14 mm of 12 mm leadrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stasja1

14 mm of 12 mm leadrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 10:45

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag over de dikte van een leadrope.
Je ziet meestal leadropes van 12 of 14 mm.
Nu is mijn vraag wat in de praktijk nu eigenlijk het verschil is tussen de 14 en de 12 mm leadropes. (uiteraard de dikte :P)
Ik ben nog maar kort geleden begonnen met grondwerk dus hoor graag jullie meningen!

Puchje

Re: 14 mm of 12 mm leadrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:47

De leadropes van 14 mm hebben wat lucht in de binnenkant, waardoor ze naar mijn mening wat soepeler zijn, wat meer 'leven' hebben. Ze zijn zwaarder, dus als je stopt met bewegen, dan stopt dat touw ook meteen met bewegen, het gaat niet nog even door.
Touwen van 12 mm zijn wat strakker gevlochten en hebben wat minder leven (tenzij zij ook een stukkie lucht in het midden hebben natuurlijk) .

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:10

Welke dikte het touw heeft, maakt niets uit voor de soepelheid. Een 12mm lijn is wel een stuk lichter, ongeacht vlechtstructuur of materiaal (mits je vergelijkt tussen 12 en 14mm van HETZELFDE type touw)

Het is niet alleen de dikte die bepalend is of het een goede leadrope is, maar vooral welk materiaal gebruikt is, hoe het gevlochten is en wat voor kern erin zit. Een goede leadrope bestaat uit een gevlochten mantel EN kern, die bovendien niet te strak gevlochten zijn.

Wat het fijnste werkt, hangt af van je eigen voorkeur. Om mee te beginnen adviseer ik meestal een 14mm touw, tenzij je kleine handen hebt of er kinderen mee moeten werken. Het extra gewicht werkt eerder in je voordeel, omdat het beter zwaait (handig bij friendlygame!) en er meer fases zitten tussen 'contact' en 'los'. Het dikkere touw is makkelijker vast te houden wanneer het paard tegen de druk in gaat en snijdt minder snel.

Wanneer je op een hoger nivo komt, dwz dat je paard licht reageert, niet meer hangt in het touw etc, is een lichter touw soms handiger. Zo gebruik ik graag de 10mm finesse, van hoge kwaliteit, zeer soepel gevlochten, maar zou deze niet aanraden als je net begint.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:13

Ik ga met Callippo mee. In het begin kun je beter een wat grover touw gebruiken, maar ik vind het ook fijner om dunner touw te gebruiken naarmate het niveau hoger wordt.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:17

Ik vind 12 mm fijner omdat het naar mijn ervaring wat soepeler en minder zwaar is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:58

laurahi schreef:
Ik vind 12 mm fijner omdat het naar mijn ervaring wat soepeler en minder zwaar is.

Soepeler heeft niets te maken met de dikte, enkel met het materiaalsoort.

De 12mm die Voest gebruikt is bijv. veel minder soepel dan de 14mm (1/2") van Parelli of mijn Best Quality.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:30

is echt ook persoonlijk. de een vindt 12mm fijner maar ik zelf de 14mm, zeker voor de kortere leadropes.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:35

als je net begint zou ik niet een te dunne leadrope nemen. Het gewicht van de leadrope heeft nl effect op de hulpen die je geeft. Een dunne leadrope is inderdaad minder zwaar, maar kan ook weer feller inwerken. Ik gebruik voornamelijk dunnere leadropes als het nat is in de bak, omdat ze anders zo zwaar worden. Daarnaast gewoon een dikkere tijdens grondwerk, geen probleem. Vaak is het ook een persoonlijk iets :)