Parelli en/of Voest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

Parelli en/of Voest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:07

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd het een en ander gelezen en gekeken over Emiel Voest en Parelli. Regelmatig lees ik in topics, dat de oefeningen van de Voest methode saai zouden worden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is Parelli zoveel afwisselender om te doen?

En kan je bijvoorbeeld met de Voest methode beginnen en dit uitbouwen met Parelli? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alvast bedankt voor reacties!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:11

Ik vind het sowieso beter om te gaan combineren en niet voor een iets te kiezen. Maar idd, voest kan soms wat 'vervelen', al kun je dan wel met balkjes gaan werken enz, naar ik denk iets wat Parelli doet?
Ik denk dat Voest eerder is om de relatie met je paard goed op te bouwen in plaats van een echt trainings schema wat Parelli dan weer meer heeft.

tamary

Re: Parelli en/of Voest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:25

Parelli is flink veranderd wat trainingsschema houding betreft. Ik heb hier verschillende pakketten van Parelli liggen en daar zit fors wat groei in. Van doe stap 1,2,3,4,5 ongeacht wat voor type paard, naar pas wat je doet en hoe je dat doet aan naar wat voor jouw paard het beste is. De relatie is met stip op nummer 1 komen staan. Ik lees ook andere methodes en zal daar ook dingen inpassen in het Parelli werk, maar Parelli als basis werkt voor mij super.

Voest past voor mij niet bij Parelli, teveel commando's herhalen. De meer westernmanier van doe dit, totdat ik iets anders vraag bevalt mij veel beter. Inherent daaraan is natuurlijk ook dat je onafhankelijk zit en je paard dus de ruimte heeft om dat te doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:24

Met de Voest methode kun je inderdaad leuk beginnen. Als jouw principes overeen komen met die van Parelli kan het een heel leuk programma voor je zijn. In het begin mixte ik deze methodes ook maar heb uiteindelijk helemaal voor alleen Parelli gekozen en daar ben ik nog steeds blij om en ik ben ook blij dat ik me verdiept heb ik Voest zodat ik zijn methode ken en weet wat het inhoud, beide is leuk maar voor mij gaf Parelli veel meer informatie en voldoening. Parelli heeft namelijk de levels en dat vind ik heel handig, zo kun je telkens een stapje hoger komen en zie je de band met je paard verbeteren en dat is het doel, samensmelten met je paard tot 1 geheel en alles aankunnen en door de levels heen kom je steeds meer bij dat doel en dat is natuurlijk super :) . Voest heeft geen levels maar 1 programma wat na 10 keer voor mij saai werd, nu wisten mijn paard en ik wel hoe het loswerken in elkaar zat en wilde we meer en dat meer bood Parelli ons.

Parelli is niet alleen basis Parelli is een hele omgangsvorm die continu uitbreid en waar je continu verder mee kan overal en ieder moment dat vind ik het mooie ervan. Voest is basis, hij geeft je de sleutelwoorden van de basis en breid licht uit tot meer maar daar houdt het op, dan is het aan jou te bepalen wat je verder wil doen met je paard. Ook vind ik Parelli absoluut geen trainings schema? Zoals ik al zei: Parelli is een omgangsvorm niet even iets wat je gaat doen bij Voest wel meer, dan zeg je eerder mijn paard en ik gaan even loswerken maar je zegt niet ik ga even Parellien want de methode van Parelli volg je als het goed is iedere seconde dat je met je paard bent. Dát is horsemanship.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:21

dank jullie wel voor de uitgebreide antwoorden! Ik heb hier echt iets aan, ga Voest voor de basis gebruiken en met Parelli binnenkort misschien aan de slag, ben erg nieuwsgierig geworden.