communicatie met je paard via lichaamstaal. Ik zou eerst s gaan leren wat precies lichaamstaal inhoudt en zou jou adviseren om dat onder leiding van een instructeur uit te gaan vinden.

Edit; Parelli bv werkt wel met verschillende fases/levels, maar dat zou ik ook geen oefeningen willen noemen.
En ook deze basis leer je niet door een aantal dvdtjes of boekjes te lezen.

YelaBrenda11

Re: wie weet leuke NH oefeningen om mee te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 13:55

oke , ik begrijp wat je bedoelt met dat het geen ''oefeningetjes'' zijn , maar er is toch wel iets om mee te beginnen?
of is het puur de communicatie waar je mee werkt.
waar ik aan dacht was bijv longeren in een afgesloten ruimte zonder materiaal ,dus alleen met je lichaams taal.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:41

Pat Parelli heeft een heel programma bedacht waar hij in uitlegt wat Natural Horsemanship inhoud en hoe je ermee begint. Eerst begint hij met 'the seven games' die zijn gebaseerd op lichaamstaal tussen paarden. The seven games wordt uitgewerkt naar spelletjes en oefeningen, door deze oefeningen en spelletjes groeit jullie band (mits goed uitgevoerd) en ben je bezig op een natural manier (het proberen te leren en verstaan van de paardentaal). Natural horsemanship is een omgang, en niet iets wat je iedere dag 1 kwartier doet. Op deze manier ga je dus te allen tijde met je paard om, met geduld, respect en vooral veel liefde en vriendschap. Als jij je methode gevonden hebt, en daar dus helemaal achter staat zul je alle aspecten daarvan gebruiken met de omgang met jouw paard.

Hoe je ermee begint? Veel lezen over verschillende stromingen en als je er een gevonden hebt waarvan je denkt dat die bij jou past koop je de boeken of dvd's van deze persoon. Zo krijg je meer informatie en kun je verder gaan en alles toepassen bij je paard. Ook is het verstandig om les te nemen, vaak is dit wel 'parelli' gericht. Hier vindt je verschillende stromingen.

Het doel van natural horsemanship is dus de band tussen jou en jouw paard sterker maken, leren omgaan met paarden zoals ze met elkaar omgaan en vooral veel plezier hebben.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:26

OPG-->NH

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:23

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:26

Ik zou me inderdaad ook concentreren op de 7 games van Pat Parelli. Dat geeft je al een basis voor wat je paard kan, en houdt het veilig voor zowel jouw als je paard.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:16

Ik ben gewoon begonnen met achteruit sturen (met je vinger enz. hoe het beschreven staat in het boek) en de rest van de soort basisoefeningen die mijn vriendin me leert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:27

Het begin is toch echt game nummer 1: friendly game.
Met stick en string, en later ook leadrope...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:52

Parelli is inderdaad een leuke manier om te beginnen. Ik vind het wel jammer dat de nieuwe levels veel info missen, maar er wordt nog steeds wel een en ander goed uitgelegd.
Ben het met Cassidy eens: friendly is belangrijk, maar dat is ook heel erg afhankelijk van je paard. Als je paard dwars door je heen loopt kan je beter niet met FG beginnen maar eerst je eigen ruimte beschermen.
En les nemen :) dat is echt een eye opener, omdat er dan naar jou en je paard persoonlijk kan worden gekeken.
Mocht je in de buurt van A'dam wonen....ik geef ook les.
succes!!

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:47

De basis van NH is lichaamstaal toch? Pas als je de lichaamstaal goed kent kan je beginnen met oefenen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:40

Ik weet een leuke oefening voor jou (je paard kent het al) observeer je paard :D
De dvd equisence heeft 10 leuke lessen waarvan de 1e over observeren gaan. Kijken naar je paard, hoe doet hij naar andere, hoe doet hij als je hem alleen in de paddock zet. Wat gebeurt er als je een stoeltje in het midden zet en een boek gaat zitten lezen.

Dan gan je eens kijken wat er gebeurd als je rond loopt, wanneer stap je in je paard zijn cirkel, wanneer ben je eruit. Leet hij evengoed nog op je en kun je evengoed nog verbinding hebben of is alles weg. Wat gebeurt er als je paard afgeleid is en wegkijkt en jij kijkt ook weg?
Wat gebeurt er als jij naar hem toe loopt? En wat als je wegloopt. Wanneer kom je te dicht bij (dringt zijn ruimte in). Kweste van kijken en aftasten. Wie weet wil die wel een stukje met je mee wandelen, maar let op tenzij die een aangeleerd trucje is, is dit geen normaal kudde gedrag. Als de kudde ergens heen trekt lopen ze allemaal (bijvoorbeeld water drink plaats) maar ze kunnen ook gewoon 10 meter bij de ander vandaan gaan staan en dan loopt dus niet gelijk iedereen achter de leider aan.

Probeer te kijken (vragen) wie je paard nou echt is.

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:47

Migetje schreef:
De basis van NH is lichaamstaal toch? Pas als je de lichaamstaal goed kent kan je beginnen met oefenen.

Natural horsemanship houd over het algemeen leiderschap in. Dat is de belangrijkste rol. En die leiderschap berijk je door een band met respect en friendschap zonder dwang maar door lichaamstaal.

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:52

1133 schreef:
hallo!

ik heb al veel over NH gehoord ,en ook al een aantal site's bezocht .
maar ik kan gek genoeg geen goede oefeningetjes vinden om mee te beginnen.
hebben jullie misschien ideeen ? want ik wil graag een beetje met NH beginnen , maar ik weet niet zo goed waar ik bijvoorbeeld mee zou kunnen beginnen.

ideeen welkom!

