Komen hoefzweren in de natuur ook voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Komen hoefzweren in de natuur ook voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:13

Nou, mijn vraag kan niet veel duidelijker dacht ik zo. ;) Het lijkt mij moeilijk te bevestigen/ ontkrachten, deze theorie. Maar ik wilde de vraag toch even stellen. Ik heb het dus over paarden die in het wild leven en die geen enkel contact met mensen hebben.

Mocht het inderdaad zo zijn dat hoefzweren in de natuur niet voor komen, hoe komt dit dan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Komen hoefzweren in de natuur ook voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:17

het lijkt mij dat ze gewoon voorkomen hoor! Een hoefzweer is niet meer dan een ontsteking in de hoef, en dit kan net zo goed ontstaan in de natuur... een keer een naar steentje of wat dan ook erin en het kan mis zijn.
Alleen zoals met alle afwijkingen, die over het algemeen ook in de natuur voorkomen, loopt dit wat minder fijn af voor het paard... niet meer goed lopen = dood....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:25

Het lijkt me ook sterk dat ze niet voorkomen hoor, maar je hoort regelmatig dat er in de natuur nauwelijks paarden sterven aan hoefproblemen, en een hoefzweer valt imo toch duidelijk onder hoefproblemen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:31

tja of dat werkelijk zo is betwijfel ik persoonlijk, dat weinig paarden sterven aan hoefproblemen. Ze zullen er niet direct aan sterven maar juist verhongeren en ook een makkelijke prooi zijn. Ik zet grote vraagtekens bij dat 'feit'....vraag me ook af of het uberhaupt wel eens goed onderzocht is, de doodsoorzaken in de natuur.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:32

Ik denk echt niet dat paarden in de natuur daar zielig om gaan doen. Zouden die niet doorstrompelen en dan het uiteindelijke openspringt?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:34

Volgens mij komen hoefzweren als "soort" niet in de natuur voor.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 02-07-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:34

Stel me zo voor dat in de "echte" natuur de kans dat je in een spijker gaat staan of zo kleiner is.
Echter hoefzweer kan door vele dingen komen.

In de natuur als paard dan 2 uitkomsten gok ik zo.
1.) je gaat dood, omdat je verhongerd, of opgegeten wordt.
2.) hoefzweer gaat vanzelf over, na doorbreken.
Beiden mogelijk afh. van locatie en ernst lijkt me zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:37

Bijna nooit, gewoonweg omdat de oorzaken van hoefzweren in de natuur niet aanwezig zijn. (slechte voeding, slechte doorbloeding, slechte bodem etc)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:41

Arabesk schreef:
Bijna nooit, gewoonweg omdat de oorzaken van hoefzweren in de natuur niet aanwezig zijn. (slechte voeding, slechte doorbloeding, slechte bodem etc)

Toch leuk dat je dit als feit brengt. Heb je dan ook de bewijzen ervoor? Wel handig, geen slechte voeding of slechte bodem in de natuur.... hmmm waar is die natuur?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:47

Zwerte schreef:
Arabesk schreef:

Toch leuk dat je dit als feit brengt. Heb je dan ook de bewijzen ervoor? Wel handig, geen slechte voeding of slechte bodem in de natuur.... hmmm waar is die natuur?

Ja hoor dit blijkt uit de onderzoeken van Jaime Jackson en de latere onderzoeken van Pete Ramey

Als je kijkt hoe totaal anders het leven is van de paarden in bijv. amerika (maar ook bijv. brumbeys etc), er groeit daar bijna geen groen gras (Jackson gaat zo ver dat hij zegt dat groen gras geen paardeneten is!), ze lopen de hele dag en nacht, en bewegen enorm veel.

Op het moment dat die verwilderde paarden gevangen worden en ze staan de hele dag in een paddock en krijgen drie keer per dag voer, gaat het helemaal mis met de hoeven, omdat ze niet genoeg bewegen. De 'wilde' paarden daar zijn trouwens pas een paar honderd jaar wild, van nature komen ze daar niet eens voor. Het zijn afstammelingen van spaanse paarden en andere ingevoerde paarden, dus laat het woord 'wild' maar weg :+

Genetisch gezien zijn ze ook niet sterker, want zodra ze gevangen worden, vallen ze ten prooi aan precies dezelfde hoefproblemen als onze huis tuin en keuken paardjes. Dat zette hem ook aan het denken en resulteerde na jarenlange observatie in diverse boeken als 'horse owners guide to natural hoofcare' 'the natural horse' 'paddock paradise' en 'founder'

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:28

Maar in de natuur liggen toch zeker ook steentjes die in de hoef door kunnen dringen? Mijns inziens heeft een hoefzweer niets te maken met voeding.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:36

Een hoefzweer zul je ongetwijfeld wel bij een wild paard kunnen vinden al zal het een lange zoektocht worden :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:37

Mijn (korte en onaangename) ervaringen op een bepaald niet nader te noemen forum heeft me geleerd dat de "natural" bekeerlingen extreem subjectief naar onderzoeksmateriaal kijken. Methodologisch beroerde onderzoeken worden opgehemeld omdat eigen denkbeelden bevestigd worden, andere data gaat de prullebak in omdat het niet strookt met het eigen gospel.
Dat is jammer omdat de filosofie die ze uitdragen, van het welzijn van het paard uitgaan, natuurlijk erg positief is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:41

Elk 'levend' weefsel kan ontstoken/geinfecteerd raken, dus ook dat van een 'wild' paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:50

Kuggur schreef:
Mijn (korte en onaangename) ervaringen op een bepaald niet nader te noemen forum heeft me geleerd dat de "natural" bekeerlingen extreem subjectief naar onderzoeksmateriaal kijken. Methodologisch beroerde onderzoeken worden opgehemeld omdat eigen denkbeelden bevestigd worden, andere data gaat de prullebak in omdat het niet strookt met het eigen gospel.
Dat is jammer omdat de filosofie die ze uitdragen, van het welzijn van het paard uitgaan, natuurlijk erg positief is.

