Combinatie bit & bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Combinatie bit & bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:47

Ik begin me stilaan te oriënteren, over wat ik nu precies met Wander wil gaan doen. Hij wordt binnenkort 3, en dan wil ik hem rustig beginnen inrijden (Lees: 1x per week gedurende een maand of 2, daarna de wei op, en dan weer oppakken).
Ik wil heel graag de dressuursport in met hem, en wil liefst ook nog wel een beetje niveau halen. Maar, ik wil mijn paard ook voldoende afwisseling bieden, daarom dacht ik onderandere ook aan bitloos rijden.
Nu wil ik mezelf er wel van verzekeren dat de combinatie bitloos (voor de fun) en klassiek rijden met bit (voor de sport) haalbaar is. Wat zijn jullie ervaringen hierin? Kan het wel, of is het verwarrend voor het paard? En tot op welk niveau kan ik die combinatie aanhouden?

Graag jullie mening!

Captain

Re: Combinatie bit & bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:49

Tuurlijk kun je dat combineren! :j Voor paarden is bitloos absoluut een leuke afwisseling. En op welk niveau je ook rijd, je kunt altijd eens een xtje bitloos gaan. Zoveel mensen doen dat! :)

Succes! :D

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:51

Ik heb er geen problemen mee. Ik rijd alleen geen nivo.
Met bit gebruik ik een dubbelgebroken K&K. Zonder bit mijn kaptoom.
Lange lijnen doe ik ook met of zonder bit.
Ik rijd alleen of met andere, ook buiten zonder bit geen enkel probleem.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:52

Ik combineer het ook met mijn paarden, als ik dressuurmatig rijd dan hebben ze een bit in en op buitenrit en condititraining bitloos, enkele keer dressuren we ook bitloos, maar dat leidt meestal tot frustraties van beide zijdes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:52

Ik rijd mijn paardje buiten bitloos en in de bak met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:55

Natuurlijk kan dat, ik denk zelfs dat je er als ruiter alleen maar beter van word! Als je bitloos rijd merk je dat je paard reageert op de kleinste hulpen, je hoeft alleen maar te wijzen om af te wenden. Ik combineer ook beide en rij vaak bitloos buiten maar ook in de bak. Buiten is ze zoals altijd gewoon aan de hulpen en als ik bitloos in de bak rij kan ik gewoon alle oefeningen, van stops tot spins meenemen zoals ik die tijdens trainingen met bit doe :))

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:38

Volgens mij moet de combinatie zeker mogelijk zijn, ik denk ook dat de communicatie tussen jou en je paard juist beter wordt.

Heb je ook overwogen om geheel bitloos te rijden? Als je met zo'n jong beestje gaat beginnen is dat wel raadzaam ivm wisselen. Bovendien kun je ook bitloos dressuren, als het goed is per 1 april 2010 zelf dressuurwedstrijden starten!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:45

Ik weet niet of die wijziging ook in Belgie doorgevoerd wordt, wij zijn nogal conservatief wat dressuur betreft, dus ik denk niet dat bitloze wedstrijden er snel aan zitten te komen..

Daarnaast wil ik toch voornamelijk houden bij de klassieke dressuur, dus geheel overschakelen is niet echt een optie :) Wil het echt gewoon als tussendoortje gaan doen, voor het plezier en voor de afwisseling!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:49

Het kan heel goed samen. Ik rij mijn paard bitloos op zowel touwhalster, neckrope en kaptoom, maar voor de dressuur doen we er af en toe toch een bitje in voor de verfijning. Ik merk niet dat mijn paard dat verwarrend vindt en alle optomingen gaan gewoon goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:31

Waarom zou je nog willen rijden met bit, waarschijnlijk wordt de bitverplichting ook in de dressuursport afgeschaft straks. ;-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:37

JulieDR schreef:
Ik weet niet of die wijziging ook in Belgie doorgevoerd wordt, wij zijn nogal conservatief wat dressuur betreft, dus ik denk niet dat bitloze wedstrijden er snel aan zitten te komen..

