Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:53

Ik zie hier regelmatig verschillende namen voorbij komen; KFH, Parelli, Roberts, Voest, etc.

Ik ben wel eens benieuwd naar welke 'methode' jullie voorkeur uit gaat, en waarom dan precies. :)
Wat trekt jullie zo aan dat je voor die bepaalde 'methode' hebt gekozen?

irisworkum

Re: Welke methode heeft jullie voorkeur, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:39

Ik zelf probeer van alles wat mee te pakken. Ik ben nog maar net begonnen hoor, dus ik weet nog niet zoveel, maar ik denk dat in elke methode wel wat zit. En ik denk dat je zo ook een soort mix kan maken wat heel goed bij jou en je paard past.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:05

Bijna alles heeft zeker wel goede dingen om mee te pakken, maar sommigen voor mij meer dan anderen. Zo kan ik ontzettend veel met PNH, behoorlijk wat met KFH, denk ik dat Voest een goede basis is voor beginners, en is Roberts voor mij meer hetgeen geweest wat me aan het denken heeft gezet maar waar ik nu weinig meer aan heb.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:39

Ik denk dat het belangrijk is dat je je eigen pad vind, hoe meer jij jezelf kunt zijn in de omgang, hoe natuurlijker en echter je overkomt op het paard en hoe vloeiender jullie communicatie kan zijn. Ik ga dus voor een mengelmoes. Met voorkeur, dat wel.

Ik ben begonnen met Parelli, maar mijn merrie kan soms wat wispelturig/eigenwijs zijn. Oplossing van Parelli is dan de druk verhogen, maar dan flipt ze of sluit volledig af (minder leuk verleden). Parelli is makkelijk zelfstandig op te pakken, materiaal is duidelijk omschreven en rechtlijniger. Roberts heb ik niets mee. Het freestyle werken van Voest vonden we allebei wel leuk, maar zijn we nooit echt in verder gegaan. TTeam/TTouch is niet echt natural horsemanship geloof ik, maar dat pak ik er ook nogal eens bij tijdens grondwerk.

Ik vind zelf KFH het fijnst, maar ook het moeilijkst. Elk paard en elk mens is een uniek individu en zijn methode is niet in lijnen te vangen. Hij heeft mij duidelijk gemaakt dat als er iets niet schort tussen jou en je paard, je dan eerst naar jezelf moet kijken, zonder oordeel. Paard is niets meer dan jouw spiegel. Heb nu ruim een half jaar tot volle tevredenheid een instructrice die KFH als inspiratie gebruikt. Dit heeft geresulteerd in een merrie die op lichte hulpen te rijden is, het rustig aangeeft als ze het ergens niet mee eens is ipv zich afsluit of bruut verzet toont. Wederzijds respect is enorm gegroeid, en vertrouwen ook. Niet de makkelijkste weg, maar wel de mooiste....

Onze ruin vind Parelli werk trouwens hartstikke leuk, dus voor elk paard is het weer anders. Net als voor elk mens....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:52

Ik ben ook niet zo van de methodes, maar ik heb uiteindelijk toch wel veel gehad aan de methode van parelli. Maar dan niet alleen op basis van zelfstudie, maar onder goede begeleiding.

Uiteindelijk is de basis altijd hetzelfde: je leert over paarden en paardentaal en hoe je dat kunt toepassen. In het begin is het handig om daarvoor een systeem te gebruiken. Maar naar mijn mening kun je als je wat verder bent de systemen wat meer loslaten en op eigen gevoel gaan werken. Natuurlijk zijn de systemen, boeken, dvd's etc altijd wel heel handig voor tips en trucks en een stukje inspiratie :)

Welk systeem je gaat gebruiken is denk ik afhankelijk wat bij jou en je paard past...

