Demo van Parelli 13/12 staat op youtube

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesbet

Demo van Parelli 13/12 staat op youtube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:50

flashy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:23

Wow, dat ziet er leuk uit!
Zo te zien hebben paarden en mens gewoon heel veel plezier samen!

Super eerste officiele demo van Nathalie en Nico!

Irene

Bijke

Re: Demo van Parelli 13/12 staat op youtube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:32

Het was een hele fijne voorstelling :D En daarenboven nog heel fijn dat de mensen van op stal die ik meegenomen hebben ook helemaal weg zijn van Parelli (sinds de demo) en de jongste dochter op de demo een dagcursus gewonnen heeft!! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:26

Mengsel van leuke momenten en auwmomenten. Ik weet weer waarom ik geen fan ben van het Parellisysteem.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:53

Waratje schreef:
Mengsel van leuke momenten en auwmomenten. Ik weet weer waarom ik geen fan ben van het Parellisysteem.

Waratje kun je dit toelichten?
Gewoon uit interesse ;) , aangezien ik me aan het verdiepen ben in bepaalde NH manieren.. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:47

Bij een aantal mensen (met name de beide presentatoren) mis ik heel erg het gevoel van "samen" met het paard. Bijvoorbeeld bij het eerste filmpje stuitert de man met een bal op zijn paard en het paard staat volstrekt afgesloten van wat er gebeurt. En dit wordt niet beter in de andere filmpjes.
Daarnaast wordt er gereden op een manier die ook redelijk auw is.
Als je meer wil weten, vraag dan maar via pb.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:12

tja toch liever hier wat meer uitleg, ik heb toen ook gereden en wil je mening wel eens lezen...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:19

Ik snap eerlijk gezegd niet wat jij zo'n auw moment vind aan die bal die op dat paard stuitert... Ik zie helemaal geen catatonisch paard... Dat paard van Nic kijkt vrij alert, de oren draaien mee. Een paard wat zich afsluit heeft alles behalve die houding hoor... Ben eigenlijk wel benieuwd wat jij verder nog auw momenten vind waratje...

Ik geef toe dat ik wel zie dat het paard van Nic vaak wat zuur kijkt, maar misschien is dit concentratie, misschien heeft nic haar soms niet goed gelezen. De demo mensen zijn zeker niet onfeilbaar. Vind eerlijk gezegd nogal laf commentaar te geven zonder er verder op in te willen gaan...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:39

willeke_nijs schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat jij zo'n auw moment vind aan die bal die op dat paard stuitert... Ik zie helemaal geen catatonisch paard... Dat paard van Nic kijkt vrij alert, de oren draaien mee. Een paard wat zich afsluit heeft alles behalve die houding hoor... Ben eigenlijk wel benieuwd wat jij verder nog auw momenten vind waratje...

Het paard is bij die stuiterbaltoestand volstrekt niet bezig met wat de 'baas' aan het doen is, niet met wat er in de ring aan de hand is, het (zij?) richt zich op zaken die ruim buiten beeld van de camera zijn. Afsluiten hoeft niet per definitie doods te zijn, hoewel je dat ook wel tegenkomt bij Parelli-volgelingen, maar bij deze demo was dat niet aan de orde (gelukkig).

willeke_nijs schreef:
Ik geef toe dat ik wel zie dat het paard van Nic vaak wat zuur kijkt, maar misschien is dit concentratie, misschien heeft nic haar soms niet goed gelezen. De demo mensen zijn zeker niet onfeilbaar. Vind eerlijk gezegd nogal laf commentaar te geven zonder er verder op in te willen gaan...

Demo-mensen hoeven niet onfeilbaar te zijn, maar het is wel beter als je dingen goed en positief laat zien. Een groot probleem bij demo's is dat als degene die met een paard bezig is, tegelijkertijd het publiek vanalles vertelt, dan dus niet 100% bezig kan zijn met het paard. Eigenlijk moet je daar een goede speaker voor inzetten en die zijn weer niet heel dicht gezaaid.
En jij kunt het laf vinden dat ik er niet voor voel om hier uitgebreid op in te gaan, dat is jouw keuze, ik zit er niet mee.
Ik zou zeggen, kijk nog eens heel kritisch naar de filmpjes en ga eens bedenken wat iemand daar aan auw-momenten in zou kunnen zien. Misschien helpt het. Ik heb in ieder geval niet de behoefte om in een zinloze discussie te raken over dit onderwerp.

