24/7 buiten en mok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

24/7 buiten en mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:51

Omdat ik in het mok topic eigenlijk weinig antwoord krijg hoop ik dat ik het ook even hier mag vragen.
Ik zou graag advies ed krijgen van de mensen die ook hun paarden 24/7 buiten houden.

Helaas kwam ik er vandaag achter dat mijn 2 paardjes in de kootholte van hun achter benen wat mok hebben zitten.
Ik ben meteen beginnen te smeren met Excellent Mokcreme.
Maar nu het volgende, mijn paarden staan 24/7 buiten, grotendeels van de dag staan ze in de bak die op sommige plaatsen best nat/blubberig kan zijn.
Er is eigenlijk geen mogelijkheid om ze droog te zetten ja of ik moet op stal gaan zetten maar dat zie ik echt niet zitten. Ze kunnen wel gewoon zelf droog staan door bv in de stallen te gaan staan dat is allemaal gewoon betegeld.
Hebben jullie nog een idee hoe ik dit het best kan behandelen.

Caira

Re: 24/7 buiten en mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:55

eerst laten onderzoeken wat voor mok het is, er is mok die van binnenuit komt en vaak door de voeding veroorzaakt wordt, mok die door mijt veroorzaakt wordt, mok die door een bacterie veroorzaakt wordt en mijt die door schimmel veroorzaakt wordt.

Welke voeding krijgen de paarden?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:13

Ze krijgen bijna onbeperkt hooi.
De 1 is pas 1,5 en die heeft het het ergst, zij krijgt 0.5 kilo cavalor opfok muesli, de oudere merrie krijgt 0.5 kilo reform muesli van hippostar, en als ze gereden is nog een paar handjes basisbrok, ook maak ik met regelmaal wat slobber voor ze, dit is gewoon de kant en klare van Haven.
Woensdag komt de Dierenarts langs en die zal ik er dan naar laten kijken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:53

Onze dierenarts die maakt zelf een moksmeersel.
Werkt echt super, het is binnen 2 weken weg en komt ook niet meer terug. Misschien dat je het kan bestellen bij hun?

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:11

Jij hebt zeker paarden met sokken? Ik ook alleen maar zelfs. Ik gebruik van die baby zalf (sudocreme) en ik geen moktabletten (Zie: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ok/101702/) En ik moet zeggen het werkt het beste! Ik gebruik soms ook nog wel eens talkpoeder. Voor de rest goed droog houden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:28

Ik denk dat als het van binnen uit komt (eerst laten onderzoeken) je zo min mogelijk erop moet smeren. In brok en muesli zit veel suiker, kunnen niet alle paarden evengoed tegen.

Heb paarden staan die altijd mok hadden en dit jaar niet. Nu nog 1 met mok, maar die is ook nog niet helemaal gezond, heb ik nogmaar een jaar.

Zemelen kunnen gifstoffen uit de darmen opnemen, in combi met bietenpulp (waar dus de suiker uit is) klopt de calcium-fosfor verhouding beter. Ziewier kan zorgen voor alle nodige mineralen ed. Veen drenk stof is ook een goede aanvullen, zou je mee kunnen afwisselen met de zeewier. Daarbij kun je nog af en toe kuurtje leem (super fijn voor inwendig gebruik!) geven. Verder is goede bekapping belangrijk voor een goede doorbloeding en ook kan voldoende beweging helpen.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:43

Jeetje heb eigenlijk hellemaal niet meer naar dit topic gekeken
:-S.

De dierenarts had het advies het goed droog te houden en het even aankijken, nu met de harde grond van de afgelopen 2 weken is het wel een heel stuk verminderd.

Paarden hebben overigens geen sokken, het zijn 2 nrpsjes.

Ik maak me alleen dalijk zorgen als alles weer een blubber zooitje is. heb nu gelukkig wel de mogelijkheid om ze samen in 1 grote stal te zetten, maar de oplossing is het niet.
ze hebben allebij een kleine vorm van ADHD :-D als ik ze te lang binnen laat vliegen ze over de staldeur.

Die tabletten zou ik best willen proberen, alleen bij ons moet je krachtvoer zelf voeren, en heb helaas niet de mogelijkheid 2x per dag naar stal te rijden.
Dus denk dat die weinig nut hebben.

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:07

En er is niemand zo vriendelijk die paarden 2 tablett in een broodje te voeren?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:09

Ik kan het altijd vragen, ze doen daar vast niet moeilijk over.
Bij wie hebben de tabletten echt geholpen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:15

Heb er wel goede verhalen over gehoord, alleen was het voor mij ook niet haalbaar (2-jarige in opfok).
Bij de mijne is het bijna weg, door heel simpel uierzalf en iedere maand een vitaminespuit. Weet niet of het bij alle soorten mok helpt, maar het heeft in dit geval wel wonderen verricht.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:24

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:22

Ik geef sinds enkele weken ook de pilletjes. Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Vorig jaar heeft ze een enorme aanval gehad met 4 dikke benen. Toen ik dit jaar zag dat ze een korstje had ben ik ermee begonnen. Volgende dag direct weer dikke benen. Schrok me kapot. De Da advieseerde te stoppen, heb ik maar niet gedaan omdat er wel verteld word dat het eerst kan verergeren. Na een paar dagen waren de dikke benen weg en de mok is nu prima onder controle.
Ik geef de pilltjes wel maar 1 keer per dag.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:02

Als ik mijn paard brok of muesli geef heeft ze geheid mok. Ik kan enkel korrel geven waar heel weinig suiker en zetmeel inzit. Nu heeft mijn paard geen krachtvoer nodig dus dat is wel handig. Ze krijgt het echter ook omdat ze nogal een droge huid heeft, nu smeer ik haar kootholtes preventief in met hoefvet, werkt echt super, sindsdien geen mok meer gehad. Bij mij op stal zijn er paarden die het van het natte weer krijgen en ook daar helpt het zeer goed om de kootholtes in te smeren met hoefvet, dit houdt de huid soepel en voorkomt dat ze uitdroogt door een teveel aan water.

Als je er zeker van bent dat het bij jou paarden van binnenuit komt kan het wellicht zeker eens geen kwaad om ze van het voorjaar een reinigingskuur op basis van groene leem te geven, dit voert alle (giftige) afvalstoffen en ballast uit het lichaan af.