paard begint te bokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

paard begint te bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:52

hallo,
Een tijdje geleden was ik bezig met nh en andere oefeningen.
nou heb ik een probleem als ik ga draven met mijn pony in de weide gaat ze bokken en gek doen en houdt ik haar dus niet meer!
Stappen kan maar zodra ik ga rennen flipt ze, ik kan dus zo niet verder hebben jullie nog tips of weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

weten jullie ook nog oefeningen die ik kan doen?

MSophie

Re: paard begint te bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:21

Misschien kom jij wel te dicht in haar ruimte en vind ze dat niet fijn !!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:59

Ik weet niet of je het rijtechnisch kunt oplossen. Het kan ook zijn dat haar rug zeer doet. Dan zou ik er een fysio of osteophaat bij halen.
En op wat voor "manier" bokt ze? Uit joligheid of echt om je er vanaf te krijgen?
Als het van joligheid is dan helpt het misschien om eerst te longeren of los laten lopen in een rijbak. Als dan de stoom er vanaf is, kan het ook veel beter gaan.

Succes!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:19

Kyliam schreef:
Ik weet niet of je het rijtechnisch kunt oplossen. Het kan ook zijn dat haar rug zeer doet. Dan zou ik er een fysio of osteophaat bij halen.
En op wat voor "manier" bokt ze? Uit joligheid of echt om je er vanaf te krijgen?
Als het van joligheid is dan helpt het misschien om eerst te longeren of los laten lopen in een rijbak. Als dan de stoom er vanaf is, kan het ook veel beter gaan.

Succes!

Dat vind ik echt onzin..
ligt altijd aan het paard.. vind dat zo sneu he.. warschijnlijk wil ze aan de hand draven naast elkaar in de wei en hoop paarden die dat niet prettig vinden..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:39

Kyliam schreef:

Succes!

ik zit er niet po ik loop langs haar ik loop dan dicht bij haar of ver van haar weg ze doet het altijd
het is gewoon blij
zeg niet dat het aan het paard licht maar hoe ik dit kan oplossen
ik weet dat ik iets fout doe maar weet zelf niet goed wat!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:01

Mijn berichtje is duidelijk heel anders over gekomen dan bedoeld.
Ik heb het niet over "schuld" ofzo. Gewoon ideeen, dingen waar ik zelf ook tegenaan gelopen ben.
Het was dus duidelijk niet aanvallend bedoelt!!
D.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:09

ee had dat van schld niet tegen jouw hoor :P
e is blij en best sterk dan het maakt niet uit of ik ver weg loop of dichtbij loop

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:37

Het is dus als je haar vast houdt?
Tja, voor mij is het vrij simpel, spelen mag, maar niet wanneer er niet meer naar mij geluisterd wordt. Voorbeeld: mijn paard mag best rennen en bokken, maar aan een touwtje moet die doen wat ik vraag. Daar mag ze niet bokken naar mij toe (evt. wel van mij af) en moet ze stoppen wanneer ik dat zeg.
Los en spelen, ach, dan mag ze best uit haar plaat gaan, zolang ze maar niet naar mij bokt.
Dus: begin bij het begin, draaf 1-2 pasjes en ga terug. Beloon als het goed gaat, gaat ze je dan al voorbij, zet je haar direct terug in de lagere gang. En bouw dit langzaam uit. Houd het wel leuk, dus blijf goed gedrag belonen, maar ze moet wel luisteren als jij haar aan het werk zet ;)
Succes!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:33

Lastig te beoordelen als je het zelf niet kan zien....
Bokt ze echt gericht naar jou toe, of gewoon een beetje in de rondte?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 15:36

gewoon blij maar door haar blijheid bokt ze alle kanten in en ok erongeluk een keer naar mij toe!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 01:02

Kun je het draven aan de hand niet eerst in een bak oefenen i.p.v. in de wei?
Zijn er andere paarden in de buurt waar ze op reageert misschien?

Bij grondwerk/NH is het altijd zo dat je paard zich op jou moet gaan richten. Doet ze dat wel goed genoeg of is ze nog meer bezig met alles om haar heen?
En hoe is ze bij het werken op de cirkel? Kan ze dan wel draven zonder te bokken? Mag ik vragen hoe je haar leidt? Hoeveel afstand is er tussen jou en haar en in welke positie loop je? (bv ernaast of schuin voor?)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:49

kan niet in de bak! Moet eerst een eindje lopen en mijn vader moet mee en die vint onzin voor zoiets dan moet ik gaan rijden.
er zijn geen paarden in de buurt.

Dit doet ze ook met longeren ook de reden waarom ik haar niet longeer.
ik loop soms langs haar maar ik ben vooral bezig met dat ze achter mijn schouder blijft. Meestal is het hoofd dus niet voorbij mijn schouder maar wel naast mij. Ik heb een redelijk los touwtje, maar ook met een wat srakker touwt bliojft ze dit doen. Ook haar even laten gaan heeft geen zin.

