De zwaktes van een mens *zucht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

De zwaktes van een mens *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 12:26

Ten eerste: ik weet niet precies wat ik met dit topic wil bereiken. :P

Ik was gisteren weer eens aan het Parellien met mijn verzorgpaard Kira. Kira moest van mij de circling game gaan doen, iets wat ze al eerder met succes heeft gedaan. Gisteren had ze daar niet zo'n zin in. Ze stond me echt aan te kijken alsof ze wilde zeggen: en als ik nou gewoon blijf staan? En wat blijkt: ik durfde geen fase vier te geven. :o Daar kwam ik pas gisterenavond achter hoor. Dus ik met flink veel energie de string achter haar laten neerkomen; geen reactie.

En toen kwam nog een zwakte: ik ging mijn stem gebruiken. Na mijn fase drie, wat dus eigenlijk een fase vier had moeten zijn, deed ze niets. Dus toen zei ik boos haar naam. En ja hoor, toen ging ze opeens wel. :Y)

Nou wil ik graag alles perfect doen, maar ik blijf maar tegen mijn eigen zwaktes aanlopen. Emotioneel (boos) worden, mijn stem gebruiken (ook als beloning) en geen fase vier gebruiken of te snel door mijn fases heen gaan. Ik heb ook zo'n bewondering voor Linda Parelli die zo vrolijk blijft bij paarden die bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan haalt!

Ik heb nog een hoop te leren *zucht*. :Y)

Meer lotgenoten?

Alicia2u

Re: De zwaktes van een mens *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:34

Dit maken we allemaal meerdere keren mee. Probeer het positief te zien: Dat je je die zwakheden besteft is al een stap in de goede richting. Nu kun je de volgende stap nemen :)
Ik had een vriendin die erg bang voor paarden was en daardoor weinig doortastend was. Om haar wat assertiever te maken heb ik haar in laten slaan met de stick op een ton en op haarzelf. Ook hebben we veel 'droog' geoefend op elkaar, zonder paard. Dat hielp een heleboel.

Wat mijn persoonlijk een heleboel helpt is het echt zien als een leerproces voor mezelf. Als student is het geen schande om fouten te maken; daar leer je juist van. En als het dan even niet werkt, geeft me dat weer een kans om een nieuwe manier te zoeken en zo een arrow toe te voegen aan mn quiver (om maar even in Parelli-termen te blijven).

Het komt dus helemaal goed hoor. Hoe verder je komt, hoe minder van deze momenten je mee zult maken. Ik heb ze zelden meer en als ik ze wel heb, dan denk ik 'oh boy' :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:29

En juist op die manier leren we van de paarden, is het niet?

Je beseft je dat je niet 'boos' genoeg doet/ niet consequent bent, enz...

Ik heb echt wel zelfbeheersing geleerd, cool in je kop blijven, niet gefrustreerd raken, geloven in jezelf, enz...

Dat maakt het boeiend.

En als je jezelf er (achteraf) bewust van bent dan is dat al de grootste stap. ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:45

Thanks voor de reacties!
Ik snap heel goed dat het een leerproces is, je wordt alleen af en toe een beetje moe van jezelf. :P Vooral omdat je weet dat je deze zwaktes moet overkomen, wil je een goed paardenmens worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:46

Ach joh, zolang je het weet ben je al een heel eind...

En ja, paarden zijn vreselijk. :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:35

Wat je nu beschrijft is precies de reden waarom ik gek op paarden ben.
Je kan zo ontzettend veel leren over jezelf, en jezelf ook "verbeteren".
Ik vind het alleen maar fijn om tegen mijn tekortkomingen aan te lopen...
En het is ook erg verhelderend als je met veel verschillende paarden kan werken :j

Ik ben dan geen parelli-gebruiker, dus ik ken alle fase's niet.
Maar ik snap nog steeds wat je bedoelt :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:44

siskeh schreef:
En het is ook erg verhelderend als je met veel verschillende paarden kan werken :j

