Wat raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 00:01

Hallo,
Ik ben een beginner in het natural horsemanship, maar wel enorm geintresseerd.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar meer info erover maar ik kom echt enorm veel tegen!
Van parelli: levels, succes series, boeken.. En dan heb ik het nog niet over alle andere lectuur :?
Kunnen jullie me echt iets aanraden om mee te beginnen?
Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:10

Ik zou je willen aanraden om te beginnen met het boek van Parelli: Natural-Horse-Man-Ship. Is onlangs in het Nederlands vertaald, en daardoor wat makkelijker te volgen.

Het systeem van Parelli is een smeltkroes van verschillende trainingssystemen, verpakt in een didactisch aantrekkelijke vorm. Het boek is wat ouder en behandelt de basis, pas later is hij de oefeningen "games" gaan noemen. Het boek reikt je heel veel wetenswaardigheden aan over de manier waarop paarden denken, en de manier waarop de oefeningen in de games worden uitgevoerd. In mijn ogen een goede start.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:54

ik ben begonnen met verschillende boeken(voest, teblick, parelli). je kan natuurlijk ook kiezen om een keer naar een clinic te gaan met je paard?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:52

Ik ben begonnen met les te krijgen in grondwerken, daarna heb ik level 1 van Parelli aangeschaft en ben daar op door gegaan. Ook heb ik nog wat van Emiel Voest meegepakt in mijn basis maar nu werk ik alleen nog maar met de Parelli methode.
Clinic's bekijken is heel leerzaam en zo kun je ook een beetje kiezen welke methode jou het meest trekt. Boeken en dvd's kunnen daar ook heel erg bij helpen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:08

Idd; toch wel veel lezen en kijken en zo ontdekken wat het beste bij jou EN je paard past.
Belangrijk is om voor ogen te houden WAAROM je Natural Horsemanship wilt doen en WAT je wilt bereiken.
De weg daar naar toe hoeft trouwens ook niet per se 1 systeem te zijn 8-) .

Ook op bokt is al heeeeeeel veel geschreven over voor-/nadelen van verschillende methodes.
Maar voor iedereen geldt iets persoonlijks; wat voor hem of haar + paard het beste werkt.

Wij zijn bijvoorbeeld begonnen met Sacking Out en Freestyle, en groeien nu verder.
Eigenlijk volg ik geen systeem, maar pik ik overal een beetje op wat bij ons past en wat we leuk vinden...

Helaas is het dus niet te zeggen waarmee je nou het beste kunt beginnen, hahaha :D

Volg je gevoel zou ik zeggen... En praktisch gezien: begin met iets waar je makkelijk begeleiding bij kunt vinden.
Als je bijvoorbeeld vast komt te zitten en de dichtstbijzijnde instructeur zit op 100 km is dat wellicht niet handig ;)

Succes en veel plezier!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:38

Het boek : paard als partner ; 6 visies op natural horsemanship.
In dit boek staan diverse methodes duidelijk uitgelegd, erg handig als je nog niet weet wat je precies wil, en andere ook erg leuk om te lezen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:59

Parelli heeft een aantal nieuwe dvd's op de markt gebracht voor een aantrekkelijke (= lager dan anders ;) ) prijs.
Hier zit ook een 'get started' dvd bij.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:05

ik ben het eens met wimmus, kijk eens naar de nieuwe parelli levels en dan als je geen ervaring hebt de "get started" dvd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:41

Ik kan je de get starte dvd van parelli echt aanbevelen. Ik heb hem hier ook in de kast liggen en het geeft een duidelijk beeld en de eerste instructies waarmee je aan de slag kan. de prijs valt ook erg mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:00

Ook ik zou beginnen met de "get started" dvd van parelli. geloof dat ie maar iets van 15 euro is? Daarna zou ik het level 1/2 pakket kopen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:24

Oke. nu weet ik een beetje waar ik het beste mee kan beginnen.. Bedankt voor jullie reacties!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:38

Ik ben blij dat we je hebben kunnen helpen. Mag ik vragen waar je van plan bent om mee te beginnen?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:57

Ik krijg van de kerstman (:) het boek van Parelli - natural horse man ship, en dvd's van Hempfling, Voest, Parelli en Roberts. Even kijken wat me aanspreekt, en daar dan mee verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:01

Dat is een heleboel informatie om in een keer op te slaan. En het lijkt allemaal redelijk op elkaar, maar sommige dingen zijn toch anders. Als je als beginner alles door elkaar heen gaat gebruiken kunnen dingen contra gaan werken.

