probleem: Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

probleem: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:44

Hallo,

Mijn naam is Danielle en ik heb sinds korte tijd een arabiertje. Hij is 3.5 jaar. Ik doe wat grondwerk met hem en wil graag met hem gaan wandelen (natuurlijk erlangs en niet erop). Maar daar loopt het vast. Hij staakt. En ik weet niet meer hoe ik de situatie nog moet aanpakken.

Het is zo dat hij bij het weglopen van huis eigenlijk al voor de eerste bocht begint te staken. Hij gaat gewoon stil staan.
Ik weet wel iets van grondwerk af (oke, niet super veel maar toch) en heb van alles al geprobeerd.
Uit evenwicht brengen (gaat hij achteruit ipv vooruit), oplopende druk tot hij nageeft. Dit werkt na veel druk wel, voor 3 passen en dan moet ik helemaal opnieuw beginnen want dan staat hij weer stil. Ik heb al met ziepende koorden geprobeerd maar dat maakt geen indruk op hem. Trekken, duwen wat dan ook, geen beweging of maar voor 3 passen en dan staat hij weer stil.
Als ik een stuk van huis weg ben (duurt erg lang en heel veel geduld nodig) dan gaat het beter. En terug naar huis loopt hij zo mee.
Als er iemand mee loopt die dan achter hem loopt dan gaat het ook beter.
Maar als ik alleen met hem wil gaan wandelen is het een kleine ramp.

Nu voelde ik dat ik boos werd en mijn geduld dreigde te verliezen. Maar ik ben iemand die niet graag met geweld iets doet. Het ligt niet in mijn aard en ik sta er niet achter.
Maar heeft iemand nog tips hoe ik dit opgelost krijg?

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes
Danielle

zij

Re: probleem: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:47

Misschien heeft hij te weinig vertrouwen in je, en dus durft hij niet verder. In dat geval moet je een duidelijkere en consequentere leider zijn. Ook met andere dingend an wandelen zoals grondwerk in de bak en poetsen. Jij bent d ebaas en laat dat zien door je houding, jij bepaalt hoe iets gebeurt. Je kunt gekke dingen in de bak leggen en hem daar langs leiden?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:52

ja in de bak gaat het prima. ik heb ook niet helemaal het gevoel dat het komt vanuit wantrouwen. Want hij houd zijn oortjes naar voor en is heel geinteresseert in alles rond hem.
Ik heb inderdaad al geprobeerd om zelf wat dominatere lichaamstaal te gebruiken maar Kyl reageerd daar weinig op. Hij is wel vrij cool en schrikt niet vlug.

Danielle

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:56

maar hij moet niet geïnteresseert zijn in alles rond hem, maar in jou... JIJ moet voor hem kunnen kijken, en hij zou jou blind moeten vertrouwen ahw. tuurlijk mag je paard wel genieten, maar hij moet wel gefocussed op jou blijven... anders wordt hij de leider ipv jij...

Heb je al eens geprobeert met een ander paard erbij naar buiten te gaan? Dan kun je steeds voor dat andere paard uit proberen te lopen een stukje ofzo? Ik ben hier niet echt een voorstander van omdat hij dan het andere paard meer als leider ziet dan jou, maar als je ook af en toe van het andere paard weg gaat is dat mss minder?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:03

Probeer eens in de bak met hem te lopen, stilstaan en weer wegstappen, stilstaan (wanneer jij stilstaat) en achteruit lopen (wanneer jij ook achteruit loopt met je hoofd naar voren uiteraard) probeer zijn aandacht te trekken in de bak door deze oefeningen zodat hij bij jou blijft. Als dit in de bak goed gaat probeer je hem te leiden vanuit verschillende zones.
Zone 1, hoofd
Zone 2, hals
Zone 3, schouder/voorbeen
Zone 4, achterbenen/billen
Zone 5, staart
Zo zet jij telkens een stapje terug en blijf je lopen, probeer eerst alles in zone 1 en als dat goed is ga je in zone 2 staan en dan loopt hij iets voor je uit maar als jij stil staat moet hij ook stilstaan en zo ook met achterwaarts. Probeer ook een drafje, hij moet op jou tempo meegaan dus jij maar een draf beweging met je benen en hij moet zo ook in draf. Als zone 1 en 2 goed gaan loop je naar zone 3 en leid je hem vanuit zone 3 oefen alle oefeningen weer goed en als het daar ook goed staat ga je naar zone 4. Nu moet hij de leiding nemen als het ware maar nog luisteren naar jouw passen, sta je stil? Moet hij ook stil staan en ga zo maar door.
Als dit allemaal in de bak goed gaat neem je hem mee naar buiten en laat je hem op onderzoek uitgaan dus ga zelf in zone 3-4 staan geef hem het vertrouwen en de leiding. Als hij staakt ga je langs hem staan en neem en het touw in de hand waar hij heen moet (bijv: hij moet rechtdoor lopen maar dat is naar rechts dan wijs je naar rechts met een beetje druk op dat touw) je kijkt zelf ook naar rechts en je neemt een zweepje mee.
Ook bij het zweepje heb je fases:
1. Kijken waar je heen wil en het touw meenemen dmv wijzen etc.
2. Zweep (in je rechterhand (waar je je touw niet hebt)) omhoog houden
3. Rondjes draaien in de lucht met je zweep
4. Touwtje wat eventueel aan je zweep zit tegen zijn schouder aan tikken.