Daarnaast wil ik toch voornamelijk houden bij de klassieke dressuur, dus geheel overschakelen is niet echt een optie :) Wil het echt gewoon als tussendoortje gaan doen, voor het plezier en voor de afwisseling!

Hier is je antwoord, Arabesk ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:40

ohw ok, ben een beetje moe, over het hoofd gezien

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:00

Hehe, niet erg hoor :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:23

ik rij ook allebei door elkaar. geen problemen mee eigenlijk.
Mijn eigen paardje rij ik alleen bitloos en heb hem ook bitloos zadelmak gemaakt. Zijn nu bezig met inrijden. Maar heb geen wedstrijd ambities met hem.

Succes!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:02

ik deed eerst ook afwisselen.. maar toch krijg je een voorkeur en verwatert dat afwisselen. bij mij ging de voorkeur naar bitloos, bij jou misschien wel naar bit. maar ik denk dat je na een paar maanden nog maar 1 hoofdstel gebruikt :)

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:20

Welke bitloze optoming wil je gaan gebruiken dan? Of heb je daar nog niet over nagedacht?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:26

Ik rijd mijn paarden hoofdzakelijk bitloos, maar tijdens les of training op een snaffle.
Geen probleem met overschakelen, rijd op zit/balans en neckreining, van voor kom ik er nauwelijks aan en daarbij reageren mijn paarden al wanneer de teugels omhoog gaan langs de hals om te zakken met het hoofd :)
Ik ga misschien volgend jaar wedstrijden starten en dan ben ik verplicht te starten op snaffle.

Bitloos heeft toch de voorkeur :j

Ohja ik rijd met een sidepull (en af en toe wat freestyle op een touwhalstertje) maar zonder optoming is ook erg leuk :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:07

Ik rij met alles :D

Bit, bitloos op de sidepull, halsring.

Ik vind de afwisseling heel fijn.

Het rechtrichten gaat mooi licht op een bit. Op de sidepull maak ik buitenritten en doe lichte dressuuroefeningen. Met de halsring freestylen we wat. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 02:32

Ik heb ook door elkaar gedaan, nu enkel nog bitloos.
Allemaal geen probleem. :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:01

Tuurlijk kan dat !
En ja, wie weet kom je toch terug op het idee van wel met bit te rijden. Je kan het maar proberen.
Zeker doen !
En succes :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:17

Hier foto's van de zelfde combinatie, zit een paar weken tussen, zoek de verschillen.
Pony word normaal voor de wagen getraind (met bit uiteraard) en ook zo nu en dan onder het zadel gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:29

@ Dennis: wat een schattig duo !

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:39

Ik rijd ook met bit en bitloos. Vooral in het begin was ik erg geneigd weer het bit te pakken.
Toen een tijdje mezelf 'verplicht' alleen bitloos te rijden. Probleem: wou ik weer een keer bit in, wou mijn pony het totaal niet. Wat een drama. Daarna heb ik weer expres een paar keer een bit in gegooid. Nu rijd ik 9 /10 keer zonder bit. En het bevalt erg goed eigenlijk. :)
Ik zou het gewoon proberen. Misschien blijf je wel combineren, of niet. Geeft ook niet. Gewoon kijken wat voor jou én voor je paardje het fijnste is. Succes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:44

Bij de paarden waar wij mee mennen (met bit) word ook bitloos gereden. Ze rijden trouwens wel klassieke dressuur maar met een kaptoom. Voor de afwisseling moet gewoon kunnen volgens mij ken ook veel mensen die zo af en toe eens met een stalhalster rond hobbelen. Vraag me alleen af hoe snel je daar dan mee moet beginnen als je wilt afwisselen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:47

Voor een paard hoeft bit/loos niet verwarrend te zijn.
Ook wij wisselen bit/loos wel eens af en worden onze paard gereden met een Myler.
Overigens erg fijne bitten...