Ik ben dan geen parelli-gebruiker, dus ik ken alle fase's niet.
Maar ik snap nog steeds wat je bedoelt :')

Gelukkig. :Y) Als we de paardjes toch niet hadden..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:23

siskeh schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens :j
Maar tegen je tekortkomingen aan lopen vind ik niet altijd fijn. Soms wil ik ook wel lekker 'gewoon' rijden. Of 'gewoon' leuk at liberty werken. Maar dat zit er bij mijn paard nu eenmaal niet in :')
Ik moet altijd alert zijn :D :(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:32

dorientjuh schreef:
En toen kwam nog een zwakte: ik ging mijn stem gebruiken. Na mijn fase drie, wat dus eigenlijk een fase vier had moeten zijn, deed ze niets. Dus toen zei ik boos haar naam. En ja hoor, toen ging ze opeens wel. :Y)

Nou wil ik graag alles perfect doen, maar ik blijf maar tegen mijn eigen zwaktes aanlopen. Emotioneel (boos) worden, mijn stem gebruiken (ook als beloning) en geen fase vier gebruiken of te snel door mijn fases heen gaan.

Waarom is het een zwakte om je stem te gebruiken? Je hebt toch geen gelofte afgelegd in een klooster om te zwijgen???
Wat is nou "alles perfect doen": alles puur volgens het boekje of toch liever met een individueel paard een fijne samenwerking krijgen? Emotioneel worden is inderdaad niet handig en er zijn paarden die erg goed zijn om door op je emoties te spelen het overwicht pakken. Maar stemgebruik is in mijn boekje geen zwakte maar gebruik van gereedschap dat je ter beschikking hebt.

workorange

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:34

Als je iets te leren heb, wees blij!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:46

Waratje schreef:
dorientjuh schreef:

Nou wil ik graag alles perfect doen, maar ik blijf maar tegen mijn eigen zwaktes aanlopen. Emotioneel (boos) worden, mijn stem gebruiken (ook als beloning) en geen fase vier gebruiken of te snel door mijn fases heen gaan.

Waarom is het een zwakte om je stem te gebruiken? Je hebt toch geen gelofte afgelegd in een klooster om te zwijgen???
Wat is nou "alles perfect doen": alles puur volgens het boekje of toch liever met een individueel paard een fijne samenwerking krijgen? Emotioneel worden is inderdaad niet handig en er zijn paarden die erg goed zijn om door op je emoties te spelen het overwicht pakken. Maar stemgebruik is in mijn boekje geen zwakte maar gebruik van gereedschap dat je ter beschikking hebt.

Natuurlijk heb je ergens gelijk en daarom vind ik het ook niet zo erg om mijn stem als beloning te gebruiken. Echter wordt stem ook vaak gebruikt om verkeerde lichaamstaal te maskeren. Ook wordt stemgebruik wanneer je boos bent door het paard gezien als roofdierentaal. Al met al vind ik het dus toch beter om er zo min mogelijk gebruik van te maken, m.u.v. beloning.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:47

Uhh, da's wat Parelli roept idd.
Ik vind niets mis met stem, zolang je er heel bewust mee omgaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:55

dorientjuh schreef:
Ook wordt stemgebruik wanneer je boos bent door het paard gezien als roofdierentaal.

Sorry hoor, maar dat is dus je reinste onzin. Belangrijk is dat je paard weet dat hij nu echt over de schreef is gegaan, je intentie moet dan duidelijk zijn en de meeste paarden kunnen donders goed het onderscheid leren tussen nep-boos stemgebruik en echt-boos stemgebruik en zien je ook heus niet opeens als een heel ander wezen als je boos wordt. Als je een normale relatie met je paard hebt, kun je gerust een keer een boze stem opzetten zonder dat het paard over de emmer gaat. Je kunt zelfs gerust echt boos zijn op je paard zonder dat de wereld vergaat, zolang je daarna maar weer naar neutraal terug gaat als het foutje aangegeven is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:32

ik vind boos worden echt nutteloos en en boze stem opzetten al helemaal.
Je hoeft jezelf alleen niet voor het hoofd te slaan als je een keer iets doet wat je liever anders had gedaan ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:18

sanne83 schreef:
Je hoeft jezelf alleen niet voor het hoofd te slaan als je een keer iets doet wat je liever anders had gedaan ;)

Hoeveel paarden heb jij opgevoed??