Super leuk dat je gaat beginnen met Natural Horsemanship. Zoals al een paar keer verteld word is het belangrijk dat je met je lichaam werkt. Je gebruik geen dwangmiddelen. Zwepen en sporen laat je achter gewegen en het beste ook het bit. Je werkt eigenlijk alleen met een touwhalster, leadrope en stick. Ik weet niet of je weet wat een stick is? Vast wel en anders hoor ik het wel van je ;)
Je kan het beste eerst bezig gaan met je eigen houding. Ga oefenen met je lichaam door te bukken om het paard naar je toe te laten komen. Te wenden en acheruit te gaan op lichaamstaal. Laat je lijn slap hangen in zover het kan en bouw langzaam druk op.

Van stap tot stap

Doe alles rustig aan en met respect. Loop niet te hard van stapel en het zal goed komen! Beloon niet met snoepjes maar met rust en een kriebel. Dat is het beste.

Als je verder nog vragen hebt stel ze gerust! en mail me anders even

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:12

Cassidy schreef:
Het begin is toch echt game nummer 1: friendly game.
Met stick en string, en later ook leadrope...

Bij Parelli klopt dat. Andere stromingen doen andere dingen en lang niet iedereen werkt met wortelstokjes en aanverwante artikelen.

RianneMinx schreef:
Je gebruik geen dwangmiddelen. Zwepen en sporen laat je achter gewegen en het beste ook het bit. Je werkt eigenlijk alleen met een touwhalster, leadrope en stick.

Zwepen, sporen en bit zijn geen dwangmiddelen als je er correct mee omgaat. Ook een wortelstokje is in essentie een zweep, het is maar net hoe je gebruikmaakt van hulpmiddelen. Er zijn geen verplichte hulpmiddelen, ook geen verplicht weglaten ervan. Gebruik datgene wat voor jou en je paard werkt.

RianneMinx schreef:
Je kan het beste eerst bezig gaan met je eigen houding. Ga oefenen met je lichaam door te bukken om het paard naar je toe te laten komen. Te wenden en acheruit te gaan op lichaamstaal. Laat je lijn slap hangen in zover het kan en bouw langzaam druk op.

Bezig gaan met eigen houding is inderdaad een leuke tweede stap, kijken naar je paard is altijd en overal de eerste. Kijk hoe je paard reageert op jouw houding en de bewegingen die je maakt. Probeer je ook bewust te zijn van welke bewegingen je allemaal maakt, het zijn er meestal veel te veel :D

RianneMinx schreef:
Doe alles rustig aan en met respect. Loop niet te hard van stapel en het zal goed komen! Beloon niet met snoepjes maar met rust en een kriebel. Dat is het beste.

Rustig aan ben ik het mee eens, maar waar je het beste mee beloont is afhankelijk van het paard. Bij sommige paarden werken snoepje beter, bij anderen een kriebel, heel vaak ook een lovend woord. Rust is lang niet voor ieder paard een beloning, maar het kan wel. Kijk naar je paard wat goed werkt als beloning.

Leiderschap krijg je als je een leider bent voor je paard. Een band en vriendschap is daarvoor niet voldoende, je paard moet vertrouwen hebben in jouw capaciteiten, moet kunnen zien dat jij juiste beslissingen neemt. Dus als je paard merkt dat je foute beslissingen neemt (het leven wordt oncomfortabeler door jouw acties), zal hij je niet als leider zien. Misschien wel als gezellig om mee om te gaan, maar als er iets besloten moet worden zal het paard niet naar jou kijken voor de beste actie.

TS: lees een flink aantal boeken van verschillende stromingen en kijk dan wat je het meeste aanspreekt. Bij de bibliotheek hebben ze meestal wel het een en ander, dus je hoeft niet alles zelf te kopen. Wat ik persoonlijk een aanrader vind is Paarden liegen nooit van Mark Rashid.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:44

LiVetime schreef:
NH bestaat niet uit oefeningen ;)
NH is een manier van communicatie met je paard via lichaamstaal. Ik zou eerst s gaan leren wat precies lichaamstaal inhoudt en zou jou adviseren om dat onder leiding van een instructeur uit te gaan vinden.

Edit; Parelli bv werkt wel met verschillende fases/levels, maar dat zou ik ook geen oefeningen willen noemen.
En ook deze basis leer je niet door een aantal dvdtjes of boekjes te lezen.

Ik ben het helemaal met je eens.
Het gaat erom op welke manier jij met je paard omgaat.

Dus dat je kan rijden met je stem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:49

SuperScooby schreef:
Dus dat je kan rijden met je stem.

Waarom zou je willen rijden met (alleen?) je stem? :?
Dat je met lichte hulpen wil werken (zowel op de grond als op het paard) lijkt me altijd prettig, maar dat hoeft echt niet alleen met stem te zijn. Daarbij kun je met je stem ook hele zware "hulpen" geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:54

je stem kan wellicht een hulpmiddel zijn en jonge paarden vertrouwen geven tijdens het inrijden, dat zijn namelijk dingen die ze snappen en kunnen en dat neemt weer wat spanning en stress weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:02

Stem is maar een van heel veel mogelijke hulpen. Natuurlijk is het een nuttige hulp en kun je hem goed inzetten, maar ik rij mijn paard toch echt niet alleen op stem, gewichtshulpen kun je namelijk nog veel subtieler geven. Ik zie het al voor me dat je een paard met stem gaat uitleggen dat je schouderbinnenwaarts van hem wil, dat leg je echt veel gemakkelijker uit met gewichts- en beenhulpen, aangevuld met een beetje teugel. Die stem komt pas erbij als hij een goede poging doet.....