Pony heeft geen rem met bitloos hoofdstel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Pony heeft geen rem met bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 10:17

Ik kon geen gelijkwaardig topic vinden. Is hij er wel, mijn excuses alvast.

Een paar maanden geleden ben ik er achter gekomen dat mijn pony een litteken heeft op haar tong. Dat is een oud litteken waar ze waarschijnlijk met het beleren een pantykousje om heen hebben gedaan, die heeft te strak gezeten en zo is het litteken ontstaan.

Op advies van de DA kon ik er maar beter geen bit meer gebruiken, omdat het toch elke keer pijn doet als het bit over het litteken komt. Nu snap ik achteraf ook waarom ze zo vaak het bit vast hield en met een menbitje de lucht in vloog.

Ik heb ongeveer een maandje een bitloos hoofdstel, kruislinks-systeem. Maar als mijn bijrijdertje op mijn pony rijd is ze eigenlijk niet te stoppen. Ze loopt gewoon vrolijk verder, zolang ik er naast blijf lopen gaat het goed. Maar als ze zelf gaat rijden is de pony niet te stoppen. Het is niet zo dat ze er keihard van door gaat, maar ze doet gewoon haar eigen zin.
Nu is mijn pony ook wel verschrikkelijk eigenwijs daar niet van.

Maar heb ik het verkeerde hoofdstel voor haar en welk hoofdstel zou beter bij haar passen?
Ik wil geen hackemore want er rijd een klein meisje op en vind als je met een hackemore rijd dat er iemand op moet rijden, die er mee om weet te gaan. Ook als ze zwaar gaat zitten, voelt de pony dat niet.

Iemand tips? :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:21

Met bitloos rijden is het extra belangrijk dat je paard goed reageerd en beenhulpen en gewichtshulpen.
Waardoor het dus vrij belangrijk is dat je als ruiter wel gevoeld wordt.
Echter kan het ook aan het hoofdstel liggen.
Mijn paardje accepteerd kruislingse systemen bijv. absoluut niet. Is dan ook niet te stoppen en wordt heel onrustig.
Op een stalhalster of een side pull hoofdstel is hij wel prima te rijden. Dus misschien kun je een beetje experimenteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:26

De pony zal het zeker wel voelen als ze zwaar gaat zitten, en eventueel kan ze haar stem nog erbij gebruiken. Maar op de teugels remmen werkt sowieso niet zo vaak, paarden reageren namelijk anders op druk dan mensen, ze lopen er meestal instinctief doorheen, zeker als je paardje een beetje eigenwijs is. Dus ik zou haar goed op zit en stem blijven rijden, en als ze niet stopt dan zet je haar op een kleine volte, dan moet ze uiteindelijk wel stoppen.

Wat je ook kan proberen met het bijrijdertje, is wat grondwerk. Leer haar eens door de bak te wandelen met de pony, en zorg dat ze de pony dan achter haar houdt. Als ze stilstaat moet de pony ook (zonder druk op het halstertouw) gaan stilstaan en blijven staan, en als ze begint te lopen moet de pony direct volgen zonder te hoeven trekken. Als dat goed gaat, dan heeft de pony haar geaccepteerd en zal ook onder het zadel beter luisteren :)

Qua hoofdstel zou ik een side-pull proberen. Of gewoon een goed passend halster, dat werkt ook al prima, totdat je een goed hoofdstel hebt gevonden :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:27

Ik heb die nep Voest zeg maar, ook een kruislingssystheem. ;)
Mijn draver is nog vrij jong net 5, maar die luistererde er ook niet echt naar.
Maar na een tijdje oefenen staat ze perfect stil op HO. Doet ze het niet? zet ik haar in haar achteruit.
En doet ze het de volgende keer weer op HO ;)
Gewoon een kwestie van veel oefenen en tegen de kant aanzetten op HO. Dan moet ze wel.
Zo heb ik het haar geleerd hier. Beetje westernstyle kwa opleren. :D
Nu ben ik bezig om haar te laten stappen ipv dribbelen. Dat gaat met de dag ook beter.
Dus gewoon veel herhalen herhalen herhalen. hopelijk heb je hier iets aan?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 10:32

Ze loopt regelmatig met de pony door de bak. De pony stopt ook netjes als je stil gaat staan. Alleen inderdaad met weglopen, moet ze wel ietsjes druk geven op het halstertouw.

Met halster rijden hebben we ook een tijd gedaan, maar buiten is dat niet te doen. Dan doet de pony gewoon waar ze zin in heeft, mits ik er naast loop dan blijft ze bij me.

Stemhulpen gebruikt ze ook als ze rijd, maar alleen met het terug nemen naar stap reageert ze daar niet op. Draf werkt heel goed :j en van stilstaan naar stap ook. Maar van draf terug naar stap niet.

