Begin bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Begin bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:13

Hoi allemaal!

Sinds april rijd ik mijn verzorgpaardje. (zie profiel)
Zij wordt gereden met een dubbelgebroken bustrens.
Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met grondwerk en de 7 games. Dit gaat erg goed en onze band groeit elke keer weer.
Ik heb ook al een aantal keer met halster en touw gereden, maar wil toch over naar iets anders.
Ik heb geen beschikking over een bak, wel over een weiland. Echter als dit weiland te nat, is dan kan ik niet rijden, of een buitenrit maken.
Wat is aan te raden om mee te beginnen? En hoe kan ik het beste beginnen?

TurdusMerula

Re: Begin bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:29

Ik zou in elk geval niet buiten beginnen. Welicht vind je de one rein stop fijn.
Het hangt er vanaf met welke optoming je wilt gaan rijden, en dat hangt mede van je rijstijl af.
Sommige optomingen kun je tegelijk met bitloos gebruiken, om eens uit te proberen. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:58

Buiten wilde ik er ook zeker niet mee beginnen nee.
Ik vind zelf een neckrope heel gaaf, maar ik weet niet of dat haalbaar is.
Verder rijd ik vooral recreatief en dressuurmatig.
Ik wil iets wat het fijnste is voor mijn paardje..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:06

Als je op met een neckrope wil rijden dan helpt het misschien wel om je in neckreining te verdiepen.
Vind je het meeste over bij Western.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:11

wat dacht je van de hackemor? daar kunt zo wel dressuurmatig als gewoon recreatief mee rijden. ik vind het zelf een erg fijn hoofstel.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 16:17

Is het niet zo dat je met een hackemor schade aan kunt richten?
Ik vind het namelijk een beetje eng, had dingen gelezen het over neusbot enzo.
Ik ga eens bij western kijken!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:46

een Hackmor heeft hefboomwerking dus is een "scherp" bitloos hoofdstel. Maar ik moet zeggen dat een goede ruiter (dus niet in de krul "trekken") het altijd nog beter is dan met bit (mijn persoonlijke mening en ervaring)

Zelf ben ik eigenlijk gewoon mee begonnen. Geen idee of dat in de bak was of buiten. Het hangt er af hoe save je jezelf voelt.
Er zijn een heel aantal "systemen" om bitloos te rijden. Zelf ben ik een liefhebber van de sidepull. maar moet ook bekennen dat ik alleen ervaring heb met Hackemor en Sidepull.

Veel succes met overstappen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 18:09

Daarom ben ik nu aan het inventariseren wat ieder zijn persoonlijke ervaringen zijn met bitloos.
Ik heb ook al gelezen dat er mensen zijn die met touwhalster rijden. Is dat ook een optie om mee te beginnen voordat je overstapt op een bitloos hoofdstel?
Daarbij is het al een ouder paard, is dat erg?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:17

Een optoming kiezen, kan je volgens mij enkel door verschillende optomingen te testen, want elk paard reageert beter op het ene als het andere.
Leeftijd van paard is niet belangrijk, belangrijk is over het algemeen wel dat een paard geleerd heeft om te wijken voor druk.

Omdat het over je verzorgpaardje gaat, hoop ik ook dat je het bitloze rijden met de eigenaar hebt overlegd? Niet iedereen is even blij dat je even zelf beslist om bitloos te gaan rijden.

Als je nu grondwerk doet met een passend touwhalster, kan je altijd eens proberen in de weide hoe je vzpaardje er onder het zadel op reageert.

Over de verschillende bitloze optomingen is er (volgens mij bij harnachement) een heel topic en via de vereniging voor bitloos rijden (of hoe dat ook heet) kan je ook een aantal bitloze hoofdstellen lenen om te testen. Misschien een optie om te zien wat het best past bij jouw paardje.

One-rein-stop is inderdaad een goede basis en rijden op neckreining ook, zoals al eerder gezegd is...

Als ik even zonder zadel op mijn paard kruip, ben ik wel lui en rij ik op touwhalster, als mijn zadel er is en ik weer kan rijden ga ik aan de slag met sidepull en crosslink, om het verschil te testen...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 18:22

De eigenaresse vindt het goed dat ik dit wil gaan doen, alleen wil ze zelf als ze gaat rijden wel met bit rijden.
Ze rijdt ongeveer 1 keer per 2 of 3 maanden en dan maar 5 minuten ongeveer.
Ik doe nu inderdaad grondwerk, nu nog met gewoon halster, touwhalster op maat is in de maak :) .
Onder het zadel met gewoon halster rijden gaat wel goed, alleen glijdt dit halster natuurlijk veel te veel om dat goed te kunnen beoordelen.
Wijken voor druk gaat redelijk, maar daar zijn we nog mee bezig (ben nog bezig met de 2e game).
Ik ga me eens wat meer verdiepen in neckreining, dat vind ik erg interessant. Bedankt in ieder geval voor alle tips.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:23

Ik rij ook nog steeds met bit, dus bit en bitloos kunnen makkelijk gecombineerd worden, geen probleem voor de eigenaresse, dus!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 18:24

Dat is erg fijn, want dan kan ik er in ieder geval gewoon mee door gaan. :j

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:49

@ TS; je vroeg of het een probleem is dat je nu begint met bitloos rijden en dat het al een ouder paard is. Geen probleem hoor, lijkt me. Mijn verzorgpaard is 18 en ben laatst overgestapt op bitloos. Dat gaat prima, ze regaeert er zelfs beter op dan met bit. Misschien kan je eens op deze site kijken, veel info hier, ook over de halsring http://www.bitloospaardrijden.info/
En in de vorige Bit (het tijdschrift), stond ook informatie over bitloos rijden. Veel succes en veel plezier!

Oh ja, een touwhalster is trouwens niet voor constante aanleuning, dus als je die aanleuning wel wilt, is dat iets waar je wel rekening mee moet houden in je keuze van bitloos hoofdstel.