centered riding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

centered riding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:37

Hey ik zou met mijn paard graag centered riding gaan volgen.Doet dit nog mensen hier en merk je echt een verschil tijdens het rijden?
grts ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:20

Wanneer je verschil merkt in het rijden, deugde de vorige instructeur niet!!
Het gaat niet om verschil of anders, Centered riding is niet meer dan een kist met gereedschapjes om jezelf beter bewust te maken van zit en houding en de effecten daarvan op het paard.
Google eens op Vanda Oosterhuis, dan zit je in de goede hoek voor serieuze lessen, met Centered riding als basis.

TurdusMerula

Re: centered riding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:29

Ik heb wel eens CRles gehad, en vond het heel nuttig, net dat extra beetje bewustzijn als het ware...

Waarom probeer je het niet eens?

Je vind een instructeur via de site van CR.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:21

ik heb ook een tijdje CR les gevolgd. Ik vond het moeilijker dan verwacht. Maar wel heel nuttig.
Ik heb die lessen gehad van Pien van Spirithorses. LIgt vlak bij maastricht...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:26

Ik krijg les van een instructrice die in het bezit is van CR level 1. Zij maakt in haar lessen veel gebruik van CR-principes. Hiervoor heb ik twee instructrices gehad 'puur' voor het CR (maar vanwege reisafstand ben ik een andere instructrice gaan zoeken).

Ik vind het een heel prettige manier van lesgeven omdat het heel 'beeldend' is. Er wordt veel gebruik gemaakt van vergelijkingen ('beeld je in dat je een bal in je buik hebt die ronddraait', 'stel je voor dat je in elke hand een jong vogeltje hebt') en dat werkt voor mij als beelddenker erg goed.

Hier kun je instructeurs vinden, ook in NL: http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:30

ik krijg ook les van een level 1 CR instructrice. Heel fijn, en het heeft mij met mijn zenuwpeesje pony enorm geholpen, met uitzondering van het idee dat je op je zitbeentjes moet zitten tijdens het rijden. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:39

Huh, hoe bedoel je?
Ik zit niet 'op' mijn zitbeentjes hoor...

Jij wel, of juist nu niet meer?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:43

ik heb sinds kort ook CR les en vind het erg leuk en erg nuttig. Ik merk, dat mijn houding en zit toch langzaam veranderen. En ik leer meer met de zit te doen en minder met de teugels, erg prettig. Ik zou het gewoon een paar keer uitproberen en kijken hoe je het vindt.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:52

TurdusMerula schreef:
Huh, hoe bedoel je?
Ik zit niet 'op' mijn zitbeentjes hoor...

Jij wel, of juist nu niet meer?

dat werd mij wel geleerd ja, staat ook in haar boeken.
nu niet meer, want vind het niet zo'n gezonde houding eerlijk gezegd. de rest vond ik wel héél nuttig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:38

Ik zit er net achter, en zo heb ik het ook geleerd?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:32

Ik heb thuis al een jaar of 6 cr les en krijg nu op school ook cr lessen. Vind het erg leuk en mijn pony's doen het allemaal erg goed op die manier. Merk gelijk dat ze zich niet meer gek laten maken als ik les heb van een dressuurinstructrice, ze lopen dan gewoon niet fijn omdat ik niet meer fijn rijdt zodra er krulletjes etc worden verwacht.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:27

@ lailapri, merk je dan aan jezelf dat je meer gespannen rijd of geforceerd? En dat je paard dat dan merkt?

En wat wordt er nu bedoeld met die zitbotjes? Dat is in mijn les niet echt zo naar voren gekomen tot nu toe.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:37

Paretje, ga eens met je handen onder je billen zitten.
Voel je ze dan?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:46

ja hoor, voel ze wel. Maar ik bedoel, hoe wordt hierover gesproken in de les dan? In mijn les wordt meer met andere punten gedaan denk ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:18

Het wordt teveel een hand been verhaal, en gevoel en zit doen dan niet meer mee, daardoor ga je dus teveel denken en te weinig voelen, heel het contact is dan weg.

Zitbeenknobbels daar zit je op. Is een heel verhaal denk dan je beter eens iemand irl kan vragen en dat diegene je het gelijk kan laten voelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:52

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:25

duidelijke uitleg op die site zeg, TurdusMerula. Ik krijg in mijn lessen idd meer over bolle/holle rug en bekken, en niet zo het benadrukken van de zitbeentjes. Maar zelfde effect natuurlijk. Ook leuk, dat ik dingen herken die ik met mijn CR instructrice ook gedaan heb!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:58

Wat houdt het precies in, centered riding? Ik sta nu sinds kort op een nh stal met mijn paard en krijg ook les in bitloosrijden, grondwerk, zitles, NH etc.
Ik kom uit het engelse dresuurwereldje en ben helemaal om en wil graag op een paardvriendlijke manier met mijn paard omgaan. Dus ik ben nog niet helemaal in die termen hihi ;)

Valt het nieuwe rijden wat ik nu doe ook onder centered riding?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:04

@ 4 leafclover, lees even op de CR site, of bv. in mijn profiel. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:30

@ 4 leafclover; als je nog vragen hebt na het lezen, vraag maar raak. Ik denk dat op dit topic wel een aantal mensen zitten die er al veel ervaring mee hebben (ikzelf pas sinds een aantal maanden).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

Mijn instructeur heeft me gisteren voor het eerst wat basisprincipes bijgebracht en ik moet zeggen: Ze waren echt goud waard!
Normaal ben ik heel erg gefocused op wat het paard aan het doen is en nu lette ik vooral erg op mezelf en verrek! Dat paard gooide d'r staart los, ging over d'r rug lopen, achterhand kwam eronder, zocht m'n hand op etc. Toen ze ging schrikken, voelde ik het aankomen en ik liet de teugels gewoon lang en bewoog gewoon mee en corrigeerde met m'n lijf.
Na een minuut of 30 liet ik m'n kaak een beetje hangen, van al die ontspanning :+ en 't paard liet ook d'r kaak los :D

Was echt een gouden ervaring en ik ga hier zeker mee door, dit is het beste dat ik ooit op een paard heb meegemaakt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:37

Ik sta ook telkens weer versteld. Vooral op school als ik dan weer op een atactisch paard rij en ik hem toch weer aan de praat krijg zonder dat ik wat doe met me handen (hoe meer hand, hoe harder hij zijn best wilt doen en dat vertaald hij in snelheid)