Ik kan inderdaad meer grondwerk laten doen met haar en de pony. Misschien dat het dan beter gaat :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:52

Hoe was ze (op het vastpakken na dan) te rijden toen ze nog wel een bit in had? Waren die problemen er toen absoluut niet of waren ze toen ook al (in mindere mate) aanwezig. Want er zijn genoeg pony's (zeker ook shetlanders met kleine kinderen op hun rug) die ook mét bit gewoon doorlopen, en dat evengoed of zelfs erger gaan doen als ze bitloos lopen.
Ik ken het probleem wel hoor. Mijn pony heeft vrij gevoelige lagen (botweefsel onder t tandvlees) waardoor hij ook heel gevoelig liep op ieder bit dat ik er in stopte. Maar bitloos was helemaal een drama in het begin omdat ook hij dwars door alle hulpen begon te lopen en niet meer te berijden was. Ik heb nu een zeemlerenlapje om zn bit gewikkeld waardoor het bit veel zachter in de mond ligt en dat gaat echt prima! Misschien een idee voor jou? Al weet ik natuurlijk niet hoé gevoelig het litteken is. Overigens gaat het bij mijn pony nu al wel beter met bitloos. Ik doe het nu zelf aan de Lange Teugel zo nu en dan, en hij dendert bij mij niet overal meer doorheen, maar hij loopt nog steeds minder fijn dan met bit. Maar meer oefening heeft wel duidelijk geholpen :j
Kwestie misschien van verschillende optomingen proberen en het een tijdje aankijken of zowel ruiter als pony eraan kunnen wennen?

Nassie

Re: Pony heeft geen rem met bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 16:01

Met bit in was ze beter te stoppen en te sturen.
Nu moet het meisje nog veel leren kwa rijkunsten, dus daarom is het ook al lastig. Maar voorheen stopte ze wel gewoon met het bit bij haar en nu met bitloos niet.

Het litteken is volgensmij niet heel erg gevoelig. Ze heeft altijd netjes het gebroken bit geaccepteerd, alleen een menbit niet.
Wat ze wel deed met het gebroken bitje was met buiten rijden, het vastpakken en in een sukkeldrafje terug naar huis draven.
Ik heb ook nooit in haar mond mogen kijken. Nog steeds niet, heb het litteken pas goed kunnen bekijken toen ze lekker uitgebreid gaapte en ik schrok me rot. Arme pony :(:)

Ik wil geen bit meer gebruiken bij haar. Als het pijn doet, wil ik dat haar niet aandoen.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:15

Mijn paard was ook lastig stil te zetten toen ik net met een bitloos hoofdstel reed. maar ik leerde mezelf heel snel de goede manier van stoppen aan. En nu rij ik eigelijk alleen op mijn zit en dat gaat super.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:27

Misschien oefenen met stem hulpen? dit kan ze ook naast het paard of aan de longeerlijn oefenen. Het paard leren te stop bij het commando hooo!... Daarnaast ook de zit en teugelhulpen blijven geven, zodat het paardje snapt dat die er ook nog bij horen. verder aanpakken als ze door de hulpen heen loopt. Als ze dat steeds kan doen bij dat meisje kan ik me voorstellen dat ze idd liever haar eigen gang gaat ipv op dat meisje letten die toch niets te zeggen heeft...
Maar stemhulpen zijn volgensmij goed aan te leren en diervriendelijk.
Succes!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:29

Er zijn veel verschillende bitloze systemen en niet elk systeem is geschikt voor elk paard, heel simpel. Net zoals niet elk paard op het zelfde bit fijn loopt.
Wat je dus kunt doen is eens een ander soort systeem proberen. Er zijn inmiddels webshops en mensen genoeg die deze 'service' aanbieden.
Wil je het veilig uitproberen dan zou je dat zelfs d.m.v. lange teugelen (dus er naast blijven lopen) kunnen proberen als je't niet vanuit het zadel durft.
Ik had ook heel voorbarig al een mooi kruislings hoofdstel gekocht voor mijn Merens, maar die was daar toch wat stug op. Een paar keer liep hij me weg tijdens het lange teugelen en ik had het idee dat ik niet duidelijk genoeg door kwam. Het kruislingse systeem is mooi voor zeer gevoelige paarden maar voor de wat flegmatiekere types wordt de druk - dénk ik, maar da's maar een therorie van mij zelf hoor - te veel over het hele hoofd verdeeld waardoor het te 'zwak' door komt zeg maar.
Ik heb daarna dus eerst een keer een kaptoom geprobeerd, zo een met metaal in de neusriem, dat ging al een stuk beter. Nu heb ik de Bloem te leen en daar reageert hij duidelijk nog veel beter op. Die is duidelijk en rechtstreeks en geconcentreerd op 1 plek. Veel beter voor mijn stuggere, flegmatieke Merens.
Ik zou dus gewoon eens een ander systeem proberen. Sidepull, crosslink (dus onder de kin gekruisd) of de bloem/glücksrad. Je kunt zelfs een gewone mechanische hackamore proberen, ook die zijn er in verschillende 'scherptes'.