Zoek je een manier die je alleen helpt bij grondwerk of ook een manier die je helpt bij het rijden? Want in mijn ogen vallen Roberts en Hempfling dan af.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:00

Het gaat nu alleen om grondwerk. Ik ga het ook zeker rustig aan bekijken, niet achter elkaar ofzo. Ben erg geintresseerd in parelli, maar wil wel even verder kijken voor ik daar zomaar mee ga beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:31

Dat siert je. Maar neem van mij aan dat het niet nodig is. Uiteindelijk ontloopt het elkaar niet zoveel. Wat Parelli wel biedt is een uitgekiend stappenplan (als je het oude systeem volgt) dat het makkelijk voor je maakt om het te leren en te begrijpen. Dat mis ik bij Hempfling. En Roberts is in mijn ogen niet meer dan de Join Up. Parelli gaat veel verder.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:07

Ik kan je ook het boek 101 horsemanshipoefeningen aanbevelen :) staan leuke en leerzame oefeningen in.

marleen86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:05

Kan je vertellen wat er zo fijn is aan het laatste boek? Ik ben zelf ook beginnende betreft NH en daarmee zoekend. Wat maakt dat oefeningen boek zo leerzaam? Thanks!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:25

Cassidy schreef:
Dat siert je. Maar neem van mij aan dat het niet nodig is. Uiteindelijk ontloopt het elkaar niet zoveel. Wat Parelli wel biedt is een uitgekiend stappenplan (als je het oude systeem volgt) dat het makkelijk voor je maakt om het te leren en te begrijpen. Dat mis ik bij Hempfling. En Roberts is in mijn ogen niet meer dan de Join Up. Parelli gaat veel verder.

Klopt, jij mist dat bij Hempfling, maar anderen zoeken hun informatie op een andere manier. Helemaal niet zo verkeerd van TS om informatie van die verschillende "systemen" te bekijken. Zij zal zelf moeten uitmaken of zij afgepaste stapjes van Parelli wil doen om dan na verloop van tijd misschien te snappen waarom die stapjes zo zijn gedaan (geloof me, het gros snapt dat niet) of liever begint met het snappen van de essentie en van daaruit verder gaat (Hempfling, dus). Toegeven, die laatste manier is moeilijk, want dan moet je vooral heel veel aan jezelf doen voor je "resultaten" boekt, terwijl je bij Parelli allerlei leuke kunstjes leert doen. Het is maar net wat je het meeste aanspreekt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:08

Het is alleen allemaal totaal geen vergelijking :D
Neem in je beslissing ook even juist die praktische zaken mee. Wat kan je er leren? Hoe moeilijk is het het? Hoeveel tijd en energie wil je er zelf insteken? Met welke instelling? Waar kan je er les in krijgen? Hoeveel mensen geven er les in?
Emiel Voest is lekker nederlands, dat is natuurlijk een voordeel. Ondersteuning zoeken is wat makkelijker dan.
Ik vind Parelli veel dieper gaan, maar je moet er inderdaad wel zelf voor gaan. Je kan inderdaad op een heel laag niveau blijven hangen en dan je paard dood vervelen. Zelf progressief zijn is wel belangrijk.
Hemfling past helemaal niet in dit rijtje. Zit meer in de spirituele hoek. Het is meer een kwestie van geloven. Misschien kan hij best iets bijzonders, daar kan ik niet over oordelen, maar hij heeft alleen niet de kunde en/of de wil om het uit te leggen aan andere mensen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

