Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:46

Hoi!

Ik ga binnenkort een baantje zoeken en van dat geld ga ik eindelijk een zadel en hoofdstel voor mijn pon kopen. (lang verhaal :+ ).
Nu wil ik graag bitloos gaan rijden omdat hij waarneembaar erg last heeft van een bit.
Ik weet echter niet wat voor een.

Een aantal punten:
- Met een bithoofdstel schudt hij erg vaak met zijn hoofd
- Als ik met een halster rij schudt hij amper tot niet
- Hij zakt redelijk vanzelf in de hand
- Hij is erg reactie gevoelig (reageert bij de kleinste hulpen)
- Hij is een pony die nog wel eens wil rennen of rodeo'en.
- Hij is relatief gevoelig op de neus
- Hij kan niet zo goed tegen veel loshangende of rammelende dingen. Daar wordt hij heel erg druk van.

Ik heb ooit wel bitloos gereden, dat beviel mij echter niet zo.
Toen bleek dat wij het systeem (kaakgekruist) verkeerd gebruikt hebben (niet opgemerkt rechts = links) en ik zou graag daarbij ook wat uitleg willen hebben.

Alvast bedankt!

Groetjes, Maartje

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:10

Even voor de duidelijkheid, wat het lijkt nu anders, het bitloos rijden beviel mij dus niet omdat we de manier waarop je het moet gebruiken gewoon verkeerd hadden ;)
Niet om iets anders ofzo ;)

Billy12

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:11

als ik al je punten zo lees, zou ik eens een sidepull proberen.
dat ligt het meest bij het stalhalster, geeft subtiele maar wel directe hulpen en geeft alleen druk op de neus.

mijn paard reageert net als die van jou, erg gevoelig op de hulpen. ik heb kingekruisd geprobeerd en touwhalster geprobeerd, maar die druk achter de oren en de druk op de kaak/kin vind hij verschrikkelijk op den duur gaat hij er letterlijk tegen in verzet.

nu ik met de sidepull rijd gaat het super :D
zelf heb ik de contour van barefoot.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:00

Ok! :D

Bedankt!
Ik heb namelijk veel over alle bitloze hoofdstellen gelezen en ook onderzoek gedaan, maar de reacties van gebruikers zijn steeds anders. Ik wist dus ook niet zo goed meer waar ik moest zoeken :o
De sidepull had ik ook als eerste in mijn hoofd, maar in het bit (thema bitloos) las ik dat de paarden heel gevoelig reageren op de druk op de neus en dat ze zich niet zo veilig voelden.

Ik vraag me dus af, heb je wel een soort van 'noodrem' voor als je paard op hol gaat en heb je wel genoeg controle?

Groetjes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:17

Vergis je niet, je controle zit niet in het bit. Het rijden met of zonder bit zou niet wezenlijk anders moeten zijn. Ga eens goed na bij jezelf of je tevreden bent met de manier waarop je rijd, en of daar wellicht nog wat aan te verbeteren valt (rijden op zit).

Ik ben zelf overigens erg blij met mijn sidepull, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Misschien is er iemand in de buurt die je evt. kan begeleiden? Heb je les, en zo ja, hoe staat je instructrice tegenover bitloos? :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:19

ooit gedacht aan de tandarts? dit had ik ok dat hij ging schudden met het bit in, zijn toen voor controle naar tandarts geweest, en die zei; dit kan niet meer langer, dit is gewoon té erg hoe z'n gebit eruit ziet! reed hem toen nog mAAR 1/2 JAAR DUS KON HET NIET WETEN;)(sorry voor de capslock!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 10:34

Ik probeer wel zo veel mogelijk het paard zo veel mogelijk eerst van achteren naar voren te rijden en ik 'zaag' niet, maar met gelijkmatige druk in de hand. Het kan natuurlijk altijd beter, en om ervoor te zorgen dat zijn gedrag niet aan mijn drukke hand ligt, wil ik bitloos gaan rijden. (natuurlijk kan je dan nogsteeds een drukke hand hebben, maar dit doet veel minder pijn)

Ik heb hem nu al een jaar niet intensief gereden, alleen stap en drafritjes van ongeveer een half uurtje.
En dan ook zeker niet dagelijks.

Ik heb nog les op de manege en daar rijden ze allemaal met bit. Ik heb werkelijk geen idee hoe mijn instructrice er tegenover staat.

