met bitloos rijden maakt ze zich sterk, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

met bitloos rijden maakt ze zich sterk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:15

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds een half jaartje op een fjord, ik reed (en rijd) met een dubbelgebroken trens. Hier rijdt ze ontspannen op. Ze is ook gevoelig voor teugeldruk, als ik haar wil laten afwenden en ik houd lichtjes mn buitenteugel tegen haar hals, wend ze meteen af (naar binnen). Nu wil ik graag met haar bitloos rijden en heb ik een aantal keren een bitloos hoofdstel geprobeerd. Soms ging het redelijk, maar regelmatig maakt ze zich dan enorm sterk en loopt ze als het ware over mijn teugelhulp heen. Nu hebben we nog wel het nadeel, dat ze nog niet super reageert op zit- en beenhulpen, dus misschien moet ik me daar eerst een tijdje op richten voor we weer bitloos gaan? Wie heeft er nog ideeen? Alle tips zijn welkom!

8nnemiek

Re: met bitloos rijden maakt ze zich sterk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:48

Eerst (met bit) leren om op zit te rijden, op zit terug te komen.
Daarna, als je met bit gewoon met losse teugels zou kunnen rijden, dan pas zou ik bitloos gaan proberen, dan is de kans veel groter dat ze het meteen begrijpt.
Verder niet gaan terugtrekken als ze trekt aan het bitloze hoofdstel. Je kan beter eerst even lang laten lopen, en daarna langzaam oppakken en goed belonen :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:11

dank je wel, Mystic Tinker. Ja, ik heb gemerkt dat trekken toch niet werkt, ook niet als je op de grond aan de wandel bent. Het moet voor mijn gevoel nooit een krachtmeting worden, want als mens verlies je die altijd van een paard van meer dan 500 kilo. Ik blijf eerst stukjes met losse teugel oefenen en zit. Maar dan meteen weer een vraag. Hoe breng jij je paard terug met de zit. De een zegt zwaar maken, de ander naar achteren "hangen", de ander kantelen van je bekken dat de onderkant naar voren gaat. Ik ben erg benieuwd hiernaar.

En trouwens, ik heb even in je profiel gekeken en wat een prachtig paard heb je zeg :)) Wauw!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

Dank je ^^
Ik doe het eigenlijk allemaal bij elkaar.. Bekken kantelen terwijl je je zwaarder en lang maakt, dan 'leun' je vanzelf ook een beetje naar achteren. Niet aan de teugels komen. Je zwaartepunt verplaatst zich dan iets naar achteren. Eventueel even met je stem erbij.. 'Hoooooo'
Na een tijdje zal je paard automatisch al bij het kantelen van het bekken stilstaan, dan hoef je je niet meer lang te maken :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:56

Lees ik er nu overheen of met welke optoming rijd je nu?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:05

ik denk dat je er overheen leest, ik rijd nu met een hoofdstel met een dubbelgebroken trens. Of bedoel je de bitloze optoming?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:10

Bitloos bedoelde ik ja. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:16

oh sorry :o . Bitloos rijd ik nu met een kingekruist hoofdstel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:21

Los van dat je natuurlijk altijd op zit moet rijden ;) - zou het niet kunnen dat het kruislingse systeem je pony verward?

Ik vind de release van dergelijke hoofdstellen niet altijd zo fijn...

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:29

@terdus merula
ja, misschien is dat het. Maar ik moet echt meer met mijn zit gaan oefenen in ieder geval. Waar rijd jij mee als ik vragen mag?

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:36

Het zoeken naar een juiste bitloze optoming voor je paard kan soms even duren. Sommige paarden reageren beter op een kruislings hoofdstel terwijl andere meer van een side pull of iets dergelijks houden. Je moet zelf een beetje uitzoeken waar hij het beste op reageert.. Je kan tegenwoordig ook testhoofdstellen verkrijgen ( oa bij ons ;) ) waardoor je niet telkens een hoofdstel moet aankopen..

& het is inderdaad zo dat je meer met je zit moet sturen dan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:38

Ik rijd met een Westerntrens, gebruik een engelse neusriem om mijn teugels aan vast te maken, soms stalhaster of neckrope.
Ik wil binnenkort een sidepull kopen, of eens kijken of die bloemen van marylott wat zijn. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:47

tja, tis ook zo verschillend allemaal. Wat bij de een superlekkker gaat, werkt bij de ander helemaal niet. Een neckrope lijkt me ook heerlijk, dan heb je ook het idee van "druk" veel minder. Maar eerst maar eens aan mijn zithulpen werken ;) Ik ben benieuwd hoe die sidepull je gaat bevallen, laat maar weten als je zin hebt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:51

Ik weet praktisch zeker dat een sidepull voor mijn pony zal werken. :)

Goed oefenen op je zithulpen, en goed op je buitenteugel blijven rijden, zoals je je wending inzet op de buitenteugel, dat vind ik super! :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:58

nou, dank je wel tudus medula. Maar hoe moet je anders wenden dan je paard te begrenzen aan de kant waar hij/zij niet heen moet? Nu moet ik het ook nog met mijn zit gaan leren. Ben benieuwd hoe het zal gaan, maar heb er nu al zin in!

Veel plezier met de side pull straks!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:01

Pareltje2 schreef:
nou, dank je wel tudus medula. Maar hoe moet je anders wenden dan je paard te begrenzen aan de kant waar hij/zij niet heen moet? Nu moet ik het ook nog met mijn zit gaan leren. Ben benieuwd hoe het zal gaan, maar heb er nu al zin in!

Veel plezier met de side pull straks!

Genoeg mensen die hun pony de wending insleuren op de binnenteugel hoor. ;)

Lekker doorleren, er is nog zoveel te doen en te zien en te ontdekken. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:03

tja, als ik alleen aan de binnenteugel zou gaan hangen, zou ze dr nek gewoon naar binnen buigen!

en ja, heerlijk, ik leer elke dag weer iets hoor!