@yamadeva: ik had idd in het begin een soortgelijk probleem met parelli als jij met je merrie had. Inmiddels is ook die methode verder ontwikkeld: er is veel meer aandacht gekomen voor typen paarden en typen ruiters. Kijken naar je paard staat meer voorop dan alleen maar de 'games' doen. Daarin vind ik het dus persoonlijk enorm verbeterd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:55

Parelli is heel goed om te beginnen, omdat hij een goed gestructureerd programma heeft. Pas als je dat een keertje hebt doorlopen kun je varieren, of eigen dingetjes doen, dingen weglaten die Parelli wel doet. Voor die tijd niet gaan sleutelen, anders zijn de resultaten er ook niet naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:38

Etiketjes zijn voor de blije. Ik prefereer een lesgeefmens die gewoon weet waar het over gaat.
Het "probleem" van methodes is dat ze vergeten dt elk paard anders is, een andere benadering vereist. Het gaat om je nuance en vooral de breedte ervan. Wanneer je niet in staat ben in te zien dat de marge gaat van "de gedachte in de richting" tot "weipaal-op-kont" en VOORAL alles wat daar tussenin zit, dan begin daar maar eens.......

Paarden zijn als Land Rovers in een zwaar terrein: Zo voorzichtig als mogelijk en zo lomp als noodzakelijk. Dat is de enige manier om met een Land Rover in het terrein te rijden en ook de enige manier om correct met je paard om te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:19

Het probleem met een lesgeefMENS is dat je die dan wel in je buurt moet kunnen vinden....
Ik ben ook iemand die liever in de praktijk leert dan uit een boek, maar dat is niet altijd mogelijk.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:38

Naar aanleiding van Cassidy's laatst post hier; vinden jullie dat je bepaalde 'punten' (tot op een bepaalde hoogte, natuurlijk) uit een boek kan leren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:44

Het ligt helemaal aan jouw situatie of dat kan of niet:
- hoeveel ervaring heb je?
- wat voor paard heb je?
- hoe makkelijk zet jij theorie om in praktijk?
- heb je evt de mogelijkheid om jezelf te filmen?

Ik zou het niemand aanraden om echt alleen vanuit een boek te leren, maar het kan wel degelijk. Alleen is de kans op fouten behoorlijk groot.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:51

Als je al van plan bent om veel uit een boek te willen leren, zorg dan ook dat je de DVD´s erbij te zien krijgt. Dat maakt het jezelf een stuk duidelijker.

Mijn persoonlijke voorkeuren:
Hempfling, omdat hij het paard als individu behandeld, erkent, ervoor zorgt dat het paard bij hem WIL zijn en het vanuit het gevoel benaderd. Nadeel voor mij is dat het geen vast omschreven methode is en je het jezelf dus niet zomaar aanleert. Hempfling is relatief duur en er zijn zat mensen die vinden dat hij de informatie niet over weet te brengen. Ik ben er nog nooit echt bij geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Vind wel dat er redelijk ´zweverige´ taal in zijn boeken wordt gebruikt.
Voest: Duidelijke, voor practisch iedereen bruikbare methode, waardoor je uiteindelijk veel dingen die Hempfling doet ook kunt doen. Dit is (volgens Voest) door iedereen te leren, geen speciale gave of wat dan ook nodig. Het duurt dan wel langer, en ik vraag me af of de emotionele band net zo groot wordt als bij Hempfling. Ik heb hier zelf wel les in gehad door stalgenootje wat de ISPH heeft gedaan (hier heeft ze dan weer veel van de Voest methode meegekregen).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:57

Ragnaaa schreef:
Naar aanleiding van Cassidy's laatst post hier; vinden jullie dat je bepaalde 'punten' (tot op een bepaalde hoogte, natuurlijk) uit een boek kan leren?

Het lastige van uit een boek leren is dat je zelf moet interpreteren hoe iets eruit moet zien en wat je dan moet doen. Als je alleen al nagaat dat paarden kunnen reageren op milimeters houdingsverschillen dan is het heel lastig om zelf precies in de gaten te hebben wat er gebeurt. Je moet EN je eigen houding (hoofd, schouders, armen, rug, heupen, knieen, voeten) EN de reactie van het paard in de gaten hebben en snappen wanneer het goed gaat of juist niet en wanneer het niet goed gaat (=anders dan je verwacht had) moet je zelf verzinnen wat er dan niet klopte. DAAR is vooral het nut van je lesgeefmens, die kan je vertellen dat je een heup intrekt of een schouder net ietsjes moet laten zakken.

