Bestaan er natural pensionstallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:25

Ik heb al overal gekeken waar stalling word aangeboden, maar kan geen natural pensionstallen vinden.
Dus ik denk, zou zoiets wel bestaan? Ik bedoel hiermee, een pensionstal waar ze dag en nacht buiten staan, ook in de winter dag en nacht buiten kunnen met bijvoorbeeld een schuilstal. Waar ze op een natural manier met paarden werken enz.

Iemand een idee?

Caira

Re: Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:27

hier! Maar das een beetje ver weg voor jou

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:30

Weet je wat je zou kunnen doen, even info aan Arabesk vragen, die heeft geloof ik een hele lijst met natural stallen...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:34

Oke, bedankt. Ben bang dat er bij mij in de buurt indd geen natural pensionstallen zijn.

@ Caira, heb je ook een website ervan?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:35

zoek eens op hit actief stallen misschien kan je daar meer op vinden?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:37

Bij mij op stal :D
Kan je ervoor kiezen je paard 's nachts in de overdekte paddock te laten staan, overdag weidegang ook in de winter ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:38

Jammer dat je aan de verkeerde kant van friesland woont :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:22

Delaja schreef:
Weet je wat je zou kunnen doen, even info aan Arabesk vragen, die heeft geloof ik een hele lijst met natural stallen...

die ik nog steeds even moet bijwerken :+

http://paardvriendelijk.webs.com/pensionstallen.htm

maar wat ook goed helpt is wekelijks marktplaats afspeuren :j

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:20

Spirithorses is manege/paardencentrum. Ze hebben ook een aantal pensionpaarden maar zitten nu vol zover ik weet.
Link is http://www.spirithorses.be
Ik heb er zelf als vrijwilliger gewerkt en heel erg veel geleerd. Nu kom ik er nog regelmatig.

Danielle

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:34

Er zijn er wel die ('deels') natuurlijk werken...
Maar het is goed zoeken! :j

Vaak kun je bij een particulier staan, dat vind je makkelijker dan een pensionstal.

Je kunt ook een oproepje plaatsen op bv. Paard Natuurlijk, daar vind je nog meer mensen die zoiets aanhangen. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:44

tja, wij hebben de paarden ook het hele jaar door zoveel mogelijk buiten in de wei en/of paddock met schuilstal. Maar om het nou een natural stal te noemen :P
Paarden die er nu staan zijn wel onbeslagen, respect voor elkaars rijwijze, of dat nu met of zonder bit is, western of dressuur of gewoon buitenritjes, dat maakt niet uit... Basis is veel ruwvoer, als men krachtvoer bij wil voeren doet men dat zelf...

Maar dus inderdaad particulier en kleinschalig en we regelen de verzorging gewoon met elkaar. Wel in Friesland overigens ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 09:13

@ Joyce B, waar zitten jullie in Friesland dan?

Volgens mij moet ik zelf maar een natural pensionstal hier beginnen in het noorden van friesland, hier hebben we er volgens mij niet 1!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:05

stuur je een pb

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:51

Wij wonen in Zuid-oost Friesland, regio Drachten

Ik heb het idee dat natural stallen hier nog niet zo'n hot-item zijn.
Er zijn een aantal mensen/stallen die dag en nacht weidegang aanbieden in de zomer en de winter, maar dan vaak zonder schuilstal. Meestal is de basis dan gewoon stalling met overdag buiten en 's nachts op stal.
24/7 weidegang is vaak nog goedkoper dan gewone stalling, en het trekt dan vaak ook mensen aan die het wel heel fijn vinden dat het zo goedkoop kan, en als je dan ook nog weinig zelf hoeft te doen is dat mooi.

Mensen hier in het noorden hebben er volgens mij nog geen extra geld voor over om hun paarden het hele jaar door buiten te laten lopen. In de randstad hebben mensen voor mijn gevoel er wel meer voor over. En zijn het meer mensen die echt bewust kiezen voor meer natuurlijk houden van hun paard of pony en willen ze daar ook meer werk voor verzetten om dat voor elkaar te krijgen. Een andere groep eigenaren dus...

Qua kosten zitten wij tussen die goedkope 24/7 weidegang zonder (schuil)stal en de normale pensionstalling met overdag weidegang en nacht op stal in. En wordt er verzorgd volgens een rooster en is de verzorging uitgebreider dan bij de gemiddelde pensionstal waar alleen de eigen stal maar uitgemest hoeft te worden, alleen als er genoeg mensen zijn, weer niet elke dag. Heb ook geen zin om in prijs heel laag te gaan zitten omdat we hier behoorlijk hebben moeten investeren om de paarden 24/7 buiten te kunnen houden op een paardvriendelijke manier. Dat haal je er in tientallen jaren nog niet uit met onze kleinschaligheid... En dat geeft ook niet, want het is voor ons immers hobby en gezelligheid. Maar dan moet het dus wel die gezelligheid opleveren, en niet teveel extra zorgen en ergernissen en werk... Dan kunnen we het beter bij alleen mijn eigen beestjes houden.

