zonder bit in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

zonder bit in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:26

Ik rij zonder bit,dat gaat prima.Mijn dochter gaat lessen,zijn er maneges waar ze je verplichten met bit de les in te gaan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:25

Met eigen pony of met manegepony?
Een manegepony zal zijn eigen optoming hebben en ik denk niet dat een manege die bij een eerste les verandert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:31

Nee met eigen paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:55

Dan zou ik gewoon vragen of er bepaalde eisen aan kleding of harnachement worden gesteld. Dan weet je direct hoe ze tegen dingen aankijken.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:56

Ik zou het vooraf even vragen aan de instructrice of het bestuur van de manege/vereniging waar ze gaat lessen. Ik werd bij mijn rijvereniging geweigerd in de springles omdat ik zonder bit rijd, ook al was mijn paard zonder bit beter onder controle dan menig mede-ruiter die met bit reed...

TurdusMerula

Re: zonder bit in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:17

Hangt echt van de manege af, gewoon even navragen. Ik heb reacties gehad van 'kan niet/bestaat niet' tot 'leuk, zal ik ook eens proberen'...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:22

Oh kan heel lastig zijn. Ik heb ook een tijdje les gehad en rijd ook bitloos. Man wat een gezeur elke les weer. Ik ben er maar mee opgehouden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:23

Ik zou eerlijk gezegd gewoon zonder bit gaan. Dan zie je vanzelf hoe men reageert. Ik neem aan dat je goede argumenten hebt om bitloos te rijden dus die kun je ze dan vertellen als er moeilijk over gedaan zou worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:28

Ik zou ook gewoon gaan en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is :j Kans dat het ze in het begin niet eens opvalt als je een hoofdstel hebt dat er engels uit ziet..
Als ze gaan zeuren kun je nog altijd vertellen dat bitloos nu zelfs bij dressuurwedstrijden is toegestaan :)

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:57

marleen_usar schreef:
Ik rij zonder bit,dat gaat prima.Mijn dochter gaat lessen,zijn er maneges waar ze je verplichten met bit de les in te gaan?

Dat hangt van de manege af. Eerst reed ik met mijn eigen paard bitloos, dat was geen probleem. Toen kwam er nog iemand op stal die dat wilde gaan doen, werd het ineens verboden. (toen was voor mij de lol er snel af).

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:59

Bij ons op de manege mag je geen bitloos rijden, maar ik zou het gewoon even navragen. ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:39

Gewoon lekker zonder bit rijden. Grote kans dat ze het niet eens merken.
Ik rijd ook zonder bit op manegepaarden. Als iemand het paard van mij overneemt, moet ik altijd nog even zeggen dat ze een ander hoofdstel moeten pakken. Valt bij veel mensen echt niet op (als je een leren hoofdstel hebt).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:46

Dat is wel waar, als je een onopvallend hoofdstel hebt merken ze het misschien niet eens... :))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:13

Hoe dom schat je mensen in die dagelijks met paarden bezig zijn op een bedrijfsmatige manier? Ze zien het, daar kun je kort over zijn. ~~}>
Zorg dat je weet of het akkoord is voordat je je dochter die les in laat gaan, want het is voor haar heel erg als ze de les uit gestuurd wordt vanwege een niet toegestane optoming. Dat is wat er gebeurt en dan staat je dochter voor gek (voor haar gevoel, dus).
Geen probleem dat je zelf kiest voor bitloos, zorg dan ook dat je dochter instructie krijgt die daar mee om kan gaan. Dus gewoon even informeren bij de manege die je op het oog hebt. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:15

Citaat:
Hoe dom schat je mensen in die dagelijks met paarden bezig zijn op een bedrijfsmatige manier? Ze zien het, daar kun je kort over zijn. ~~}>

Ik spreek uit ervaring... :Y)

Maar goed, mijn post was ook niet zo serieus, ik gaf mijn mening eerder al en ben het volledig met je eens. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:09

@ teve, waarom werd het verboden?

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:06

TurdusMerula schreef:
@ teve, waarom werd het verboden?

geen idee, ze vonden het alternatief of zo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:01

Ik heb daar met mijn paard gestaan daar waar ze gaat lessen,ze is 1 keer eerder bitloos de les in gegaan maar dat kwam omdat er net een bithanger was afgebroken.Ze vonden het gevaarlijk en als het niet zou gaan moest ze meteen de les uit,maar ik ga het zeker na vragen of het inmiddels wel is toegestaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:51

Ik word een beetje moe van die maneges die nog durven te beweren dat bitloos 'gevaarlijk' zou zijn. Mijn hemel, dat is nu toch wel erg achterhaald... Hoe serieus kun je zo'n bedrijf dan nog nemen?? :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:51

Waratje schreef:
Hoe dom schat je mensen in die dagelijks met paarden bezig zijn op een bedrijfsmatige manier?

Gezien sommige verhalen hier, schat ik ze dan inderdaad redelijk dom in, ja. :D

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:52

Ik zou gewoon met biloze optoming naar de les gaan. Ik snap niet dat mensen denken dat als je zonder bit rijd het gevaarlijk is. Het is je eigen paard, je kent je eigen paard het beste van allemaal, en weet daarom ook of het wel of niet verantwoord is om zonder bit te gaan rijden.

Bij mij moeten ze niet aankomen dat ik met een bit moet gaan rijden omdat andere het veiliger vinden.

En inderdaad... bepaalde bitloze optomingen zijn bijna niet van bit-optomingen te onderscheiden (alleen het bit dan :) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:59

Een manegehouder zit met aansprakelijkheid voor een hele les, niet alleen degene die zonder bit rijdt (een relatieve onbekende ook nog eens, zowel ruiter als paard). Gaat er iets fout (en dat hoeft nog niet eens door jouw paard/dochter te zijn) en flikkert er een 'gewone' lesklant van een paard, heeft de manegehouder/lesgever - misschien - een probleem met z'n verzekering. Vanuit bedrijfvoeringsoogpunt kan je je dus voorstellen dat een manegehouder gewoon zo'n risico - in zijn ogen - niet neemt voor één 'alternatieve' lesklant.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:18

Daar heb je inderdaad ook gelijk in, Ibbel!
Had ik nog niet eens aan gedacht!

Wellicht zou het dan beter zijn om het vooraf voor de zekerheid toch na te vragen.
Stel ze stellen met bit rijden verplicht en je wilt toch zonder bit rijden, kun je altijd nog verder kijken naar een andere plek tot het volgen van les.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:36

is per manege verschillend inderdaad maar de paarden zijn niet geleerd om bitloos te rijden dus lijkt me niet verstandig om dit zomaar bij een manege paard te doen.
succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:51

Als je gewoon verzekerd bent en bitloos rijdt, doet je verzekering helemaal niet moeilijker, hoor. Dat is ook weer zo'n fabeltje. ;)