probleem met benaderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

probleem met benaderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:11

Ik heb vandaag voor het eerst gewerkt met de shetjes van mijn buren. Ze zijn 6 jaar en er is nog nooit echt iets meegedaan, alleen voor de hoefsmid enz. eruit. Er is één keer een poging geweest om ze zadel mak te maken maar daar zijn ze toen meegestopt omdat dat niet goed ding.

Ik heb eerst met de aanhankelijke en onderdanige gewerkt (loswerken en leiden, volgen) Dit ging prima.
Maar de andere pony die de leider van de twee is ging helemaal niet goed, ik heb wel anderhalf uur gewerkt maar nog niet kon ik hem benaderen. Als ik hem probeerde aan te raken ging hij er als een gek van door. Ik heb alles geprobeerd, van monty roberts (van je af jagen als ze aanraken niet toelaat en wachten op de tekens) tot aan liggen op de grond en maar afwachten. Maar het enige wat ze dan doet is op een afstandje grazen. Zodra je in de buurt komt gaat ze er weer vandoor. Ik heb ook met de andere pony geprobeerd erbij aan de hand maar de andere pony kwam nog steeds niet. Hebben jullie tips voor mij??

Bijke

Re: probleem met benaderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:18

Ik gebruik voor het eerste contact al wel eens snoepjes en bouw dit dan geleidelijk af. Maar van die techniek zijn er natuurlijk voor- en tegenstanders...

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:21

Het vertrouwen zien te winnen van de shetlanders?Met mijn shetlander viel ook zo goed als niets te doen heb hem nu bijna 5 jaar en is zo mak als een lammetje op ze shetlanderstreken na dan :+ .Maar zijn vertrouwen heb ik wel heeft wel lange tyd geduurd

LiVetimeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:17

Als ze aanraken niet toelaat, dan maar van je wegjagen???
Let goed op dat je niet met trucjes bezig gaat. Ieder paard heeft een ander karakter. Een al angstig paard moet je vooral weg jagen als die t aanraken niet toe laat :n
Ik ben bekend met Monty Roberts en ben zelf ook volop bezig met grondwerken, maar als je niet weet waar je mee bezig bent, doe het dan alsjeblieft niet. Op deze manier richt je alleen maar meer kwaads dan goeds aan.
Haal er iemand bij die hier wél ervaring in heeft. Laat die s kijken naar de pony en ermee werken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:15

In anderhalf uur is dit ook niet gebeurt. := Verder vraag ik me af of je wel weet waar je mee bezig bent met Monty Roberts. :n

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:08

Deze pony is niet angstig voor aanraking en vangen alleen wél toen ik grondwerk met haar aan het doen was. En daarna ook. Ik denk zelf dat ze denkt omdat ik nu dominanter ben altijd voor mij aan de kant moet gaan. Weet jij hoe ik haar duidelijk kan maken dat ze niet altijd voor mij aan de kant moet maar als ik het aangeef ook naar me toe mag komen. Ze is kwa karakter ook niet echt een paardje heel erg aanhankelijk is.
Zou ik dat het beste met voer kunnen doen?? Of heb jij een ander idee?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:21

Je hebt wel gelijk. Ik zie zelf ook in dat ik een fout heb gemaakt. Ik denk dat ik haar gewoon met snoepjes mijn vertrouwen laat krijgen en pas als ze vertrouwen heeft beginnen met grondwerk.

LiVetimeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:31

laurahi schreef:
Deze pony is niet angstig voor aanraking en vangen alleen wél toen ik grondwerk met haar aan het doen was. En daarna ook. Ik denk zelf dat ze denkt omdat ik nu dominanter ben altijd voor mij aan de kant moet gaan. Weet jij hoe ik haar duidelijk kan maken dat ze niet altijd voor mij aan de kant moet maar als ik het aangeef ook naar me toe mag komen. Ze is kwa karakter ook niet echt een paardje heel erg aanhankelijk is.
Zou ik dat het beste met voer kunnen doen?? Of heb jij een ander idee?