Het enige dat telt in de omgang met paarden is dat het middel wat je inzet doeltreffend is, maar ook niet sterker dan strikt noodzakelijk. Het ware horsemanship zit 'm in de juiste inschatting van de te gebruiken middelen en de kunde om de volledige marge te kunnen en durven gebruiken, van vingerwijzing tot weipaal-als-knuppel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:21

sanne83 schreef:

Jij kent duidelijk mijn merrie niet }>

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:24

Als paardlief bij 't drafcommando me aankijkt van "Nee hé verdorie moet dat?" en ik gooi er een CHIIEEEEL! achteraan dan is dat altijd erg effectief, dus ik doe het dan gewoon zo hoor. :+
(Oké af en toe word ik raar aangekeken omdat hij pas op het noemen van zijn naam aandraaft. Maarja hij voelt nu eenmaal heel goed aan wanneer het menens is. :P )

Dus ben het wel eens met ikke. In oorlog en de liefde is alles geoorloofd. (Zo ging dat gezegde toch? Ik ben het even kwijt geloof ik.)

Dus al trek je aan z'n staart om 'm te laten stoppen... So what.

@Waratje: Volgens mij kunnen die twee knollies elkaar de hand eh hoef schudden. :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:10

Ik zeg nergens hoe anderen iets moeten, ik zeg alleen hoe ik het doe. Ik ben het met de ts eens over stemgebruik.

Ik vind al dat gegil tegen een paard enorm storend en gebruik het alleen als ik nu! iets moet doen met een paard dat ik niet ken, als intimidatie werkt het soms erg goed ;) .
Bij de paarden waar ik enigzins een connectie mee heb, zal ik nooit m'n stem straffend gebruiken, aangezien ik met die paarden alleen bezig ben met uitleggen wat ik wel wil.

@miss-malfoy:
Als jij die communicatie goed genoeg vind, is mij dat prima. Ik zoek iets meer verfijning en wil geen paard die pas reageert "als hij weet dat het menens is".

Ik begrijp dus de instelling van de ts om geen gebruik van haar stem te willen maken. Zeker als je nog wel eens boos of emotioneel wordt bij je paard, zou ik het bij lichaamstaal houden, is al moeilijk genoeg ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:32

Miss_Malfoy schreef:
Als paardlief bij 't drafcommando me aankijkt van "Nee hé verdorie moet dat?" en ik gooi er een CHIIEEEEL! achteraan dan is dat altijd erg effectief, dus ik doe het dan gewoon zo hoor. :+
(Oké af en toe word ik raar aangekeken omdat hij pas op het noemen van zijn naam aandraaft. Maarja hij voelt nu eenmaal heel goed aan wanneer het menens is. :P )

Dus ben het wel eens met ikke. In oorlog en de liefde is alles geoorloofd. (Zo ging dat gezegde toch? Ik ben het even kwijt geloof ik.)

Dus al trek je aan z'n staart om 'm te laten stoppen... So what.

@Waratje: Volgens mij kunnen die twee knollies elkaar de hand eh hoef schudden. :Y)

Ik zou persoonlijk altijd dezelfde cue aanhouden en daarop de druk verhogen.

Nu gaat hij eigenlijk draven op een andere hulp...