Een HIT-actief stal hier in het Noorden, met stallingsprijzen van 200 euro of meer, zonder binnenbak, zullen mensen hier niet betalen verwacht ik... Dan kiezen ze liever goedkopere stalling met de paarden in de zomer op het land en in de winter een paar uurtjes los in een paddock of buitenbak...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:58

Citaat:
Mensen hier in het noorden hebben er volgens mij nog geen extra geld voor over om hun paarden het hele jaar door buiten te laten lopen. In de randstad hebben mensen voor mijn gevoel er wel meer voor over. En zijn het meer mensen die echt bewust kiezen voor meer natuurlijk houden van hun paard of pony en willen ze daar ook meer werk voor verzetten om dat voor elkaar te krijgen. Een andere groep eigenaren dus...
(...)
Een HIT-actief stal hier in het Noorden, met stallingsprijzen van 200 euro of meer, zonder binnenbak, zullen mensen hier niet betalen verwacht ik... Dan kiezen ze liever goedkopere stalling met de paarden in de zomer op het land en in de winter een paar uurtjes los in een paddock of buitenbak...

In dit opzicht is er sowieso al een groot verschil...
De kosten zijn in de Randstad sowieso een stuk hoger, zo heb ik het idee...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:27

Als je bij een particulier je wensen duidelijk maakt, is er vast wel eentje te vinden die daar een stuk in wil meegaan. Op die manier staat de mijne inmiddels ook 'helemaal' natural, gewoon elk jaar een verandering doorvoeren }>

Mocht je 50 km willen rijden, is hier misschien nog wel een plekje vrij :o

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:51

Denk ook wel dat mensen dan sneller kiezen voor een binnenbak en zomers weidegang en in de winter een paar uurtjes eruit.
Randstad is indd veel duurder, denk dat je daar geen stallen hebt waar je minder dan 200 euro betaald.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:33

Wij zitten in Metslawier en hebben geen pensionstaalen maar zijn privé buurvrouwen met totaal 5 paarden: worden allemaal natural gehouden. We kunnen hier echter in de wintermaanden ECHT geen weiland opofferen aan de paarden, omdat ze er dan zomers niet in zouden kunnen (zware klein, zoals je waarschijnlijk wel weet). Daarvoor hebben we een paddockparadise ingericht: je mag hier altijd een keer komen kijken: is ook lekker dichtbij!

Groeten Bianca
ps ik weet ook niet een natural 'stal' in de buurt.......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:58

hoi Bianca,
Ik heb ook wel belangstelling om een keer jullie Paddock Paradise te bekijken. Zou dat kunnen?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:41

Bij mij in de buurt zijn er ook bar weinig stallen die in de winter ook weidegang bieden.. of laat staan 'paddockgang' :\ . Of laat staan een uitloop, een paddock waar ze even lekker kunnen knallen met hun mates 8-) . Nee.. ze bieden wel een stapmalen met een diameter van 10 meter aan en paddocks van 4 bij 6 waar ze 3 kwartier in mogen, je kan ze net zo goed op stal laten.. bij wijze van. In de randstad bieden ze naar mijn mening toch vrij paardonvriendelijke stalling aan. Kleine beetjes kuil, weinig naar buiten, etc.. Je zou toch verwachten dat, nu er steeds meer vraag is om paardvriendelijkere huisvesting, er wel dingen zouden veranderen.
Ik ben even verhuisd naar een kleine stal waar de paarden overdag van 10 tot 17- in de paddock mochten banjeren met onbeperkt hooi, water, speeltjes, takken en soortgenoten.. Echter lukte het niet met een ander paard die mijn paard echt fileerde. Die stal was in ieder geval beter, dan een de superdrukke pensionstal waar ze zo weinig naar buiten kan. Want dat is echt geen leven voor een paard.. Het is altijd weer hopen dat het gauw lente wordt en ze met de hele kudde weer het land op kan. Want in de winter is het echt een paardonwaardig bestaan. Zomers is het er hemels...

*zucht* had ik ze maar aan huis, want dan wist ik het wel ;) .. Ik ben nog steeds zoekende naar die fijne stal hier in de buurt.. Ik ben bereid om er wat verder voor te reizen, heb straks mijn rijbewijs :) . Voorlopig cross ik op mijn fietsje naar stal om mijn paard extra lang uit de stal te halen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 02:53

Ik hou me paarden ook natural,heb een paar pensionklanten.
Paarden staan 24/7 buiten,met schuilstal,vandaag een heel deel laten verharden zodat ze altijd droog kunnen staan *\o/* ,verder looppad om de weide,alles ijzerloos,en natural bezig met de paarden trainen.
Ben er nog maar pas mee bezig (heb deze geweldige plek nu 5 maanden;)) dus moet nog wel het een en ander gebeuren
maar ben al een heel eind op weg... :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 03:36

joyce B schreef:

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. In de randstad maken mensen de keuze voor natural heel bewust. Daar is het verschil tussen natural en niet-natural/'normaal' vaak ook heel groot. Buiten de randstad is dat verschil minder groot. Paarden die daar 'normaal' gehouden worden, komen meestal toch nog wel aardig buiten enzo. Het is dus ook niet zo'n issue allemaal.

Interessant punt iig. :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:44

@ Cocochanel, jammer dat je hier niet in de buurt woont ;).

Ik wil zelf ooit wel eens zo'n stal beginnen, lijkt me wel leuk om te doen. Lekker zelf bepalen hoe of wat. Ik moet me er toch maar bij neerleggen dat ik mijn paard op het moment snachts op stal moet houden...

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:50

bij mij :Y)
ik verhuur ook stallen
maar er is de mogelijkheid nu overdag buiten en snachts stal
of heel het jaar 24/7 buiten in kudde

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:47

@ Amosje, waar zit je dan?