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:36

Je moet iig niks forceren, anders eerst een hele tijd blijven stappen etc zodat ze je een beetje gaat vertrouwen en niet steeds het gevoel krijgt van ow daar heb je dat mens weer die met me wil draven

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:56

Ik krijg mijn paard niet eens in draf als ik ernaast loop, maar dat komt omdat ik het verkeerd doe geloof ik

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:28

Ik zou ook eerst losgaan of meteen als ze draaf een andere opdracht geven, bijvoorbeeld weer stappen. Als je langs de afrastering loopt kun je haar met je lichaam eventueel makkelijker stoppen daat haar te blokkeren en zijn kan er dan minder lang schieten. En als ze het perongeluk verrast goed doet, natuurlijk belonen :D

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:45

Misschien veel overgangen rijden?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:04

lailapri: ik loop erlangs maar ze is dan zo lomp dat als ze iets doet ik haar niet kan houden dus ook niet genoeg kracht heb om haar weg te duwen

hedwyghedika: volgens mij heb jij het niet goed gelezen. Ik rijd niet ik loop erlangs hea!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:12

das jammer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:14

MSophie schreef:

Da's nog altijd geen reden om dat soort gedrag te accepteren hoor :n

@TS: Jouw paard ziet denk ik het verschil niet tussen lol maken en werken. Dat is natuurlijk ook vrij logisch aangezien je in de wei werkt waar ze ook al haar 'vrijetijd' doorbrengt. Het ene paard kan dat verschil wel zien en het andere gewoon niet. Ik denk dat je het simpel op kan lossen door een stukje van de wei af te zetten en dat plekje t.a.t. als werkplek te gebruiken. In het begin zal ze alsnog wel jolig zijn maar omdat het een afgezet stuk is heeft ze minder ruimte om uit d'r dak te gaan en kan jij beter haar aandacht eisen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:19

Herkenbaar probleem. De merrie waar ik mee werk is een kwpn-er van 1.70, nu 8 jaar. Toen ik begon met grondwerken ging het in stap prima, maar in draf maakte ze zich groot, en kwam recht op me afgestormd. Ze wilde me dan echt overwalsen. Om dit te voorkomen heb ik eerdt geen draf gedaan, gewoon in stap de verhoudingen recht gezet. Ik was de baas, en ik besloot. Op een gegeven moment is ze in stap gaan steigeren en dreigde ze vreselijk, en daar heb ik haar direct voor op haar plaats gezet.
En nu kunnen we alles. Draven, stappen, achteruit, noem het maar op. Het gaat heel prima. Maar niks overhaasten, neem de tijd. Zet de verhoudingen goed, en maak duidelijk dat wat jij wil dat ze doet, dat dat ook gebeurt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:28

PluttersputP: danjewel daar heb ik heel veel aan!
We hebben nu weer een jong welshje in de weide waar ik verder mee ga. Als deze begint te klieren kun je hem makkelijk houden al moet die nog wel veel leren.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:30

Miss_Montana schreef:
MSophie schreef:

Da's nog altijd geen reden om dat soort gedrag te accepteren hoor :n

@TS: Jouw paard ziet denk ik het verschil niet tussen lol maken en werken. Dat is natuurlijk ook vrij logisch aangezien je in de wei werkt waar ze ook al haar 'vrijetijd' doorbrengt. Het ene paard kan dat verschil wel zien en het andere gewoon niet. Ik denk dat je het simpel op kan lossen door een stukje van de wei af te zetten en dat plekje t.a.t. als werkplek te gebruiken. In het begin zal ze alsnog wel jolig zijn maar omdat het een afgezet stuk is heeft ze minder ruimte om uit d'r dak te gaan en kan jij beter haar aandacht eisen ;)

klopt mijn paard ziet dat inderdaat niet.
We hebben in de winter al gras te kort dus stukje afzetten is absoluut niet mogelijk.
We kunnen wel stukje bij huren maar dat kost weer extra geld!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:59

Mijn paardje doet ook al eens gek of wil me voorbij steken aan de hand.
ik heb haar geleerd met grondwerk, om haar te doen stoppen of vertragen, door lichtjes te zwieren met het touw (lange lijn)
Als ze ophoudt met wat ze bezig was dat ik niet gevraagd had, hou ik het touw direct stil.
Op die manier laat ik haar ook van overgang veranderen (bv. van draf naar stap of van galop naar draf enz.)
Als ik te voet op stap ga met haar neem ik altijd de lange lijn, heb je meer touw om iets te doen.
Ik hoop dat het wat duidelijk is, veel plezier nog met je paardje!