Het kan ook zijn dat hij een threshold tegen komt. Dan moet je hem daar niet over dwingen maar daar stoppen. Iets voor die lijn (threshold, waar hij dus niet meer verder wil) stoppen en wat spelletjes spelen. Weer daarvoor gaan leiden vanuit zone 4 oid met achterwaarts, halthouden, drafje maar blijf daar in de buurt geen hem de kans te bekijken dat het niet eng is maar ga er niet overheen. Hij geeft zelf wel aan wanneer hij er overheen kan. Het kan zomaar zijn dat je in 1 straat 16 thresholds hebt zitten maar dwing hem er niet overheen, vraag of hij met je wilt spelen in die buurt en vraag daarna of hij er over heen durft dan zal hij zelf wel aangeven of hij er klaar voor is.

Bedenk wel..... dit kan frustrerend zijn.. dat wachten máár..... het kan nooit langer als 2 dagen duren :) :) ..

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:12

BEdankt... ik geloof dat ik het een paar keer moet gaan herlezen maar ik ga het morgen zeker eens uitproberen.
Danielle

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:40

Het is volstrekt normaal dat een jong paard moeite heeft met alleen van het terrein afgaan. Vraag een stalgenoot mee op wandeling om jouw jonge paard vertrouwt te maken met de grote buitenwereld en bouw dat eens rustig uit. Alles leuk en aardig met "leiderschap" enzo, maar je maakt het jezelf en je paard een stuk gemakkelijker om met een ander paard te werken in deze beginfase.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:55

Het lijkt me nu eerlijk gezegd niet zo'n goed idee dat je zulke oefeningen van een bokker overneemt zomaar. Niets persoonlijks natuurlijk.
Maar ik raad je aan eens les te nemen van iemand die al wat langer met NH bezig is, of om eens te gaan snuffelen in de verschillende cursussen.
Dit klinkt echt als een klassiek vertrouwens en dominantieprobleem. Maar wij kunnen zomaar over de computer jou niet duidelijk vertellen wat je verkeerd doet en hoe je dat moet veranderen.
Als je me even pb't en me verteld waar je woont, dan weet ik waarschijnlijk wel iemand in jouw omgeving die je verder kan helpen. Zoiets heb je namelijk, met de juiste hulp, echt één twee drie verholpen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 06:20

Ik heb met mijn welsh x arabier hetzelfde probleem alleen heb ik wel een hele goede band en een dominantie probleem kan het ook niet zijn. Zij loopt altijd weer als ik haar met mijn ene hand leid en met de andere naar de achterkant drijf (met een zwiepend touw of het touw gooien).

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:30

Bedankt allemaal voor de reacties.
Gisteren advies gevraagd bij een NH trainer. Die zei eigenlijk om vol te houden zoals we bezeg waren. Druk op het halstertouw tot hij in beweging komt en dan alles los gooien.
Ook ga ik niet meer "alleen" met hem het terrein af maar altijd met een extra persoon erbij. Dan gaat het wat beter.
Volgens de NHtrainer is het een uitproberen in combi met nog te weinig vertrouwen.
Ik hoop dat dit op termijn inderdaad maar een "fase" was.

Groetjes en bedankt allemaal
Danielle

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:07

Mijn tip is inderdaad, niet opgeven want dan heeft hij sowieso gewonnen en is hij inderdaad dus de leider geworden over jou.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:47

Bedankt allemaal die gereageerd hebben.
Het probleem is nog niet opgelost maar het gaat wel iets beter.
De laatste tijd heb ik vaker met hem in de bak geoefend met halthouden en terug aanstappen. Dat lijkt wel een klein beetje door te dringen.
Verder ga ik eigenlijk niet meer alleen op wandel met hem. Mijn verzorgmeisje of partner gaan mee. Dan gaat het een stuk beter.
Door het bakwerk heb ik het gevoel dat onze band hechter wordt.
Ik fok me ook veel minder op. Gewoon druk houden en dan even geduld hebben. Ik hoop wel dat we het er echt helemaal uit krijgen!

Groetjes
Danielle

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:33

Hoi Danielle,

wat ik je ook kan aanraden is om goed naar je paard te kijken op het moment dat hij niet verder wil, dat wil zeggen, is hij gespannen, durft hij niet verder (strakke rug, hoofd hoog, oren strak ergens op gericht) of staat hij heel relaxed stil en wil hij gewoon niet verder. Afhankelijk hiervan zal je moeten leren hoe ermee om te gaan. Het kan best zijn dat je paard stalgebonden is en moeite heeft om ver van stal weg te gaan. Dan zou je op het moment dat hij een threshold heeft daar even kunnen blijven en vervolgens een stukje terug naar stal kunnen gaan om hem het vertrouwen te geven dat je weer terug naar vertrouwd gebied gaat. Als hij uit dominantie niet mee wil dan is inderdaad een beter leiderschap nodig, zie de uitleg van anderen hierboven.
Maar probeer er dus achter te komen waarom je paard niet verder wil, lees de lichaamstaal en dan weet je ook beter hoe je hem kan helpen op dat moment.
succes

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:56

ik ken dit probleem ook.
mijn paard wil gewoon soms niet, dus zaak om stevig aan te pakken.
het belangrijkste is volhouden en niet al te gefrustreerd raken!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:48

ik moet zeggen dat het hier veel beter gaat met het staken.
Ik ben niet van "stevig aanpakken".
Door veel grondwerk te doen en de band tussen hem en mij beter te krijgen, lukt het nu ook. Wat ik ook "fout" deed was te ver van hem af staan.
Ik stond schuin v oor hem en nu sta ik naast zijn hoofd. Dat maakt voor hem blijkbaar al een groot verschil
Een paar keer bij het wandelen heb ik een logeerzweepje mee genomen. NIet om te slaan maar om achter hem te "wapperen" elke keer als ik voelde dat hij stil wilde gaan staan. Daarbij steeds het comando "en door".
Dus zeker volhouden en goed op je eigen lichaamstaal letten.

Danielle

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:08

@TS: ik ben absoluut van het grondwerken, maar daarbij hoort ook stevig aanpakken als een paard niet wil(let op, dit is wat anders als niet kan)... tuurlijk heb je een band nodig, maar zodra je gaat toegeven gaat het mis.
Tuurlijk is het belangrijk om naar je paard te kijken, maar je moet niet toe gaan geven omdat hij het moeilijk heeft.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:34

consequent zijn is iets anders dan "stevige" aanpak.
Het is inderdaad niet de bedoeling om toe te geven. Elke keer dat hij staakt, moet hij inderdaad weer verder. En stoppen wanneer het goed gaat. Maar wat ik versta onder stevige aan pak is zweep erop enzo. En dat vind ik niet oke. Ik moet inderdaad leiding geven aan hem door duidelijkheid te bieden. Maar zonder dat hij een lading emoties van mij over zich heen hoeft te krijgen.
Maar goed, dat is dan weer mijn eigen visie. En elk paard is anders ook.

Danielle

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:37

Er is inderdaad een verschil tussen geweld gebruiken omdat je jouw geduld verliest, of consequent en streng zijn omdat dat jouw paard iets leert. Het laatste zou je moeten doen, want hij moet wel weten dat jij de baas bent, en niet hij!
Heb je al eens geprobeerd een zweepje in de linkerhand te houden om hem achterlangs een tik te geven indien nodig?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:42

@TS: ik heb nog nooit een zweep in handen gehad, dus dat is het niet :P
stevige aanpak is als het paard echt niet wil, en dat is blik op oneinidig en druk blijven geven.
natuurlijk druk ervanaf zodra het een stapje doorgaat.
maar als je een doel in je hoofd heb moet je daar wel voor gaan(oke, na een flink aantal uur mag je wel opgeven :o )

consequent is het altijd gebruiken van dezelfde aanpak, dus: altijd op dezelfde manier vragen om je paard voorwaarts te laten gaan.