Maar da's dan wel pietje precies van mij hoor... :))

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:36

Ts ik weet niet of het de bedoeling was maar moest toch ook wel even glimlachen toen ik je verhaal las.
Ik heb meerder keren geprobeerd de beginselen van het NHS op te pakken maar val al bij de eerste keer terug, die paarden werken gewoon niet mee grrrrrrrrr.
Nee echt ik vind het prachtig maar heb wel het idee dat mijn knollies me hard uitlachen.
Rijles krijg ik niet maar wel menles en daar wordt me ook al verweten je bent te lief, te zachte stem, zachte uitstraling wat dat ook mag wezen, ieder paard, zelfs de shet van mijn zoontje gaat er van door met me (zucht) dus dacht gooi het op een andere boeg, nou ja laten we maar zeggen dat ze mij niet als voorbeeld moeten nemen voor NHS, de paarden lachen zich helemaal suf (mijn man trouwens ook, zelfs de honden liggen te stuiteren van het lachen)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:38

@eppie38: gelukkig lachen de mensen om me heen zich niet suf...

Hoor zo vaak: oww dat doet ie bij mij anders nooooit.. en dat dan in positieve zin :P
Vooral bij dingen als paarden pakken, en ze rustig bij je houden

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:41

eppie38 schreef:
Ts ik weet niet of het de bedoeling was maar moest toch ook wel even glimlachen toen ik je verhaal las.
Ik heb meerder keren geprobeerd de beginselen van het NHS op te pakken maar val al bij de eerste keer terug, die paarden werken gewoon niet mee grrrrrrrrr.
Nee echt ik vind het prachtig maar heb wel het idee dat mijn knollies me hard uitlachen.
Rijles krijg ik niet maar wel menles en daar wordt me ook al verweten je bent te lief, te zachte stem, zachte uitstraling wat dat ook mag wezen, ieder paard, zelfs de shet van mijn zoontje gaat er van door met me (zucht) dus dacht gooi het op een andere boeg, nou ja laten we maar zeggen dat ze mij niet als voorbeeld moeten nemen voor NHS, de paarden lachen zich helemaal suf (mijn man trouwens ook, zelfs de honden liggen te stuiteren van het lachen)

Zonde dat je je daardoor laat ontmoedigen, tenminste, zo lees ik het...

Je kunt heel veel leren van de paarden juist... Makkelijk is het niet, dat is zeker...
Maar je zal het zeker terugkrijgen, in je omgang en het gedrag. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:51

Thanks voor alle reacties! Gelukkig mag iedereen het op zijn eigen manier doen. :) Ik ben al blij als de kleinste dingetjes lukken, en ben ook blij dat ik niet steeds op mijn vingers word gekeken door omstanders. De kleine dingetjes zijn dan misschien voor de omstander nog niet zo spectaculair maar later zal het een groter geheel gaan vormen. Dat doel houd ik maar voor ogen. En mijns inziens is er niets mis met perfectie nastreven. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:59

dorientjuh schreef:
En mijns inziens is er niets mis met perfectie nastreven. :)

Klopt, daar is niets mis mee. Het enige probleem is de definitie van wat dan perfectie zou moeten zijn ;)
Perfectie zal ook altijd gerelateerd moeten zijn aan het individu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:59

Waratje schreef:
dorientjuh schreef:

Hier nog een parellier. Ik gebruik wel degelijk stemhulpen, soms juist als fase 1, als contact en soms ook als waarschuwing om aan te geven dat iets niet mag, of dat die hulp toch echt nu uitgevoerd moet worden (en anders is het even auw, al is dat bijna niet meer nodig). Bij mijn pony werkt dat erg goed en dat is heel prettig als je pony ook aangespannen loopt.
Wat ik ergens als verklaring tegen ben gekomen is dat veel mensen de neiging hebben om het foute gedrag te benoemen door bv : "niet naar de boom" te zeggen, maar de hersenen van de mens hebben moeite met de term "niet". Dus hersenen en dan ook lichaam denkt/zegt : "naar de boom". Paard gaat dus naar de boom en mens wordt boos. Dan is het niet praten een slimme hulp om communicatiefouten en daarmee ongelukken te voorkomen. Echter als je dit weet en je stemhulp gebruikt om juist aan te geven waar je wil dat paard wel naar toe gaat, is stem wel een nuttig hulpmiddel voor jouw lichaamstaal en een extra ondersteuning voor je paard.