Mijn paard vind parelli saai... omdat het zo'n uitgekiemd stappenplan is...dus kijk ook naar je paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:38

Het is aan jou om het leuk te maken. Parelli biedt een stappeplan maar je kunt vele wegen inslaan en als je dat zelf niet doet dan is het inderdaad saai. Als je door gaat en voor jullie weg kiest dan kan dit programma niet saai zijn. Of je moet level 4 in alles zijn.. ja dan is het einde in zicht wat betreft de dvd's maar tegen die tijd moet je zelf zo ver zijn dat je weet wat jullie leuk vinden en zo zelf spelletjes kan en gaat bedenken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:16

xmarliez schreef:
Het is aan jou om het leuk te maken. Parelli biedt een stappeplan maar je kunt vele wegen inslaan en als je dat zelf niet doet dan is het inderdaad saai. Als je door gaat en voor jullie weg kiest dan kan dit programma niet saai zijn. Of je moet level 4 in alles zijn.. ja dan is het einde in zicht wat betreft de dvd's maar tegen die tijd moet je zelf zo ver zijn dat je weet wat jullie leuk vinden en zo zelf spelletjes kan en gaat bedenken.

Als je echt door de levels heen wil gaan, zul je je moeten gedragen zoals de Parelli-instructeurs dat willen zien. Niet iedereen ziet wat in werken met wortelstokjes, niet iedereen wil de oefeningen doen die voor de levelbeoordelingen gevraagd worden en niet iedereen heeft daar lol aan.
Voor sommige mensen gaat het gewoon om een prettige manier om hun paard wat duidelijk te maken in de dagelijkse omgang en niet om de kunstjes die bij Parelli toch echt altijd om de hoek komen kijken, inclusief de verplichte hulpmiddelen.
Om een paard leuk bezig te houden hoef je geen Parelli te doen, er zijn genoeg dingen die een paard uitdaging kunnen geven. Zoek methodes en activiteiten die je beiden leuk vindt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:49

waarom zou je door de levels moeten gaan? Waarom zou je beoordelingen moeten halen? Dat hoeft toch allemaal niet :?
Heeft helemaal niets te maken met meer kennis krijgen. Jammer dat je alleen de oppervlakkigheden zien en je laat afschrikken door dingen als een carrot-stick :D
Je hoeft ook niet perse les te nemen van hun instructeurs of precies te doen wat zij of wie dan ook zeggen, doet niets af aan de kennis die je ergens vandaan kan halen :)*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:26

sanne83 schreef:
waarom zou je door de levels moeten gaan? Waarom zou je beoordelingen moeten halen? Dat hoeft toch allemaal niet :?

@xmarliesz gaf aan dat je het pas saai mocht noemen voor je paard als je overal level 4 in was. Level 4 haal je alleen maar als je braaf je beoordelingen haalt. Want tenslotte gelooft niemand je als je zelf zegt dat je alles op level 4 niveau kunt als je niet voor beoordelingen gaat }:0

sanne83 schreef:
Heeft helemaal niets te maken met meer kennis krijgen. Jammer dat je alleen de oppervlakkigheden zien en je laat afschrikken door dingen als een carrot-stick :D
Je hoeft ook niet perse les te nemen van hun instructeurs of precies te doen wat zij of wie dan ook zeggen, doet niets af aan de kennis die je ergens vandaan kan halen :)*

Er zijn heel weinig mensen die aan een Parellipakket beginnen, die vanaf het begin de carrotstick buitenkiepen. Degenen die de kennis zien in de pakketten zonder dat ze eerst met wortelstokjes en spelletjes aan de gang gaan, hebben die kennis al in huis. Dus wil je de kennis uit Parelli opdoen, dan zul je dus met zijn kunstjes en hulpmiddelen bezig moeten gaan. Als dat jou of je paard niet aanstaat, kom je dus nooit tot die kennis en kun je beter een andere methode zoeken.