even een paar vraagjes over parelli!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SLover

even een paar vraagjes over parelli!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:29

Hooi allemaal!

Ik ben gewoon benieuwd naar parelli en ik hoop dat je voor mij 7 vragen wilt beantwoorden! :+

1. Waarom doe je aan parelli?
2. Wat voor nut heeft het volgens jou? (waarom zouden meer mensen het moeten doen?)
3. Met wat voor 'soort' paard/pony doe je het?
4. Wanneer en met wat ben je begonnen?
5. Hoelang doe je het al?
6. Hoevaak per week/dag?
7. Je kan ook rijden volgens de parelli methode, rijd je dan ook 'normaal dressuur'? (druk ik het zo goed uit?

Alvast heel erg bedankt!

TurdusMerula

Re: even een paar vraagjes over parelli!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:07

Ik wil best die vragen voor je beantwoorden hoor, maar waarom wil je dat weten? Wat is de achterliggende reden dat je dit vraagt?
Misschien heb je meer aan de antwoorden als ik dat weet. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:12

Ten eerste is Parelli niet iets wat je 'doet', het is een omgangsvorm die je volgt elke seconde die je met je paard doorbrengt. De spelletjes speel je apart maar de omgangsvorm continu. Ik ben begonnen met het Parelli programma omdat deze methode mij heel erg aansprak, mijn paard en ik hadden problemen en ik dacht dat dit de oplossing zou zijn en dat is het. Ik heb de dvd's aangeschaft en ben gaan toepassen, oefenen en leren. Ik speel met mijn paard(en) wanneer we er zin in hebben en soms doen we gewoon helemaal niets, onze band versterken door niets te doen, observeren, luisteren en kijken. Ik rij ook via de Parelli methode maar volg ook de Klassieke/Academische rijkunst. We rijden vooral Freestyle via de Parelli methode en Finesse vervang ik door Klassieke dressuur.
Waarom meer mensen het moeten doen? Moeten in ieder geval niks maar ik denk dat dit programma iedereen op weg kan en wil helpen die een betere band wil met zijn of haar paard(en) en wil leren om te kijken en luisteren, te voelen en te genieten :) .

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:38

Nou, ik had via via wat gehoord over parelli en ik heb
het toen opgezocht op internet. Het lijkt me best
leuk om te doen en ik was er nieuwsgierig naar.
Het is niet dat ik de antwoorden ergens voor
gebruik hoor! :+ Ik vind het alleen leuk om te lezen. :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:10

Het geeft je rust.
2. Wat voor nut heeft het volgens jou? (waarom zouden meer mensen het moeten doen?)
Het is veel rustiger, en zo bouw je een band op met het paard.
Arabische Volbloed x Welsh A van 11 jaar oud. Een ruintje.
Half jaar geleden. In de wei begonnen met rijden zonder zadel en hoofdstel, hindernissen en slalommen.
Half jaar.
6. Hoevaak per week/dag?
3 x
7. Je kan ook rijden volgens de parelli methode, rijd je dan ook 'normaal dressuur'? (druk ik het zo goed uit?
Ja, springen ook wel, en recreatief western :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:14

Om mijn paard beter te begrijpen en altijd te begrijpen
Zie hierboven ;) Het geeft een hele goede band met je paard en leert je gewoon enorm veel bij!
Haflinger
Anderhalf jaar geleden met parelli en grondwerk
Anderhalf jaar dus
6. Hoevaak per week/dag?
Elke dag tussendoor, het is niet iets dat je 'even' doet, het is iets dat je altijd doet. Een manier van leven dus.
Ik rij niet :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:15

xmarliez schreef:
Ten eerste is Parelli niet iets wat je 'doet', het is een omgangsvorm die je volgt elke seconde die je met je paard doorbrengt. De spelletjes speel je apart maar de omgangsvorm continu. Ik ben begonnen met het Parelli programma omdat deze methode mij heel erg aansprak, mijn paard en ik hadden problemen en ik dacht dat dit de oplossing zou zijn en dat is het. Ik heb de dvd's aangeschaft en ben gaan toepassen, oefenen en leren. Ik speel met mijn paard(en) wanneer we er zin in hebben en soms doen we gewoon helemaal niets, onze band versterken door niets te doen, observeren, luisteren en kijken.

