merothisch (voest) of sidepull?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

merothisch (voest) of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:16

Ik rijd een NRPS ruin van 9 jaar. Het is een gevoelig paardje.

Ben nu aan het testen met de barefoot contour (side-pull) en de emiel voest freestyle (merothisch) op de side-pull loopt hij rustiger, op de merothische loopt hij beter nageeflijk.
Dus ik weet even niet wat ik nu beter kan doen. Bij beide optomingen kwam ik er wel achter dat ik teveel met mijn teugels heb gereden met bit, dat ik dus meer met mijn zit moet gaan rijden, dan gaat het wel redelijk.

Alleen als de merothische strak trekt onder zijn kin begint hij dat na een tijdje irritant te vinden. Heb nu de teugelstukjes die door de ringetjes gaan, gladder gemaakt en ingesmeerd met lederolie, dus misschien dat het nu beter gaat.
Anders wordt het denk ik toch de side-pull.. Alleen het nageeflijk rijden gaat daar net wat moeilijker mee..

Wat is jullie mening? Welk hoofdstel is het meest geschikt?

ik wil er mee gaan dressuren op ong l niveau. en buitenrijden.

zij

Re: merothisch (voest) of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:26

ik heb een echte meroth en weet niet of dat veel verschilt, maar als het goed is trekt het onder zijn kin en je laat daarna los is het gelijk niet meer strak onder de kin als het goed is. en als het goed is rijdt je niet constant met veel druk toch?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:38

tuurlijk houd ik wel lichte druk, want met bogen in de teugels hoor je niet dressuur te rijden. dat moet wel gewoon contact houden en dus een rechte lijn zijn.

Als ik m nageeflijk rijd begrens ik he iets van voren en leg mijn benen aan. dat gaat goed, maar na een half uurtje en vooral in galop vind hij het irritant worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:42

jumpgirl schreef:
tuurlijk houd ik wel lichte druk, want met bogen in de teugels hoor je niet dressuur te rijden. dat moet wel gewoon contact houden en dus een rechte lijn zijn.

Er "moet" niets en er is prima dressuur te rijden met doorhangende teugels.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:44

tuurlijk kan het, maar ik vind het fijner om licht contact te houden, zodat hij meer bij elkaar blijft.
ik blijf een dressuur ruiter en geen western ruiter. want bij bogen in je teugels denk ik aan western. heel leuk, maar ik wil m wel gewoon goed nageeflijk rijden en dat gaat niet zonder contact van voren.

kijk maar naar het filmpje van de eerste knhs dressuurwedstrijd bitloos.. allen rijd met contact en redelijk rechte teugels: http://www.bitloospaardrijden.info/proe ... d-KNHS.htm

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:21

Ik ben zelf niet zo een fan van kruislingse systemen, juist omdat de release niet zo prettig is.
Op een sidepull kun je ook prima nageeflijk rijden. Wat voor soort neusrieum zit er om de sidepull die je nu geprobeerd hebt?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:29

Afbeelding

dit hoofdstel heb ik, van barefoot.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:36

Dat ziet er niet uit als een scherpe neusriem. Ik kan me voorstellen dat als je een neusriem hebt die redelijk scherp inwerkt, het niet fijn is om met een constante aanleuning te rijden.

Wat ik wel zie soms is dat paarden van druk op de neus sneller 'iets vinden' dan van druk in de mond. Het zou me niet verbazen als dat komt doordat ze zich aan deze druk minder kunnen onttrekken.

Goed dat je de overstap naar bitloos wilt maken, en blijf vooral hier vragen als er dingen zijn waar je niet uitkomt.

Goed ook dat je je er bewust van raakt dat je nog meer op zit wilt en moet gaan rijden!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 12:47

TurdusMerula schreef:
Dat ziet er niet uit als een scherpe neusriem. Ik kan me voorstellen dat als je een neusriem hebt die redelijk scherp inwerkt, het niet fijn is om met een constante aanleuning te rijden.

Wat ik wel zie soms is dat paarden van druk op de neus sneller 'iets vinden' dan van druk in de mond. Het zou me niet verbazen als dat komt doordat ze zich aan deze druk minder kunnen onttrekken.

Goed dat je de overstap naar bitloos wilt maken, en blijf vooral hier vragen als er dingen zijn waar je niet uitkomt.

Goed ook dat je je er bewust van raakt dat je nog meer op zit wilt en moet gaan rijden!

Dankje :) ik heb volgende week donderdag les van josien, die geeft bitloos les en grondwerk les. ik wil dat dan combineren. dus eerst grondwerk om te gymnastiseren en dan onder het zadel om te leren om meer met zit te rijden.

Ik vind het alleen moeilijk, dat ik m nu dus niet altijd negeeflijk kan rijden. dat lukt me alleen als ik de bak voor mezelf heb en dus alle rust heb om zelf te ontspannen en rustig te oefenen. En dat vind ik wel vervelend.. vooral omdat mn paard zijn best wil doen, maar het niet lukt omdat ik me niet goed kan ontspannen en mn hoofd niet leeg krijg als er anderen bij me in de bak rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:05

Ik weet niet hoeveel je nu al aan grondwerk hebt gedaan, maar ik hoop dat het je bevalt.
Het kan ook best een eye-opener zijn: zoveel kan je doen met lichaamstaal (in combi met consequent zijn) -> is met rijden dus net zo!!

Je laatste opmerking: heb jij niet ook meer spanning als je met je bitloze dingen bezigbent? Het kan best zijn dat je dan onbewust meer met je teugels gaat doen...

Je kunt je paard ook bij je houden door heel veel overgangen en tempowisselingen te rijden, en veel figuren. Dan kun je jezelf tegelijkertijd trainen om meer op je zit te rijden.
Als dat goed lukt dan zakt dat koppie vanzelf wel. :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:08

longeren doe ik wel zonder hulpmiddelen. dus geen longeerlijn, geen zweep, geen hoofdstel.
en puur op stem en lichaamstaal. en dat gaat nu erg goed.
als ik schuin voor hem kom dan stopt hij, als ik dan van hem af wijk draait hij om. arm bij zijn achterzijde uitsteken gaat hij bijv van stap naar draf, arm schuin omhoog is van draf naar galop. als ik dan weer schuin voor hem ga gaat hij weer zachter.
als hij dan stapt en ik draai niet meer mee en steek mijn arm uit, komt hij naar me toe.
als ik wel meedraai en hij denkt klaar te zijn, dat hij een pasje mijn kant op doet, draai ik richting zijn achterhand, of steek ik iets mijn hand achter hem uit, dan loopt hij netjes verder.

Verder praat ik veel tegen m, dat hij het goed doet bijvoorbeeld

dus dat gaat naar mijn idee wel goed.
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 02-12-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:12

Grondwerk is meer dan zonder touw longeren. :)

Dat wat jij doet vind ik heel nuttig, maar zou ik zelf -persoonlijk- niet te vaak doen. Ik vind het erg belastend voor je paard, zowel lichamelijk (rondjes) als geestelijk (het steeds weer wegsturen).

Het is wel duidelijk dat je er heel erg mee bezig bent, en dat vind ik super! :)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:16

dat longeren doe ik 1x ind e week :)
ik heb verder nooit tips of iets gekregen wat grondwerk nou precies inhoud. daarom wil ik bij mn les een half uurtje grondwerk en dan een half uurtje onder het zadel :)