Frystylen, wat eerst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Frystylen, wat eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 09:23

Ik wil graag eens gaan frystylen met mijn verzorgpaard, maar het baasje zegt dat als je hem loslaat in de longeer'wei/paddoc' dat ie dan alleen maar gaat rennnen.
Wat kan ik doen?

Olympia

Re: Frystylen, wat eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:32

GVL => NH

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:59

Niet loslaten lopen.
Paard is of gewend om uit zijn dak te gaan los in de bak, of is wat verder bij de mens weg zonder kudde in paniek. In beide gevallen "ziet" hij jouw niet en zal geen steun bij of contact met je zoeken.
Ga je druk zetten op zo'n moment kan het goed dat die dwars door de omheining gaat.

Google op Parelli (en youtube) en pak de 1e 3 games om mee aan de slag te gaan. Daarnaast begin je met aan de hand met een langer touw aan basis zaken als pasje achteruit, halthouden, vertragen/versnellen als jij dat ook doet. Touw blijft slap hangen, paard blijft op zelfde "plek" ten opzichte van jouw. (1e 3 games helpen je hier bij). Pas als paard jouw van beide kanten! netjes volgt en zichzelf corrigeert als hij een keertje schrikt bouw je meer afstand in
Dat betekent veel wandelen en consequent en betrouwbaar zijn, dingen mogen eng zijn, maar weglopen, over je heen willen, blind rondjes racen is verboden. Heb je 2 uur nodig om te besluiten dat die grasspriet niet gevaarlijk is mag dat, mits je wel je aandacht bij die grasspriet houd en niet de rest van de wereld gaat bekijken.
Paard weer laten nadenken doe je door omkeren, bij iets engs dus heen en weer lopen en bij drammen/voor je uit lopen door zelf 180 graden om je as te draaien en de andere kant op te gaan. Rustig blijven en volhouden. Komt paard te dicht bij (bv achter op of net iets naar voren) zwaai dan het uiteinde van het touw om je eigen ruimte aan te geven. Stop zodra paard zichzelf corrigeerd. Paard dat netjes doet wat je wil geef je de ruimte om dat te doen door druk weg je nemen/ je hulp te stoppen.

Dit is even heel simpel opgeschreven, praktijk is een stukje moeilijker, vooral omdat paard correct lezen flink oefening vergt. Je krijgt er echter veel voor terug, ook met rijden later. Het is dan wel een manier om altijd met je paard om te gaan, niet iets wat je als afwisseling doet. Het is nl een omgangsvorm en manier van kijken, die altijd van toepassing is als je met een paard bezig bent.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:14

Als je wilt gaan freestylen/grondwerken, neem dan eens les ;) Zoek eens op Emiel Voest, of op Parelli. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:10

El_vis schreef:
Als je wilt gaan freestylen/grondwerken, neem dan eens les ;) Zoek eens op Emiel Voest, of op Parelli. ;)

Freestyle is de term voor Voest, en los beginnen (bij Voest gebruikelijk) kan bij dit paard niet. Kom je bij Parelli uit (ben ik erg voorstander van trouwens, maar je kosten zijn stukje hoger).

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:15

Ik heb er niet veel verstand van hoor,
maar ik zou eerst eens kijken of het echt zo erg is wat betreft dat rennen :)
Gewoon even helemaal niks vragen of doen en maar lekker even laten rennen,
en dan zien hoe lang hij dat blijft doen.. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:25

TE5 schreef:
Ik heb er niet veel verstand van hoor,
maar ik zou eerst eens kijken of het echt zo erg is wat betreft dat rennen :)
Gewoon even helemaal niks vragen of doen en maar lekker even laten rennen,
en dan zien hoe lang hij dat blijft doen.. :)

Als dat paard zichzelf totaal over de zeik loopt omdat het een paniekprobleem is moet je echt weten wat je doet om hem dan weer te pakken te krijgen en tot rust te laten komen. En dan liefst nog zonder blessures.
Daarnaast is de TS niet de eigenaar, de eigenaar geeft aan los=rennen. Denk dat die niet vrolijk wordt als TS paard toch loslaat en of hem niet meer kan vangen of paard zich blesseerd.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:16