De tandarts is laats ook geweest en heeft zo veel mogelijk zijn haken weggehaald. Hij was echter niet heel braaf en moet eigenlijk nog een keer naar bodegrave. Maar zelfs als zijn gebit goed is, wil ik hem bitloos gaan rijden. Dat is gewoon veel paardvriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:28

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:21

heej joviban wat een goede link, ik had idd ook het bitloos thema in bit gelezen en vond t allemaal al raar.. en nu lees ik eindelijk eens dat t idd niet klopte

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:43

Je moet een bitloos hoofdstel zoeken dat bij jullie past dus als je de mogelijkheid hebt zou ik verschillende optomingen proberen. Mijn eerste gedachte was in ieder geval een sidepull. Zelf ben ik zeer te spreken over het kruislingse systeem :j

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:52

Ik zou ook de sidepull proberen, ik rij er ook mee aangespannen en onder het zadel, gaat super en is heel duidelijk voor het paard :)
De rem is in principe je zit en niet de teugels, in ieder geval succes.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:19

Ik heb ook een touwhalster aangeraden gekregen van iemand op stal, omdat die ook goed aansluit op het stalhalster.
Wat vinden jullie hiervan?

@JoviBan: hartstikke bedankt voor de link! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:42

Ik vind een touwhalster om eerlijk te zijn helemaal niet goed aansluiten op een stalhalster... Het is nl. niet geschikt om met constante aanleuning te rijden...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:50

Dat dacht ik dus ook. Volgensmij heb je dan ook minder controle met een druk paard vergeleken met een sidepull.

Wat is de gemiddelde prijs voor een kwalitatief redelijk goede sidepull, maat pony?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:53

Je kunt ook kijken of je een aantal verschillende hoofdstellen kunt uitproberen, er zijn geloof ik wel uitleenpunten voor!

Ik zelf heb de barefoot contour bridle, een anatomisch gevormde leren sidepull is dat. Lijkt eigenlijk erg op een gewoon hoofdstel, maar dan bitloos. Hij is wel ook eventueel met bit te gebruiken. Ik ben er erg tevreden over!

Edit: Dit is een van de duurdere, hij kostte 130 euries

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:56

Je hebt niet minder controle hoor, het werkt juist scherper, maar het werkt gewoon anders.

Kijk eens op de site van Spirithorses. Hele fijn sidepulls. Ze hebben ook tweedehands. :)

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:59

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:01

Super meiden!

Alvast hartstikke bedankt!
Ik ga kijken! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:03

Goed bezig! :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:19

Sjapaz schreef:
Je kunt ook kijken of je een aantal verschillende hoofdstellen kunt uitproberen, er zijn geloof ik wel uitleenpunten voor!

Ik zelf heb de barefoot contour bridle, een anatomisch gevormde leren sidepull is dat. Lijkt eigenlijk erg op een gewoon hoofdstel, maar dan bitloos. Hij is wel ook eventueel met bit te gebruiken. Ik ben er erg tevreden over!

Edit: Dit is een van de duurdere, hij kostte 130 euries

die heb ik ook! ook ik ben er super blij mee. vooral omdat ie zo zacht onderlegd is overal :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 08:59

TurdusMerula schreef:
Goed bezig! :)

Dankjewel! :D
Ik ben ook heel erg blij dat ik eindelijk zelf ook de overstap ga maken. :D
Veel beter voor het paard ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:10

Als je aan 'de goede kant' van Amsterdam woont dan had ik best langs willen komen zodat je mijn sidepull kan lenen, maar ik heb er een die toch vrij pittig inwerkt. Ik heb de neusriem ook niet zo straks, dus ik vrees dat die niet zo geschikt is voor wat jij wil... :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 15:50

TurdusMerula schreef:
Als je aan 'de goede kant' van Amsterdam woont dan had ik best langs willen komen zodat je mijn sidepull kan lenen, maar ik heb er een die toch vrij pittig inwerkt. Ik heb de neusriem ook niet zo straks, dus ik vrees dat die niet zo geschikt is voor wat jij wil... :)

Dat zou leuk zijn! :) Maar de pony zelf staat in Ouderkerk A/D Amstel, dus dat is dan wel weer een eindje weg. Maar ik kan het altijd proberen, en als het niet zo goed gaat of niet helemaal is wat ik wil, heb ik een vriendin die hem vast wel over wil kopen, dus dat komt wel goed ;)

Toch bedankt! :D

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:53

Op www.paardnatuurlijk.nl staat een test die ze hebben gedaan met verschillende bitloze hoofdstellen misschien heb je daar wat aan?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:25