Heel leuk verwoord!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:22

Ik doe aan Parelli omdat ik eindelijk eens mijn Penny-droom wou waarmaken: een echte relatie met je paard. Ik was het rijden en de lompe manier van omgaan met paarden en pony's op de manege meer dan zat en bij mijn eerste echte eigen paard wilde ik het gelijk goed doen. Ik wilde meer vriendschap met een paard dan echt doelen bereiken en dat is gelukt. Leuke bijkomstigheid is dat ik door Parelli ook een heleboel meer over mezelf te weten ben gekomen en een heleboel dingen in het dagelijks leven gebruik. Zoals Marlies al aangaf: het is een omgangsvorm, een levensstijl en dat bevalt prima.
Ik heb er een echte vriendschap met mijn paard door ontwikkeld. We doen dingen echt samen. Hij heeft verantwoordelijkheden en ik ook en zo lossen we steeds nieuwe problemen en uitdagingen op. Behalve dus dat je een hechte vertrouwensband krijgt, biedt het ook veel uitdaging; je hebt een plan waar je samen met je paard aan kan werken.
Ik doe Parelli met mijn 7-jarige NRPS-ruin van 1.62m. Ik heb hem zadelmak gekocht 2.5 jaar geleden en zelf verder opgeleid.
Ik ben 2,5 jar geleden echt begonnen in de praktijk met level 1. Daarvoor had ik al wel het een en 't ander gelezen, maar nog niets toegepast. Na 2 maanden zijn we doorgegaan met level 2 en na level 2 zijn we haast ongemerkt doorgegaan met level 3. Met het nieuwe systeem zijn we op goede dagen soms level 4.
Sinds ik mijn paard heb, dus 2.5 jaar (ietsjes meer)
6. Hoevaak per week/dag?
Parelli is een omgangsvorm, dus altijd. Ook als ik niet bij mijn paard ben, doe ik Parelli (of een of andere vorm van NH, soms zijn de lijnen niet zo strikt en dat is wel fijn).
Ik rij met mijn paard gewoon dressuur en heb ook gewoon dressuurles. Daarbij hou ik wel altijd mijn princiepes in het oog. Rijden volgens Parelli is voor mij niet anders dan gewoon rijden. De doelen van de dressuur passen prima binnen Parelli als je eenmaal een goede basis hebt gelegd. Zo leidt het rijden zonder hoofdstel tot een betere communicatie met hoofdstel. Het vult elkaar aan. Op het moment zijn we (nog steeds, haha) bezig met de vliegende wissel, Lb doet netjes z'n appuyementen en schouderbinnen en draait zelfs af en toe een pirouette. Maar we doen het samen, ik dwing absoluut niets af (zoals dat wel vaak ik 'gewone dressuur' gebeurt). Ik zorg ervoor dat alle ingredienten van een oefening heel goed werken en voeg het dan samen en als ik het goed heb gedaan, dan is het voor mijn paard gewoon logisch en makkelijk en leuk. Plezier hebben samen, daar gaat het om!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:51

Omdat ik het een fijne methode vind om mee te werken.

Je krijgt er een band door met je paard, maar het belangrijkste vind ik nog wel dat het veiligheid oplevert.

Met mijn verzorgtinker.

Ik ben vorig jaar al begonnen met een ander paard. Ik ben begonnen met het oude level 1 pakket.

Ik doe het vaak als ik bij mijn verzorgpaard ben, maar dat is maar 1 keer per week. Ik ben ongeveer een half jaar geleden begonnen.

6. Hoevaak per week/dag?
Ik denk ongeveer 1x in de twee weken gemiddeld. (Edit: dan heb ik het over nieuwe oefeningen oefenen, in de omgang gebruik je het altijd.)