Op zich is het heel goed om via een boek de theorie duidelijk te hebben, maar voor de praktijk is (goede) les gewoon veel efficienter en naar mijn idee is het voor het paard ook veel prettiger wanneer er direct duidelijkheid is en niet eerst een hoop "gestuntel".

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:26

Ragnaaa schreef:

Vergelijk het met een taal leren uit een boek: Ja, het kan, maar als die buitenlander je niet begrijpt, heb je dan de kwaliteiten om het toch op te lossen en duidelijk te maken? Sommige mensen kunnen dat wel, sommige mensen niet.
Ik denk dus dat het voor een groot deel aan jouw en je paard zijn/haar persoonlijkheid ligt. Niet bang zijn om te doen, niet bang zijn om fouten te maken helpt al een heel eind.
In een boek kunnen ze nooit alle mogelijke reakties van een paard en jouw aktie daar weer op aankaarten, dus als je van nature niet een hele creatieve doener bent is het lastig. Plus dat je paard niet al te moeilijk moet doen als zijn mens weer een stunteldagje heeft :D .

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:27

Ik heb uit elke methode wel wat denk ik, zo heb ik mijn eigen 'mixje' die bij mij en mijn paard past ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:51

YamaDeva schreef:
Ik denk dus dat het voor een groot deel aan jouw en je paard zijn/haar persoonlijkheid ligt. Niet bang zijn om te doen, niet bang zijn om fouten te maken helpt al een heel eind.
In een boek kunnen ze nooit alle mogelijke reakties van een paard en jouw aktie daar weer op aankaarten, dus als je van nature niet een hele creatieve doener bent is het lastig. Plus dat je paard niet al te moeilijk moet doen als zijn mens weer een stunteldagje heeft :D .

Het is inderdaad misschien niet voor iedere combinatie mogelijk, maar het gaat tegenwoordig natuurlijk niet alleen om boeken, maar vooral ook om dvd's. Daar kan je echt veel van leren :j
Je moet juist leren om creatief te zijn, daar worden ook handvaten voor gegeven.
het hele systeem van parelli is daarop gebaseerd; problem-based learning. Hoe leer je om uiteindelijk zelf je problemen op te lossen. Niet door kant en klaar iets aangereikt te krijgen, maar door een goede puzzel-oplosser te worden. Het is ook niet de bedoeling dat er in een boek alle mogelijke reacties van je paard en jou staan beschreven. Het is de bedoeling dat jij de capaciteit en het probleem-oplossend vermogen ontwikkeld, zodat je dat zelf kan bedenken.
Voor mij werkt dat uitstekend.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:53

ik haal uit alles wat , monty en pat parelli, het is maar net wat je paardje fijn vind en waar jij je het beste mee kan vinden! 1 methode heb ik eigelijk niet al vind ik als ik het dan in een hokje moet zetten pat parelli het pretigste en het duidelijkste!
groetjes!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:19

@Sanne83: inderdaad hebben we ook de dvd nog, maar ik reageerde op Ragnaa met de vraag of je het uit een BOEK kan leren :D , vandaar dat mijn antwoord ook over boeken gaat (niet DVD).

Is inderdaad uiteindelijk de bedoeling dat je probleem-oplossend vermogen wordt gestimuleerd/ontwikkeld, daar ben ik het helemaal met je eens :j dus denk dat we wel op een lijn zitten hoor. En DVD is inderdaad erg goed, net als kijken naar anderen in real life trouwens ;).

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:47

Ragnaaa schreef:

Ik ben van mening van wel. Ik ben in aanraking gekomen met NH door de methode van KFH, maar wat hij in zijn boek beschrijft gaven voor mij niet de juiste mogelijkheden om dit ook in de praktijk op de juiste manier aan te pakken. In mijn verdere zoektocht ben ik uitgekomen bij Voest, en zijn boeken beschrijven wel duidelijk de manieren waarop en eventuele oplossingen als het fout gaat. De video die erbij zat gaf een goed begin aan hoe het moest. Ik ben eerst zelf met de boeken aan de slag gegaan, en ben daarna een keer een cursus gaan doen omdat het toevallig in de buurt kon. En daar merkte ik al meteen dat ik goed bezig was geweest, de cursus was voor mij meer een bevestiging dat ik op de juiste weg was, dan dat ik er vanalles geleerd heb.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:07

kun je dressuurrijden uit een boek leren? nee, niet echt, dus ook NH kun je niet uit een boek leren.
Je hebt er altijd les bij nodig om de redenen die hierboven al genoemd zijn.

Ik pak van alles wat en kijk wat het beste werkt bij het paard wat ik voor me heb, soms moet je 'groot' praten en soms heel subtiel. Hoe meer je het doet hoe meer je leert en ziet wat werkt en wat niet, maar dan moet je dat wel zien.... En het leren zien is heel lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:52

cissy schreef:
kun je dressuurrijden uit een boek leren? nee, niet echt, dus ook NH kun je niet uit een boek leren.
Je hebt er altijd les bij nodig om de redenen die hierboven al genoemd zijn.

Ik pak van alles wat en kijk wat het beste werkt bij het paard wat ik voor me heb, soms moet je 'groot' praten en soms heel subtiel. Hoe meer je het doet hoe meer je leert en ziet wat werkt en wat niet, maar dan moet je dat wel zien.... En het leren zien is heel lastig.

Dat goede lesgeefmens, weet je wel......... :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:19

Die helaas in Nederland niet zo dik gezaaid zijn, weet je wel...:D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:08

Cassidy schreef:
Die helaas in Nederland niet zo dik gezaaid zijn, weet je wel...:D

Kwestie van de juiste prioriteit.
Ga je voor het uiterlijk vertoon of het echte resultaat.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:15

Er zijn volgens mij juist steeds meer goede lesgeefmensen. Misschien niet in je eigen dorp, maar beter wat meer (reis) kosten of wat minder frequent les dan geen (goede) les..

Nog een tip: Kies 1 persoon waar het mee klikt met je paard en ga voor duidelijkheid in plaats van voor het uitproberen van methodes (helaas door ervaring wijzer geworden, maar je paard wordt echt niet gelukkig van steeds een ander iets). Dus kijk naar je paard en ben duidelijk (alsof dat zo makkelijk is, ik moet het ook nog leren hoor ;) dus no offense )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:21

laura1986 schreef:
Er zijn volgens mij juist steeds meer goede lesgeefmensen. Misschien niet in je eigen dorp, maar beter wat meer (reis) kosten of wat minder frequent les dan geen (goede) les..

Oneens. Er zijn juist steeds meer amateurs die 'les' gaan geven. Dan hebben ze level 1 van parelli doorlopen met hun eigen paard en dan vinden ze zich goed genoeg om het ook anderen te leren. Vaak ook nog tegen enorme bedragen... maar ja, zie het kaf maar eens van het koren te scheiden...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:26

Ik ga overduidelijk voor Hempfling.
Van hem hebben we een plan meegekregen wat helemaal op Silence gericht is.
En dat plan heeft ontzettend goed voor hem gewerkt waardoor hij 200% veranderd is.

Ik heb daarbij ook zijn boek Natuurlijk Paardrijden gebruikt en ook daar heb ik heel wat vervolgtips uit kunnen halen.
Niet iedereen heeft natuurlijk de kans om zo iemand met haar paard te laten werken, maar doordat wij die kans wel hebben gehad zijn wij echt op die manier gaan werken. En het past helemaal bij ons.