@Liesbet, misschien een beetje flauwe vraag: heb je zelf die filmpjes al eens kritisch bekeken? Heb je zelf al een mening over wat er goed ging en wat er misschien minder goed ging?

Wat is er trouwens met het derde filmpje gebeurd? You tube geeft aan dat het verwijderd is.....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:51

Het derde filmpje is vervangen door een ander omdat de muziek eronderuit gehaald werd.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:29

Citaat:
@Liesbet, misschien een beetje flauwe vraag: heb je zelf die filmpjes al eens kritisch bekeken? Heb je zelf al een mening over wat er goed ging en wat er misschien minder goed ging?

Geen flauwe vraag: ik zie ook auw momenten en dingen die voor verbetering vatbaar zijn.
Het fijne aan een film is dat je duidelijk fouten ziet, en dit kan herbekijken en kritisch kunt kijken naar jezelf en anderen. Daardoor stelt iedereen zich ook kwetsbaar op, we willen laten zien wat we kunnen, maar je ziet dan ook wat niet goed is.

Maar er zijn ook vele mooie momenten, en ik zou niet willen dat die weggelaten/vergeten worden....

Wat me stoorde in je vraag is:
Citaat:
Als je meer wil weten, vraag dan maar via pb.

Dat lijkt alsof je nu wel eens goed je mening gaat zeggen, zonder dat wij eraan mogen/kunnen deelnemen. Ik wil het liever open houden....

Citaat:
Wat is er trouwens met het derde filmpje gebeurd? You tube geeft aan dat het verwijderd is.....

Muziek was niet inorde (hoe noemt youtube dit nu weer?) dit zou de nieuwe moeten zijn http://www.youtube.com/watch?v=6kqQ9Z0zswc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:55

Hoi Liesbet,
Ah, was dat het punt. Het leek mij beter om het buiten het topic te houden omdat je dan heel snel in een soort gekibbel terecht komt van verschillende beleving. Overigens heb ik hier geen pb over gehad. ;)
Ben het volledig met je eens dat een filmpje heel nuttig is om zelf te kunnen zien waar je staat, wat goed gaat en wat verbeterpunten zijn. Ik gebruik het zelf wel eens met onze dressuurlessen, zit ik soms met kromme tenen naar mezelf te kijken :o

Bij de eerste twee filmpjes vond ik met name dat meisje met die stevige zweetvos een leuke combi, waren echt samen aan het spelen en niet dat de mens 'speelt' en het paard maar moet doen wat er gezegd wordt. Het lichte schimmeltje leek ook een leuke combi en was rijtechnisch ook best aardig voor elkaar.
Het meisje met de spikkel deed een aantal hele leuke dingen met vrijheidsdressuur, ook heel duidelijk dat het paard daar wat in zag, maar een paar oefeningen vond ik haar wat lomp doorzetten (met name met achterwaarts, daar ging ze verder dan het paard als prettig ervaarde).
Meisje met de grijze schimmel deed het wel aardig, alleen met rijden klemt ze en hobbelt ze en dat is oncomfortabel voor een paard. Als je niet ontspannen kunt zitten op een blote rug, gooi er dan een zadel op bij een demo en werk thuis verder aan je zit.
Die Nic was een schoolvoorbeeld van de westernruiter waar ik op afknap, lomp naar zijn paard en oefeningen vragen die slordig worden aangegeven en dus ook slordig uitgevoerd. Voor stops was die bodem kennelijk ongeschikt en het paard is daar dus echt wel wat van gesleten. De manier waarop hij in het laatste filmpje het paard snel achterwaarts wil laten lopen vanaf de grond is ronduit onbeleefd, hij was vreselijk in het gezicht van het paard. Dat was niet fijn samen, maar heel erg baas en slaaf.

