van bit naar bitloos dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schaapie18

van bit naar bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:23

Ik heb een vraagje,
Ik rijd nu mijn paard gewoon met een bit een dubbelgebroken watertrens. Dit gaat goed en loopt die super op. Maar wil nu ook bitloos rijden uit proberen.
Van de week gewoon met mijn stalhalster gereden met mijn teugels er aan vast. Hij reageerde er heel goed alleen dit heeft blijkbaar lopen schuren en nu is zijn neus een beetje beschadigd waar ik heel erg van schrok, denk zelf dat het halster te los zat en door het zweten dus is gaan irriteren.
Ik wil bitloos gewoon dressuur rijden en dus eigenlijk ook een constante aanleuning hebben.
Nu zit ik op al die sites te kijken en zie door de bomen het bos niet meer.
Wie rijd er ook dressuur bitloos en kan mij vertellen waar hun mee rijden en hoe de aanleuning dan is.
Zit er ook over te denken straks mee te doen aan de bitloze dressuur wedstrijden voor de afwisseling maar blijf wel gewoon met bit rijden.
Zoek dus een hoofdstel waarmee ik bitloos kan rijden en dan dus dressuren en straks eventueel de bitloze wedstrijden mee kan rijden. Maar wel rekeninghoudend dat het niet voor dagelijks gebruik word want blijf voornamelijk met bit rijden want dit bevalt prima.
Wil liever geen hefboomwerking.
Wie kan mij helpen?
Gr.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:26

Heej :)
Ik heb afgelopen week zelf een bitloos hoofdstel gekocht, ik heb er nu 2x mee gereden en het ging super! Ik heb een veel stillere aanleuning, paard schuimde evengoed zo ontspannen als ze liep.
Mijn hoofdstel is van Harry's horse :)http://www.agradi.nl/product?sssc=Bitlo ... sc=Bitloos

Alicia2u

Re: van bit naar bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:00

Ik rij dressuur met de neckrope, dan heb je geen aanleuning, maar moet het paard puur op zelfhouding lopen. daar gaat wel een hoop grondwerk vooraf, maar uiteindelijk liep mijn paard heerlijk voorwaarts-neerwaarts. Ik merkte dat dit wonderen deed voor mijn aanleuning mét bit; alle hulpen werden veel lichter. Voor een filmpje van onze eerste poging (in het begin nog even zoeken, aan het eind super): http://www.youtube.com/watch?v=xOmMafcXT2k

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:47

Voor rijden met constante aanleuning zou ik een kingekruist of kaakgekruist systeem aanraden.

Meer info hierover op www.bitloospaardrijden.info

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:50

Ik rijd zelf nu met een simpele neusriem die ik apart gekocht heb voor mijn Haflinger. Ik pak de teugels alleen op wanneer ik iets wat
duidelijker moet vragen, hij loopt er prachtig op en heb verders ook nauwelijks de teugels nodig :) Schuurt ook niet, is wat dikker en
zachter onderlegt. Werkt ook wat beter in dan een halster en dus misschien handig om als tussenhalte even te proberen :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:38

Ik ben ook van dubbelgebroken tensje overgestapt naar bitloos ondanks dat mijn paard fijn op de trens liep. Ik vond het niet fijn om steeds het bit in te doen, bitloos leek mij veel vriendelijker.

Ik ben met het kaakgekruist systeem gaan rijden (Dr Cook) en dat bevalt heel goed. Ik vind dit systeem heel geschikt om dressuur mee te rijden. Als ik voor een andere optoming zou kiezen zou ik een sidepull of het kingekruiste systeem proberen.

Leuk dat je bitloos wilt proberen! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:40

Je zou zelfs op alleen een Engelse neusriem kunnen rijden, als je dat durft en het kan met jouw paard...

Let erop dat als je een kruislings systeem neemt, je nog wel een goede release hebt.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:09

Daan_Ordeal schreef:
Ik ben ook van dubbelgebroken tensje overgestapt naar bitloos ondanks dat mijn paard fijn op de trens liep. Ik vond het niet fijn om steeds het bit in te doen, bitloos leek mij veel vriendelijker.

Ik ben met het kaakgekruist systeem gaan rijden (Dr Cook) en dat bevalt heel goed. Ik vind dit systeem heel geschikt om dressuur mee te rijden. Als ik voor een andere optoming zou kiezen zou ik een sidepull of het kingekruiste systeem proberen.

Leuk dat je bitloos wilt proberen! :D

Hoi,
Het hoofdstel in jouw profiel ziet er mooi uit.
Koop je dat met zo'n bontje eronder of heb je dat zelf gedaan en waarom?
Is het paard veranderd toen je bitloos ging rijden en rijd je nu ook nog wel is met bit?
Als je met bit rijd is die dan anders?
Gr

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:12

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:24

Ik rij nooit meer met bit :D Mijn paard heeft van de eerste keer al heel fijn met dit hoofdstel gelopen en omdat het mij een veel prettiger gevoel geeft dan met bit rijden ben ik hier dus mee blijven rijden. Tuurlijk merk je in het begin wel wat verschil, ik ben meer met mijn zit en beenhulpen gaan doen wat natuurlijk alleen maar positief is!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:13

ik rij ook dressuurmatig bitloos, met een Sidepull.
Sommige paarden rij ik met bit en anderen zonder. Mijn eigen paard zijn we bitloos aan het zadelmak maken (heel kleine stapjes want hij is nog vrij jong).

Over de aanleuning, ik zelf vind het bij het paardje dat ik steeds bitloos rijd juist makkelijker! Ik heb wel een bondje rond de neusriem gedaan omdat ik het zo zacht mogelijk wilde houden en ze ook snel wat kale plekjes kreeg door de neusriem.
Het is zeker mogelijk om te dressuren met bitloos. Voor een sidepull zou je op deze site kunnen kijken http://www.spirithorseswebwinkel.nl/index.php
Veel succes en vooral heel veel plezier gewenst met het bitloos rijden.

Danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:22

Het meest wordt dressuur gereden met een kruislings systeem.
Dressuur met een kingekruist/merotisch systeem, of de meroth zelf, of een zijdelings systeem gaat echter ook prima.