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:25

Ze reageert gewoon nog niet genoeg op druk op haar neus.
Je zou kleine oefeningen kunnen doen, door haar te leren als je op haar neus drukt ze naar achter gaat (lijkt op aan de teugels trekken waarbij je ook druk op de neus krijgt) . En zo ook naar links en rechts..
Ik heb met mijn pony ook een keer een kruislinks hoofdstel uitgeprobeert maar ze reageerde heel verward op (ze snapte niet wat er van haar verwacht werd) dus ben ik maar weer terug gegaan op touwhalster, dat werkt voor ons het fijnste net als een gewoon hoofdstel zonder bit.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 20:35

Rangeela; Stemhulpen tijdens longeren, buiten fietsen, wandelen, hardlopen reageerd ze super op. Ook toen we haar voor de kar wilde beleren. Ik doe ook met de langelijnen achter haar lopen en daar reageert ze ook op. Alleen op mijn stemhulp, niet die van de bijrijder. De pony is ook heel erg gericht op mij, met buitenrijden wijkt ze nauwelijks van mij af. Heel erg irritant af en toe.

Stef_anouk; Die oefening doe ik ook met haar als ik met de langelijnen bezig ben. En daar reageert ze goed op.
Ik zou kunnen proberen haar met touwhalster te laten rijden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:13

Vandaag hebben we geoefend met het terugnemen op je zit.
Dus zwaar gaan zitten "hoo" zeggen en de teugels lang laten. Dan doet ze het heel netjes. Maar als ze zwaar gaat zitten "hoo" zegt en druk neemt op de teugels, loopt ze er door heen.
Vandaag ging het sturen van geen kante. Als het meisje naar rechts wilde ging de pony links. Maar als ik mee stuur, dan lukt het wel.

We hebben eerst op touwhalster gereden, dat ging helemaal niet. Pony luisterd er gewoon niet naar. Daarna toch het bitloze hoofdstel in.

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:05

Misschien stuurt het meisje onbewust met haar lichaam de andere kant op?
Ik zou namelijk denken, dat als de pony goed op die oefeningen reageert hij het ook onder het zadel zou moeten doen .. :?
En als je stilstaat, kan je dan wel zijn hoofd een en weer bewegen door een van de teugels aan te nemen? Of gaat hij er dan ook tegen in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:29

Doet jouw bijrijdster ook grondwerk met je pony?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:50

Nassie schreef:
Rangeela; Stemhulpen tijdens longeren, buiten fietsen, wandelen, hardlopen reageerd ze super op. Ook toen we haar voor de kar wilde beleren. Ik doe ook met de langelijnen achter haar lopen en daar reageert ze ook op. Alleen op mijn stemhulp, niet die van de bijrijder. De pony is ook heel erg gericht op mij, met buitenrijden wijkt ze nauwelijks van mij af. Heel erg irritant af en toe.

Stef_anouk; Die oefening doe ik ook met haar als ik met de langelijnen bezig ben. En daar reageert ze goed op.
Ik zou kunnen proberen haar met touwhalster te laten rijden.

Wel heel fijn dat jou pony wel op jou gericht is!
Nou ik weet het dan ook niet, een andere bijrijder niet een iedee? Misschien klikt het gewoon niet met het paard en de bijrijder? (wil je de bijrijder natuurlijk niet aandoen...maar zo gaat het ook niet zo lekker)
Heel veel succes! Hoop dat iemand je toch een oplossing kan geven!

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:55

Ik zou gewoon wat hoofdstellen gaan bekijken en kijken wat jou het beste lijkt dat ligt aan het paard.
Maar ik zou vooral blijven trainen zoals mystictinker uitlegt is een goede manier dan moet het haast wel goed komen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:54

Tinkerbell is heel erg eenkennig.
Ze accepteerd weinig mensen. Dit meisje accepteert ze volledig, die kan er alles mee doen. Alleen het rijden gaat niet vlekkeloos.
Er zijn ook maar weinig mensen die haar uit de wei kunnen pakken. Dit meisje krijgt haar zo te pakken. Dus wil absoluut niet ruilen van bijrijdertje :D

Het zou natuurlijk kunnen dat ze met haar lichaam andere signalen doorgeeft dan wat ze bedoelt. Want zonder zadel rijden, gaat beter dan met zadel. Alleen zonder zadel durft het bijrijdertje niet lang te draven. Het hobbelt natuurlijk heel erg plus dat de pony rond is, dus je ligt er zo naast.

Ik ben pasgeleden begonnen mijn bijrijder te leren longeren. Maar dan ook neemt Tinkerbell haar in de maling, door stiekem om te draaien of stil te gaan staan. Zolang ik erbij sta gaat het goed, maar sta ik naast het bakje gaat ze de clown uit hangen.