Ik rijd momenteel helemaal niet; ik wil eerst mijn level 1 afhebben. Dan ga ik rijden volgens de parelli methode en als die ''erin zit'' dan wil ik ook lessen klassieke dressuur gaan nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:55

Ik volg Parelli niet helemaal, maar het heeft me wel ertoe gezet anders naar paarden en de omgang ermee te gaan kijken. Het heeft me wat over paardenpsychologie geleerd, en ik pas het dan ook iedere keer toe als ik bij een paard ben.

Aan Parelli "doen" (en zoals eerder zo mooi verwoord "doe" je niet aan Parelli, je leeft het) betekend niet dat je niet kunt gaan dressuren of western gaan rijden. De basis is alleen anders.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:20

Ik volg parelli helemaal qua filosofie, principes en oefeningen, maar voeg af en toe nog wat (gymnastiserende) oefeningen toe die ik nuttig vind. Dit is niet een "methode" die zegt wat je moet doen, het is eigenlijk een samenraapsel van kennis uit heel veel verschillende hoeken. Het staat los van een bepaalde sportrichting, het gaat uit van het paard. Alles wat je leert stop je in je rugzakje en dat haal je eruit op het moment dat je het nodig hebt.
Het is wel een programma, voor de mens. Voor mensen is het nou eenmaal makkelijker om te beginnen bij een makkelijke (en veilige) stap en zo verder te gaan. Je hoeft niet in een keer perfect te zijn, al doende leer je en het programma helpt je daarbij.

Ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met het oude level 1 met mijn kwpn-er. Niet echt intensief te noemen, door verschillende oorzaken :D Ik heb onlangs toch een keer een filmpje ingestuurd en m'n level 3 gehaald voor rijden en liberty.

Ik denk dat het goed zou zijn als wat meer mensen parelli zouden doen op een wat hoger niveau. Veel mensen zien alleen de oppervlakkigheden (zoals de halsters en de andere kleur zweep :D ) en veel mensen hebben helemaal geen zin of tijd om zich door die bergen informatie heen te werken. Ik ben een learn-a-holic :D hoe meer info, hoe beter.

Rijden doe ik op de parelli manier. Ik zie veel voordelen van het freestyle rijden, ontwikkelen van gross motor skills voor precisie, zelfvertrouwen van het paard, het paard z'n verantwoordelijkheden geven. Naast het finesse gedeelte krijg ik ook les van een AR instructrice.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:16

ik ben ooit begonnen omdat mijn haflinger heel dominant was en ik een oplossing zocht. ik vond het eerst commercieel gedoe... maar toen ik eenmaal verder ging kijken dan de halsters en de andere kleur zweep zag ik dat er heel veel meer achter zit!
het is een way of life... zoals ze in een reclame spotje zeggen, het ontwikkeld niet alleen je paard maar veranderd jou ook. je manier van kijken, manier van werken, manier van reageren... neit alleen met de paarden maar ook in je dagelijks leven.
ik ben begonnen met mijn haflinger merrie. toen zij geblesseerd raakte kocht ik mijn fjorden ruin. met hem ben ik ook meteen met parelli begonnen. Toen hij overleed kocht ik een tinker ruin. met hem ben ik nu het meest vergekomen. hij was pas 3,5 toen ik hem kocht maar ik ben bang dat ik zonder parelli zwaar in de problemen gekomen was.
ik ben zes jaar geleden begonnen met NH eerst emiel voest, maar mijn pony werd daar heel boos van. nu ik parelli doe weet ik ook waarom. daarna heb ik een tweedehands level 1 pakket gevonden en ben daarmee begonnen.
ongeveer 5 jaar en dit is mijn derde paard waarmee ik speel. met siets (haf) en netam (fjord) ben ik tot in level 2 gekomen met snowdon (tink) ben ik nu bezig in level 3
6. Hoevaak per week/dag?
ieder moment dat ik bij mijn paarden ben. bij mij (en volgens het programma) werkt het niet van goh vandaag ga ik eens parellien. zodra ik het erf op kom en mijn paard kan mij zien doe ik aan parelli.
ik ben een groot voorstander van freestyle rijden. dit heeft veel voordelen voor je paard (zie post van sanne) maar ook voor de mens... want het loslaten van je paard is voor veel mensen vanuit het zadel best en issue. parelli heeft een finnesse gedeelte en dat is weer dressuur.