Dit is even kort uitgelegd waarom ik het dus een mengsel van leuke en auw-momenten vind. Let wel, een deel is persoonlijke smaak, ik hou niet van bepaalde kunstjes (knielen op 2 knieen bijvoorbeeld) en ik hou er wel van dat als je wat toont dat het ook klopt en dat je dus niet bij zijwaarts het paard vreselijk over een schouder laat wegstorten.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:06

Bedankt voor je uitleg !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:45

Ik heb op dit moment geen geluid op mijn PC, ga de filmpjes op een later tijdstip nog eens bekijken.

Ik kom vaker in Geel, maar Geel is groot, waar precies is deze accomodatie?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:52

Het geluid voegt feitelijk niets toe, is muziek. De gesproken tekst is niet echt te volgen, heb ik ook geen moeite op gedaan.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:46

De film is vanachter glas gemaakt daardoor is de tekst onduidelijk geworden, maar op die manier zaten we op de eerste plaats om te filmen.

De hal is van de Katholieke Hogeschool Kempen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:46

Ik vind het ook niet geweldig. Hoe eerlijk is het voor je paard als je niet onafhankelijk zit en nog terug ploft in het zadel in draf. Verder ben ik het dus ook eens met warretje

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:34

Waratje schreef:

Helemaal mee eens!!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:37

Ik vind het nogal gemakkelijk om de demo mensen af te kraken... Je moet er rekening mee houden dat dit voor deze mensen best nieuw is om in het bijzijn van zoveel mensen te gaan tonen wat je kan, bovendien zijn niet alle paarden helemaal op hun gemak in een vreemde omgeving waardoor het wel eens kan dat ze wat gespannen zijn en de ruiter daardoor moeilijker kan zitten... Bovendien zijn ze zelf ook allemaal studenten (behalve nic en nathalie) en nog lerende...

Veel van deze mensen ken ik persoonlijk en kan zeggen dat ik wel al héél erg mooie dingen van hun gezien heb, wat nogmaals aantoont dat dit een momentopname is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:49

Dat zal allemaal zo kunnen zijn (dat weet ik dan weer niet) maar blijf erbij dat houding toch heel essentieel is en de basis voor rijden, en moet bitloos of hoofdstelloos oid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:57

willeke_nijs schreef:
Ik vind het nogal gemakkelijk om de demo mensen af te kraken... Je moet er rekening mee houden dat dit voor deze mensen best nieuw is om in het bijzijn van zoveel mensen te gaan tonen wat je kan, bovendien zijn niet alle paarden helemaal op hun gemak in een vreemde omgeving waardoor het wel eens kan dat ze wat gespannen zijn en de ruiter daardoor moeilijker kan zitten... Bovendien zijn ze zelf ook allemaal studenten (behalve nic en nathalie) en nog lerende...

Ik vind niet dat ik mensen heb afgekraakt, maar ik heb wel commentaar geleverd (positief en negatief) op wat ze laten zien. Dat is geen waardeoordeel over de mensen, maar alleen over wat er op die filmpjes te zien is. Natuurlijk is het voor mensen die een keertje een demo doen spannend en moeilijk, maar je kunt dan nog steeds inspelen op wat je paard jouw aanbiedt. Als het paard te gespannen is om goed op de blote rug te kunnen rijden zou de eerlijkste keuze zijn om af te stappen en verder met grondwerk het paard wat te laten ontspannen.
Daarnaast had ik met de "studenten" minder moeite dan met die Nic en Natalie, de studenten hadden een veel groter gehalte "samen met je paard" dan Natalie en vooral Nic.

willeke_nijs schreef:
Veel van deze mensen ken ik persoonlijk en kan zeggen dat ik wel al héél erg mooie dingen van hun gezien heb, wat nogmaals aantoont dat dit een momentopname is.

Momentopname, zeker, maar mogelijk ook een andere beleving.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:15

WOW :~