Paard hoefprobleem en nu verveeld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Paard hoefprobleem en nu verveeld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:56

Hallo Bokkers,

Helaas heeft mijn paard een soort van gat in d'r hoef en mag dus alleen stappen. Staat wel gewoon buiten in de wei 24/7, dus maakt hier en daar nog wel eens een drafje/galopje, maar moeten dit zo miniem (is dat wel een woord?) mogelijk houden.

Aangezien wij normaal gesproken van het lekkere crossen in de bossen zijn, raak ik een beetje uit inspiratie.

Rondjes buiten aan de hand of erop doen we ook nog wel, maar dit gaat ook vervelen, kan namelijk niet langs de te enge stukken want dan gaat mevrouw heftig dribbelen wat weer niet goed is voor d'r hoef (de engste dingen zitten namelijk bij verharde weg).
Braaf meelopen in de bak, erop zonder tuig, the seven games, schrikparcourtjes, achteruit een parcourtje, gewoon lekker los op het erf of buiten waar het kan, alleen een beetje poetsen en nja... toen was m'n inspiratie dus een beetje op.
Helaas groeit het geld me niet op de rug, dus de kosten bij het idee moeten een beetje laag blijven, liefste gratis ;)

Het gaat om een 9-jarige Gelderse merrie, heb al geprobeerd of ze wil voetballen oid. maar mevrouw is niet zo speels, wel nieuwschierig!

Ben nu al een paar maanden zo bezig, en zal zo ook nog een tijdje door moeten gaan.
Dus hoopte een beetje dat jullie misschien nog wat ideetjes voor me hadden!

Alvast bedankt!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:03

Gat in hoef?? Wat moet ik mij daarbij voorstellen :+ .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:13

Had inderdaad al 'soort van' opgeschreven =P
Ze heeft een tijd terug waarschijnlijk met een buitenrit of iets een steentje op de kroonrand gekregen.
Dit is een scheurtje geworden en in het middelste punt van de hoef zeg maar (waar dus de meeste werking zit) is dit ook naar de zijkanten uit gaan breiden. Soort van rondje dus. Gelukkig nog net niet zover dat het echt hele grote problemen veroorzaakte.

Nu dus hoefijzers met zool en een metalen plaatje op d'r hoef om het gat zo stil mogelijk te houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:16

Beginnen met clickeren?
(en daarnaast de andere dingen die je doet blijven doen ;) )

Moet trouwens zeggen dat mijn trainingsschema er ook ongeveer zo uitziet, maar ik ga me niet vervelen... goed dat zal ook per persoon verschillend zijn!

Edit: verder helemaal geen "probleempunten" zoals trailerladen, voeten afspuiten...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:19

Waarom ga je niet stappen in de bossen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:24

Mijn paard heeft ook een behoorlijk gat in haar hoef gehad. We haden daar inderdaad een plaatje overheen zitten. Maar rijden deed ik wel gewoon.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:25

@ siskeh:

Hihi tja, dat ben ik dan weer. Wil zo min mogelijk hulpmiddelen hebben. Zo doe ik the seven games ook zonder stick en rij ik zonder zadel =P (ook omdat we ons "dream-pad" nog niet gevonden hebben)

@opala: die stond al in het lijstje;)

Sassol

Re: Paard hoefprobleem en nu verveeld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:27

@ Cookies: helaas heb ik dat geluk niet. De hoef moet zo min mogelijk "bewegen" zeg maar, wat ie bij draven en galopperen meer doet.
Als de hoef teveel beweegt, gaat het gat ook bewegen, waardoor hij niet heelt en zelfs verder open kan scheuren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:32

@sassol: het clickeren is IMO geen hulpmiddel hoor ;)
je kan het ook zien als iets stimulerend voor je paard(hij moet met zijn koppie bezig)...

marie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:35

misschien dat je het "parelli" gedeelte de seven games uit kan breiden.
dat je bijvoorbeeld een paar tonnen neer zet, haar met the driving game
achteruit tussen de tonnen neer zet, en haar dan met de sideways game
de tonnen zijwaarts om laat gooien. Ben ik een beetje duidelijk? :')

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:44

Misschien is dit een leuk idee.
Let wel op niet alleen laten met de emmer.

Een emmer met deksel zonder hengsel. een gat in de zijkant van de emmer.
Maak van winter wortels stukjes geen rondjes (mits je paard dit goed kan wegwerken) en stop in de emmer. Je paard moet even doorkrijgen dat laten rollen af en toe een worteltje betekend.

Je kan het ook vullen met andere dingen, maar ik neem aan dat er nu een voer aanpassing is vanwege weinig werk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 08:59

@ marie: Kunnen inderdaad het grondwerk wel iets meer toe gaan passen. Ga er eens mee aan de gang!

@ BlueStar: Dat is ook een leuk idee! Ze heeft tot afgelopen week 24/7 buiten gestaan, dus die heeft nu een enoooorme buik. Maar een paar worteltjes kunnen er nog wel bij. Halen de kilo's er voor de zomer wel weer af =P