Parelli is meer dan alleen de 7 games... het is ook observeren, paardengedrag en paarden lezen. ik denk dat er veel minder ongelukken met paarden zouden gebeuren als meer mensen hun paard goed kunnen lezen.
Daarbij is het geweldig om een betere band met je paard te krijgen! het is genieten en dingen die voorheen frustrerend waren (stomme ** waarom blij je niet in draf?) worden fascinerend (hmm ik vraag me af waarom hij terug gaat naar stap, laten we er een spel van maken!)

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:43

dekoezegtboe schreef:
ik ben ooit begonnen omdat mijn haflinger heel dominant was en ik een oplossing zocht. ik vond het eerst commercieel gedoe... maar toen ik eenmaal verder ging kijken dan de halsters en de andere kleur zweep zag ik dat er heel veel meer achter zit!
het is een way of life... zoals ze in een reclame spotje zeggen, het ontwikkeld niet alleen je paard maar veranderd jou ook. je manier van kijken, manier van werken, manier van reageren... neit alleen met de paarden maar ook in je dagelijks leven.
ik ben begonnen met mijn haflinger merrie. toen zij geblesseerd raakte kocht ik mijn fjorden ruin. met hem ben ik ook meteen met parelli begonnen. Toen hij overleed kocht ik een tinker ruin. met hem ben ik nu het meest vergekomen. hij was pas 3,5 toen ik hem kocht maar ik ben bang dat ik zonder parelli zwaar in de problemen gekomen was.
ik ben zes jaar geleden begonnen met NH eerst emiel voest, maar mijn pony werd daar heel boos van. nu ik parelli doe weet ik ook waarom. daarna heb ik een tweedehands level 1 pakket gevonden en ben daarmee begonnen.
ongeveer 5 jaar en dit is mijn derde paard waarmee ik speel. met siets (haf) en netam (fjord) ben ik tot in level 2 gekomen met snowdon (tink) ben ik nu bezig in level 3
6. Hoevaak per week/dag?
ieder moment dat ik bij mijn paarden ben. bij mij (en volgens het programma) werkt het niet van goh vandaag ga ik eens parellien. zodra ik het erf op kom en mijn paard kan mij zien doe ik aan parelli.
ik ben een groot voorstander van freestyle rijden. dit heeft veel voordelen voor je paard (zie post van sanne) maar ook voor de mens... want het loslaten van je paard is voor veel mensen vanuit het zadel best en issue. parelli heeft een finnesse gedeelte en dat is weer dressuur.

Parelli is meer dan alleen de 7 games... het is ook observeren, paardengedrag en paarden lezen. ik denk dat er veel minder ongelukken met paarden zouden gebeuren als meer mensen hun paard goed kunnen lezen.
Daarbij is het geweldig om een betere band met je paard te krijgen! het is genieten en dingen die voorheen frustrerend waren (stomme ** waarom blij je niet in draf?) worden fascinerend (hmm ik vraag me af waarom hij terug gaat naar stap, laten we er een spel van maken!)

Ik had een paar vraagjes :D
'hoe' parelli in het dagelijks leven?
'voest' wat is dat en waarom werd je pony er boos van?
Freestyle rijden wat houd dat in??
Bedankt voor het invullen!

