rijden op een shetlander met halsring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jlover

rijden op een shetlander met halsring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:34

Hallo bokkers!

Ik rij een grote shetlander van 1.10m. :D
Het is een shetlander met een gebruiksaanwijzing:
- houd niet van vreemden
- is erg sterk
- heeft altijd wel een ander trucje om dwars te zijn
- zweep helpt niet, ze word alleen maar bozer daardoor
Ook duurde het een tijdje voordat ze me vertrouwde.
Maar nu na 1 jaar en 6 maanden krijgen we steeds meer vertrouwen in elkaar.
Vanaf het begin leek het me geweldig om bitloos te rijden, maar durfde het niet aan.
Nu al een paar maanden rij ik toch bitloos (alleen met halster en daaraanvast teugels)
Het gaat best goed!
Maar omdat ik al heel lang een halsring in me kast heb liggen en die dus nog nooit bij haar hebt gebruikt, leek het me wel wat. &ze luisterd er echt goed op!
Het lijkt wel een hele andere shetlander te zijn geworden.
Van een shet die opstandig was naar een shet die respect voor me heeft.

Afbeelding

Veel mensen vinden het geweldig wat ik doe met haar, maar helaas zijn er ook mensen die zeggen:
Je doet nep natural horsemanship, want ze heeft ook nog een halster+teugels om.
Er is geen bak dus daar rij ik nooit in, dus ik kan alleen gebruik maken van de openbare weg (en bos)
Zelf vind ik het veels te gevaarlijk&daarom doe ik het dus ook NIET, om met een halsring te gaan rijden langs de weg. Ik heb haar een halster om met daaraanvast teugels en die gebruik ik niet om te sturen. ;)
Teugels laat ik rusten op haar rug/hals/schoft. & ik doe alleen wat met me zit, stem en halsring.
Stel ze gaat er vandoor of wat er ook gebeurd kan ik altijd ingrijpen.

Sommige mensen snappen me gewoon niet blijkbaar, maar wat vinden jullie hiervan?

Hoop op reacties! :o
Laatst bijgewerkt door Jlover op 03-07-09 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:51

Ik snap het nut van jouw leadrope niet??
Mijn leadrope gebruik is als teugel (door de lusjes van het touwhalster) en voor het grondwerken ..

Bedoel je als halsring oid?
Met een leadrope maak je een opstandig paard niet ineens rustig hoor .. of het moet een wonder leadrope zijn.

Jlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:12

xmarliez schreef:
Ik snap het nut van jouw leadrope niet??
Mijn leadrope gebruik is als teugel (door de lusjes van het touwhalster) en voor het grondwerken ..

Bedoel je als halsring oid?
Met een leadrope maak je een opstandig paard niet ineens rustig hoor .. of het moet een wonder leadrope zijn.

whaha, sorry ben niet echt wakker vandaag!
Het is natuurlijk een halsring. :o :D
Ze word niet totaal rustig door de halsring, maar ik merk wel duidelijk verschil.
Het lijkt wel of ze het fijner vind zonder een bit in haar mond, en ze concentreerd meer op mijn hulpen.

:D

tjalk

Re: rijden op een shetlander met halsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:14

Kun je niet in de wei rijden dan?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:16

Super fijn toch? Als het beter gaat met 'minder' dan is dat toch alleen maar positief? En boeiend als het 'nep' natural horsemanship zou zijn, het gaat er toch om wat werkt bij jou paard, en niet of het precies volgens een bepaalde stijl is ofzo? Ik vind het juist veilig hoe je doet!

En zolang je er zelf met plezier mee rijd, en het heeft een positief effect op je pony, dan zou ik het zeker blijven doen hoor! ;)

Jlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:31

tjalk schreef:
Kun je niet in de wei rijden dan?

In de wei waar ze staat rij ik niet, ik vind dat dat haar "vrije" plekje moet zijn en blijven. :D
& er is nog wel een stuk weiland ernaast alleen zijn daar best veel kuilen..
Misschien dat ik wel wat kan afzetten ofso! ;)

Jlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:32

mizzet schreef:
Super fijn toch? Als het beter gaat met 'minder' dan is dat toch alleen maar positief? En boeiend als het 'nep' natural horsemanship zou zijn, het gaat er toch om wat werkt bij jou paard, en niet of het precies volgens een bepaalde stijl is ofzo? Ik vind het juist veilig hoe je doet!

En zolang je er zelf met plezier mee rijd, en het heeft een positief effect op je pony, dan zou ik het zeker blijven doen hoor! ;)

Haha ja, dat vind ik ook!
Beter veilig dan onveilig, want ik hoorde dat je ook niet verzekerd bent als er iets gebeurd en je rijd zonder zadel+hoofstel.
Is dat waar?
:P

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:49

Laat die mensen lekker praten;)
je moet doen wat jij lekker vind wat hun vinden laat je links liggen.
Ik reed vroeger op m'n verzorgshet (die ik nu niet meer heb) ook altijd in het weiland,anders kon ik nergens heen, hij had nergens problemen mee, en zag het weiland nogsteds als zijn vrije plekje, dus zoveel maakt het niet uit.
Maar je moet gewoon doen wat je zelf lekker vind