Enquete: Hoe bevalt bitloos rijden? En foto's?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sb300786

Enquete: Hoe bevalt bitloos rijden? En foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:37

Hallo,

Voor een schoolonderzoek van m'n laatste jaar wil ik graag weten hoe jullie denken over bitloos rijden? Het effect op je paard bijvoorbeeld? Hoe hij reageerde in het begin? En waarom je de overstap hebt gemaakt (als je die hebt gemaakt)?

Daarnaast zou ik heel graag foto's zien van allerlei soorten bitloze hoofdstellen. (Hackmores, sidepulls, Dr. Cook hoofdstel, kaakgekruiste systemen, bloemhackmores, etc, etc.). De foto's worden gebruikt in het eindverslag en zullen verder niet gepubliceerd worden. Het gaat dus om 'eigen gebruik'.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Arabesk

Re: Enquete: Hoe bevalt bitloos rijden? En foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:58

maak anders een enquete via thesistools ;-)

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:23

hoe jullie denken over bitloos rijden?
Voor sommigen is het een heel goede oplossing en voor sommige niet. Ik ben niet tégen bit maar bitloos gaat gewoon super goed nu met m'n paardje (nu zelfs optomingloos!) dus waarom zou ik er een bit in hangen :) En dat is vast met meer paarden zo!

Het effect op je paard bijvoorbeeld?
Goed, enorm goed! We hebben veel optomingen geprobeerd en dat was even zoeken maar nu rijden we met touwhalster (of met niks :+ ) en dat gaat enorm goed nadat ik haar heb leren wijken voor druk! :)

Hoe hij reageerde in het begin?
Prima maar ik had al geoefend met wijken voor druk op de grond dus het was niet helemaal een 'blinde overstap'.

En waarom je de overstap hebt gemaakt (als je die hebt gemaakt)?
T ging gewoon wel goed, normaal met bit en toen ging ik vanalles lezen op oa paardnatuurlijk.nl en dacht ik van ja waarom gebruik ik hem nog? En zonder gaat het ook super, beter eigenlijk dus voor ons geen bit meer :)

(nep)Dr. Cook hoofdstel en vrolijke pony :+:
http://i979.photobucket.com/albums/ae27 ... i08113.jpg

Touwhalster :
http://i979.photobucket.com/albums/ae27 ... 09026b.jpg

http://i979.photobucket.com/albums/ae27 ... 09022b.jpg

Cross rope bridle:
http://i979.photobucket.com/albums/ae27 ... C_0080.jpg
(Je mag mij eraf knippen hoor :+ en heb ik evt voor alleen eigen gebruik ook zonder copyright)

Ik hoop dat je er iets mee kunt! :)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 10:59

Dankjewel, kan ik zeker iets mee. Ik PB je later even voor je foto's en welke ik graag zou willen gebruiken.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:11

Prima, fijn dat je er iets mee kunt! :)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:17

AAn een enquete met specifieke (meerkeuze?)vragen heb je denk ik meer, omdat je zo duidelijk vergelijkingen kunt maken. Maar ik zal het lijstje van A_fotografie even overnemen.
Hoe ik erover denk:
Dit vind ik een lastige vraag, ik sta ervoor open en ik heb respect voor mensen die het uitproberen.
effect op paard
Ehm... die luistert gewoon? Ook een onduidelijke vraag, paard liet niet veel verschil merken.
reactie in het begin
Nou als ik haar naar links vroeg ging ze naar links en als ik haar naar rechts vroeg ging ze naar rechts := zoals ik al eerder zei, het rijden gaat precies hetzelfde. Dus waarom nieet?
Waarom?
Omdat iemand een bitloos hoofdstel had dus ja, waarom niet een paar keer uitproberen?
Foto's vind je ook op paardnatuurlijk.nl, ik heb ook één van die hoofdstellen uitgeprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:20

Het zal mijn paard echt volledig worst zijn of 'ie met of zonder bit gereden wordt. Ik rij ze op trens, op stang, op freestylehalster, op mechanische hackemore en op bosal, en ze lopen eerlijk gezegd overal even lekker op. Alleen crossrope ben ik minder tevreden over, heb de indruk dat het minder duidelijk is voor de paarden en ik ben niet tevreden over de release.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:16