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:45

sanne83 schreef:
Ik volg parelli helemaal qua filosofie, principes en oefeningen, maar voeg af en toe nog wat (gymnastiserende) oefeningen toe die ik nuttig vind. Dit is niet een "methode" die zegt wat je moet doen, het is eigenlijk een samenraapsel van kennis uit heel veel verschillende hoeken. Het staat los van een bepaalde sportrichting, het gaat uit van het paard. Alles wat je leert stop je in je rugzakje en dat haal je eruit op het moment dat je het nodig hebt.
Het is wel een programma, voor de mens. Voor mensen is het nou eenmaal makkelijker om te beginnen bij een makkelijke (en veilige) stap en zo verder te gaan. Je hoeft niet in een keer perfect te zijn, al doende leer je en het programma helpt je daarbij.

Ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met het oude level 1 met mijn kwpn-er. Niet echt intensief te noemen, door verschillende oorzaken :D Ik heb onlangs toch een keer een filmpje ingestuurd en m'n level 3 gehaald voor rijden en liberty.

Ik denk dat het goed zou zijn als wat meer mensen parelli zouden doen op een wat hoger niveau. Veel mensen zien alleen de oppervlakkigheden (zoals de halsters en de andere kleur zweep :D ) en veel mensen hebben helemaal geen zin of tijd om zich door die bergen informatie heen te werken. Ik ben een learn-a-holic :D hoe meer info, hoe beter.

Rijden doe ik op de parelli manier. Ik zie veel voordelen van het freestyle rijden, ontwikkelen van gross motor skills voor precisie, zelfvertrouwen van het paard, het paard z'n verantwoordelijkheden geven. Naast het finesse gedeelte krijg ik ook les van een AR instructrice.

Wat moet je insturen en wat bedoel je ermee??
Bedankt voor het invullen! :D

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:52

Omdat mn paardje nu net 2,5 is en dus te jong om te bereiden. We hadden een licht leider probleem wat nu uit
de wereld is. Dit is gewoon een duidelijke manier van werken voor ons beide.

Je leert op een andere manier naar je paard kijken ( en ook niet onbelangrijk, je paard naar jou!). Je creert een soort taal
die je samen begrijpt. Ik vind niet dat 'meer mensen het moeten doen'. Het zal voor sommige niet onverstandig zijn om
grondwerk te gaan doen (wat voor vorm dan ook) maar dit is iets wat een ieder voor zich moet beslissen.

Mijn eigen (nu nog) pony van 2,5 jaar. kruising paint / kwpn

Sinds ik haar in bezit heb (nu pas 2,5 maand ongeveer). Moet er wel bijzeggen dat ze bij de vorige eigenaresse al bekend
was met parelli.

6. Hoevaak per week/dag?
Pff ligt eigenlijk aan het weer. Meestal 3x in de week parelli in de bak. 1x buiten samen wandelen (wennen aan auto's e.d.) en 1x tutten. Is het slecht weer dan schrap ik het buiten wandelen en kijk ik hoe haar humeur is. Soms begin ik en merk ik ook dat ze er echt geen zin in heeft. Tis wijzer om dan iets anders te gaan doen, anders frustreerd het alleen maar.

7. Je kan ook rijden volgens de parelli methode, rijd je dan ook 'normaal dressuur'? (druk ik het zo goed uit?)
Geen ervaring mee..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:57

SLover schreef:
Wat moet je insturen en wat bedoel je ermee??
Bedankt voor het invullen! :D

Om je verschillende levels te halen moest je in het verleden een video opname maken van de opdrachten die je moet doen. Zoals alle games doorlopen, of trailer laden. Die video stuurde je op naar je Parelli instructeur en die beoordeelde dan of dat voldoende was voor het behalen van dat level.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:24

en dat hoeft nu dus niet meer :D
je stuurt nu een filmpje van een savvy (online, liberty, freestyle of finesse) op naar parelli in amerika en zij beoordelen dan wat ze zien. Hoe is de relatie, hoe is je feel, hoe is je timing? etc etc Dan krijg je daar een scoreformulier bij en een gemiddelde. Daarnaast wat tips en tops. Wat ging goed, wat kan je verbeteren. Er zijn een paar vaste onderdelen, de rest mag je naar eigen imagination invullen, erg leuk :D

