Sinds 1 feb. dit jaar heb ik een 5 jarige Tinkerruin genaamd Diesel.
Toen ik hem kreeg kon ik niet opstappen want hij bleef rondjes draaien.
Als ik er (met hulp) dan uiteindelijk opzat kon ik hem met geen mogelijkheid halt laten houden.
Hij liep met bit en liep er dwars doorheen.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij alleen kleine kinderen op z'n rug gehad, die waarschijnlijk nogal in zijn mond hebben getrokken (een Tinker is natuurlijk loeisterk) waardoor hij nu denk ik een afkeer tegen het bit had.
Na een paar weken ben ik bitloos gaan rijden en er ging een wereld voor ons open. Hij stond braaf stil met opstappen (daarna kreeg hij wel een koekje dus dat had ie ook snel door) en halthouden was ook geen enkel probleem meer (zonder koekje
)Nu rijd ik voornamelijk recreatief en gemiddeld zo'n 3 x per week buiten.
De galop met iemand op zijn rug kent hij nog maar sinds kort en voor het eerst met mij.
Nu het probleem:
Als ik alleen rij en ik ga een (voor hem bekend ) stuk galloperen dan sjeest ie bijna onder me vandaan en is hij niet te houden.
Als ik met anderen rij dan gaat het goed als hij voorop kan. Ik moet hem dan zelfs blijven aansporen omdat hij anders terugvalt in draf. Maar rij ik achter een ander aan die aanzet in galop dan gaat hij er al bokkend en super snel rennend achteraan.
Ik heb gewoon het idee dat hij erg bang is om achter te blijven en als ik alleen rijd wil hij graag terug naar het land en de kudde.
Ik rij tegenwoordig met martingaal (nog steeds bitloos) maar hierdoor remt hij niet af maar gaat alleen maar ronder lopen en meer bokken in galop. De rest van de buitenrit gaat overigens super goed. Hij is nergens meer bang voor en loopt overal langs in een normaal tempo, ook in draf.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen zodat ik gewoon overal en achter iedereen aan "normaal" kan galloperen?
Ik heb stiekum zitten denken om het misschien toch weer eens met een bit te proberen omdat ik inmiddels zijn vertrouwen helemaal heb gewonnen, maar eigenlijk ben ik ook gewoon echt tegen het bit.
Zucht... help dus !
Alvast bedankt !!
Hier moet je wel veel tijd in steken. Succes!
We zijn nooit in Wormer geweest, wel vorig jaar in Oirsbeek.