Worden ook wij Naturals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Worden ook wij Naturals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:41

Heej Bokkers,

Sinds Februari verzorg ik twee paarden.
Allebij hebben zo hun problemen. Maar met één is het rijden nog best moeilijk.
Ze is al 15 en pas 6 jaar onder het zadel. Ze zwalkt alle kanten op met rijden en rijden in de bak is voor haar totaal niet leuk.
Gewoon omdat ze het extreem moeilijk vind om der evenwicht te bewaren. Longeren met hoofdstel en hulpstukken vind ze ook helemaal niets aan. Alleen een hoofdstel gaat beter. Nu dacht ik....
Misschien bevalt het haar beter als ik wat meer naar de basis ga zonder bitjes en poespas.

Wat zou ik eventueel met der kunnen gaan doen???
Waar moet ik mee beginnen?
Ik zou gewoon willen weten waar begin ik om dit paard op een natuurlijke manier te trainen.
Om samen één te worden. Want ik mis soms zo de klik met het rijden.

Wat info over het paard.

Leeftijd: 15
Ras: Tinker
Karakter: angstig, onzeker, ontzettend lief met poetsen.
Rijprobleem: Kan alleen mega hard draven, een kleine druk op een teugel brengt haar totaal uit balans. En ze struikeld veel.
Longeerprobleem: Protest als ik met hulpstukken of een zadel er op longeer (volgens mij snapt ze het dan niet)

Nu zullen jullie wel denken: Waar is dat kind mee bezig neem les los het op.
Les kan gewoon niet aan huis.. Geen ruimte voor. En vervoer kan ook niet.
les is geen optie.

Arabesk

Re: Worden ook wij Naturals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:47

Parelli pakket kopen, hét zelfstudie pakket :-)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:07

Wat houd zo'n paket in? (ben al aan het googlen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:10

Een heleboel lessen die je in je eigen tempo kunt afwerken :j, je leert grondwerk (de 7 games) en ook rijden zonder bit (level 1)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:10

Is wel een flinke uitgave maar zeker de moeite waard!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:11

ach wat is duur, priveles aan huis kost ook al sne 25 euro per uur, nou voor 10 x dat bedrag heb je al een PNH pakket :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:11

... Ik zie dat het alleen maar in het engels te verkrijgen is..
Nadeel is dat ik dat echt niet snap :(

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:14

(ik zie al filmpjes op youtube waar ze het laten zien)

het paard aan dingen laten wennen etc kan ik natuurlijk zo ook al doen. Heb het wel eens gezien in het echt op stage daar was een bokker die deed het ook :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:55

Boek 101 horsemanship oefeningen van Rio Barrett is op basis van Parelli en in het Nederlands vertaald. Kost 24,50 dacht ik.

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:46

ga eens een poosje een paar x per week met balkjes aan de slag. het paard eerst over 2 balkes laten stappen en daarna draven, als dat beter gaat dan een balkje toevoegen. Ze worden hierdoor bewuster van hun benen (hoe ze die neerzetten etc) en gaan een betere balans ontwikkelen. Hou het iedere x wel kort, langzaam opbouwen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:46

er zijn een aantal boeken verkrijgbaar over grondwerk en NH met toch vaak dezelfde basisprincipes als parelli.Hoewel parelli een goed leerprogramma biedt, heb je daar niet veel aan als je moeite hebt met´engels.
Dan zou ik eens flink tussen boeken en dvd's snuffelen. Misschine ook ff kijken of er NH bokkers in je omgeving wonen, die evt kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:49

blokje schreef:
Wat zou ik eventueel met der kunnen gaan doen???
Waar moet ik mee beginnen?

Dierenarts laten komen, klinkt verdacht veel als een atactisch paard.....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 07:23

een wat voor paard?? wat houd dat in?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:27

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 07:40

Er staan een paar kleine dingen in die je zelf kan testen.
Zal het tegen de eigenaar zeggen maar denk niet dat de tinker daar last van heeft.

Misschien ben ik wat extra belangrijke informatie vergeten.

Mevrouw Tinker is mishandelt geweest, verwaarloost en toen bij een KB gekomen. Ik weet niet waar maar ergens hebben ze met geweld haar proberen in te rijden. Dus huppa paard vast houden met meerdere mensen en gewoon iemand er op zetten. Ze is hier enorm bang voor geworden. En voor nog meer dingen mega bang. Maar daar weten we de achtergrond niet van ik niet teminste. De huidige eigenaar zag haar op die KB staan en kocht haar. EN is langsaam begonnen met de basis en het vertrouwen winnen ze is in de laatste 6 jaar totaal veranderd. Alleen rijden vind ze lastiger. Ze zwalkt meer in de bak dan buiten. Als we met twee paarden rijden is ze al veeeel minder bang en wiebelt en zwalt ze bijna niet. Alleen als we alleen rijden (vooral dan) dan wil ze terug denk ik en zwalkt ze. En ik denk dat ze daarom ook struikeld ze is in der hoofd met totaal andere dingen bezig.

KB = KinderBoerderij

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:56

zwalken kan door veel oorzaken komen. Angst, spierproblemen enz enz.
Ff opnieuw bij de basis beginnen met grondwerk en wandelen totdat het vertrouwen er is en de spieren sterk en soepel zijn (en evt lichamelijke klachten uitgesloten kunnen worden) lijkt mij dan een pre... Daarna wellicht opnieuw inrijden, alsof het een driejarige betreft.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:01

Ik heb net de DVD van Equisense besteld, is niet duur en als het goed is in het nederlands. Zover ik vernomen heb zou het een prima start in de NH kunnen zijn. Ik zal je volgende week laten weten wat ik van de DVD vind.
zie www.equisense.nl en kijk anders ook eens op www.nhforum.nl

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:23

Die DVD van Equisense heb ik ook, is best leuk en nuttig. En in het Nederlands, al wordt er volgens mij geen woord in gesproken :D.

Verder zou ik zeggen: Parelli. Op internet zijn er zeer regelmatig tweedehands pakketten, of los materiaal/DVD's etc. te koop. Maar Parelli is inderdaad lastig als je geen Engels spreekt ...

De boeken van Emiel Voest (NL) kan ik je ook nog wel aanraden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:59

liljebo schreef:
zwalken kan door veel oorzaken komen. Angst, spierproblemen enz enz.
Ff opnieuw bij de basis beginnen met grondwerk en wandelen totdat het vertrouwen er is en de spieren sterk en soepel zijn (en evt lichamelijke klachten uitgesloten kunnen worden) lijkt mij dan een pre... Daarna wellicht opnieuw inrijden, alsof het een driejarige betreft.

Bedankt voor je reactie.
Dus lekker wandelen en haar vertrouwen eerst maar eens goed winnen.
Zal even met de eigenaar overleggen hoe we het samen verder aanpakken. Want is wel handig als we dezelfde aanpak gebruiken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:59

Dani62 schreef:
Die DVD van Equisense heb ik ook, is best leuk en nuttig. En in het Nederlands, al wordt er volgens mij geen woord in gesproken :D.

Verder zou ik zeggen: Parelli. Op internet zijn er zeer regelmatig tweedehands pakketten, of los materiaal/DVD's etc. te koop. Maar Parelli is inderdaad lastig als je geen Engels spreekt ...

De boeken van Emiel Voest (NL) kan ik je ook nog wel aanraden.

Dakn je wel!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:06

Door alleen wandelen win je geen vertrouwen.
Naar het paard luisteren, kijken, waarom doet hij dit en dat? Hoe reageer ik hierop en hoe reageerd hij op mij. Hier moet je goed naar kijken :)
Ik zou de boeken van Klaus Hempfling aanraden. heeft mij vreselijk goed geholpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:43

Ik ga met Lia en Greenrider mee.

Eerst je paard eens laten nakijken door een dierenarts. Even uitsluiten of het niets neurologisch is. Zijn de hoeven wel ok? dat is ook nog wel eens een oorzaak van veel struikelen. Misschien even een osteopaat of chiropractor laten komen.

Met alleen wandelen gebeurt er helemaal niets. Het draait erom wat jij doet en wat je paard doet. Kijk naar je paard, wat doet het, hoe reageert het op mij, op de omgeving etc. Daar begin je mee. Pas als je dat weet, kan je ook bedenken wat je ermee gaat doen. Ik zou daarvoor toch parelli aanraden. Het engels is heel simpel. Je kan ook bijvoorbeeld een driedaagse cursus doen bij parelli.nl. Dan krijg je gelijk een hele grote duw in de juiste richting en kan je daarna verder thuis oefenen.