Hoe ik erover denk:
Zolang het kan met je paard hardstikke prima toch?

effect op paard:
Is bitloos ingereden dus niet anders gewend, luistert er prima naar. Denk zelfs dat het logischer en fijner is voor een paard als je hem bitloos inrijdt, aangezien ie het luisteren naar druk op de neus over het algemeen al gewend is. ;)
Ook een paar keer met bit geoefend maar daar reageerde hij minder relaxed op, hij wist niet wat ie met druk op het bit moest, heeft als reactie op druk zelfs een paar keer gesteigerd. Hij is nu wel te rijden met bit maar ik ga dat denk ik niet doen.

reactie in het begin:
Zie hierboven. ;)

Waarom:
Is een gevoelig paardje en luistert zowiezo al goed. Heb met een vorige pony ook veel bitloos endurance gereden en omdat bitloos inrijden ons fijner leek voor de pony hebben we het zo gedaan. Was niet echt een overstap dus. ;)

Weet niet precies hoe het ding heet die ik heb:
http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... C_0435.jpg

http://smg.photobucket.com/albums/v210/ ... C_0553.jpg

Ik ga m denk ik verder western beleren en een bosal werkt vaak erg goed (heel duidelijk) dus dat wil ik ook nog weleens proberen.
Maar voor endurance lijkt een sidepull me het handigst. (zon halsterhoofdstel side pull)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:20

Ik denk dat het heel erg afhangt van het karakter en temperament van het paard, en ook van de ruiter.
Een cool paard met een paniekerige ruiter zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op elkaar.
Maar ik denk dat als het klikt, het gewoon een kwestie van uitzoeken is waar je als combinatie het fijnste gevoel bij hebt.
Zowel paard als ruiter/amazone moeten zich er immers veilig bij voelen.

Verder denk ik dat het belangrijk is dat ruiters en amazones zich eerst gaan orienteren in wat er is ? en welke soort van al die bitloze mogelijheden er mogelijk zijn... Niet alleen de verschillende soorten, en methoden, maar ook de verschillen onderling in uitvoering... bv. een crosslink van rope is qua inwerking weer anders dan een crossling van gevoerd biothaan etc.
Een hecemore met korte scharen en een brede zachte neusband werkt weer anders in dan bv. een S-hacemore met een dunnen band. etc.
En in de volgende fase (als je uit hebt gezocht wat je gebruiken wilt c.q. kan) ga het in een rustige omgeving uit proberen, bouw het op. Ik denk dat bitloos rijdeni iets is waar je samen van moet genieten...

Als paard en ruiter zich er plezierig mee voelen dan denk ik dat het voor het paard een enorme uitkomst is.
Mijn eigen paard geniet altijd met volle teugen als het bit eruit mag... helaas is hij de start van mijn ritjes altijd zo heftig dat hij toch altijd met bit moet beginnen. Zodra hij zijn ei kwijt is gaat het bit eruit... dan is hij helemaal gelukkig.
Mijn jonge paard vind het geen enkel probleem, soms zoekt hij heel brutaal meer vrijheid, maar gaat eigenlijk vlot akkoord met zijn halster hoofdstelletje...
Ik vind het zelf ook heel plezierig om mee te rijden, als we een lange rit maken kan er goed worden gegraast onderweg. En drinken gaat ook gewoon veel beter zonder het bit... er wordt eenvoudig weg gewoon meer en beter water opgenomen...

Ik begin altijd met de lange lijnen, ik probeer ook verschillende optomingen uit.
Bijna al mijn 4 benige vrienden gaan ook akkooord met een nektouw.. als ik het bevestigd heb, ga ik er wat dressuurmatig mee gymnastiseren. De volgende fase is in de wei of op het veld...
Als ik daar een goed gevoel bij heb ga ik pas naar buiten. (ik vind het verkeer toch altijd een factor die maakt dat ik het wat voorzichter aan doe.. ).

