ooit een keer zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chb

ooit een keer zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:42

Ik heb een vraagje: sinds februari heb ik een trekpaardruin van 14 jaar die altijd met een gebroken trensbit is gereden. (volgens zijn vorige eigenaar. Zij had hem van veulen af aan en moest hem door omstandigheden gedwongen weg doen. Hij is heel goed behandeld altijd, dat merk je aan alles bij hem).
Voor hem had ik een merrie en zij is ingereden met een enkel gebroken bit maar aldoende leert men en uiteindelijk reed ik haar zonder bit . (ze is ingereden op haar 3e en toen ze 6 was ben ik zonder bit gaan rijden. Ze is helaas vorig jaar overleden).
Bommel (hij :D ) heb ik ook dat bit ingedaan met als bedoeling om uiteindelijk ook zonder bit te gaan rijden. Nu heb ik dus zelfs een liverpoolbit omdat hij tijdens de ritten niet te houden was. Hij gooide gewoon zijn gewicht in de strijd en dat werd gewoon gevaarlijk, zo'n onbestuurbaar paard buiten op de weg.
Inmiddels zitten we in Juli en is onze verstandhouding stukken beter; eigenlijk is het een watje :o
Zou het toch nog mogelijk zijn om een keer zonder bit op hem te rijden? Mijn andere paarden rijd ik ook zonder bit, maar die heb ik van veulen af aan.
Ik heb nog een enter trekpaardruin en bij hem hang ik er straks geen bit in.

siskeh

Re: ooit een keer zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:45

IMO is het absoluut mogelijk om zonder bit te rijden voor jouw paard.

je moet vooral aan jullie band werken, en zoals ik het hoor zijn jullie daar ook mee bezig.

ik hoop ook wel dat je zelf inziet dat het niet "normaal" is dat je paard zich zo tegen het bit verzet.
misschien komt dat doordat hij het bit niet prettig vind, maar het kan ook aan jullie band of iets anders lichamelijks liggen( en dan zal het bitloos niet veel beter gaan)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:55

Niet alleen aan je band werken, ook werk aan de hand doen. Als je hem de commando's op de grond kunt leren aan een (touw)halster, dan zou 'ie dat met jou op je rug ook moeten kunnen uitvoeren. Ik zou wel in eerste instantie in een bakje gaan oefenen en niet gelijk de weg op gaan. ;)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:56

Hij verzette zich niet tegen het bit, maar tegen de nieuw baas :o Gewoon uitproberen. Als het ook maar even kan rijd ik met waslijnen en pak het bit er alleen maar bij als hij er een gevaarlijke situatie van maakt.
Hij liep zo achteruit de weg op, denderde zo naar de buurpaarden toe, ging vast naar huis terwijl ik het nog niet in de planning had staan. :?
Wat ik zeg,; dat deed hij allemaal, dus vandaar dat ik nu aan het bekijken ben of ook hij zonder bit kan. Hij weet niet eens wat het is. Ik dacht dat hij er misschien te oud voor is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:57

ik denk het wel denk alleen dat hij er meer tijd voor nodig heeft en meer training.. niet opgeven en veel gedult hebben :D Dr is altijd een kans ;)

en idd veel aan de grond werken je band betekent niet alles... wel veel maar dat is niet het enige waar je je op moet richten wat seintje al zegt :)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:58

Sientje schreef:
Niet alleen aan je band werken, ook werk aan de hand doen. Als je hem de commando's op de grond kunt leren aan een (touw)halster, dan zou 'ie dat met jou op je rug ook moeten kunnen uitvoeren. Ik zou wel in eerste instantie in een bakje gaan oefenen en niet gelijk de weg op gaan. ;)

Ja, dat doe ik ook (aan de hand), en dan is hij super braaf.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:01

:? Ik verontschuldig me naar hem, vindt het elke keer weer vervelend om het bit in te doen. Maar hem in gevaar brengen ( en anderen) is ook niet echt verantwoord.
Ik blijf zeker geduldig en blijf oefenen. Was alleen benieuwd of het zou gaan. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:17

Ik hoorde van de week een verhaal van een vriendinnetje van me dat ook een paard heeft dat nog wel eens het bit 'vastpakt' en aan het hollen slaat. Daar is ze maar ns zonder zadel met alleen een halster op gaan zitten en het paard stopte zodra zij iets achterover leunde. Nogmaals, probeer het eens in een bakje zou ik zeggen. :)
Edit: heb je met die stang erin trouwens wél een rem? Anders is het sowieso niet verantwoord naar buiten te gaan... ;)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:58

Jawel, dat gaat goed, (hij pakt het bit trouwens niet beet) dus ik ga verder met wederzijds vertrouwen uit te bouwen. Het gaat al heel goed. En als ik op hem stap zonder bit ga ik echt niet meteen naar buiten ;)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:23

Ja hoor, als jullie beiden het vertrouwen in elkaar hebben hoeft dat geen probleem te zijn!
En voor de veiligheid eerst oefenen in gesloten omgeving (bak, wei) is natuurlijk altijd slim :).
Succes!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:26

Ik zou het een keer dubbel doen. Teugels aan een halster en aan je bit, dan heb je altijd een handrem voor het geval dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:51

chb schreef:
Ik dacht dat hij er misschien te oud voor is?

Een paard is nooit te oud voor bitloos. ;)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:50

absoluut kan dat! ik heb sinds 3 maanden een haflingerruin: echt een tank ook van het oude type en 1.53m hoog. Een soort olifant dus ;) Hij is ook altijd met bit gereden. Ik kocht hem 3 maanden geleden en hij is nu 14 jaar. Dit is er ook zo een die overal doorheen loopt. Maar toen hij bij mij kwam ben ik de tweede week al meteen bitloos gegaan in de bak, en dan een fikse verandering ook: van snaffle-shanks naar bitloos. ;)
En dat ging fantastisch. Natuurlijk moet er nog veel aan gebeuren, en kan ik nog niet echt met hem naar buiten op die manier omdat hij eerst nog beter moet leren niet er tegenin te gaan, maar dat komt allemaal wel ;)