Alleen maar aandacht voor gras...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Alleen maar aandacht voor gras...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:59

Ten eerste: ben nog volledig nieuw op het gebied van NH, ben me aan het inlezen over de 7-games en heb de dvd van equisense besteld, die ik eerdaags verwacht te ontvangen, ben al wel langer bezig met clickertraining.

Het 'probleem': ik doe met Duvel de friendly game, hij vindt alles best en lijkt misschien wat verveeld, ben het wat aan het uitbreiden met wat engere dingen. Maar meneer (eigelijk al m'n paarden) zijn alleen maar geinteresseerd in het gras onder hun voeten... Ik ben al op het terras gaan staan met hem om hem wat van het gras af te leiden, maar dan is hij onrustig aan het doen en probeert me zelfs wel eens naar het gras toe te trekken (wat hem niet lukt hoor, 1 stemverheffing is meestal voldoende). Ik beschik niet over een rijbak oid, wel een paddock, maar dan staan er nog 4 heel nieuwsgierige paarden omheen te dringen...
Ik zou evt. de andere 4 op de wei kunnen laten en met Duvel in de paddock kunnen oefenen, maar verwacht dan eigelijk niet een ontspannender paard, met zijn vriendjes lekker aan het grazen.

Met clickertraining kan ik tot op zekere hoogte de aandacht vast houden, maar als ik bv wacht op een bepaalde reactie die wat langer uitblijft, dan gaan die koppen al heel snel naar beneden.

Mijn paarden staan zomers 2x per dag een uur of 4 op de (vette) wei, daartussen door zonder eten op de paddock, 's avonds krijggen ze allemaal wat müsli en pavokoek.

Hoe houden jullie de aandacht vast ? Wie heeft er tips voor een onervaren, maar geinteresseerde NH-er ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:05

Ik denk niet dat dit een kwestie van aandacht is, eerder een kwestie van 'leiderschap'. Het paard snapt gewoon niet dat als jij met hem werkt, dat hij op jou moet letten. Ik zou dus meer oefeningen met hem gaan doen en hem beter aan het werk zetten. Heeft hij interesse in het gras trek jij zijn aandacht door ineens iets heel anders te doen. Je zet hem bij achteruit of je laat hem wat cirkels om je heen stappen/draven. Wat ook een goede oefening is, is om te gaan wandelen en je paard steeds weer te verrassen. Ga ineens rechtsaf, linksaf, stop, loop door, ga draven en zo kan je nog heel veel verzinnen :)

[edit] En het mag in principe ook niks uitmaken als zijn vriendjes in de wei aan het grazen zijn en hij in de paddock is met jou. Jij bent met hem aan het werk, dus moet hij op jou letten. De rest van de dag kan ie zich wel weer vermaken op de wei ;)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:52

Het is dus geen probleem alvast wat oefeningen van de porcupine game te doen, tussen de friendly game door ?
En als hij zijn hoofd naar beneden doet of naar het gras wil trekken, rukje geven aan halstertouw en doorgaan met oefening zodra de aandacht weer op mij gericht is, of ook nog een bepaalde bestraffing ?

Hoe lang is aandacht vragen in het begin acceptabel, moet ik bv echt denken per minuten ? En ophouden na een paar minuten oefenen of toch wel langer doorgaan ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:58

Hij lijkt al verveeld, dus ben je eigenlijk al te laat.
Zorgen dat ie zich niet meer verveeld. Aaien met de leadrope en stick ed is bij mij in enkele minuten gedaan. Het boeide hem niet, dus ga door. Als het gras intressanter is dan wat jij met hem aan het doen bent, kun je gerust verder gaan. Mijn paard mag gerust eten van me, maar zodra ik iets vraag moet hij reageren.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:38

Even een vraag, ik hoorde dat je ook in de weide kan oefenen, maar krijg je dan niet hetzelfde probleem als hier? En in de longeerbak staat ook altijd een lekker groen plukje... := Hoe doen jullie dat? Heb het pakket niet dus weet niet wat die porcupine etc. betekend... maar NH/Freestyle wel.

Ik heb bijvoorbeeld een jaarling die 24uur per dag op het land staat. Maar op het moment dat ik haar (in de wei) ga poetsen eet ze gewoon door en loopt ze af en toe naar een lekkerder stukje gras (dus ik moet mijn poetskoffer steeds verplaatsen). Als ik haar meeneem naar de poetsplaats blijft ze netjes staan en is ze braaf. Ook als ik haar bijvoorbeeld wil meenemen, dan loopt ze alleen mee als ik een halstertouw (los) over haar nek gooi (dus dat ze denkt dat ze vast zit). Maar gewoon los meelopen doet ze niet ----> GRAS! :P Heeft dit ook te maken met het feit dat ik geen 'leider' ben of meer met het feit dat ze nog te jong is om over dit soort dingen te denken (dus niet snapt dat ze ook los mee kan lopen).

