hoe jullie denken over bitloos rijden?
Ik denk dat het heel erg afhangt van het karakter en temperament van het paard, en ook van de ruiter.
Een cool paard met een paniekerige ruiter zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op elkaar.
Maar ik denk dat als het klikt, het gewoon een kwestie van uitzoeken is waar je als combinatie het fijnste gevoel bij hebt.
Zowel paard als ruiter/amazone moeten zich er immers veilig bij voelen.
Verder denk ik dat het belangrijk is dat ruiters en amazones zich eerst gaan orienteren in wat er is ? en welke soort van al die bitloze mogelijheden er mogelijk zijn... Niet alleen de verschillende soorten, en methoden, maar ook de verschillen onderling in uitvoering... bv. een crosslink van rope is qua inwerking weer anders dan een crossling van gevoerd biothaan etc.
Een hecemore met korte scharen en een brede zachte neusband werkt weer anders in dan bv. een S-hacemore met een dunnen band. etc.
En in de volgende fase (als je uit hebt gezocht wat je gebruiken wilt c.q. kan) ga het in een rustige omgeving uit proberen, bouw het op. Ik denk dat bitloos rijdeni iets is waar je samen van moet genieten...
Het effect op je paard bijvoorbeeld?
Als paard en ruiter zich er plezierig mee voelen dan denk ik dat het voor het paard een enorme uitkomst is.
Mijn eigen paard geniet altijd met volle teugen als het bit eruit mag... helaas is hij de start van mijn ritjes altijd zo heftig dat hij toch altijd met bit moet beginnen. Zodra hij zijn ei kwijt is gaat het bit eruit... dan is hij helemaal gelukkig.
Mijn jonge paard vind het geen enkel probleem, soms zoekt hij heel brutaal meer vrijheid, maar gaat eigenlijk vlot akkoord met zijn halster hoofdstelletje...
Ik vind het zelf ook heel plezierig om mee te rijden, als we een lange rit maken kan er goed worden gegraast onderweg. En drinken gaat ook gewoon veel beter zonder het bit... er wordt eenvoudig weg gewoon meer en beter water opgenomen...
Hoe hij reageerde in het begin?
Ik begin altijd met de lange lijnen, ik probeer ook verschillende optomingen uit.
Bijna al mijn 4 benige vrienden gaan ook akkooord met een nektouw.. als ik het bevestigd heb, ga ik er wat dressuurmatig mee gymnastiseren. De volgende fase is in de wei of op het veld...
Als ik daar een goed gevoel bij heb ga ik pas naar buiten. (ik vind het verkeer toch altijd een factor die maakt dat ik het wat voorzichter aan doe.. ).
En waarom je de overstap hebt gemaakt (als je die hebt gemaakt)?
Vroeger reed ik intensief dressuur... de dressuur ring binnen komen zonder bit... hmmmm
"not done "
Maar ik heb altijd een voorliefde gehad voor het ontdekken van mijn omgeving.
Toen ik nog als 10-er rondhuppelde met de pony, maakte ik onder het rijden het hoofdstel al los, en liet de teugels
om haar hals valllen. En zo speelden ik en de pony met zijn tweetjes een hele middag over dijken en door bos.
Later toen ik overstapte op het paard ben ik dat blijven doen.
Natuurlijk naarmate je verder kwam in de dressuur en het leven drukker werd, werd dit minder.
En toen ik tijdens mijn studie op een drukke dressuur stal op het erf kwam te staan werd mij dan ook vriendelijk
gevraagt dit niet in zicht te doen ...
Maar nu ik geen dressuur wedstrijden meer rij... heerlijk met samen door het bos.
En er is ook zoveel !
Een flink aantal jaren terug was het er wel maar moest je er naar zoeken.
Nu kan je het in ieder winkel wel vinden.
Soms wel alleen de meest bekende zoals de hacemore, FRS of van Voest.
Maar ook de neck-rope zie ik steeds meer in de open heid komen.
Heerlijk onderwerp volgens mij om onderzoek naar te doen !
veel sucses.
Hoop dat je wat met deze antwoorden kan
groetjes