Vroeger reed ik intensief dressuur... de dressuur ring binnen komen zonder bit... hmmmm
"not done "
Maar ik heb altijd een voorliefde gehad voor het ontdekken van mijn omgeving.
Toen ik nog als 10-er rondhuppelde met de pony, maakte ik onder het rijden het hoofdstel al los, en liet de teugels
om haar hals valllen. En zo speelden ik en de pony met zijn tweetjes een hele middag over dijken en door bos.
Later toen ik overstapte op het paard ben ik dat blijven doen.
Natuurlijk naarmate je verder kwam in de dressuur en het leven drukker werd, werd dit minder.
En toen ik tijdens mijn studie op een drukke dressuur stal op het erf kwam te staan werd mij dan ook vriendelijk
gevraagt dit niet in zicht te doen ...
Maar nu ik geen dressuur wedstrijden meer rij... heerlijk met samen door het bos.
En er is ook zoveel !
Een flink aantal jaren terug was het er wel maar moest je er naar zoeken.
Nu kan je het in ieder winkel wel vinden.
Soms wel alleen de meest bekende zoals de hacemore, FRS of van Voest.
Maar ook de neck-rope zie ik steeds meer in de open heid komen.

Heerlijk onderwerp volgens mij om onderzoek naar te doen !

veel sucses.
Hoop dat je wat met deze antwoorden kan

groetjes

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:33

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:50

Ik ben voorstander van bitloos rijden :j Waarom? Omdat ik de overtuiging heb dat het voor een paard prettiger is om geen bit in de mond te hebben.

Mijn paard reageerde er direct heel goed op. We trainden destijds ongeveer op L2 niveau en dat had ik binnen een paar dagen weer opgepakt. Een positief effect dus :)

Goed, we reden en zonder problemen mee weg. Ze liep er gelijk heel ontspannen op en mooi nageeflijk.

Ik voelde me eigenlijk al jaren niet echt goed bij het bitgebruik, gewoon een gevoel... Iedere dag maar dat koude stuk ijzer in haar mond, het leek mij niet echt prettig. Met mijn pony reed ik wel eens met een halster, maar met mijn hete paard durfde ik dat niet aan. Bovendien, als je dressuur rijdt of springt heb je toch een bit nodig?? Tot ik hier op bokt foto's zag van een meisje dat haar paard super netjes dressuurmatig reed met het kruislings systeem onder de kaken. Mijn interesse was gelijk gewekt en ik heb nadat ik er over gelezen heb zo'n hoofdstel gekocht. Sindsdien is mijn paard nooit meer met bit gereden :D

Hopelijk heb je er wat aan, en succes met je onderzoek!

Edit: foto's staan in mijn profiel :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:56

- Ik heb het geprobeerd met mijn pony, dit was eigenlijk omdat iemand op stal dat hoofdstel een week te leen had.
- In de bak ging het redelijk nog, maar hij liep meer gewoon zijn eigen rondje en had overal lak aan.
- In de bak nog wel rustig, buiten volslagen idioot, steigeren in paniek op het asfalt, proberen weg te rennen, en om te draaien..

- ik heb de overstap niet gemaakt omdat mijn paard volslagen in paniek reageerde buiten, en ik toch een echte buitenrijder ben. Vond het wel heel jammer, maar paardlief vond het niks.

kan trouwens wel gewoon met een halster rijden. Denk dat hij de druk op zijn neus en oren niet prettig/angstaanjagend vond.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:12

hoe denk je erover- Ik sta er voor open, maar ik vind niet dat iedereen persee bitloos moet rijden, met mijn andere paard rijd ik gewoon met bit.
effect paard- Heel erg goed, onze pony is nogal in haar mond getrokken op de manege waar we haar weg hebben gehaalt, hierdoor heeft ze fikse littekens bij haar mondhoeken.
Effect paard begin- Super, ze vond het niet raar en ook niet anders dan een bit( heb een gekruist bitloos). Liep er heel goed op en goed nagevelijk!ben er echt erg tevreden over, ook springen, dressuren etc is niet anders geworden.
Waarom overstap- Zoals eerder vermeld doordat de mond zo gevoelig is en wij de littekens goed wilden laten genezen, maar ook omdat er een nog niet zo ervaren ruitertje op zit, en wij deze hier vroeg mee willen kennis laten maken. ( deze heeft ook gewoon met bit gereden)
Afbeelding
Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:37

Ik rijd zelf bitloos omdat ik het wat liever voor m'n paard vindt, nu zijn er ook bitloze hoofdstellen die eigenlijk net zo scherp zijn als een bit in de mond. Net zoals met bit rijden kun je het goed en verkeerd gebruiken.