Hoop dat jullie hier ook een antwoord op vinden :D

PS. ze is wel volgzaam en zet nooit een stap verkeerd richting mij, ze heeft genoeg respect voor me als ik haar aandacht even vraag. Maar dit is nu eenmaal even anders in de weide (denkt ze dat ze 'zomervakantie' van 'school' heeft? :P) Grapje natuurlijk (geen zin in gekat aub, anders via PB (mag je me alles vragen!))

Alvast bedankt!

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:28

Je paard ziet jou nog niet echt als een leider, en daar moet je dus verandering in maken.
Je kan je paard ook niet echt leren om niet te eten, daarvoor moet je echt in een hogere positie komen, zodat je paard respect voor je heeft en dus oplet als jij dingen van hem gaat vragen.
Zorg ervoor dat je oefeningen actief vraagt en een beloningen geeft zodat het voor hem ook leuk blijft (klopjes, aaien, even rust).
Dingen waar je paard over moet nadenken laat ook minder aandacht over voor het gras, zoals miss_montana al zei, wandelen, of inderdaad achteruit, cirkels, en zijwaarts zet veel paarden aan het denken.
Denk er wel aan je paard na zo'n oefening even te laten rusten, of grazen om te laten weten dat hij het goed heeft gedaan, en niet gelijk achterelkaar door gaan, dan heeft het paard er ook snel genoeg van.

Opzich is er niets mis met even gras eten terwijl je met je pony bezig bent, het betekent dat hij onspannen is, en soms hebben paarden nadat je een nieuwe oefening met hem hebt gedaan, het even nodig om na te denken en even rust te hebben. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je paard de hele tijd graast zoals jij nu hebt ;) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:10

Royen schreef:
Ik heb bijvoorbeeld een jaarling die 24uur per dag op het land staat. Maar op het moment dat ik haar (in de wei) ga poetsen eet ze gewoon door en loopt ze af en toe naar een lekkerder stukje gras (dus ik moet mijn poetskoffer steeds verplaatsen). Als ik haar meeneem naar de poetsplaats blijft ze netjes staan en is ze braaf. Ook als ik haar bijvoorbeeld wil meenemen, dan loopt ze alleen mee als ik een halstertouw (los) over haar nek gooi (dus dat ze denkt dat ze vast zit). Maar gewoon los meelopen doet ze niet ----> GRAS! :P Heeft dit ook te maken met het feit dat ik geen 'leider' ben of meer met het feit dat ze nog te jong is om over dit soort dingen te denken (dus niet snapt dat ze ook los mee kan lopen).

Hoe geef jij aan dat ze mee zou moeten lopen als je geen touwtje over haar hals gooit? En waarom zou ze blijven staan als jij in de wei haar komt poetsen? En waarom zou je jaarling (=peuter en in de groei) niet prioriteit geven aan eten als jij bij haar in de wei komt?
Ik zie voornamelijk positieve zaken hier: ze vertrouwt je zodanig dat ze gewoon kan eten als je bij haar bent en met haar bezig bent (poetsen), je bent veilig. Als je haar (met touwtje) meevraagt, komt ze zonder aarzelen, ze staat stil op de poetsplaats, volgens mij heb je het goed voor elkaar met je jaarling. +:)+

Wachtff

Re: Alleen maar aandacht voor gras...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:01

Haha, tnx! :D Verder gaat het ook prima, ik vindt het niet erg dat ze eet als ze op de weide staat (dûh!, zou ik ook doen als ik een grazer was :P) Maar had het gevoel dat ze gewoon niet geintresseerd was in wat ik doe ---> poetsen. Als ze op de poetsplaats staat vindt ze het wel heerlijk. Ik laat haar voortaan lekker eten want eigenlijk is de weide haar 'vrijetijdsoord'' daar doe ik dus verder ook geen oefeningentjes. Als ze mee moet lopen aan een los halstertouw wat ik over haar hals gooi is het enige wat ik zeg: KOM. Kort en duidelijk werkt het beste voor haar. Dan loopt ze prima mee :)
Verder heb ik alleen nog kleine problemen met meelopen langs lekker uitziende graspollen maar daar wordt rustig aan gewerkt en komt ook helemaal goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:38

Je moet gaan spelen met je paard.
Als je paard het erg leuk vind houdt ie de aandacht wel bij je.

Het is soms best lastig.

Maak bijvoorbeeld ineens een heel raar geluidje!
Of ga met hem rennen.

Gr

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:13

Rare geluidjes maak ik vaak genoeg, maar dan kijkt ze me zo raar aan :P Wel grappig hoe ze haar koppie schuin houdt, net een puppy af en toe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:07

maar dan heeft ze wel het aandacht bij jou!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:21

tja, voor die 2 secondes? Daarna at ze weer rustig verder.

Maar dit topic is al een maand oud nu en ik ben intussen een stuk verder gekomen: gewoon de commando's Stap, Ho en Grrrrrassss aangeleerd. Met een beetje geduld snappen ze dat zo en kan ik op commando laten eten wanneer ik dat wil en niet zij. :D