Steeds kleine stukjes grondwerk doen en zodra ze t goed oppikt, uitgebreid belonen dmv even lekker uitgebreid aaien e.d.
(Haar niet aankijken daarbij)
Ze moet weten dat ze in jouw buurt mag zijn en dat het daar fijn is.
Ik zou zelf eerst met halster en leadrope aan de slag gaan. Dan is de afstand tussen jullie niet zo groot.
Wat ik altijd doe als uitnodiging voor mijn Appaloosa om naar me toe te komen is het wat kleiner maken van mezelf, dus iets bukken en daarbij je paard dmv de leadrope naar je toe halen door t touw soort van te laten glijden door je handen. Dit is dan wel een situatie waarin ze voor me staat en ik haar op die manier bij me kan krijgen. Wanneer ze dan bij me staat dan beloon ik dr uitgebreid.
Ik zou persoonlijk niet met voer belonen, maar alleen met uitgebreid aaien en vriendelijk stemgebruik, zoals 'braaaaaaf'.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:35

ik zou van het niet laten vangen al grondwerk maken.... laat je paard jou vangen ipv andersom... als hij niet naar je kijkt naar hem toe lopen en als hij naar je kijkt weg lopen en pas aanraken als hij jou aangeraakt heeft!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:59

Maar Laurahi, als het al met Monty Roberts niet lukt, waar blijft de methode van Klaus Ferdinand Hempfling? :P

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:37

Cassidy schreef:
Maar Laurahi, als het al met Monty Roberts niet lukt, waar blijft de methode van Klaus Ferdinand Hempfling? :P

Ik heb alles geprobeerd, eerst natuurlijk de methode van hempfling. Maar ze komt echt niet naar mij toe en als ik heel voorzichtig naar haar loop gaat ze er snel vandoor als ik een meter van haar af sta. Doe ik dan niks en alleen afwachten dan gaat ze grazen maar als ik dan weer dichterbij kom gaat ze er weer vandoor. Ze is nu ook heel scepties als ik alleen de wei in kom, ze komt alleen met lekker voer en als de andere pony er ook bij is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:55

Probeer het eens met de methode "gezond verstand"... :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:19

Methode JBF wil ook wel helpen (Jan Boeren Fluitjes :D)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 02:15

Die pony heeft jou dus nog maar één keer gezien en in de anderhalf uur die de ontmoeting duurde heb je haar geprobeerd aan te raken, achtervolgd, opgejaagd à la Monty Roberts, en toen dat niet werkte ben je maar in de wei gaan liggen. :') Sorry. :o Probeer je te verplaatsen in de pony en vraag je nog eens af wat er mis ging. Voordat je de pony het stempel 'probleempony' geeft moet je misschien ook even bedenken wat je die pony te bieden hebt. Waarom zou ze zich door jou laten aanraken? 'Probleem' is denk ik niet dat ze bang is, maar dat het haar aan niets ontbreekt. Haar leventje is helemaal compleet zonder jou. Als ik jou was zou ik voorlopig dus lekker met die andere pony bezig gaan, zodat ze merkt dat jij in elk geval niet de hoefsmid of de veearts bent. Waarschijnlijk wordt ze vanzelf een keer nieuwsgierig. Als je regelmatig iets lekkers meeneemt zal ze dat ook zeker kunnen waarderen, liefde gaat door de maag. :Y) Succes! :)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 07:40

Ik denk ook dat dat het beste is. Ik neem elke dag wat lekkers mee en ga gewoon lekker aan de slag met de andere pony.

Bedankt voor de tips, ik zal laten weten hoe het gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:03

Ik zou je ook wat meer gaan verdiepen in de signalen van paarden. Waarschijnlijk zegt ie al veel eerder dat ie het niet prettig vindt dat je zo dichtbij komt voordat ie gaat rennen.
Je wilt waarschijnlijk teveel. Laat het paardje eerst maar eens interesse in jou krijgen voordat je er mee gaat werken. Beestje moet naar jou toekomen, niet andersom.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:09

Gewoon in de buurt van de shet gaan zitten en wat lekkers laten zien en dan afwachten.