Je kan het beste alleen freestyle als je weet wat je doet. je moet in de goede positie staan en de juiste lichaamshouding hebben en uitstralen en de leiding hebben over het paard. Wat inderdaad al gezegd werd. Hij zal dan geen steun gaan zoeken bij jou zolang jij niet de leider bent. Ben jij dat wel doet hij dat wel. Klinkt wel heel simpel, maar vaak werkt het wel zo.
Ik ben het niet eens dat je niet los kunt werken met dit paard. Volgens mij kan dat wel. Alleen moet jij daar begeleiding bij hebben. De vraag is waar gaat jouw voorkeur en die van de eigenaar naar uit? Die kennen het paard het beste. En jullie eigen ideeen spelen ook mee. Maar ik denk voor zowel de methode van Voest als Parelli zijn een paar lessen niet verkeerd zijn.
Wel eens de vraag gesteld waarom het paard in paniek raakt als hij los in de bak komt? Misschien is het probleem wel heel makkelijk op te lossen en kun je makkelijk aan de slag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:26

Als je weet waar je mee bezig bent, kun je met elk paard los werken (freestyle). Maar ben je een beginner, dan is het niet handig om met een 'onbeleerd' paard te gaan beginnen. Je moet echt weten wat je doet, de juiste lichaamstaal kunnen gebruiken, in de juiste positie staan, enz., anders werkt het heel verwarrend voor een paard en bereik je het tegenovergestelde.

Ga je lekker verdiepen in de werkwijze van bv. Emiel Voest, al hoewel ik dat persoonlijk nog te 'menselijk' vindt. Ik mis bij zijn werkwijze de juiste lichaamstaal, al hoewel het wel een fijne manier is om mee te beginnen (ben ook met Voest begonnen ooit). Zoek iemand die je hier les in kan geven, dat zou helemaal super zijn.

Een paard blijft echt niet zomaar rond rennen, als je echt weet wat je doet. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:04

Zelfs dan kom je paarden tegen waarmee dat (nog) niet kan. Sommige dieren hebben die verbinding nodig om rustig te kunnen blijven.

Daarnaast is ook de vraag wat de afmetingen zijn van de bak/paddock wat het ook is. Rond of vierkant geen probleem, maar een standaard 20x40 geeft door de afmetingen een drukverschil door de verschillen in afstand ten op zichte van het paard. Als die daar gevoelig voor is heb je ook als ervaren persoon een probleem.

Voest ben ik ook geen voorstander van trouwens, maar ik heb geen recente demo's of filmpjes van hem gezien. Laatste die ik zag vondt ik dat hoe langer de paarden de freestyle deden hoe stijver ze werden.

Bedenk me dat equisense een goede en betaalbare start DVD heeft (leunt meer richting Parelli dacht ik). Kijk even bij equiplay die heeft hem in de webwinkel staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:32

Tamary, ik heb hele kundige mensen met gecompliceerde paarden bezig gezien en hen lukte het wel degelijk. Zij hebben de kunde door lichaamstaal vrij snel een verbinding met het paard te krijgen. In een standaard bak (20x40) te gaan los werken met een onvervaren persoon en een onervaren paard, lijkt me inderdaad niet verstandig. Maar ik neem aan dat dat ook niet de bedoeling was van TS.

Ik vind het werk van Voest en Parelli best interessant, maar ben van beiden geen fan. Ik heb geleerd te werken met een combinatie van Parelli/Hempfling/en nog wat dingetjes :+ . Waarbij het vooral gaat om echte lichaamstaal tot in de kleinste details. Maar dat leer je niet bij Parelli en Voest. Daarbij zijn er sowieso weinig mensen die zich op deze manier in los werken bekwamen. Ik heb het geluk dat ik een hele fijne persoon heb leren kennen, die dat gevoel al van nature in zich heeft en dat graag een beetje over wil brengen op haar leerlingen. Maar ja, daar heb je als bokker weinig aan. En je moet ergens beginnen....

Verder pleit ik voor les van een kundig persoon i.p.v. het jezelf aanleren van een dvd. Helaas zie je dat zo vaak fout gaan, omdat je jezelf niet kunt observeren. En mensen communiceren nou eenmaal heel anders dan paarden. :+
Maar goed, heb je geen goede instructeur, dan moet je wat, dat snap ik. Dan maar hopen dat je van nature wat in je hebt. :D

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:05

Ben het met Twiggy eens, je kan beter les nemen, dan het afkijken van een dvd. Mijn mening is een dvd, boek ed ondersteuning op je lessen. En ik haal zelf ook van verschillende methoden het beste voor mijn paard. Want daar gaat het om. Ieder paard is anders. Ieder mens is anders. Wat vinden jullie samen fijn! Maar neem les. Het is geen spelletje. 800 kilo los voor je? :+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:34

Kan er weinig anders over zeggen dan hierboven is gegaan. Grondwerk is een vak op zich en en je moet écht weten waar je mee bezig bent. Doe je t verkeerd, dan kan t levensgevaarlijk worden. Zoek dus iemand die je hierbij kan helpen :)