Waarom denk je dat ik de vraag stel? :) Om een objectief antwoord te krijgen. Geen subjectief gewauwel. Als jij een onderzoek bij de hand hebt waarin objectief wordt aangetoond dat (dergelijke) hoefproblemen bij wilde paarden voorkomen, dan zou ik dat onderzoek graag willen lezen en, indien het onderzoek goed is opgezet, de uitkomsten van dat onderzoek volgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:13

Van een aantal NBers, waaronder die van mezelf, heb ik begrepen dat hoefzweren bij wilde paarden ook wel voorkomen, hoor. In principe gaat een hoefzweer vanzelf over als hij uitbreekt. Het is alleen bijzonder pijnlijk voor een paard en als complicaties te voorkomen zijn bij onze gedomesticeerde paarden, dan doe je daar natuurlijk je best voor. En natuurlijk kun je er van uit gaan dat een in het wild levend paard zwak is als hij kreupel rondloopt en zo een doelwit is voor roofdieren.

Dorientjuh, ik ben overtuigd dat voeding wel degelijk een rol kan spelen bij het ontstaan van hoefzweren. Ik weet dat er eigenlijk meerdere theorieen zijn over het ontstaan van hoefzweren, maar onderschat de voeding niet. Bij mijn paard heb ik een paar jaar geleden een hele nare hoefzweer gehad (mede dankzij een fout van de DA) en die had absoluut ook te maken met de voeding. Alleen al doordat zijn hoefwanden na een verhuizing en ander (te heftig en teveel) ruwvoer (kuil) ineens los gingen laten, terwijl hij altijd 'strakke' voeten had. Hij werd ook erg dik in twee weken tijd en ik merkte ook andere dingen bij hem. De alarmbellen gingen meteen bij me af. Ik heb hem dan ook na twee weken weer terug verhuisd (daar had ik nog meer redenen voor trouwens), maar dan is de schade al geschied en moet die ellende er uit :\ . Hij staat nu al weer bijna twee jaar op zijn oude plek, geen onbeperkt ruwvoer meer (op het gras na) nergens last van en zijn voeten zijn gezond....

Als er bij mijn paard van binnen iets niet goed gaat, merk ik dat meteen aan zijn hoeven namelijk. En ik geloof niet dat hij daar uniek in is, ik denk dat je sowieso best veel uit een hoef kan halen wat iets zegt over de algehele gezondheid van een paard.

Als ik een ding heb geleerd, is het dat alles met elkaar samen hangt. Het is niet alleen dat steentje, het is vaak veel meer. En dat vind ik wel interessant, want met de juiste voorzorgsmaatregelen kun je veel ellende voorkomen. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:53

Oke, weer wat bijgeleerd. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:02

dorientjuh schreef:
Maar in de natuur liggen toch zeker ook steentjes die in de hoef door kunnen dringen? Mijns inziens heeft een hoefzweer niets te maken met voeding.

een wild paard heeft dusdanig gezonde hoeven dat binnendringen van steentjes niet zal gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:09

Ik denk ook dat bij een gedomesticeerd paard een hoefzweer gemiddeld vaker voorkomt, dan bij een wild paard. :j
Maar ik sluit het niet uit dat het bij wilde paarden ook voor kan komen, hoor. De overlevers zullen vast sterke voeten hebben, dat geloof ik ook absoluut. :)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:19

dorientjuh schreef:
Waarom denk je dat ik de vraag stel? :) Om een objectief antwoord te krijgen. Geen subjectief gewauwel. Als jij een onderzoek bij de hand hebt waarin objectief wordt aangetoond dat (dergelijke) hoefproblemen bij wilde paarden voorkomen, dan zou ik dat onderzoek graag willen lezen en, indien het onderzoek goed is opgezet, de uitkomsten van dat onderzoek volgen.

Dan had je wel een andere titel boven dit topic kunnen plaatsen. Een duistere vraagstelling, vraagt om duistere antwoorden :P

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:47

Ik kan er zo snel niet echt publicaties over vinden. Alleen één over laminitis in Przewalskipaarden in een semireservaat (link). Maar die komen wel in contact met mensen: van twee paarden waren ooit de hoeven bekapt. Waarschijnlijk was de oorzaak gras dat te rijk is.

Edit Ho oeps, ik zag dat deze link kaduuk was :o
Laatst bijgewerkt door PeelSlowly op 03-07-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:15

opala schreef:
dorientjuh schreef:

Dan had je wel een andere titel boven dit topic kunnen plaatsen. Een duistere vraagstelling, vraagt om duistere antwoorden :P

Hoezo duistere vraagstelling? Ik geloof dat mijn vraagstelling niet beter en duidelijker kan. Ik had ook kunnen betitelen: ''Hoefzweren komen in de natuur niet voor, toch?'' Dat lijkt me een heel wat mindere titel. :P

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:19

Wat dacht je van "Wie heeft een verwijzing naar een artikel" enz.?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:56

Lijkt me niet kort en bondig genoeg voor een titel. ;)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:32

Volgens mij komt het ook gewoon in de natuur voor, aangezien er soms qua grond dezelfde omstandigheden zijn