Hoe minder ik er aan/op hang, hoe liever ze wordt. Ik ben van dubbele neusriem met enkelgebroken bit, naar lage neusriem met bit, naar zonder neusriem, naar stalhalster gegaan. Ik kan met een los teugeltje duidelijk maken wat ik wil en ze is nog nooit zo gevoelig voor m'n teugelhulp geweest!

Met halster rijden snapte ze in het begin niet veel van, nou is een stalhalster natuurlijk ook niet ideaal. Maar met wat oefenen zijn we er wel gekomen:)

Ik wil het liefst zo min mogelijk aan/op mijn paard hangen, ik rijd nu zonder zadel met stalhalster met bontjes en een lang teugeltje^^

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:11

Ik vind bitloos rijden heerlijk. Maar alles hangt af van de hand van de ruiter. Je weet natuurlijk niet met 100% zeker dat de paarden het leuker vinden, maar toch merk ik dat mn pony beter voorwaarts is dan vroeger, toen ik nog met bit reed.

Mijn pony is veel actiever geworden en ze reageerd beter op mn hulpen.

Eigenlijk ging ik al een tijdje na de les met mn halster naar de weide, en toen ben ik me beginnen verdiepen en geraliseerd dat dat NH was. Ik heb geen problemen ondervonden. Ze reageerde eigenlijk onmiddelijk erg goed.

Omdat ik de indruk heb dat het leuker is voor ons beiden, meer vrijheid. We hebben er samen veel plezier aan.

Als je fotos wil, dan moet je je e mail adres eens doorsturen, want ik kan er hier geen uplaoden.

Hoop dat je er iets aan hebt
Babette

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:22

Voor een schoolonderzoek van m'n laatste jaar wil ik graag weten hoe jullie denken over bitloos rijden?
Het lijkt me wel een stuk vriendelijker voor het paard. Maar zelf houd ik het op een dubbel gebroken trens.

Het effect op je paard bijvoorbeeld? Hoe hij reageerde in het begin? En waarom je de overstap hebt gemaakt (als je die hebt gemaakt)? Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Alleen met een van de pony's, alleen de rem deed het niet meer :=

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:14

Ik vind het een hele positieve ontwikkeling. Ik ben van mening dat je zeker moet proberen of het bevalt bij jou en je paard.

Niet zo goed als ik hoopte. In principe kan ik er behoorlijk mee rijden, maar mijn paard reageert er niet fijn genoeg op om echt serieus dressuur te rijden. Verder is hij er buiten op zich heel braaf mee, maar als hij geen zin heeft om te luisteren gooit hij zijn hoofd naar beneden en heb ik geen invloed meer.

Op zich redelijk goed, alleen veel lomper dan op mijn bit.

Ik heb de overstap niet gemaakt. Mijn paard reageert gewoon fijn op een dubbel gebroken trens dan op druk op zijn neus. Al rijd ik mijn paard zo nu en dan wel met halsring of touwhalster.

Nog een foto van mijn paard met halsring
http://i151.photobucket.com/albums/s150/addasenta/IMG_2810.jpg

hopelijk heb je er wat aan.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:01

Ik vind het een prima oplossing, sommige paarden lopen er gewoon beter op.

Zeer positief, we gebruiken een engelse hackamore, met korte scharen, brede neusriem en lederen kinriem (dus geen ketting!)