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:11

Heel misschien wil ik gaan starten met een vorm van parelli.
Of beter gezegd mezelf erin gaan verdiepen ;)
Zou je een (wat ouder paard) dat niet meer bereden kan worden.
Ook met parelli kunnen starten? :7

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:25

Natuurlijk :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:48

Omdat ik het een hele fijne manier van trainen en omgaan met je paard vind
Omdat het paard je in de loop der tijd gaat vertrouwen en daardoor je meer met zn tweeen voor elkaar krijgt. En daar komt bij dat ik mijn paard echt zag opleven. Daar heb ik dan ook eerst raditioneel alles mee gedaan en later overgestapt op Parelli
Lardo was een 13 jarige kwpn tuigpaard van 170cm hoog
Emiel is een 1 jarig fjorden ruintje van nu zo'n 143cm hoog
Ginger is een 12 jarige irish cob merrie van 150cm hoog (haar heb ik net)

Herfst 2007, Met het boek en toen de dvd's van de levels wat zich later heeft uitgebreid
Zie bovenstaande
6. Hoevaak per week/dag?
Ik kan doordat ik voor school in Dronten woon alleen in de weekenden met mn paarden bezig en dat hangt dan net allemaal van het weer en van hoe ik me voel en hoe mn paarden zich voelen af hoelang en vaak ik rij/speel. Want parelli-en doe je zo wie zo al als je met je paard bezig bent. Het is een manier van omgaan, niet van rijden oid.
Dan kun je ook normaal dressuur rijden ja. Waarom niet.

Ik hoop je zo genoeg info te hebben gegeven :D

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:56

Wat een leuke vraag. Dat helpt mij ook om er eens over na te denken.

Waarom doe je aan parelli?
Ik doe de parelli oefeningen, maar combineer dat met clickertraining. De reden waarom ik parelli doe is, dat er goed in wordt uitgelegd hoe het wezen paard tikt, het begint bij de basis 'eerst respect vragen, dan krijg je het en daarna ga je pas rijden'
omdat je erg veel leert over het gedrag van je paard, en wat misschien nog belangrijker is, je leert heel goed kijken en observeren.
ik heb 3 paarden en met ze alledrie doe ik dezelfde oefeningen: PRE-ruin, merrie half arabier, en alleen het grondwerk met een shet[/i]
ik ben 2 jaar geleden begonnen met de oude level 1 en daarna de oude level 2. ik heb geen certificaten gehaald. doe de games en oefeningen enkel voor het paard en voor mezelf[i]

2 jaar
6. Hoevaak per week/dag?
ligt er aan. soms alleen in het weekend, soms 1 x per week, soms vaker. Hangt ervan af of ik tijd heb.
Het leuke bij paarden is, dat als je begint met een oefening en het lijkt dat ze het niet begrijpen. Als je dezelfde oefening enkele dagen later weer oppakt, zij het opeens blijken te kunnen.

ja

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:23

Leuk zoveel reacties! :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:21

Ik verplaats dit van NA naar NH.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:28

omdat ik een adhd ponnie had en ik nog geen lijn had in mijn trainings 'methode' (13 jr geleden)
er zit een systeem in, je kunt stapje voor stapje groeien met je paard. je leert veel over paardengedrag.
arab X welsh
13 jr geleden. the seven games.
13 jr
6. Hoevaak per week/dag?
het is bevestigd, tussendoor pak ik wat oefeningetjes, maar Monty vergeet niets! Hij is nu 16.
Nee hoor, ik (deed) endurance... Monty is met sportpensioen. Wel eens gevallen tijdens wedstrijd en Mont bleef gewoon rustig wachten en kwam terug nadat ik hem dat vroeg. Altijd handig midden op de Veluwe.

Voor ons is het een onderdeel van het dagelijks 'regime', echt een aanrader..... ik erger me dood aan niet opgevoedde paarden.

SLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 09:44

Ik heb nog een vraag aan jullie allemaal, hoe gebruiken julie Parelli in het dagelijks leven?