NH: Dominantie en achteruit blijven lopen! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

NH: Dominantie en achteruit blijven lopen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:48

Ik ben sindskort ook bezig met NH met mijn pony. Hij pakt het goed op, maar met kleine dingen ziet hij zichzelf als leider en mij ineens niet meer. VB. hij wordt opdringerig als ik met mijn rug naar hem toe sta. Dan komt hij achter mij staan maar 'duwt' mij omver. Ik straf hem daar wel voor alleen de volgende keer doet hij het gewoon weer. En als ik hem vraag stil te blijven staan en ik wil naast hem gaan staan (bij de schoft) dan loopt hij mee achteruit. Help hoe los ik dit op?

Caira

Re: NH: Dominantie en achteruit blijven lopen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:56

neem goede les, ik kan je hier aanwijzingen geven maar die kunnen bij verkeerd gebruik echt veel kapot maken.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:26

Misschien is het inderdaad handig om of les te nemen of eventueel met een pakket aan de slag te gaan, bijv van Parelli. En je moet in ieder geval je persoonlijke ruimte verdedigen. Als je paard hier niet in komt, kan hij je ook niet omver duwen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:08

Ga maar les nemen, als jij speelsheid en dominantie niet uit elkaar kunt houden heb je nog veel te leren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:00

Les lijkt me heel erg belangrijk voor jullie, boeken e.d. zijn ook leuk, maar het lijkt me veel beter dat er iemand bij is die alles goed voor je kan "vertalen"

Ik kan niet zo zeggen wat er aan de hand is, maar het is wel wat tegenstrijdig wat je verteld.
Het tegen je aan drukken zou een teken van dominantie kunnen zijn, maar het achteruitlopen als jij naast hem wil staan is dat absoluut niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:17

Het is inderdaad al een paar keer gezegd: lessen.
Overigens heeft het ook niet zoveel zin om als ie het al gedaan heeft het elke keer af te straffen, je moet dit aan zien komen en dan al vertellen dat het plannetje niet doorgaat.

Wel leuk dat je ook de NH kant op bent gegaan!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:43

acheruit lopen is toch juist niet dominant?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:44

en veeeeeeeeeeeel friendly game spelen!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:06

natural horsemanchip is niet enkel het friendly -game spelen he.
Er moet wederzijds respect voor elkaar zijn, vertrouwen, correctheid, het moet duidelijk zijn dat een vraag van de leider niet alleen een vraag mag zijn, hou rekening met het kunnen en het temperament van het paard,bouw steeds verder op maak het dus steeds moeilijker, let vooral op de aandacht van het paard voor de leider,

haf_sjakie schreef:
en veeeeeeeeeeeel friendly game spelen!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:08

Les nemen :)
Want hoe het op te lossen is, is per paard verschillend.

Mijn pony deed het ook wel, die moest ik gewoon terug tikken op zijn borst totdat hij de op de goede plek stond. En als hij tever naar achteren ging? Een flinke zwaai met de stick en string naar achteren zodat ik zijn kont raakte (en hij naar voren ging). Maar dat is een aanpak die bij mijn pony hoorde, bij een ander paard kan het juist averechts werken. Een goede cursus heeft mij veel geleerd! :) Zou ik ook zeker aanraden. Elk paard heeft een andere aanpak nodig en daar heb je een deskundige voor nodig die je daarbij kan helpen :)