Alsof hij nooit anders gewend was, alleen de wendingen waren wat wennen voor hem, maar dat was binnen een week ook weer als van ouds

Onze haflinger was teugelkreupel en knarste veel met zijn tanden, we hebben toen van iemand de hackamore kunnen lenen en het was over. Hij verruimt zijn passen nu ook meer als dat gevraagd word en is meer ontspannen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:44

ik rijd inmiddels 3 paarden bitloos, bevalt erg goed, van net ingereden paard tot half arabier die aardig heet kan zijn tot 16 jarige merrie die bit gewent is.
ik rijd ze met een sidepull. Ze lopen er alle 3 prima mee.
De merrie die net onder zadel is, is nu 11 jaar oud, heeft voorheen in een kudde gelopen en kende niet eens een halster of aanrakingen van mensen.
Inmiddels kunnen we met haar bitloos, buitenritjes maken.
ik ben dus erg te spreken over bitloos! Maar ben er ook van overtuigt dat je ze bitloos net zo stug kunt krijgen als met bit!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:20

Ik rijd mijn pony op een hackamore met korte scharen.

mijn pony is dit jaar 4 geworden en word nu bitloos ingereden. dit gaat super. Ik heb hem in het verleden met bit gelongeerd, met 2 lijnen enzo, maar meneer gooide zn tong over het bit en was vervolgens volledig onbestuurbaar en reageerde niet meer op mijn stem en houding.

een kennis van mij die had al eerdere ervaring met deze manier van rijden en die heeft mij laten rijden op haar paarden. dit voelde voor mij heel ontspannen aan. met een hackamore moet je je hand ontspannen anders kunnen ze inderdaad "angstig reageren op de hack" eigenlijk dus de druk.

mijn pony moest eerst wennne aan de druk op zijn neus en stond om de haverklap stil, want hij dacht dat dat moest. hij snapt et nu allemaal een stuk beter en ik vind bitloos rijden persoonlijk voor mezelf en het dier een stuk meer onstpannen.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:00

Heb je nog foto's nodig?
Ik rij volledig zonder iets, met neckrope en met touwhalster.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:03

Hoe ik erover denk:
Ik ben niet per defintie tegen het bit. Alleen ik denk dat als je een goede basis hebt (op je zit en op je been rijden) je net zo makkelijk bitloos zou kunnen. Waarom met meer als het ook met minder kan. Het lijkt mij veel fijner voor het paard.

effect op paard
Ik reed er zo mee weg. Geen verschil te merken. Alleen dat ze met bit het bit wel eens aardig vastpakte.

reactie in het begin
Zie vraag hierboven. Gewoon gelijk ontspannen. Ik was de enige die even moest wennen

Het lijkt me voor een paard een veel vrijer, minder pijnlijk gevoel. Gewoon het idee dat er geen rotzooi in de mond zit.

Foto's Nutural hoofdstel :
Afbeelding
En deze voor het detail wat dit hoofdstel net iets anders maakt dan de meeste kruislinkse systemen
Afbeelding

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:18

Ik vind het heel erg leuk. Men paarden lopen er een stuk gelukkiger door vind ik. Ik vind wanneer je geen bit nodig hebt, het ook niet hoeft te gebruiken. Met soms iets meer moeite, loopt je paard bitloos ook goed. Ik rij soms zonder iets, ik vind het super om zonder iets door te wei te galopperen.

Men pony loopt niet veel anders. Ik heb wel bij hem ondekt dat hij vastzit aan 1 kant door bitloos te rijden (voelde het al vanaf de eerste keer) en dit los ik nu bitloos verder op. Mijn ander paard is heel hevig maar ik dacht kom laten we het eens proberen. Ze liep nooit zo rustig, bij niemand. Ze leunde bij iedereen naar voren op haar bit. Nu draagt ze haar zelf, zeker met neckrope ;) dan moet ze wel. Maar springen was met bit altijd een ramp. Bitloos was het een fluitje van een cent.

Men pony reageerde niet veel anders. In het begin toen ik reed met neckrope, zetten hij het soms op een lopen. Heb toen les genomen en ze hebben me een andere manier (meer western) stop geleerd (geen slidingstop!). Nu kan hij een goede stop en heeft het nooit meer gedaan. Zelfs niet volledig los. Men paard is veel rustiger, al van de eerste keer. Ik voelde dat ze veel onspannender was.

Ik zag een meisje dat zonder iets reed... En ik dacht dat wil ik ook kunnen! Toen begon ik en ik deed het afwisselend. Daarna vond ik het leuk en beter voor men paard. Ik las artikels wat een bit eigelijk werkelijk doet aan de paardenmond en toen ben ik helemaal overgestapt. Ik vind het veel paardvriendelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding